آموزشی

تعویض روغن ماشین خوابیده

تعویض روغن ماشین خوابیده

تعویض روغن ماشین خوابیده : به هیچ وجه نمی توان از وظایف مهم روغن موتور در ماشین چشم پوشی کرد. به همین علت باید نسبت به تعویض به موقع این روغن حتما اقدام کرد. در صورتی که خودروی شما مدتی خوابیده باشد، باز هم باید قبل از استفاده نسبت به تعویض روغن ماشین اقدام کنید. میپرسید چرا؟ برای یافتن پاسخ این سوال با ما همراه باشید.

روغن موتور یک طول عمر مشخصی دارد. در صورتی که در بازه زمانی مشخص شده، تعویض روغن ماشین انجام نشود، قطعا روغن کیفیت و کارایی خودش را از دست می دهد و دیگر عملکرد مطلوبی در خودرو ندارد. زمان تعویض روغن موتور بر اساس کارکرد کیلومتر خودرو است. اما آیا میدانید در خصوص خودروی خوابیده، زمان تعویض روغن چگونه است؟ ما در این بخش قصد داریم تا این موضوع را بررسی کنیم و به شما بگوییم که چگونه و در چه زمانی باید روغن موتور اتومبیل خوابیده را تعویض کنید. با روغن سیتی همراه باشید.

آیا تعویض روغن ماشین خوابیده ضروری است؟

یکی از مهم‌ترین بخش‌های خودرو روغن موتور آن است و نباید به هیچ عنوان نسبت به آن بی‌توجه باشید و باید همیشه نسبت به تعویض روغن به‌موقع اقدام کنید.

یکی از سوالاتی که برای برخی افراد پیش می‌آید این است که تعویض روغن موتور خودرو بعد از توقف طولانی چگونه باید انجام شود و یا اینکه قبل از استفاده از ماشینی که مدت زیادی کار نکرده است، آیا باید روغن آن را عوض کنیم؟

در واقع روغن موتور یک ماده مصرفی است و طول عمر مشخصی دارد. در صورتی که به‌موقع روغن موتور ماشین تعویض نشود، روغن کیفیت خود را از دست می‌دهد و دیگر برای خودرو مناسب نخواهد بود.

از این رو تعویض روغن ماشین خوابیده باید قبل از راه‌اندازی و حرکت آن انجام شود تا موتور و قطعات داخلی آن با روغن‌کاری و روانکاری قابلیت کارکرد درست را داشته باشند.
از آنجایی که روغن موتور یک سیال است. بعد از گذشت مدتی که در برابر عواملی مانند گرما، فشار و نور قرار بگیرد واکنش نشان ‌می‌دهد. البته مقدار زمان این موضوع مشخص نیست، برخی از روغن موتورها ممکن است زودتر واکنش نشان دهند برخی دیگر ممکن است دیرتر.

به همین دلیل حتی اگر خودروی شما در بهترین شرایط ممکن هم نگهداری شده باشد باز هم باید برای تعویض روغن ماشین خوابیده اقدام نمایید.

تعویض روغن موتور خودرو بعد از توقف طولانی

اگر بخواهیم یک مدت زمان تقریبی برای تعویض خودرو در نظر بگیریم، باید بگوییم روغن موتور ماشینی که خوابیده است حداقل ۶ ماه و حداکثر ۱۲ ماه دوام می‌آورد.

یکی دیگر از مشکلاتی که برای خودروهای خوابیده به‌مرور زمان پیش می‌آید این است که روغن آن‌ها نشت می‌کند. همین امر باعث کاهش فشار روغن موتور ماشین می‌شود و موتور نمی‌تواند به‌خوبی عمل کند.

تعویض روغن ماشین خوابیده

تعویض روغن ماشین هنگام توقف طولانی باید چگونه انجام شود؟

در اولین قدم باید سطح روغن موتور را بررسی کنید. سپس برای اینکه آسیب بیشتری به خودرو وارد نشود باید در اولین فرصت نسبت به تعویض روغن ماشین خوابیده اقدام کنید.

همانطور که در بالا اشاره کردیم، زمانی که خودروی شما به‌مدت ۶ ماه یا بیشتر روغن آن تعویض نشده است باید آن را تعویض کنید؛ زیرا روغن موتور قبلی دیگر کارایی لازم را ندارد.

همین موضوع می‌تواند باعث شود روغن در پمپ روغن موتور خاصیت ضدسایش، روان‌کنندگی، پاک‌کنندگی و خنک‌کنندگی خود را از دست بدهد و به قطعات دیگر خودرو آسیب برسد.

آیا روغن ماشین خوابیده، خراب می‌شود؟

یک قانون را فراموش نکنید. قانون آنتروپی! همه چیز در جهان به گونه‌ای درست شده است که خراب شود. بر اساس قوانین زیست شناسی، فیزیک و شیمی، برای هر چیزی عمری وجود دارد. این بدان معنی است که هر چیزی پس از مدتی دیگر عمل نمی‌کند. به عبارت ساده‌تر، روغن موتور نیز پس از مدتی از درجه اعتبار ساقط می‌شود و خراب شده، دیگر قابلیت استفاده ندارد.

حتی روغن موتورهای آکبندی که هرگز وارد خودرو نشده‌اند نیز پس از ۵ سال تاریخ انقضای آن‌ها فرا می‌رسد. اما ذکر یک نکته لازم است. روغن موتورهای فرآوری شده و مصنوعی ماندگارتر هستند. این به چه معناست؟

روغن، مایعی است که به عواملی مانند دما، نور و فشار، واکنش نشان می‌دهد. ترکیبات روغن پس از مدتی و در اثر قرار گرفتن در معرض عوامل ذکر شده، تغییر می‌کند. برخی مواد افزودنی می‌توانند این زمان را کمی افزایش دهند. با این حال، این ماندگاری همیشگی نیست.

اکنون وقت پاسخ دادن به سوال مطرح شده است: حتی اگر ماشین در بهترین وضعیت قبل از خوابیدن بوده باشد، باز هم روغن موتورش خراب می‌شود و باید آن‌ را تعویض کنید؟ بله بهترین و بیشترین زمانی که روغن حتی بدون فعالیت در خودرو دوام می‌آورد، ۶ ماه است. یک سال زمانی طولانی برای این کار است.

همه‌ مکانیک‌ها این نظر را به شما می دهند که روغن در موتور ماشین نباید بیش از ۶ ماه باقی بماند. این زمان، حتی در مورد خودروی بلا استفاده نیز صدق می‌کند.

تعویض روغن ماشین خوابیده

روغن ماشین خوابیده، در طی یک سال چند بار باید تعویض شود؟

اگر خودروی خود را به هر دلیلی، بیش از ۱ سال در پارکینگ رها کنید، منتظر چیزهای عجیبی باشید. زمانی که پس از یک سال به خودروی خود سر می‌زنید، تنها ظاهر خودروی شما همان خواهد بود‌. دیگر اجزای خودروی شما همان اجزای ماشین قدیمی نخواهد بود.

خودروها به نحوی طراحی نشده‌اند که مدتی بدون فعالیت بتوانند همان کیفیت سابق خود را حفظ کنند. روغن خراب باعث می‌شود تا قطعات موتور به یکدیگر ساییده شده و در اثر مرور زمان و اصطکاک از بین بروند.

چرخش لاستیک، فشار هوا در لاستیک‌ها، انتقال مایعات، مایع مبرد و حتی مایع شستشوی شیشه جلو، شیلنگ و فیلترها ممکن است زمانی که خودرو برای مدت طولانی کار نکند، از بین بروند.

اما اگر واقعا شرایط به نحوی است که نمی‌توانید برای مدت یکسال از خودروی خود استفاده کنید، بهتر است در محلی نگهداری کنید که شرایط مناسب داشته باشد. اگر در خیابان خودروی خود را رها کنید، منتظر انواع خرابی‌های ظاهری و داخلی قطعات خودروی خود باشید.

اگر‌ محلی برای نگهداری ماشین ندارید، حتما با یک روکش، خودروی‌ خود را بپوشانید.

اگر از ماشین خود برای مدت کوتاهی استفاده نمی‌کنید، خیلی نیاز به مراقبت ندارد. اما بهتر است باد لاستیک‌ها یا مخزن سوخت را چک کنید تا غافلگیر نشوید.

اگر حدود سه ماه یا بیشتر قرار است از خودروی خود استفاده نکنید، بهتر است قبل از این‌که ماشین را تنها رها کنید، روغن ماشین خوابیده را تعویض کنید. باتری را نیز در فضای خشک نگهداری کنید. حتی بهتر است لاستیک‌ها را نیز از خودرو خارج کنید. وزن خودرو باعث می‌شود تا به لاستیک‌ها فشار آمده و صاف شوند.

تعویض روغن ماشین خوابیده

تعویض روغن ماشین خوابیده چگونه است؟

روغن موتور، یک سیال است. این سیال مایع بعد از مدتی در برابر عواملی همچون نور، گرما، فشار و… واکنش نشان می دهد. ممکن است بعضی از روغن موتورها دیرتر به این عوامل واکنش نشان دهند و ممکن است بعضی دیگر زودتر واکنش نشان دهند. بنابراین حتی اگر خودروی شما در بهترین و ایده آل ترین شرایط هم خوابیده باشد، باز هم نیاز به تعویض روغن دارد.

یک قاعده کلی در خصوص تعویض روغن ماشین وجود دارد و آن هم این است که اگر ماشین شما خوابیده است، حتما بعد از 6 ماه باید نسبت به تعویض روغن اقدام کنید. ممکن است بعضی از خودروها برای مدت طولانی در پارکینگ خوابیده باشند.

این را به خاطر داشته باشید که شاید در خصوص وسایل دیگر، استفاده نکردن از آنها باعث حفظ کیفیت و کارایی بیشتر شود اما در خصوص خودرو و قطعات آن چنین موضوعی صدق نمی کند. به طور مثال اگر خودروی شما به مدت 1 سال در پارکینگ خوابیده است، پس از روشن کردن آن منتظر اتفاقات عجیب و غریب باشید. زیرا قطعات خودرو در مدتی که ماشین خوابیده است، دچار نقص و آسیب های زیادی می شوند.

در خصوص تعویض روغن ماشین خوابیده باید بگوییم، روغن موتور ماشین خوابیده، پس از مدتی نشتی پیدا می کند. به همین علت سطح روغن موتور کاهش می یابد و ممکن است این موضوع باعث اختلال در عملکرد موتور شود. در قدم اول شما باید سطح روغن موتور خودروی خود را بررسی کنید. قدم بعدی که برای جلوگیری از آسیب بیشتر به قطعات اتومبیل تان باید بردارید این است که حتما نسبت به تعویض روغن ماشین اقدام کنید.

به خاطر داشته باشید زمانی که 6 ماه و یا بیشتر از خوابیدن ماشین شما می گذرد، روغن موتور دیگر کیفیت و کارایی ندارد. به همین علت خاصیت روان کنندگی، ضد سایش، پاک کنندگی، خنک کنندگی و… را برای قطعات خودرو نخواهد داشت. به همین علت ممکن است شما با خسارت های زیادی روبرو شوید. پس بهتر است تا حتما قبل از اینکه از خودروی خود استفاده کنید، روغن موتور آن را تعویض کنید تا از بابت خرابی قطعات که ناشی از نبود روغن موتور است، جلوگیری کنید.

سخن پایانی

اگر بنا به هر دلیلی خودروی شما مدتی خوابیده است، حتما باید قبل از استفاده از خودرو، روغن موتور آن را تعویض کنید. حتی اگر قبل از خوابیدن ماشین، روغن موتور آن را تعویض کرده باشید و بعد از آن ماشین شما در پارکینگ خوابیده باشد، باز هم باید روغن موتور ماشین را تعویض کنید. چرا که کیفیت و کارایی این روغن از دست رفته است و قطعا باعث خرابی سایر قطعات ماشین شما خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید