آموزشی

نکات مهم برای نگهداری ضدیخ خودرو که باید بدانید

نگهداری از ضدیخ

ضدیخ خودرو یکی از مهمترین موادی است که برای نگهداری از خودرو شما لازم است. برای استفاده بیشتر و بهتر از این ماده، باید به نکاتی توجه کنید. این نکات مهم به شما کمک می‌کنند تا از ضدیخ خودرو به بهترین شکل استفاده کنید و به نحو احسن از خودروتان مراقبت کنید. برای مطالعه بیشتر تا انتهای مقاله همراه روغن سیتی باشید.

ضدیخ موتور چیست؟ و چگونه عمل می کند؟

ضدیخ خودرو یکی از مهمترین محصولاتی است که برای حفظ سلامت و عمر مفید موتور خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول به دلیل این‌که عملکرد موتور را بهبود می‌بخشد و خرج‌های ناشی از تعمیرات موتور را کاهش می‌دهد، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در این مقاله به بررسی و توضیح این محصول می‌پردازیم.

ضدیخ موتور یک ماده شیمیایی است که به صورت مایع به موتور اضافه می‌شود. این ماده شامل ترکیباتی از جمله گلیکول، آب و افزودنی‌های دیگر است. هدف اصلی از استفاده از این ماده، کاهش دمای موتور و جلوگیری از ایجاد رسوب درون آن است.

عملکرد ضدیخ موتور بر اساس اصل فیزیکی یخ‌زدایی است. با توجه به این‌که ضدیخ موتور از ترکیبات گلیکولی تشکیل شده است، این محصول باعث ایجاد یک پوشش حرارتی روی دیواره‌های داخلی موتور می‌شود. این پوشش حرارتی باعث کاهش دمای موتور و جلوگیری از ایجاد رسوب درون آن می‌شود.

ضدیخ خودرو

کاربردهای ضدیخ

1- ضد خوردگی

مهمترین دلیل استفاده از ضدیخ در رادیاتور خودرو خاصیت ضد خورندگی و از بین بردن اثرات و خاصیت اکسید شدن فلزات در مجاورت با آب می باشد. مهمترین مشکلی که در غیاب ضدیخ در موتور خودرو ایجاد می شود، خوردگی و پوسیده شدن قطعات موتور و سیستم خنک کننده می باشد.

2- ضد جوش

جلوگیری از جوش آوردن موتور خودرو در شرایط کارکرد سخت موتور خودرو دیگر وظیفه ضدیخ/ ضدجوش خودرو می باشد.

3- ضد یخ

یکی از مهم‌ترین وظایف ضد یخ، جلوگیری از یخ‌زدگی در ماه های سرد سال می باشد. یخ زدگی آب درون سیستم خنک کننده خودرو با توجه به افزایش حجم آب در زمان انجماد با توجه به قطعات فلزی خودرو، می‌تواند منجر به آسیب‌های جبران‌ناپذیری همچون ترک برداشتن دیواره بلوک سیلندر و ترکیدن رادیاتور شود. که ضدیخ خودرو با پایین آوردن نقطه انجماد آب، مانع از این امر می‌شود.

نسبت ترکیب ضدیخ خودرو با آب

نسبت ترکیب ضدیخ با آب بسیار مهم می باشد. غلظت بالای ضدیخ لزوما منجر به پایین آمدن سطح انجماد مایع خنک کننده نمی باشد. معمولا نسبت ضدیخ خودرو با آب در دفترچه خودروی شما نوشته شده است. بهترین نسبت برای این ترکیب 50/50 است.

آب مصرفي در ترکیب با ضد يخ بايد داراي سختي بسيار پايين(دی يونيزه) باشد. البته آب دی یونیزه می بایست حتما با ضدیخ (اتیلن گلیکول) ترکیب گردد چرا که آب دی یونیزه به تنهایی بسیار خورنده می باشد موجب آسیب جدی به خودرو می گردد.

نکات تکمیلی

  • هرگز ماده خنک کننده را به موتور داغ اضافه نکنید. اگر متوجه شدید که باید مایع بیشتری اضافه کنید ، صبر کنید تا موتور خنک شود. این کار از احتمال سوختن یا ترک خوردن بلوک موتور شما جلوگیری می کند.
  • درب های موجود در مخزن مایع خنک کننده یا رادیاتور را در حالی که موتور گرم است ، حتی فقط برای بررسی سطحی باز نکنید. در صورت انجام این کار ، به خصوص در سیستم تحت فشار ممکن است خنک کننده داغ خارج شود.
  • اگر خنک کننده شما بی رنگ ، زنگ زده یا اجسام خارجی در آن شناور است ، باید سیستم خنک کننده خود را کاملاً شستشو دهید و یک مخلوط جدید ۵۰/۵۰ اضافه کنید.
  • اگر متوجه شدید که مخلوط ضد یخ شما لجن یا روغن دارد حتماً سریعاً وسیله نقلیه خود را به مکانیکی منتقل کنید.

چرا باید ضد یخ را تعویض کرد؟

همان‌طور که اشاره شد یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ضد یخ، خاصیت ضد خورندگی آن است. این خاصیت ارتباط مستقیم با زمان استفاده از ضد یخ دارد. یعنی اگر ضد یخ به‌صورت منظم تعویض نشود، خاصیت ضد خورندگی آن از بین می‌رود و تاثیر منفی بر عمر موتور خودرو و سیستم خنک کننده می‌گذارد که ممکن است مالک خودرو را با هزینه‌های زیادی روبرو کند.

علاوه‌بر از بین رفتن خاصیت ضد خورندگی ضد یخ، خاصیت مقاومت در برابر سرما و گرما ضد یخ هم به مرور زمان از بین می‌رود. در صورت از بین رفتن این خاصیت و در صورت تغییرات جوی، احتمال وارد شدن آسیب‌های جدی به موتور و سیستم خنک کننده خودرو افزایش می‌یابد.

زمان مناسب تعویض ضد یخ خودرو

در حالت کلی ضد یخ‌ها از نظر کیفی به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • ضد یخ‌های با پایه معدنی 
  • ضد یخ‌های با پایه آلی

ضد یخ‌های پایه معدنی، عمده‌ترین نوع ضد یخ در بازار هستند و مناسب‌ترین زمان تعویض آن‌ها دوره‌های سالیانه است. ضد یخ‌های پایه آلی، دارای طول عمر بیشتری هستند و در نتیجه عمر مفید آن‌ها در حدود سه سال است. از آنجا که تشخیص این دو مورد نسبت به هم به‌سادگی امکا‌ن‌پذیر نیست، توصیه می‌شود که تعویض ضدیخ خودرو به صورت سالانه انجام گیرد.

ضدیخ خودرو

نحوه تعویض ضد یخ خودرو

توصیه می‌کنیم که این کار را به رادیاتورسازان یا تعمیرکاران خودرو بسپارید، اما اگر به هر دلیلی تصمیم گرفتید که شخصا نسبت به تعویض ضد یخ خودرو اقدام کنید کافی است مراحل زیر را گام به گام انجام دهید. 

پیش از انجام کار به این نکته مهم توجه کنید که ضدیخ خودرو سمی است و نباید با بدن تماس داشته باشد.

گام اول: تخلیه رادیاتور

گام اول برای تعویض ضدیخ خودرو، تخلیه رادیاتور است. قبل از باز کردن در رادیاتور اجازه دهید موتور خودرو کاملا سرد شود. در قسمت پایین رادیاتور دقیقا زیر موتور، یک شیر T شکل یا درپوش قرار دارد که درواقع شیر تخلیه رادیاتور است. ظرفی که حدودا 20 لیتر ظرفیت دارد را زیر رادیاتور قرار دهید و پس از بازکردن در آن، اجازه دهید کل مایع موجود در رادیاتور تخلیه شود؛ در انتها شیر تخلیه را هم ببندید.

گام دوم : تخلیه ضد یخ موجود در پوسته موتور

غیر از حجم ضد یخی که از رادیاتور خارج کردید، حدود 3.5 الی 4 لیتر ضد یخ هم در پوسته موتور وجود داردکه آن را هم باید تخلیه کنید.

برای این منظور شیر تخلیه رادیاتور را مجدد باز کنید، درب رادیاتور را هم باز بگذارید. موتور خودرو را روشن کنید و از در بالای رادیاتور به‌صورت مداوم آب بریزید تا زمانی که آب خروجی از شیر تخلیه رادیاتور زلال شود. البته به این نکته توجه کنید که این روش در عین سادگی یک ایراد اساسی دارد و آن هم آسیب زدن به محیط زیست به‌واسطه جمع آوری نکردن ضدیخ خودرو قدیمی است.

بنابراین اگر شما هم مثل ما دوستدار طبیعت هستید از روش دوم برای تخلیه ضدیخ خودرو که در پوسته موتور وجود دارد استفاده کنید؛ البته این راه اندکی پیچیده‌تر و زمان‌گیرتر است. برای این منظور باید شیرهای روی پوسته موتور را باز کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این شیرها می‌توانید به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید. معمولا این شیرها با آچار آلن یا آچار تخت باز می‌شوند.

گام سوم: پر کردن رادیاتور با ضد یخ جدید

در این مرحله موتور خودرو را خاموش کنید و شیرهایی که برای تخلیه ضدیخ خودرو قدیمی باز کرده بودید را ببندید. درون رادیاتور و مخزن آب خودرو را از مخلوط ضد یخ و آب، با نسبتی که قبلا توضیح دادیم پر کنید (نسبت 50:50 یا 40:60 بنا به نوع خودرو). بهتر است از آب جوشیده شده استفاده کنید. دقت کنید که از حد مجاز بیشتر مایع نریزید.

گام چهارم: چک کردن نهایی

در آخرین مرحله موتور را روشن کنید و بگذارید مایع درون موتور به جریان بیفتد. درصورتی‌که لازم است مقداری مایع به رادیاتور اضافه کنید و درب رادیاتور را ببندید. اگر پس از مدتی که موتور کار کرد متوجه داغی موتور خودرو شدید مقداری ضد یخ ماشین به رادیاتور اضافه کنید.

ضدیخ خودرو

خلاصه مقاله

ضدیخ خودرو یک ماده شیمیایی است که به موتور اضافه می‌شود تا دمای موتور را کاهش داده و از تشکیل رسوب درون آن جلوگیری کند. این ماده می‌تواند خوردگی و جوش آوردن در موتور خودرو را هم جلوگیری کند و در ماه‌های سرد سال از یخ‌زدگی در سیستم خنک کننده جلوگیری کند. نسبت ترکیب ضدیخ با آب بسیار مهم است و بهترین نسبت 50/50 است. هرگز ماده خنک کننده را به موتور داغ اضافه نکنید.

– ضدیخ خودرو برای نگهداری از خودرو استفاده می‌شود.
– ضدیخ موتور باعث کاهش دمای موتور و جلوگیری از ایجاد رسوب درون آن می‌شود.
– کاربردهای ضدیخ شامل ضد خوردگی، ضد جوش و ضدیخ خودرو است.
– نسبت ترکیب ضدیخ با آب باید صحیح باشد و آب باید دارای سختی پایین باشد.
– باید از اضافه کردن ماده خنک کننده به موتور داغ خودداری کرد و درب مخزن مایع خنک کننده را در حالی که موتور گرم است باز نکرد.

سوالات متداول

۱. ضدیخ موتور چیست؟
ضدیخ موتور یک ماده شیمیایی است که به صورت مایع به موتور اضافه می‌شود.

۲. چه هدفی از استفاده از ضدیخ موتور وجود دارد؟
هدف اصلی از استفاده از ضدیخ موتور، کاهش دمای موتور و جلوگیری از ایجاد رسوب درون آن است.

۳. چه کاربردهایی برای ضدیخ موتور وجود دارد؟
کاربردهای ضدیخ موتور شامل ضد خوردگی، ضد جوش، و ضد یخ می‌شود.

۴. نکاتی که باید در استفاده از ضدیخ موتور رعایت شود چیست؟
نکاتی که باید در استفاده از ضدیخ موتور رعایت شود شامل عدم افزودن ضدیخ به موتور داغ، عدم باز کردن درب‌های مخزن مایع خنک کننده در حالی که موتور گرم است، استفاده از آب دی‌یونیزه با ضدیخ، و تعویض ضدیخ به صورت سالانه است.

۵. زمان مناسب تعویض ضدیخ چگونه تعیین می‌شود؟
برای ضدیخ‌های با پایه معدنی، مناسب‌ترین زمان تعویض آن‌ها دوره‌های سالیانه است. ضد یخ‌های پایه آلی، دارای طول عمر بیشتری هستند و در نتیجه عمر مفید آن‌ها در حدود سه سال است. تعویض ضدیخ به صورت سالانه توصیه می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید