آموزشی

بررسی علل کاهش سطح روغن موتور خودرو

علل کاهش سطح روغن موتور خودرو

بررسی علل کاهش سطح روغن موتور خودرو : مصرف روغن موتور و کاهش سطح روغن خودرو از نگاه دارندگان و رانندگان خودروهای شخصی مشکلی اساسی می باشد ولی از دید سازندگان خودرو و مهندسین مکانیک خودرو با توجه به عملکرد موتور، شرایط مختلف عملیاتی و حرارت بالای موتور امری عادی و طبیعی تلقی می گردد.

رانندگان خودروهای شخصی کاهش روغن موتور خودرو را ناشی از کیفیت نامناسب روغن موتور مصرفی خود می دانند. کم کردن روغن موتور می تواند دلایل و علل متعددی دارد که برخی از این دلایل در ادامه تشریح می گردد با روغن سیتی همراه باشید.

وظیفه روغن موتور در خودرو

اصلی ترین و مهم‌ترین وظیفه روغن موتور در خودرو، روان کردن حرکت قطعات متحرک موتور است. روغن موتور همواره بر پایه نفت خام تشکیل می شود و پس از گذراندن فرایندهای پیچیده برای مصرف نهایی مورد استفاده قرار می گیرد. این روغن اغلب به همراه موادی چون ضد جوش، ضد زنگ، ضد کف و پایین آورنده نقطه ریزش عرضه می شود.

روغن موتور به بدنه و فضای داخل خودرو نفوذ کرده و از قطعات داخلی موتور مراقبت می کند. به طور کلی قطعات موتور در اثر احتراق با برخورد با یک دیگر و حتی گذشت زمان، ذرات معلق را جذب کرده و آلوده می شود که روغن موتور می تواند آن‌ها را به راحتی تمیز کند.

روغن موتور ها را می توانیم در سه دسته‌ی مینرال، سنتیک و نیمه سنتتیک دسته‌بندی کنیم. ساده ترین نوع روغن موتور مینرال نام دارد؛ در صورتی که روغن های سنتیک پیشرفته تر هستند. روغن موتور وظایف دیگری نیز دارد که چندان مطرح نیستند اما تاثیر زیادی در سلامت موتور ایفا می کنند. این وظایف را می‌توان موارد زیر عنوان کرد:

علل کاهش سطح روغن موتور خودرو

  • ضربه‌گیری:

یکی از ویژگی‌های اصلی قطعات متحرک آن است که در حین کار ضرباتی را به یکدیگر وارد می‌کنند، حال روغن در این زمان تا حدودی می تواند این ضربات را دفع کرده و از آسیب دیدن قطعات اصلی موتور جلوگیری به عمل آورد.

  • خنک‌کاری:

هرجا که قطعه‌ای متحرک باشد، دمای آنجا افزایش خواهد یافت. این دما در موتور و هنگام کار آن به شدت بیشتری افزایش می یابد که حتی به سایر بخش‌های خودرو نیز منتقل می گردد. با این حال روغن موتور در این زمان تا حدودی به خنک کنندگی موتور نیز کمک می کند به این صورت که گرمای داخلی موتور را جذب کرده و آن را به دیواره خارجی آن انتقال میدهد.

  • جلوگیری از زنگ‌زدگی:

یکی از اصلی ترین مواد به کار رفته در مورد روغن موتورها مواد ضد اکسید هستند که تا حدود زیادی از زنگ زدگی قطعات فلزی آن جلوگیری می کنند.

  • آب‌بندی:

گاهی اوقات در صورت نشت از رادیاتور و سیستم خنک کننده، ممکن است که آب یا مایع خنک کننده به بخش های نظیر موتور منتقل شود. با این تفاوت که روغن با ایجاد یک لایه نازک بین پیستون و سیلندر باعث می شود تا نفوذ آب کاهش یافته و آسیبی به موتور نرسد.

  • تمیزکاری:

از نظر بسیاری از کارشناسان، مهمترین نقش روغن موتور را می توان اثر تمیزکاری آن عنوان کرد. در اثر تماس و برخورد قطعات با یکدیگر و حتی احتراق در موتور، ذرات معلقی به وجود می آیند که در صورت نبود روغن رسوب می‌کنند و می‌توانند موجب کثیفی و درنتیجه خوردگی و زدگی قطعات شوند. این در حالی است که روغن این ذرات را جذب کرده و به فیلتر روغن تحویل می دهد.

نشانه‌های روغن کم کردن موتور ماشین

تشخیص به موقع روغن کم کردن موتور ماشین در جلوگیری از عوارض احتمالی آن نقش بسزایی دارد. واقعیت از این قرار است که برخی از نشانه‌های کاهش روغن موتور برای رانندگان عادی قابل تشخیص هستند؛ اما بعضی دیگر تنها از سوی تعمیرکاران حرفه‌ای شناسایی می‌شوند. در همین راستا، از جمله مهم‌ترین نشانه‌های روغن کم کردن موتور ماشین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روشن شدن چراغ چک فشار روغن موتور ماشین
  • استشمام بوی سوختگی
  • روغن ریزی زیر ماشین
  • کاهش شتاب ماشین
  • به لرزش افتادن ماشین
  • یاتاقان زدن ماشین
  • افت شتاب خودرو
  • صدای تق تق از ناحیه موتور

علل کاهش سطح روغن موتور خودرو

اتلاف روغن موتور در اثر تبخیر

، اتلاف بخشی از روغن موتور در اثر تبخیر در موتور خودرو می باشد. کاهش حجم روغن موتور در محدوده ی مجاز استاندارد در اثر تبخیر، ناشی از شرایط موتور و اشکالات مکانیکی خودرو نبوده و امری طبیعی است.

طراحی موتور ( موجود بودن روغن موتور در محفظه احتراق)

در طراحی موتور خودرو وجود مقداری روغن موتور در محفظه احتراق، به منظور روانکاری سطوح و جلوگیری از سایش پیستون و سیلندر در حین حرکت های رفت و برگشتی پیستون ضروری می باشد. مقدار مجاز کاهش روغن موتور براساس طراحی موتور خودرو در دفترچه راهنمای خودرو ذکر گردیده است. در دفترچه راهنمای خودروهای ساندرو، تندر 90، رانا، پژو 206 مصرف مجاز روغن موتور در هر هزار کیلومتر، نیم لیتر می باشد.

نشتی روغن

نشتی روغن معمولا از سمت کاسه نمد عقب میل لنگ، واشر فیلتر روغن، کاسه نمد گلویی دلکو و … رخ می‌دهد. این مشکل باید توسط مکانیک باتجربه مورد بررسی قرار گیرد. نشتی روغن را می‌توان علت خالی شدن روغن موتور دانست.

سوختن بخشی از روغن

سوختن بخشی از روغن که از طریق جداره سیلندرها وارد محفظه احتراق می‌شود. به طور معمول به ازای هر ۱۰۰۰ کیلومتر رانندگی حدود ۱۵۰ سانتیمتر مکعب روغن به دلیل احتراق از بین می‌رود. گاهی این میزان از حد مجاز بیشتر شده و شاهد دود آبی از اگزوز هستیم. در این شرایط باید به مکانیک مراجعه کنید تا علت سوختن روغن را شناسایی و برطرف کند.

علل کاهش سطح روغن موتور خودرو

مشکلات در آب‌بندی و سوپاپ ها

خراب شدن آب‌بندی‌ها و یا سوپاپ‌های موتور دیگر دلیلی است که منجر به کم شدن روغن موتور خواهد شد.

چسبندگی سوپاپ ها

چسبندگی سوپاپ‌ها مشکل دیگری است که باعث کاهش سطح روغن در خودرو می‌شود. متاسفانه این ایراد فنی به راحتی قابل شناسایی نبوده و نیازمند کمک گرفتن از فردی با تجربه بالا می‌باشد. در این شرایط باید قطعه‌های آسیب‌دیده را تعویض نمایید.

فرسودگی رینگ پیستون

فرسوده شدن رینگ پیستون معمولا موجب نفوذ روغن بیش از اندازه لازم به درون سیلندر شده و در نتیجه روغن اضافی با احتراق از بین خواهد رفت.

عدم انتخاب روغن موتور مناسب ( شاخص گرانروی)

شاخص گرانروی روغن موتور خودرو می بایست مطابق با دفترچه راهنمای خودرو باشد چرا که انتخاب روغن موتور با ویسکوزیته پایین به خاطر غلظت پایین تر روغن موتور، موجب مصرف و کاهش بیشتر روغن موتور می گردد. لازم به ذکر است که استفاده از روغن موتور با ویسکوزیته بالا به دلیل عدم روانکاری مناسب در زمان استارت و شروع حرکت خودرو توصیه نمی گردد.

شرایط رانندگی

رانندگی در شرایط خاصی همچون بار سنگین و دور بالاتر به علت فشار بیشتر به واشرها و آب بندها مصرف روغن موتور را افزایش می دهد

 تعمیر موتور

یکی از موضوعاتی که ممکن است کسی درباره آن به شما توضیح ندهد، کم کردن روغن به دلیل تعمیر موتور است. معمولا بعد از تعمیر موتور، چیزی در حدود 0.5 تا 1 لیتر روغن در مدت زمان کوتاهی مصرف می‌شود. بنابراین حتما لازم است بعد از تعمیر موتور، روغن موتور اضافی تهیه کرده و به فاصله چند روز در موتور بریزید.

مشکلات فنی موتور

در اثر روغن سوزی موتور، روغن موجود در موتور وارد محفظه احتراق گردیده و به همراه بنزین می سوزد و معمولا دود آبی رنگ از اگزوز خودرو خارج می گردد. روغن سوزی موتور به خاطر دلایل متعددی از جمله فرسودگی حلقه پیستون ها و دیواره سیلندرها، شکستن یک یا چند رینگ پیستون، خرابی واشر سرسیلندر و میل لنگ می باشد.

دمای بیش از حد موتور ناشی از مشکلات مکانیکی موتور، موجب تبخیر بیشتر روغن موتور می گردد.

نشت روغن موتور خودرو از بخش های مختلف موتور می تواند موجب کاهش روغن موتور گردد.

در صورتی که میزان کاهش روغن موتور بیش از مقدار مجاز ذکر شده در دفترچه راهنمای خودرو می باشد می بایست نسبت به علت یابی و رفع ایرادات فنی موتور اقدام گردد.همچنین در صورتی که میزان کاهش روغن موتور کمتر از مقدار مجاز می باشد می بایست نسبت به سرریز روغن موتور اقدام نمود.

علل کاهش سطح روغن موتور خودرو

راهکارهای جلوگیری از کاهش روغن موتور ماشین

برای جلوگیری از کاهش غیرعادی سطح روغن موتور ماشین باید چند نکته مهم را در نظر داشته باشید که عبارت‌اند از:

  • از رانندگی طولانی مدت در حالت دور موتور بالا پرهیز کنید.
  • حتما از روغن موتور استاندارد و با کیفیت برای خودرو استفاده کنید.
  • به‌صورت منظم سطح روغن موتور ماشین را چک کنید.
  • در فواصل زمانی تعیین شده در دفترچه راهنمای خودرو (بین 5 تا 10 هزار کیلومتر) روغن موتور را تعویض کنید.
  • بعد از تعمیرات اساسی موتور، اضافه مصرف روغن موتور را در نظر بگیرید.

عوارض کم شدن روغن موتور چیست؟

قطعا کم شدن روغن موتور و بی‌توجهی نسبت به آن عوارض و خطرات زیادی به همراه خواهد داشت. در حقیقت اگر روغن موتور از حد استاندارد کمتر باشد یا به موقع برای تعویض اقدام نکنید، به احتمال زیاد روغن درون موتور به شکل لجن و لخته درمی‌آید. حال زمانی که اویل پمپ شروع به کار می‌کند، روغن لجن مانند درون آن گیر کرده و ساچمه‌های فنر اویل پمپ را می‌شکند. نتیجه این وضعیت یاتاقان زدن خودرو خواهد بود.

به طور خلاصه اگر در زمان لازم به داد روغن موتور ماشین نرسید، احتمالا در آینده‌ای نزدیک، هزینه‌های سنگینی به جهت رفع مشکلاتی نظیر یاتاقان زدن، تعویض پیستون و متعلقات آن، تراش سرسیلندر، تعویض تسمه تایم، تعویض اویل پمپ و زنجیر آن بر دوشتان خواهد افتاد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید