آموزشی

روغن موتور دو زمانه چیست؟

روغن موتور دو زمانه

روغن موتور دو زمانه چیست؟ موتورهای دو زمانه مثل هر مدل موتور دیگری به منظور روانکاری و بهبود بخشیدن عملکرد موتور، به روغن موتور دو زمانه احتیاج دارند. این روغن‌ها مخصوص این نوع موتور می‌باشند و با خصوصیات خاصی طراحی شده‌اند. روغن از ورود آسیب به موتورهای دو زمانه جلوگیری می‌کند. به جهت آشنا شدن با خصوصیات این روغن موتورها مطلب زیرا را از روغن سیتی دنبال کنید.

روغن موتور دو زمانه چیست؟

برای این که بگوییم روغن موتور دو زمانه چیست باید در ابتدا به بررسی موتور دو زمانه بپردازیم زیرا از درک چگونگی عملکرد این نوع موتور می توانیم به اهمیت تولید و عرضه روغن ویژه برای آن پی ببریم .

موتور دو زمانه، محصولی با وزن کم، طراحی ساده، کوچک و سریع است و این قابلیت را دارد که در هر جهتی کار کند و این نوع موتور را در بازار با اصطلاح موتور پیستونی نیز شناخته می شود که اشاره به شیوه عملکرد آن دارد.

بررسی عمکرد تخصصی موتور دو زمانه در خارج از بحث ما است و فقط به نوع کار روغن موتور در این موتورها می پردازیم در واقع در موتور دو زمانه روغن افزوده شده، ضمن این که به روان کار کردن موتور و جلوگیری از اصطکاک کمک می کند همراه با بنزین موجود در موتور شروع به سوختن می کند که این امر مشکلاتی را به همراه دارد زیرا که روغن به طور کامل نمی سوزد.

در این حالت میزان آلودگی تولید شده بسیار بالا است زیرا که عدم احتراق کامل روغن موجب می شود تا مواد آلوده کننده ای ایجاد شده و این با توجه به شرایط موجود قابل قبول نیست و باید به دنبال راهکاری بود تا روغن موتور عملکرد بهتری داشته باشد.

در کنار تاثیراتی که روغن موتور برای عملکرد صحیح موتور باید داشته باشد روغن موتور تولید شده برای این گروه از موتورها باید آلودگی کمتری ایجاد کند که این در گرو تولید خاکستر کمتر است پس نمی توان برای موتور دو زمانه از روغن موتور تولید شده برای موتور چهار زمانه استفاده کرد و توقع داشت که عملکرد مناسبی داشته باشد، به همین دلیل روغن موتور مناسب برای این گروه از موتورها تولید شده است که کمترین میزان آلودگی را دارد.

روغن موتور دو زمانه چیست؟

فرق روغن دو زمانه و چهارزمانه چیست و برای چه تجهیزاتی استفاده می شوند؟

ابتدا باید بگوییم این روغن ها مخصوص موتور هایی با خصوصیات خاص است. این روغن ها از روغن پایه معدنی و سنتتیک ساخته شده اند و در بهبود عملکرد موتور تاثیر بسزایی می گذارند.

خوب است قبل از اینکه فرق روغن دو زمانه و چهارزمانه را بدانید، در مورد موتور دو زمانه و چهار زمانه اطلاعاتی را به شما بدهیم. از آنجایی که موتور ماشین آلات تنوع بسیار دارند و طی سال ها تغییرات زیادی کرده اند، روغن صنعتی آن ها متفاوت هستند.

انواع روغن موتور شامل دیزلی، بنزینی و مهم تر از همه روغن دو زمانه و چهار زمانه است که در ابزار های صنعتی و خودرو ها استفاده می شود. اولین فرق روغن دو زمانه و چهارزمانه در نوع موتور است که برای کامل شدن یک حرکت قدرتی در نوع چهار زمانه، دو دور کامل یا چهار مرحله انجام می می شود، ولی در نوع دو زمانه فقط 2 مرحله یا 1 دور کامل را طی می کند.

این روغن ها برای روانسازی موتور با خاصیت پاک کنندگی و خنک کنندگی مناسب است. دومین فرق روغن دو زمانه و چهارزمانه وزن کمتر موتور دو زمانه نسبت به چهار زمانه است که در ادامه آشنایی بیشتری از تفاوت های این دو را پیدا خواهیم کرد.

کاربرد روغن موتور دو زمانه

اگر قصد داشته باشید دو مدل موتورهای سواری و سنگین را کنار بگذارید، مدل سومی نیز وجود دارد که موتورهای دو زمانه نامیده می‌شوند. موتور اتومبیل‌های سواری و کاملا سنگین چهار زمانه می‌باشند، اما در مدل مصرف با یکدیگر متفاوت هستند. با استفاده از موتورهای دو زمانه با توجه به قدرت کمتر آنها در مقایسه با موتورهای یاد شده، وسایل نقلیه ساده، کم هزینه‌تر،  کوچکتر و چابک‌تر می‌شوند.

آشنایی با خصوصیات روغن موتور دو زمانه

با توجه به عملیاتی که در قسمت قبل هم به آن اشاره نمودیم، روغن موتور دو زمانه در موتورهای دو زمانه و برای مصرف در یک سری وسایل مخصوص مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روغن با ویژگی‌هایی که دارد،  موجب بهبود بخشیدن عملکرد قطعات اتومبیل می‌شود. اولین و اصلی‌ترین هدف بکارگیری روغن موتورها روانکاری قطعات و اجزای موتور می‌باشند. اویل انجین‌‌های دو زمانه هم همین وظیفه را در موتور اجرا می‌کنند. روانکار کردن قطعات موتور از مهمترین موضوعاتی است که حتما بایستی به آن توجه نمایید،  چون در مواردی که این اتفاق نیفتد، موتور نمی‌تواند به خوبی کار کند و می‌تواند به آن آسیب بزند.

روغن موتور دو زمانه چیست؟

چه روغنی برای موتور دوزمانه بهتر می‌باشد؟

روغن موتور اصلی می‌تواند برای بهبود عملکرد پیشرانه در اتومبیل، اسکوتر، موتور سیکلت‌ها و تجهیزات الکتریکی استفاده شود. طبقه‌بندی معینی برای اینگونه محصولات وجود دارد که می‌تواند خصوصیات و رقابتهای خاصی را ایجاد کند.

ترکیب روغن های گوناگون با دیگر سیالات برای اینگونه موتورها استفاده می‌شود. خصوصیات اصلی این روغن شامل وزن کم و افزایش قدرت می‌باشد. احتراق قسمت زیادی از روان کننده به همراه تامین سوخت انجام می‌شود. کیفیت روان کننده رابطه‌ مستقیمی با عملکرد موتور برای اطمینان از مصرف مواد و کارایی آنها دارند. از این رو، هنگام انتخاب روغن موتور ۲ زمانه، توجه به ویژگی‌ها و خصوصیات آن مهم می‌باشد.

مزایای موتورهای دو زمانه

موتورهای دو زمانه سه مزیت نسبت به سایر موتورها دارند:

  • ساختار ساده و سبک بخاطر نداشتن سوپاپ
  • قدرت زیاد به علت ایجاد حرکت انبساطی با یک دور چرخش میل‌لنگ: – در موتورهای دیگر این پروسه ۲ بار باید طی شود.-
  • قابلیت کار کردن در چند جهت

معایب موتورهای دو زمانه

در نسل‌های قبلی موتور سیکلت از این موتورها بهره‌گیری می‌کردند. اما امروزه استفاده از موتورهای دو زمانه در وسایل نقلیه‌ای که کاربرد روزمره دارند منسوخ شده‌اند. معایب و اشکالات زیر از جمله دلایل عدم استفاده از این موتورها است:

  • این موتورها عمر کوتاهی دارند. علت کوتاهی عمر در این موتورها به مستقل نبودن سیستم روانکار در آنها برمی‌گردد. عدم استقلال این سیستم سایش را در موتورهای دو زمانه بیشتر می‌کند.
  • میزان مصرف روغن در موتورهای دو زمانه بسیار بالا است. این موتورها بعد از طی کردن ۱۶۰۰ کیلومتر نیاز به شارژ روغن دارند.
  • مصرف سوخت موتورهای دو زمانه کارآمد نیست. میزان سوخت مصرفی این موتورها بعد از ۱۰۰ کیلومتر به صورت تصاعدی بالا می‌رود.
  • نرخ آلودگی موتورهای دو زمانه بسیار بالا است. احتراق روغن و سایش بیش از حد، میزان آلایندگی این موتورها را از حد استاندارد آلایندگی اروپا بالاتر می‌برد. به طوری‌که حجم وسیعی دود تولید می‌کنند. همچنین بعد از هر تخلیه و مکش مقداری از مواد به بیرون پرتاب می‌شود. پرتاب مواد مکش شده دود چرب به وجود می‌آورد که این امر بر شدت آلایندگی آن می‌افزاید.

روغن موتور دو زمانه چیست؟ موتورهای دو زمانه مثل هر مدل موتور دیگری به منظور روانکاری و بهبود بخشیدن عملکرد موتور، به روغن موتور دو زمانه احتیاج دارند.

روغن موتور دو زمانه چیست؟

موتورهای دو زمانه مانند هر نوع موتور دیگری برای روانکاری و بهبود عملکرد، به روغن موتور نیاز دارند. روغن موتور دو زمانه مخصوص این موتور ها طراحی شده است و با ویژگی ها و مزایایی که دارد، از به وجود آمدن هر نوع آسیبی در موتورهای دو زمانه جلوگیری می کند. روغن موتور دو زمانه به روغن موتورهایی گفته می شود که از روغن پایه معدنی تهیه شده است. استفاده از این روغن موتورها برای روانکاری اجزای داخلی موتورهای دو زمانه است. این روغن موتورها برای وسایلی با موتور دو زمانه همچون جت اسکی، قایق، اره برقی، موتور سیکلت کراس و تریل، موتور برق، پمپ آب، کارتینگ و… استفاده می شوند.

استفاده از روغن موتور دو زمانه در این وسایل موجب می شود تا سرعت و شتاب موتور به طرز چشمگیری افزایش پیدا کند. این روغن موتور با خواصی که دارد، به نوعی عملکرد موتورهای دو زمانه را کنترل می کند و بازدهی آنها را بالاتر می برد. روغن موتورهای دو زمانه از جوش آوردن و داغ شدن بیش از حد موتورهای دو زمانه جلوگیری می کنند و باعث می شوند تا موتور در دور های بالا نیز حرارت بیشتری پیدا نکند. این ویژگی از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است زیرا در صورتی که موتور دو زمانه بیش از حد داغ شود، ممکن است به سایر واشرها و قطعات موتور آسیب وارد شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید