اخبار

بهترین روغن موتور ایرانی کدام است؟

بهترین روغن موتور ایرانی

بهترین روغن موتور ایرانی کدام است؟ معرفی بهترین روغن موتور های ایرانی در بازار می تواند یکی از موارد و نکاتی باشد که به طور حتم باید آن را در نظر داشته باشید. فراموش نکنید که موتور خودروی شما در واقع قلب تپنده آن است و روغن موتور نیز ماده ای است که این قلب را تغذیه می کند. بنابراین در صورتی که ماده نامناسبی را برای قلب خودروی خود خریداری کنید، نمی توانید انتظار آن را داشته باشید که موتور مدنظرتان بتواند به سادگی و به راحتی بهترین عملکرد را از خودش نشان دهد.

این موضوع نیز سبب می شود تا در دراز مدت، عملکرد مثبت موتور به طور کامل از بین برود و موتور شما دیگر همچون روز اول کیفیت و کارایی چندانی را از خودش نشان ندهد. برای بررسی بهترین روغن موتور ایرانی تا پایان مقاله با روغن سیتی همراه باشید.

چرا برندهای روغن موتور را بشناسیم؟

همانطور که گفته شد، تاثیر روان‌کاری روغن در عملکرد ماشین بسیار بالاست، چرا که انتخاب روغن اشتباه و نامناسب، می‌تواند اثرات منفی زیاد و هزینه‌های بالایی را به همراه داشته باشد. روغن تقلبی و همچنین عدم تعویض به‌موقع روغن، می‌تواند باعث به وجود آمدن مشکلاتی مانند مصرف بالای سوخت، ایجاد آلودگی محیطی، کم شدن عمر روغن، خراب شدن زودتر فیلتر روغن، روغن سوزی، پوسیده شدن قطعات موتور و خراب شدن موتور و ایجاد لجن شود.

به همین دلیل برای پیشگیری از به وجود آمدن این گونه مشکلات و کم کردن هزینه‌های تعمیر، باید ‌برندهای شناخته شده روغن را بشناسیم تا خریدی مطمئن داشته و در نهایت عمر موتور بیشتری داشته باشیم.

چه فاکتورهایی در انتخاب روغن تاثیرگذار است؟

انتخاب روغن مناسب ماشین از دو جهت باید بررسی شود: ۱- انتخاب براساس برند ۲- انتخاب براساس ویژگی‌ها.

انتخاب براساس ویژگی‌ها:

بهترین جواب برای یافتن روغن مناسب ماشین براساس ویژگی‌ها، مراجعه به دفترچه راهنمای ماشین است. این ویژگی‌ها که شامل سطح کیفی و ویسکوزیته است براساس شرایط آب و هوایی و سال ساخت موتور ماشین تعیین شده است.

انتخاب براساس برند:

این انتخاب هم می‌تواند سلیقه‌ای باشد و هم براساس تجربه و آگاهی. انتخاب برند مطمئن و اصیل می‌تواند در طولانی مدت اثرات مفیدی داشته باشد مانند:

  • اطمینان از خرید روغن اصل
  • اطمینان از در دسترس بودن محصولات
  • اطمینان از پشتیبانی برند
  • اطمینان از آینده برند و محصولات آن

بهترین روغن موتور ایرانی

برای انتخاب یک روغن موتور خوب، به چه چیزهایی توجه کنیم؟

روغن موتور نقش مهمی در حفظ عملکرد بهینه و افزایش عمر مفید موتور خودرو دارد. هنگام انتخاب روغن موتور، حتما به این موارد توجه کنید:

  • ویسکوزیته مناسب: ویسکوزیته به میزان غلظت روغن اطلاق می‌شود. روغن با ویسکوزیته مناسب می‌تواند به خوبی در دماهای مختلف عملکرد کند. گرانروی یا ویسکوزیته روغن موتور با شماره SAE نشان داده می‌شود. معمولاً دو شماره در کنار هم قرار می‌گیرد، به عنوان مثال SAE 10W-30. شماره اول نشان‌دهنده ویسکوزیته روغن در دمای کم (فصول سرد سال) و شماره دوم نشان‌دهنده ویسکوزیته در دمای بالا (فصول گرم سال)‌ است. برای مناطق با آب‌وهوای سرد، بهتر است روغن با شماره کمتر استفاده شود.
  • پایداری حرارتی: روغن موتور باید در حرارت‌های بالا هم پایدار باشد و تا حد امکان اکسید یا تجزیه نشود.
  • مقاومت مناسب: روغن موتور باید در برابر فشار‌ها و نیروهای شدید مقاومت کند و ویژگی‌های خود را در طول زمان حفظ کند.
  • پاکیزگی: روغن موتور باید به‌خوبی ذرات زائد و آلودگی‌ها را جذب و از تشکیل رسوبات و روغن‌ریزی‌های غیرمطلوب جلوگیری کند.
  • حفاظت از موتور در دماهای سرد: روغن باید در دماهای پایین همچنان جریان داشته باشد و از موتور محافظت کند.
  • سازگاری: روغن باید با سیستم موتور سازگاری داشته باشد.
  • تراکم مناسب: روغن باید تراکم مناسبی داشته باشد تا اصطکاکی بین سطوح فلزی قطعات موتور ایجاد نشود.
  • شاخص کیفی مناسب: کیفیت روغن معمولاً با شماره API نشان داده می‌شود و برای روغن‌موتورهای بنزینی بین SA تا SP قرار می‌گیرد. SP بهترین کیفیت روغن موتور و SA ضعیف‌ترین کیفیت را دارد. روغن‌موتورهایی با برچسب SN ،SM ،SL و SJ کیفیت مناسبی دارند.
  • نوع روغن موتور: روغن‌های موتور اغلب به دو نوع معدنی و ترکیبی (سنتتیک) تقسیم می‌شوند. روغن‌های ترکیبی مزیت‌هایی همچون کارایی بالاتر در دماهای مختلف و کاهش اصطکاک دارند.
  • فصل: برخی از روغن‌ها برای فصول خاصی طراحی شده‌اند ولی برخی روغن موتورها چند‌فصلی (multi-grade) هستند و می‌توانند در دماهای مختلف در طول سال استفاده شوند.
  • استانداردها: اطمینان حاصل کنید که روغن موتور انتخابی شما استانداردهای مرتبط (مانند API، ACEA و دیگر استانداردها) را دارد.
  • بهترین روغن موتور های داخلی

بهران

شرکت بهران در سال ۱۳۴۱ و با تکنولوژی شرکت اکسون آمریکا تأسیس شد و در حال حاضر با ظرفیت تولید سالانه بیش از ۵۰۰ هزار تن انواع فراورده جزو مهم‌ترین تولیدکنندگان روغن موتور در کشور است. محصولات بهران مناسب اکثر خودروهای تولید داخل هستند و بسیاری از مالکان نیز از محصولات بهران استفاده می‌کنند.

ایرانول

یکی دیگر از بهترین روغن موتورهای بازار کشور را شرکت ایرانول تولید می‌کند. این شرکت با توجه به آب‌وهوای کشور و نوع خودروهای تولیدی روغن‌موتورهایی مناسب آن‌ها را تولید می‌کند و طرفداران زیادی نیز دارد.

اسپیدی

پالایشگاه نفت سپاهان که محصولات خود را با زیرمجموعه‌ای به نام اسپیدی عرضه می‌کند جزو معتبرترین تولیدکنندگان روان کارها در کشور است. تولیدات متنوع و کیفیت خوب محصولات اسپیدی باعث جلب اعتماد خریداران آن شده است.

پترونول

شرکت آذر روان‌ساز با بیش از نیم قرن سابقه در کشور محصولات خود را با نام پترونول عرضه می‌کند. روانکارهای پترونول از جدیدترین استانداردهای روز دنیا سود می‌برند و مطابق با تکنولوژی روز و همچنین مناسب محصولات داخلی تولید می‌شوند.

بهترین روغن موتورهای ایرانی بازار

حال که با ۳ مولفه اصلی و مهم در روغن موتورها آشنا شدید، می توانید به سادگی متوجه شوید که یک روغن موتور خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد و مسلما این ویژگی ها در کدام یک از روغن موتورهای موجود در بازار ایران، بیشتر خودش را نشان خواهد داد.

روغن موتور پارس پایا

اولین موردی که در بین روغن موتورهای ایرانی می توانیم به شما معرفی کنیم، روغن موتوری با نام پارس پایا است. ظرف این روغن موتور شبیه به یک قوطی بزرگ است که دارای ظرفیتی معادل ۳.۷۸۵ لیتری خواهد داشت. از جمله مولفه های مثبت و مشخص این نوع از روغن موتور مربوط به گران روی و یا همان ویسکویته بالا و همچین قیمت مناسبی است که در برابر دیگر روغن موتورهای خارجی دارد. الته ناگفته باقی نماند که روغن موتور پارس پایا به روش معدنی تولید می شود که یکی از موارد مهم در این زمینه به حساب می آید.

میزان گران روی این روغن موتور چیزی در حدود ۲۰W50 است. ممکن است با این اعداد و ارقام آشنایی نداشته باشید. به طور مختصر و ساده اگر بخواهیم این موضوع را توضیح دهیم، باید بگوییم که عدد سمت چپ نشان دهنده ویسکوزیته روغن در دمای معمولی و زمانی است که موتور خاموش است  و عدد سمت راست ویسکوزیته روغن را در دمای کار موتور نشان می دهد. این نوع از روغن موتور برای مناطق خشک و معتدل که در واقع بیشترین قسمت های کشور را تشکیل می دهند، بسیار مناسب است.

روغن موتور پارس پایا را معمولا برای تمام خودروهای ایرانی و به خصوص خودروهایی که قدیمی تر هستند، به سادگی می توانید استفاده کنید. اگر می خواهید تا با این نوع از روغن موتور، موتور خودروی شما دچار افت کیفیت نشود، بهتر است به صورت مداوم و در هر ۶ هزار کیلومتر این روغن موتور را به طور کامل تعویض کنید تا به سلامت موتور نیز کمک کرده باشید.

بهترین روغن موتور ایرانی

بهران پیشتاز از بهترین روغن موتور های ایرانی

مدل بعدی روغن موتور بهران است که در ایران تولید شده و به دلیل کیفیت بسیار مطلوبی که دارد، جز روغن های درجه یک طبقه بندی می گردد. این مدل از روغن دارای دو نوع ۱۰W40 و ۲۰W50 دارد که هر کدام از آن ها می توانند برای یک نوع خودرو مناسب باشند. به طور مثال می توان گفت که روغن موتور بهران پیشتاز ۱۰W40 گزینه بسیار خوبی برای خودروهایی همچون پرایدهای موتور جدید و تیبا است.

بهران رانا

نوع بعدی مربوط به روغن موتوری با نام بهران رانا می شود که با توجه به اسم آن به طور کامل مشخص است که محصول شرکت بهران است. این نوع از روغن نیز معمولا با ویسکوزیته ۱۰W40 به بازار عرضه می شود که نیمه سینتیک بوده و بیشتر برای خودروهای وارداتی می تواند مناسب باشد.

بهران سوپر رانا ۱۰W40 از بهترین روغن موتور های ایرانی

بهران سوپر رانا با ویسکوزیته ۱۰W40 یکی از روغن موتورهایی است که جز ۱۰ روغن موتور برتر موجود در بازار ایران طبقه بندی می شود، اما به دلیل خاص بودن فرمولاسیون شیمیایی خاصی که دارد، نمی توان آن را برای هر مدل خودرویی استفاده کرد. معمولا اگر ساختار داخلی موتور و آلیاژهایی که در آن به کار رفته اند، با این روغن موتور همخوانی نداشته باشند، روغن بهران سوپر رانا می تواند سبب ایجاد خوردگی در قطعات داخلی این موتور شود که گزینه بسیار بدی است.

روغن موتورهای دیگری همچون ایرانول ۱۶۰۰۰، سوپر پایا ۲۰W50 کمپانی نفت پارس، سوپر پاور ۲۰W50 سپاهان و…نیز در این بین وجود دارند که هر کدام از آن ها می توانند برای یک نوع خودرو مناسب باشند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید