آموزشی

تفاوت روغن موتور SN و SM را بدانید!

تفاوت روغن موتور SN و SM

موتورخودرو، یکی از پیچیده‌ترین و مهم‌ترین اجزا خودرو است و کارکرد درست ماشین به کارکرد صحیح موتور آن بستگی دارد. بنابراین آشنایی با تفاوت روغن موتور SN و SM در انتخاب بهترین نوع روغن موتور حائز اهمیت است.

روغن موتورها یکی از موارد بسیار مهم و حیاتی خودروها هستند که از ترکیب روغن پایه و مواد افزودنی تولید می‌شوند. برای اینکه موتور خودرو بهترین عملکرد را داشته باشد و بتواند به درستی وظایف خود را انجام دهد، باید از روغن موتور مناسب خودرو استفاده کنید.

آشنایی با انواع روغن موتور و ویژگی‌های مهم برای شناخت بهتر روغن موتور مناسب به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهترین روغن موتور را برای خودرو خود انتخاب کنید. در این مقاله از وبلاگ روغن سیتی قصد داریم شما را با تفاوت بین روغن موتور SN و SM آشنا کنیم و روش‌هایی برای انتخاب بهترین روغن موتور را در اختیار شما قرار دهیم.

روغن موتور چیست؟

روغن موتورها ترکیبات پیچیده‌ای شامل روغن پایه و مواد افزودنی هستند. موتور خودرو از اجزای متحرکی ساخته شده است. این قطعات در حین کار کردن به هم برخورد می‌کنند و همین امر باعث به وجود آمدن اصطکاک بین قطعات می‌شود. اصطکاک ایجاد شده بین قطعات، گرمای زیادی به وجود می‌آورد و اگر این گرما در خودرو باقی بماند، قطعات خودرو شدیدا داغ شده و به هم می‌چسبند و در نهایت موتور خودرو از کار خواهد افتاد.

یکی از اصلی‌ترین وظایف روغن موتور در خودرو این است که با روانکاری اجزای موتور، اصطکاک بین آن‌ها را کم کرده و در نتیجه باعث می‌شود اجزای موتور به راحتی روی هم بلغزند. از دیگر وظایف مهم روغن موتورها این است که بخشی از حرارت ایجاد شده در موتور را خارج کرده و با این کار باعث خنک شدن موتور می‌شود.

عوامل موثر در انتخاب روغن هیدرولیک

فاکتورهای مهم برای انتخاب روغن موتور

انتخاب روغن موتور بنزینی مرغوب و تشخیص درست بین روغن موتور SN و SM خودور بسیار اهمیت دارد. استفاده از روغن موتور نامناسب نه تنها کارکرد موتور را کاهش می‌دهد، بلکه باعث کاهش عمر مفید موتور و به وجود آمدن خسارات جبران‌ناپذیری در موتور خودرو می‌شود. برای اینکه بتوانید روغن موتور مناسبی را انتخاب کنید باید به برخی از ویژگی‌ها توجه داشته باشید. در ادامه، شاخص‌های مهم برای انتخاب روغن موتور را بیان خواهیم کرد:

· شاخص API

این شاخص مخفف کلمه American Petroleum Institute به معنای شرکت نفت آمریکا است. این شاخص را با استفاده از دو حرف انگلیسی بیان می‌کنند که نشان دهنده کیفیت روغن موتور است.

· شاخص ACEA

این استاندارد به معنای انجمن خودروسازان اروپا است. برای اینکه بدانید آیا روغن موتور انتخابی شما این استاندارد را دارد یا خیر، می‌توانید به برچسب آن نگاهی بیندازید. اگر روغن موتوری این استاندارد را داشته باشد، روی برچسب آن نماد ACEA نوشته خواهد شد. در کنار این نماد از حروف A تا E و از اعداد 1 تا 8 نیز استفاده می‌شود.

بهتر است بدانید حرف A را برای خودروهای بنزینی، حرف B را برای خودروهای دیزلی سبک، حرف C را برای خودورهای بنزینی و دیزلی سازگار با مبدل کاتالیست و حرف E را برای خودورهای دیزلی سنگین به کار می‎برند.

تفاوت روغن موتور SN و SM

· ویسکوزیته

ویسکوزیته یا گرانروی به معنای مقاومت مایعات در برابر جاری شدن است. ویسکوزیته یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های روغن موتورها بوده و هرکدام از روغن موتورها گرانروی خاص خود را دارند. روغن موتورها را براساس گرانروی آن‌ها به دو دسته سینگل گرید و مولتی گرید تقسیم‌بندی می‌کنند.

1. سینگل گرید

برای تعیین درجه ویسکوزیه از اعدادی بین 0 تا 60 استفاده می‌کنند. اگر عدد مربوط به ویسکوزیته تنها دارای یک رقم باشد به معنای این است که این روغن موتور مخصوص چهار فصل نبوده و تنها در هوای سرد یا گرم کارکرد مناسبی دارد. اعداد بین 0 تا 25 برای هوای سرد و اعداد بین 30 تا 60 برای هوای گرم مناسب هستند. این روغن موتورها را سینگل گرید می‌نامند و تنها مخصوص یک نوع از شرایط آب‌وهوایی می‌باشند.

2. مولتی گرید

امروزه اغلب روغن موتورها مولتی گرید بوده و برای هر چهار فصل مناسب هستند. در این نوع از روغن موتورها از دو عدد و یک حرف W استفاده شده است. این اعداد معمولا به صورت 10W-40 یا 5W-30 و یا به حالات دیگری نوشته می‌شوند. در این نماد، حرف W مخفف کلمه Winter به معنای زمستان است. عددی که در کنار W قرار گرفته است، نشان دهنده ویسکوزیته روغن موتور در دمای سرد است و عدد دیگر، ویسکوزیته روغن موتور در بالاترین دمای موتور را نشان می‌دهد.

تفاوت روغن موتور SN و SM چیست؟

یکی از مهمترین مواردی که باعث تفاوت روغن موتورها با یکدیگر می شود، شاخص کیفی یا API آنها با یکدیگر است. در واقع در این شاخص بیانگر دو موضوع مهم است؛ یکی نوع سوخت بنزینی یا دیزلی و دیگری بیانگر سطح کیفیت روغن موتور است.

یک قانون کلی در خصوص این شاخص ها وجود دارد و آن هم این است که S در تمام روغن موتورها ثابت است اما حرف بعدی متغیر می باشد. در واقع حرف N یا حرف M گویای سطح کیفی روغن موتور هستند. هر چقدر که حرف کنار S به حرف A نزدیکتر شود، کیفیت روغن موتور بالاتر می رود. زیرا افزودنی ها و ترکیبات آن بهینه تر هستند و این برای افزایش کارایی و عملکرد روغن موتور بسیار مناسب است.

بنابراین اصلی ترین تفاوت روغن موتور SN و SM کیفیت آنها است. طبق آنچه که اشاره کردیم روغن موتور SN از کیفیت بالاتری برخوردار است. البته استفاده از این روغن موتور طبق شرایط خاصی مجاز است. به همین علت باید بررسی کنیم و ببینیم که برای چه موتورهایی از این سطح کیفی روغن باید استفاده کرد؟

روغن SN بهتر است یا SM ؟

شما می‌توانید از روغن‌موتور با کیفیت SN به جای SM استفاده کنید زیرا کیفیت این روغن بالاتر از کیفیت روغن‌موتور SM است و نه‌تنها آسیبی متوجه موتور خودرو شما نمی‌شود، بلکه از نظر کیفیت مناسب‌تر هم است. ولی برای مثال اگر در دفترچه راهنما خودرو شما ذکر شده باشد که از روغن‌موتور با کیفیت SN استفاده کنید، پیشنهاد می‌شود از روغن با یک رتبه پایین‌تر استفاده نکنید، یعنی روغنی با شاخص SM مناسب خودرو شما نیست.

روغن‌موتورها با سطح کیفی بالا، قابلیت‌های فنی زیادی دارند و مناسب‌ترین نوع روغن‌موتور برای خودرو شما هستند. روغن‌موتور SN و SM، بهترین انتخاب برای خودرو شما هستند. البته کیفیت روغن‌موتورهای SN نسبت به روغن‌موتورهای SM بالاتر است و می‌توانید از روغن‌موتور SN به جای روغن‌موتور SM استفاده کنید. از آنجایی که کیفیت روغن‌موتور SN بهتر است، نه‌تنها هیچ‌گونه آسیبی به موتور خودرو وارد نمی‌کند، بلکه تأثیر بسزایی روی کارکرد مفید موتور دارد. سعی کنید هیچ‌گاه از روغن‌موتوری با کیفیت پایین‌تر از میزان نوشته شده در دفترچه خودرو استفاده نکنید.

تفاوت روغن موتور SN و SM

نکات مهمی که باید در خصوص تفاوت روغن موتور SN و SM بدانید

در این بخش می خواهیم یک سری نکات مهم در خصوص تفاوت روغن موتور SN و SM برایتان عنوان کنیم.

  • روغن موتورهای SN و SM هر دو از کیفیت بالایی برخوردار هستند. بنابراین هر کدام از آنها را که تهیه کنید برای موتور خودروی شما خوب است. اما بهتر این است که به توصیه شرکت سازنده عمل کنید.
  • در صورتی که برای خودروی شما روغن موتور SM مناسب بود، می توانید از روغن موتور با سطح کیفی SN نیز استفاده کنید. زیرا این کار به هیچ وجه به قطعات موتور خودروی شما آسیبی وارد نمی کند.
  • به هیچ وجه از روغن موتورهای کیفیت پایین استفاده نکنید؛ خصوصا اگر در دفترچه راهنمای خودروی شما استفاده از روغن موتورهای با کیفیت توصیه شده است.
  • در صورتی که در دفترچه راهنمای خودروی شما استفاده از روغن موتور با سطح کیفی SN توصیه شده است، شما هرگز نباید از این سطح کیفی روغن موتور پایین ترین تهیه کنید. زیرا این کار باعث آسیب رسیدن به قطعات موتور خودروی شما می شود. سعی کنید تفاوت روغن موتورها را درک کنید و همیشه کیفیت روغن موتورهای مصرفی را بالا ببرید، نه اینکه از کیفیت آنها کم کنید.

لیست کامل استانداردهای روغن‌موتور برای خودروهای بنزینی

  • روغن SN – بالاترین سطح کیفیت روغن‌موتور بنزینی در استاندارد API برای موتور خودروهای ساخته شده از سال 2011 به بعد.
  • روغن SM – برای موتور خودروهای ساخته شده در سال 2010 و قدیمی‌تر.
  • روغن SL – برای موتور خودروهای ساخته شده در سال 2004 و قدیمی‌تر.
  • روغن SJ – برای موتور خودروهای ساخته شده در سال 2001 و قدیمی‌تر.
  • روغن SH – برای موتور خودروهای ساخته شده در سال 1994 و قدیمی‌تر.
  • روغن SG – برای موتورهای ساخته شده در سال‌های 1989 تا 1993.
  • روغن SF – بهران موتورهای ساخته شده در سال‌های 1980 تا 1988.
  • روغن SE – برای موتورهای بنزینی ساخته شده در سال‌های 1972 تا 1979.
  • روغن SD – برای موتورهای بنزینی ساخته شده در سال‌های 1968 تا 1971.
  • روغن SC – برای موتورهای بنزینی ساخته شده در سال‌های 1964 تا 1967.
  • روغن SB – برای موتورهای بنزینی ساخته شده در سال‌های 1930 تا 1963.
  • روغن SA – روغن پایه است و عاری از مواد افزودنی است. برای موتورهای بنزینی ساخته شده قبل از سال 1930.

جمع‌بندی

در این مطلب اصلی ترین تفاوت روغن موتور SN و SM را بررسی کردیم. مهم‌ترین نکته در خصوص استفاده از هر یک از روغن‌ها میزان سازگاری آن‌ها با سیستم موتور ماشین است.

در واقع نمی‌توان در قیاس تفاوت روغن موتور SN و SM چنین نتیچه گرفت که روغن‌های جدید بر روغن‌های قدیمی برتری دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید