آموزشی

زمان تعویض روغن بعد از تعمیر موتور

تعویض روغن بعد از تعمیر موتور

زمان تعویض روغن بعد از تعمیر موتور : تعویض روغن خودرو برای سلامتی قطعات و وسیله نقلیه شما بسیار ضروری است. روغن خوب و تمیز عملکرد خودروی شما را بهبود می‌بخشد و عمر موتور را افزایش می‌دهد. بسیاری از رانندگان صرفاً به مسافت پیموده شده به‌عنوان معیاری برای تعیین زمان نیاز به تعویض روغن خود متکی هستند، اما عوامل دیگری مانند کیفیت روغن، عمر خودرو و نحوه رانندگی خودرو نیز نقش دارند. اگر می‌خواهید با بهترین زمان تعویض روغن بعد از تعمیر موتور آشنا شوید در ادامه این مقالۀ تخصصی از از مجله روغن سیتی با ما همراه باشید.

چرا تعويض روغن موتور ماشين مهم است؟

روغن‌های موتور در قلب خودرو جریان دارند زیرا عملکرد اصلی آن‌ها خنک کردن، تصفیه و پاکسازی، آب‌بندی و حتی روان کاری است. بنابراین طبیعی است که خواص روز اول را پس از یک دوره استفاده از دست بدهند. به این دلیل است که “زمان تعويض روغن موتور ماشين” دارای اهمیت میشود.
یکی از مهم ترین خواصی که در روغن موتور خودرو در طول زمان تغییر می‌کند ویسکوزیته (غلظت روغن موتور) یا همان گرانروی است. روغن‌های موتور پس از یک دوره استفاده غلیظ می‌شوند، ذرات فلزی یا تراشه‌های آهنی یا هر گونه ناخالصی درون اجزای موتور را جذب می‌کنند و این امر تأثیر مستقیمی‌بر افزایش غلظت آن‌ها دارد.

روغن موتور که حالت پیش فرض خود را از دست می‌دهد برای خنک کردن مناسب نیست و نمی‌تواند قطعات را به خوبی روان کند. این وضعیت شبیه به رگ‌های بدن انسان است. همان طور که رگ‌های مسدود شده فشار بیش از حد بر قلب وارد می‌کنند، روغن موتور نامناسب فشار بیش از حد بر سیستم پیشرانه خودرو وارد می‌کند؛ فشاری که می‌تواند باعث افزایش دما قطعات شود، اصطکاک قطعات را افزایش داده و در نهایت باعث خراب شدن موتور می‌شود.

روغن موتور برای زمستان

چرا بعد از تعمیر موتور باید روغن اون رو عوض کرد؟

دلایلی که باید بعد از تعمیر موتور خودرو روغنش رو عوض کنید شامل این موارده

  1. آلوده شدن روغن موتور: موقع تعمیر موتور احتمال داره مواد پاک کننده و شوینده با روغن موتور ترکیب بشن و اون رو آلوده کنن. وقتی روغن موتور آلوده میشه خواصش هم تغییر می‌کنه، مثلا ممکنه قدرت روانکاریش کم بشه یا گرانرویش تغییر کنه. اگر این فاکتورها تو روغن موتور تغییر کنن به خود موتور و سایر قطعات آسیب وارد میشه.
  2. ورود ذرات فلزی ناشی از تعمیر: موقع تعمیر موتور ممکنه ذرات ریز فلزی ناشی از سایش قطعات وارد روغن موتور بشن؛ این ذرات به همراه روغن می‌چرخن و می‌تونن باعث مسدود شدن منافذ هیدرولیک، خش انداختن روی اون‌ها و حتی یاتاقان زدن ماشین بشن. در نتیجه وقتی موتور رو تعمیر می‌کنید حتما به این نکته توجه داشته باشید و روغنش رو هم عوض کنید.

نکات مهم زمان تعویض روغن موتور

اگه این سوال برای شما هم وجود داره که بعد از تعمیر موتور خودرو چه باید کرد، باید بگیم بعد از تعمیر موتور و زمانی که خواستید روغن اون رو عوض کنید، بهتره نکات زیر رو مد نظر داشته باشید:

  • موقعی که روغن موتور رو عوض می‌کنید نسبت به تعویض فیلتر روغن هم اقدام کنید.
  • روغن موتور رو بر اساس مدل خودرو انتخاب کنید.
  • موقع تعویض روغن از ترکیب کردن روغن‌هایی که کیفیت یا برند متفاوتی دارند خودداری کنید چون این کار به موتور خودروی شما آسیب میزنه.
  • نحوه رانندگی شما و شرایطی که در اون رانندگی می‌کنید رو در انتخاب روغن موتور لحاظ کنید.
  • زمان تعویض روغن بعد از تعمیر موتور، همونطور که از اسمش مشخصه، دقیقا بعد از تعمیر موتور هست و قبل از اون بهتره با ماشین رانندگی نکنید.

بهترین زمان تعویض روغن موتور ماشین

مکانیک ها به طور کلی توصیه می کنند که “بهترین زمان تعویض روغن موتور ماشین” هر ۵۰۰۰ کیلومتر یا هر ۳ ماه است. باید بگوییم که این قانون درستی است، اما نه برای همه ماشین‌ها!

فناوری مورد استفاده در ساخت خودرو، نحوه نگهداری از ماشین و رانندگی، و حتی نوع روغن موتور مورد استفاده، در تعیین مدت زمان تعویض روغن موتور خودرو بسیار مهم و حیاتی است، به طوری که به عنوان مثال برخی از تولیدکنندگان خودرو هر ۵۰۰۰ کیلومتر معادل هر ۶ ماه یک بار را برای تعویض روغن موتور ماشین در نظر می‌گیرند،  اما دیگران کسانی هستند که بر این باورند که باید هر ۱۲۰۰۰ کیلومتر یا هر سال روغن موتور را عوض کنید.

تعویض روغن بعد از تعمیر موتور

نحوه تشخیص زمان تعویض روغن موتور

آیا خودرو شما ضعیف عمل می‌کند؟ آیا سیستم پیشرانه ماشین شما صداهای عجیبی ایجاد می‌کند؟ آیا فشارسنج روغن موتور پایین تر از حد طبیعی است یا چراغ روغن روشن است؟ حتی اگر خودروی شما برخی از واضح ترین نشانه‌های روغن قدیمی و ‌کثیف را ندارد، مهم این است که بتوانید زمان تعویض روغن موتور را در برخی از سیگنال‌های کوچک نیز شناسایی کنید.

گاهی اوقات شرایط خاصی به وجود می‌آید که شما را ملزم به تغییر روغن موتور قبل از زمان توصیه شده توسط تولید کننده خودرو می‌کند. این شرایط خاص معمولاً با نشانه‌هایی همراه است که نشان می‌دهد باید در اسرع وقت روغن موتور را عوض کنید. این شرایط در زیر توضیح داده می‌شوند.

۱- هنگام روشن شدن موتور صدای تیک تاک می‌شنوید

زمانی که سیستم پیشرانه خودرو در حال کار است دائماً روغن را در تمام کارتر و سرسیلندرها پمپاژ می‌کند و پس از مدتی، روغن که از قبل بسیار تازه و طلایی رنگ بود، به دلیل گرما و همچنین جذب دوده‌های احتراق کثیف و سیاه می‌شود. روغن کثیف سنگین تر می‌شود و به طور طبیعی حرکت در داخل موتور را دشوارتر می‌کند.

این بدان معنی است که شما احتمالا زمانی که ماشین تازه روشن می‌شود و هنوز سرد است صدای تیک تاک از آن می‌شنوید. این صدا زنگ خطری است که اعلام میکند زمان عوض كردن روغن ماشين شما فرا رسیده است. دلیل سر و صدا این است که روغن کثیف برای جریان پیدا کردن و روان کردن سوپاپ به زمان بیشتری نیاز دارد.

۲- بالابودن دور موتور در حالت درجا نشانه دیگر زمان تعویض روغن موتور

یکی دیگر از نشانه‌های زمان تعویض روغن ماشین ممکن است دور موتور بالا در حالت درجا کار کردن باشد، چرا که احساس می‌کنید پیشرانه سریع تر از حد طبیعی در حال اجرا است. این امر ممکن است به دلیل افزایش اصطکاک بین پیستون‌، رینگ‌ و حلقه‌ و یاتاقان‌ باشد.

۳- کاهش یافتن شتاب خودرو نشانه زمان تعویض روغن

یک سیستم پیشرانه به خوبی روان‌کاری شده می‌تواند کار خود را بدون مشکل انجام دهد، بنابراین وقتی زمان تعویض روغن خودرو فرا میرسد و معیوب میشود ، سیستم پیشرانه قادر به روان کردن قطعات متحرک نیست و در نتیجه نمی‌تواند به نرمی‌کار کند. در این شرایط شتاب خودرو کاهش می‌یابد و احساس خواهید کرد که نیروی پیشرانه کاهش می‌یابد.

۴- صدای ضربات متوالی از موتور نشانه زمان تعویض روغن ماشین

اگر صدای ضربه‌های پشت سر هم  در طول عمل سیستم پیشرانه را بشنوید، ممکن است به دلیل روغن قدیمی ‌و کثیف باشد که می‌تواند منجر به خراب شدن یاتاقان‌های متحرک شود. این مشکل باعث لرزش پیشرانه در هنگام فعالیت درجا می‌شود و با افزایش سرعت موتور صدای شوک‌ها بلندتر می‌شود.

متاسفانه اگر این صدا را از پیشرانه خودروی خود بشنوید، معمولاً نشان دهنده آسیب بسیار زیادی به خودروی شما است که ناشی از سهل انگاری در سرویس دوره ای و عدم توجه به زمان مناسب تعویض روغن موتور است و یک تغییر ساده روغن ماشین به هیچ وجه مشکل را حل نخواهد کرد.

۵- روشن شدن چراغ روغن نشانه زمان تعویض روغن

اگر چراغ روغن موتور روشن است، آن را نادیده نگیرید، چرا که دلیل روشن شدن چراغ استپ و روغن معمولاً این است که فشار روغن داخل موتور آنقدر کاهش یافته است که خودرو نمی‌تواند به درستی عمل کند. دانستن اینکه وقتی چراغ روشن می‌شود چه باید کرد بسیار مهم است و اولین وظیفه شما باید بررسی و تعويض روغن ماشين باشد.

حال اگر چراغ روغن روشن شده است اما وقتی دور موتور بالا میرود خاموش میشود، این موضوع نشانه خرابی سیستم روغن است و بهتر است توسط مکانیک بررسی شود.

6- چسبندگی روغن موتور نشانه زمان تعویض روغن ماشین

شما باید ویسکوزیته روغن موتور را با کمک انگشتان دست احساس کنید. ویسکوزیته همان میزان چسبندگی روغن موتور است. طبیعی است که چسبندگی روغن موتور پس از یک دوره استفاده کمی‌افزایش یابد. اما باز هم این میزان چسبندگی حد تعادل دارد و اگر بیش از مقدار مشخصی باشد به این معنی است که ویسکوزیته روغن موتور تغییر کرده است. در این حالت روغن کاری سایر قسمت‌ها مطلوب نیست و به عبارت دیگر اصطکاک بین قطعات بیشتر از حد طبیعی است.

تعویض روغن بعد از تعمیر موتور

7- رانندگی سخت یکی دیگر از نشانه‌های فرا رسیدن زمان تعویض روغن ماشین

یکی دیگر از عواملی که زمان توصیه شده توسط خودروساز برای تعویض روغن موتور ماشین را تغییر می‌دهد، رانندگی سخت با ماشین است. به دفترچه ماشین خود مراجعه کنید، در بعضی از آنها شرایط سخت رانندگی توضیح داده شده است. اگر چنین شرایطی برای خودرو شما تعریف شده بود، موقع تعویض روغن موتور است.

  • اگر شهر محل زندگی شما گرد و خاک زیادی دارد. مثلا اگر در اهواز زندگی می‌کنید.
  • رانندگی در جاده‌های پر از دست انداز یا کویری
  • رانندگی مداوم با سرعت بالا
  • رانندگی مداوم با سرعت‌های پایین برای مثال کمتر از ۳۰ کیلومتر بر ساعت
  • رانندگي در دماي خيلي سرد يا خيلي گرم
  • رانندگی در مناطق کوهستانی و مناطق با رطوبت بالا

بهترین زمان تعویض روغن بعد از تعمیر موتور

ما در این بخش در مورد “بهترین زمان تعویض روغن پس از تعمیر موتور ماشین” صحبت می‌کنیم. بصورت کلی باید گفت بهترین زمان تعویض روغن ماشینی که تعمیر موتور انجام داده پس از آب بندی شدن آن است. برای آب‌بندی پس از تعمیر موتور، ابتدا برای مدتی خودرو باید درجا کار کرده و سپس برای حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ کیلومتر باید با آن با مراعات بیشتر رانندگی کرده و به آن فشار نیاوریم

بهترین زمان تعویض روغن بعد از تعمیر موتور بعد از ۱۵۰۰ کیلومتر است. این کار معمولاً توسط یک کارگاه مکانیکی انجام می‌شود. از لحظه‌ای که ماشین را از تعمیرکار دریافت می‌کنید، روغن و آب را به مدت ۱۵۰۰ کیلومتر به طور مداوم بررسی کنید. از آنجا که موتور به تازگی تعمیر شده است، ممکن است به دلایل مختلف آب یا روغن کم شود یا به مشکلی بر بخورید. شما باید در مورد این موارد نهایت دقت را داشته باشید.

پس از طی ۱۵۰۰ کیلومتر، تمام موتور و لوازم جانبی باید آچارکشی شود. یعنی تمام پیچ‌ها، مهره‌ها، واشرها و غیره باید توسط مکانیک خودرو بررسی شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید