آموزشی

بهترین روغن موتور 20w50

بهترین روغن موتور 20w50

بهترین روغن موتور 20w50 : روغن‌ موتورهایی که در بازار وجود دارند و از آن‌ها به عنوان بهترین روغن‌های موجود در بازار نام برده می‌شود هر کدام با فرمول‌های شیمیایی مختلفی ساخته شده‌اند. بنابراین بهتر است حتما قبل از خرید روغن موتور بدانید که کدام محصول برای وسیله نقلیه شما بهتر و مناسب‌تر است. در این مطلب از روغن سیتی قصد داریم بهترین روغن موتور 20W50 را به شما معرفی مزایای خرید این محصول را بررسی کنیم. پس اگر قصد دارید برای وسیله نقلیه خود بهترین روغن موتور را خریداری کنید مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

روغن موتور 20W50 به چه معناست؟

20W50نشانه ویسکوزیته یا درجه گرانروی یا همان SAE می باشد، که یکی از نمادهاییست که برای هر روغن موتوری در سراسر دنیا تعیین می‌شود. حال این نماد می تواند به صورت تک درجه یا مالتی گرید یا چند درجه ارائه شود. 20W50 نشانه ی مالتی گرید بودن روغن موتور است یعنی چند درجه ای بودن آن که در ادامه توضیح بیشتری در مورد معنای می‌دهیم در ابتدا باید بررسی کنیم که ویسکوزیته به چه معناست؟ ویسکوزیته به معنای شل یا سفت بودن هر مایعی می باشد به عنوان مثال برای واضح شدن معنای آن ویسکوزیته عسل بسیار زیاد و مثلاً عدد 100 و ویسکوزیته آب عدد 5 می باشد.

این نشان دهنده‌ی میزان شل یا سفت بودن هر مایعی است. روغن موتورها نیز توسط ویسکوزیته دسته بندی می شود مثلاً روغن موتورهای 40 شل تر از روغن موتورهای 50 می باشند و در عین حال سفت تر از روغن موتورهای 10 می باشد.

بنابراین با توجه به عدد نوشته شده روی بسته بندی هر روغن موتور می توانید میزان شل و سفت بودن آن را مشاهده کنید هر موتوری روغن موتور مخصوص به خود را احتیاج دارد و برخی از موتور برخی از خودروها روغن موتورهای شل تر و برخی سفت تر احتیاج دارند پس با توجه به این مشخصات عدد موجود بر روی بسته بندی را می توانید با نیاز خود مقایسه و آن را خریداری نمایید.

در ادامه به بررسی بهترین روغن موتور 20W50 می پردازیم اما روغن موتور های مالتی گرید یا چند درجه ای مثل همین روغن موتور 20W50 چه معنایی دارند. حرف W در وسط آن مخفف کلمه winter یعنی زمستان است عدد 20W50 بدین معنیست که ویسکوزیته این روغن موتور در فصول سرد یا همان زمستان به عدد 20 می رسد یعنی روغن شل تر می شود و در فصل‌های گرم سال به عدد بعد از W یعنی 50 می‌رسد و سفت می شود پس با توجه به این مشخصات و ویژگی ها روغن موتور 20W50 در فصول زمستان به عدد ویسکوزیته 20 در تابستان به ویسکوزیته 50 می‌رسد.

که این خاصیت خوب برای روغن موتور است و یک مزیت برای روغن موتور های موجود محسوب می‌شود که در فصول مختلف بر اساس درجه  حرارت هوا شل یا سفت می‌شود این موضوع باعث می‌شود که در فصل زمستان استارت راحت تری برای خودرو فراهم شود در ادامه همراه ما باشید تا در مورد مشخصات بیشتر روغن موتور ها باهم صحبت کنیم.

بالا گفته شد هر موتوری روغن موتور مخصوص به خود را دارد. روغن موتور مخصوص برخی از خودروها 20W50 است با مراجعه به دفترچه راهنمای هر خودرویی می توانید روغن موتور مورد نیاز آن خودرو را پیدا کنید.

به عنوان مثال برای موتورهای XU7 که بر روی خودروی پژو GLX معمولی، سمند LX، پژو پارس سال نصب شده است میتوان از روغن موتورهای 20W50 در تمام فصول استفاده کرد.
برای خودروهای پیکان، وانت پیکان، آریسان، پراید های قدیمی تحت عنوان پرایدهای انژکتوری و پراید های کاربراتوری و خیلی خودروهای دیگر از این محصول استفاده می کنند مرجع اصلی شما برای تعیین اینکه آیا خودروی شما از روغن موتور 20W50 استفاده می‌کند یا خیر در تنها دفترچه راهنمای خودرو می‌باشد لطفاً به تجربه برای افراد توجه نکنید و فقط به دفترچه راهنمای خودروی خود توجه کنید. در ادامه، انواع روغن موتور 20W50 را برایتان شرح خواهیم داد.

روغن موتور 20w50

روغن موتور 20W50 SJ

در وهله اول، یکی از قدیمی‌ترین انواع روغن موتور را برایتان شرح می‌دهیم که از ده‌ها سال قبل در خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ البته توجه داشته باشید که این، به معنای باکیفیت بودن آن روغن موتور نیست! روغن موتور 20W50 SJ یکی از بی‌کیفیت‌ترین و کم‌کاربردترین روغن موتورهای این دوران است که در بازار وجود دارد؛ البته اگر تا به حال استفاده از این روغن موتور منسوخ نشده باشد!

پیشنهاد می‌کنیم از خرید و استفاده روغن موتور 20W50 SJ خودداری کنید؛ زیرا شاخص API این روغن موتور در رده SJ قرار دارد که در میان گزینه‌های دیگر، می‌توان آن را بدترین گزینه نامید. با وجود روغن موتورهایی با کیفیت بالاتر، هیچ نیازی به استفاده از این روغن نیست.

روغن موتور 20W50 SL

شاید شماهم نام روغن موتورهای SL را در بازار شنیده باشید؛ روغنی که با صرفه اقتصادی بالا و کیفیت غیر قابل قیاس با رده‌های قبلی، کاربرد فراوانی در بازار ایران دارد. روغن موتور 20W50 SL در حال حاضر یکی از بهترین گزینه‌هایی است که افراد می‌توانند در خرید روغن موتور به آن توجه داشته باشند.

البته بر خلاف تصورات، این روغن موتور کیفیت کاملا متوسطی دارد؛ زیرا در سال‌های اخیر کشف و ابداع شده و با خودروهای امروزی به خوبی تطابق یافته است. مطمئنا نمی‌توان روغن موتور 20W50 SL را در خودروهای گران قیمت و لوکس استفاده کرد؛ اما می‌توانید از امنیت و سلامت این روغن برای استفاده در خودروهای میان رده و ایرانی بازار، اطمینان داشته باشید.

روغن موتور 20W50 SM

اگر اطلاعات مختصری از شاخص API روغن موتور داشته باشید، می‌دانید که SM یکی از باکیفیت‌ترین محصولات بازار روغن شمرده می‌شود. در صورتی که توانایی خرید و استفاده از این روغن موتور را داشته باشید، توصیه می‌کنیم به هیچ وجه این فرصت را از دست ندهید؛ زیرا با وجود روغن موتور 20W50 SM، عملکرد و بازده خودروی شما دچار تحول بزرگی خواهد شد.

مشهود است که استفاده از این روغن در خودروهای قدیمی و از کار افتاده، دور ریختن پول است؛ چرا که روغن موتور تنها می‌تواند در اقسام خاصی از خودرو تاثیر داشته باشد و برای بازگرداندن خودروی 20 ساله به دوران اوج، تاثیرگذار نخواهد بود.

روغن موتور 20W50 SN

در نهایت، شما را با بهترین روغن موتور روغن موتور 20W50 در بازار آشنا می‌کنیم که بالاترین کیفیت را در میان روغن موتورهای دیگر دارد. شاخص کیفیت و کارابری این روغن موتور، SN بوده که باکیفیت‌ترین روغن تولید شده در سرتاسر جهان شناخته می‌شود. چنانچه خودروی شما از توانایی قابل قبولی برخوردار است و یک خودروی رده بالا محسوب می‌شود، توصیه ما به شما استفاده از بهترین روغن موتور 20W50 SN است.

البته باید توجه داشت که برند تولیدکننده و افزودنی‌های به کار برده شده در روغن موتور نیز تاثیرات ویژه‌ای در محصول نهایی دارند. برای اطلاع از نوع افزودنی‌های به کار برده شده در روغن موتور، بهتر است با کارشناسان فروش برند موردنظر در ارتباط باشید تا از اصل بودن روغن موتور اطمینان حاصل نمایید.

چه شرکت هایی روغن موتور های 20W50 را تولید می کنند؟

اغلب شرکت های تولیدی داخلی مانند شرکت های نفت ایرانول، پارس، بهران، اسپیدی، کاسترول و بقیه ی شرکت های مختلف و پالایشگاهی روغن موتورهای 20W50 را در لیست محصولات خود دارند که البته سطوح API یا کیفی مختلفی برای این روغن موتور ها موجود است. به عنوان مثال روغن موتورهای 20W50 با API SJ وجود دارند و همچنین روغن موتور های 20W50 با API SL که API SL بالاتر است و سطح کیفی بهتری دارد بنابراین برای این موضوع که متوجه شوید بهترین روغن موتور های 20W50 کدام هستند باید به API آن نیز دقت کنید.

ApI یعنی سطح کیفیت روغن موتور که با درجه ی گرانروی متفاوت است مثلا می‌توان دو روغن موتور با درجه گرانروی یکسان با کیفیت یکی بالاتر باشد. روغن موتور بهران رانا توسط شرکت بهران تولید شده است که از درجه گرانروی 20W50 برخوردار است و در سطح کیفی SM می باشد که بالاترین سطح کیفی است که تاکنون در بازار برای روغن موتورهای 20W50 تولید شده است.

روغن موتور 20w50

مزایای استفاده از روغن موتور 20w50

روغن 20W50 بیشتر در موتورهایی با کارایی بالا، وسایل نقلیه‌ای که برای حمل و نقل یا کشیدن اجسام استفاده می‌شوند، برای فعالیت‌های سنگین و همچنین در موتورهای هوانوردی و توربوجت کاربرد دارد.

علاوه بر این، در موتورهای قدیمی با فرسودگی کم بسیار موثر است. با این حال استفاده از این روغن موتور به شرایط آب و هوایی، نوع خودرو و توصیه کارخانه سازنده ماشین بستگی دارد. برخی از مزایای استفاده از این روغن موتور عبارت‌اند از:

مناسب برای آب و هوای گرمتر

اگر ویسکوزیته کم باشد هوای گرم باعث نازک شدن روغن می شود. از آنجایی که در این موقعیت اجزای داخلی ماشین دیگر به طور کامل روغن کاری نمی‌شوند، گرما و اصطکاک شدیدی بین اجزا به وجود می‌آید. تما‌های فلز به فلز بیشتر گرمای بیشتری ایجاد می‌کند. در نتیجه، موتور در طول زمان فرسوده خواهد شد.

اما ضخامت روغن 20W50 از نازک شدن بیش از حد روغن جلوگیری می کند و چسبندگی محکمی به تمام قطعات حیاتی موتور می دهد که از سایش و اصطکاک جلوگیری می‌کند.

مناسب برای وسایل نقلیه با کارایی بالا

روغن ویسکوزیته 20w50 برای استفاده در موتورسیکلت‌هایی با کارایی بالا، وسایل نقلیه‌ای که فعالیت‌های شدید با استرس بالا مانند کشیدن، حمل و بکسل انجام می‌دهند و موتورهای وسایل نقلیه هوایی که از قدرت بیشتری استفاده می‌کنند، کاربردی و مفید است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید