آموزشی

بررسی اثرات استفاده از روغن موتور نادرست

روغن موتور نادرست

در صورت استفاده از روغن موتور نادرست چه اتفاقی برای اتومبیل شما خواهد افتاد؟ آیا با این کار آسیب جدی در بلند مدت وارد خواهد شد؟

وقتی بحث روانکار های اتومبیل به میان می آید، مردم معمولا به روغن موتور و روغن انتقال خودرو های خود فکر می کنند. هر دو این روانکار ها وظیفه کاهش اصطکاک، تمیز کاری و خنک نگه داشتن قطعات ماشین آلات را بر عهده دارند. عملکرد این روانکار ها متکی به روغن های پایه با کیفیت و افزودنی های آن ها است. اما شباهت ها همین جا به پایان می رسد، زیرا مجموعه ای از تفاوت ها در فرمولاسیون، خواص فیزیکی و فواصل تخلیه وجود دارد. حتی در همین دو نوع روانکار، برند ها، نمره ها و نامگذاری های متفاوتی وجود دارد. به طور خلاصه، شما باید بدانید که خودرو شما چه چیزی نیاز دارد و چه چیزی خریداری می کنید.

مایعات انتقال بر اساس سازنده وسیله نقلیه، نوع انتقال و شرایط عملیاتی متفاوت هستند. قانون طلایی این است که هرگز این مایعات را مخلوط نکنید، زیرا هر گونه ناسازگاری می تواند عوارض جانبی فاجعه آمیزی بر روی انتقال داشته باشد. خسارات کوتاه مدت ممکن است شامل لغزش چرخ دنده ها یا چنگک ها باشد، در حالی که آسیب های درازمدت می تواند باعث نارسایی فاجعه ای در انتقال شود.

برای روغن موتور گزینه های بسیار بیشتری در مقایسه با سایر رونکار های صنعتی موجود در بازار وجود دارد. این امر می تواند منجر به سردرگمی در مورد خرید و آنچه خودرو شما نیاز دارد باشد. اغلب مصرف کنندگان روغن را برای ماشین خود بر اساس قیمت خریداری می کنند. همانند بیشتر اقلام مصرفی، شما واقعا چیزی را که برای آن پرداخت می کنید دریافت خواهید کرد. برای بررسی اثرات استفاده از روغن موتور نادرست تا پایان با روغن سیتی همراه باشید.

مضرات روغن موتور بی‌کیفیت

همانطور که گفته شد، روغن موتور بی‌کیفیت به نوعی کیفیت پایین خود را به شکل خودجوش نشان می‌دهد و افراد به سادگی می‌توانند این کیفیت پایین را تشخیص دهند. اما بهتر است که تاثیرات حاصل از به کار بردن روغن‌هایی با کیفیت پایین در موتور خودروها را به شکلی دقیق‌تر تحت بررسی قرار دهیم. همانطور که اشاره شد استفاده از روغن‌هایی که کیفیت پایینی دارند، باعث می‌شود تا موتور خودروها صداهایی غیر آشنا و نامناسب را از خود ساطع کنند. جالب اینجاست که هر صدای خاصی که به دلیل استفاده از روغن‌های بی‌کیفیت توسط موتور خودرو تولید می‌شود، نشان از مشکل‌دار بودن قسمت خاصی از موتور خودرو می‌باشد.

برای مثال اگر روغن مورد استفاده در خودروی شما کیفیت پایینی داشته باشد، در هنگام رانندگی با خودرو حتی با سرعت‌هایی کم و پایین نیز ممکن است حس کنید که ماشین شما می‌لرزد. البته این لرزش‌ها ممکن است در هنگامی که با سرعتی زیاد با خودروی خود رانندگی می‌کنید نیز رخ دهند.
به نوعی این نشانه‌ها می‌تواند افراد را در تشخیص مشکلات مختلفی که برای موتور خودرو رخ داده است یاری کند و باعث شود تا پیش از جدی شدن این مشکلات، برای رفع آن‌ها چاره‌ای بیاندیشند.

روغن موتور نادرست

تبعات استفاده از روغن موتور نادرست در خودرو

روشن نشدن خودرو در سرما

یکی از آسیب‌هایی که استفاده از روغن موتور اشتباه به خودرو وارد می‌کند، روشن نشدن این وسیله نقلیه در سرما است. چندین عامل وجود دارد که در نوع و کاربرد روغن موتور تاثیر گذار است. از این عوامل می‌توان به ویسکوزیته، درجه بندی SAE و استاندارد API اشاره کرد. ویسکوزیته به رقیق و یا غلیظ بودن روغن موتور مربوط است. اگر عدد درج شدن بر روی بسته بندی روغن پایین باشد (5W-20)، روغن موتور نیز رقیق خواهد بود. همچنین اگر مقدار ویسکوزیته بالا باشد (20W-50)، غلظت روغن موتور نیز بالاتر خواهد بود. از آنجا که در اکثر خودروها روغن موتور رقیق استفاده می‌شود، بهتر است که در انتخاب خود دقت کنید.

این بدان معناست که اگر روغن موتور موتور خودروی شما بسیار غلیظ باشد، نمی‌تواند به درستی اجزای موتور را روغن کاری کرده و باعث مقاومت بیشتر هنگام راه اندازی ماشین شود. حتی در فصل سرما که روغن موتور غلظت بیشتری پیدا می‌کند، احتمال روشن نشدن خودرو نیز بیشتر می‌شود. به عبارت دیگر، در صورت استفاده از روغن موتور با ویسکوزیته اشتباه، اگر خودرو روشن شود، احتمالاً زمان زیادی طول می‌کشد که در آن سرما موتور گرم شود. البته که این موضوع بسیار بد است و سریعا برای رفع آن باید اقدام کرد.

روغن موتور نادرست

ایجاد بوی سوختگی

دیگر موردی که استفاده از روغن نامناسب به همراه دارد، بوی سوختگی در اتاقک خودرو است. همانطور که می‌دانید، روغن موتور با ویسکوزیته بالا در هوای سرد خوب عمل نمی‌کند و همچنین روغن موتور با ویسکوزیته پایین نیز در شرایط بسیار گرم شروع به تجزیه می‌کند. در نتیجه، قدرت روانکاری خود را از دست داده و تقریبا مانند آب در سیستم روغن رسانی عمل می‌کند. همین امر باعث می‌شود که قطعاتی که نیاز به روانکاری دارند، به درستی کار خود را انجام نداده و عملکرد روغن را دچار اختلال کنند.

در این بین اصطکاک بین قطعات نیز افزایش یافته و تحریق موتور باعث سوزاندن روغن موتور می‌شود که در نهایت بوی سوختگی ایجاد خواهد شد. در صورتی که با مواجه شدن با این اتفاق، برای جلوگیری از آن اقدامی نکنید، در بلندمدت باید خرج زیادی را برای تعمیر آن محتمل شوید.

بروز نشتی روغن

نکته جالب به توجهی که درباره روغن‌ها وجود دارد، این است که اگر به جای روغن موتور معمولی از روغن مصنوعی در خودروهای قدیمی استفاده کنید، حتی اگر نسبت ویسکوزیته روغن و موتور یکسان باشد، احتمالا ممکن است نشتی روغن شروع شود. نشتی روغن به این دلیل رخ می‌دهد که روغن‌های مصنوعی دارای ویژگی‌های جریانی متفاوتی نسبت به روغن موتورهای معمولی هستند و می‌توانند نسبت به روغن معمولی در فضاهای بسته، فشردگی بیشتری داشته باشند. توجه داشته باشید که نشتی روغن همیشه مضر نیست و در برخی موارد روغن به دلیل زیادی بودن از محفظه خود خارج می‌شود تا در سیستم روغن رسانی، فضای بیشتر به وجود بیاید و جریان روغن روان‌تر باشد.

ایجاد سر و صدا موتور

استفاده از روغن مصنوعی در خودروهای قدیمی به جای روغن موتور معمولی یک مشکل دیگر را نیز به همراه دارد. استفاده از روغن موتور مصنوعی در این نوع خودروها می‌تواند سر و صدا موتور را بیشتر کند، زیرا روانکاری به خوبی انجام نشده و قطعات در برخورد با یکدیگر، ضربه وارد می‌کنند. حتی در برخی موارد نیز ممکن است از خودرو صدای شلیک بشنوید که صدای بسیار بلندی خواهد بود. ایجاد بروز صدای شلیک به این دلیل است که روغن موتور مصنوعی، در مقایسه با روغن موتور معمولی سریع‌تر وارد فضای خالی موتور می‌شود.

کاهش راندمان خودرو

استفاده از روغن موتور با ویسکوزیته بالاتر (روغن بسیار غلیظ) باعث کاهش بازدهی کلی سوخت خودرو می‌شود. این امر به این دلیل رخ می‌دهد که غلظت روغن موتور اجازه نمی‌دهد که روغن به آسانی در جریان باشد و مقاومتی را به وجود می‌آورد. در این بین، پیستون‌های نیز باید انرژی بیشتری برای ایجاد تحریق به وجود آورد تا روغن رسانی به خوبی انجام بگیرد، بنابراین از سوخت بیشتری برای انجام این کار استفاده می‌کند. با توجه به این موضوع می‌توان گفت که انتخاب یک روغن موتور مناسب و باکیفیت از به وجود آمدن هزینه‌هایی زیادی جلوگیری خواهد کرد.

روغن موتور نادرست

چگونه بفهمیم روغن موتور انتخابی ما بی‌کیفیت است؟

همانطور که تهیه‌ی روغن موتورهای با کیفیت و درجه یک می‌تواند برای عملکرد هر چه بهتر موتور خودروها مناسب باشد، استفاده از روغن‌های بی‌کیفیت نیز می‌تواند باعث شود که موتور خودرو دچار مشکلات بسیاری شود و نقص‌های غیرقابل جبرانی پیدا کند.
در واقع استفاده از روغن‌های بی‌کیفیت می‌تواند صدمات بی‌شماری را برای موتور خودرو به بار آورده و باعث شود تا رانندگان و صاحبان خودروها، برای رفع نقص‌های پیش آمده مجبور به پرداخت مبلغی بالا شوند.

پس مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که اطلاعات کافی را درباره‌ی موتور اتومبیل خود به دست آورده و روغنی را برای آن استفاده کرد که بتواند خود را با شرایط موتور وفق دهد و به عبارتی، ویژگی‌هایی متناسب با ویژگی‌های موتور خودروی شما داشته باشد. در صورتی که برای پرداخت مبلغی کم تصمیم به تهیه‌ی روغن‌های نامرغوب و بی‌کیفیت بگیرید، در واقع ممکن است باعث شوید که موتور خودروی شما خیلی زود به دوران فرسودگی خود برسد و کارکردی بسیار بد همراه با مشکلاتی زیاد داشته باشد.

روغن‌ موتورهای بی‌کیفیت و نامرغوبی که در موتور خودروی خود استفاده می‌کنید، به نوعی بی‌کیفیتی خود را آشکار می‌سازند؛ به عنوان مثال در صورت استفاده از روغن‌های نامرغوب در موتور خودرو، موتور صداهایی را از خود ساطع خواهد کرد که ایجاد این صداها نشان از کارکرد نامناسب روغن خواهد داشت. برای مثال در صورتی که صداهایی عجیب و نامتعارفی همچون صدای تق تق و یا سوت کشیدن را از موتور خودروی خود بشنوید، می‌توانید این نتیجه را بگیرید که روغن موتوری که برای خودروی خود انتخاب کرده‌اید کیفیت پایینی داشته و نامرغوب است و در نهایت این نتیجه حاصل می‌شود که موتور خودرو به نحو مناسبی عمل نمی‌کند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید