آموزشی

روغن دنده صنعتی چیست؟ نکات مهم هنگام خرید روغن دنده صنعتی

روغن دنده صنعتی

روغن دنده صنعتی از استوک های پایه بسیار تصفیه شده ترکیب شده و با EP انتخاب شده خاص و سایر افزودنی ها تقویت شده است. آنها پایداری حرارتی خوب و مقاومت در برابر اکسیداسیون بالا، دمولاسیون خوب، تمایل کم کف کردن و محافظت در برابر زنگ و خوردگی سطوح فلزی را دارند.

اگر چرخ دنده های صنعتی در محیط های خنک، تمیز و خشک کار کنند، عالی خواهد بود. با این حال، شرایط در عملیات چرخ دنده‌ای مانند کارخانه‌های فولاد، کارخانه‌های تولیدی و سایر کاربردهای سخت صنعتی، چیزی جز خنک، تمیز و خشک است. به همین دلیل است که انتخاب روان کننده می تواند بسیار چالش برانگیز باشد.

اما با این حال ما 2 نوع روغن دنده صنعتی داریم ، روغن دنده معدنی و روغن دنده مصنوعی  که در ابتدا توضیح مختصری می دهیم بعد از آن به صورت کلی درباره اینکه روغن دنده چیست و چه کاربردهایی دارد و نحوه انتخاب روغن دنده مناسب را در این مقاله از روغن سیتی با هم می خوانیم.

روغن دنده معدنی چیست؟

روغن‌های دنده صنعتی (پایه روغن معدنی) روان‌کننده‌های ترکیبی حاوی فشار شدید (EP)، ضد سایش (AW)، ضد زنگ، آنتی اکسیدان، محافظ فلز زرد، جداسازی آب و بازدارندگی کف هستند.

روغن دنده مصنوعی چیست؟

روغن‌های دنده مصنوعی که از پلی آلفائولفین و مواد افزودنی ایجاد شده‌اند، این روغن‌ها عمدتاً برای شرایط سخت ماشین استفاده می‌شوند. چه دماهای فوق العاده پایین یا فوق العاده بالا باشد، روغن های دنده مصنوعی بهترین انتخاب برای شرایطی هستند که روغن های دیگر به سادگی در آن کار نمی کنند.

روغن دنده صنعتی

تفاوت بین روغن معدنی و مصنوعی چیست؟

روغن های معدنی از پالایش نفت خام به دست می آیند. با این حال، روغن‌های معدنی در مدارهای موتور کندتر از روغن‌های مصنوعی جریان می‌یابند ، که می‌تواند منجر به افزایش مصرف سوخت و تأثیرگذاری بر عملکرد خودرو شود. روغن های معدنی نیز باید بیشتر از روغن های مصنوعی تعویض شوند.

انتخاب روغن دنده صنعتی مناسب مستلزم نکاتی است که باید آنها را رعایت کنیم ، در زیر به نکات مهم در انتخاب انواع روغن دنده صنعتی مناسب می پردازیم تا بتوانیم بهترین روعن دنده صنعتی ایرانی و خارجی را برای ماشین هایمان انتخاب کنیم.

چگونه بفهمم روغن من مصنوعی است یا روغن معدنی؟

قیمت روغن های معدنی بسیار پایین تر است. روغن های معدنی نیاز به تعویض مکرر روغن دارند.

ویژگی های روغن های مصنوعی:
  1. روغن های مصنوعی نسبت به روغن های معدنی ناخالصی های کمتری دارند.
  2. روغن های مصنوعی از نظر شیمیایی اصلاح شده اند.
  3. روغن های مصنوعی عمدتاً برای موتورهای با کارایی بالا طراحی شده اند.

برای خرید روغن دنده صنعتی باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

برای رسیدگی به تقاضای افزایش یافته، روغن‌های دنده صنعتی امروزی باید حاوی ترکیب شیمیایی افزودنی با کارایی بالا باشند. هدف این است که روانکار را از نظر حرارتی پایدار و به اندازه کافی قوی نگه دارید تا اطمینان حاصل شود که دوام بیشتر، محافظت بهتر و کارآمدتر، و در عین حال تمیز نگه داشتن سیستم و دفع گرما و آلاینده ها اتفاق می افتد.

این کار آسانی نیست. روغن دنده صنعتی را در نظر بگیرید که در یک زمان به طور گسترده برای یک کاربرد خاص قابل قبول بودند. حتی اگر این روغن ها حداقل مشخصات صنعتی را داشته باشند، که می توانند تا 10 سال بدون تغییر باقی بمانند، ممکن است برای محافظت از تجهیزات شما به اندازه کافی دوام نداشته باشند.

هنگام انتخاب روغن دنده صنعتی باید به پنج عامل توجه داشت که عملکرد و سودآوری بهینه را برای شما فراهم می کند. هر کدام در این مقاله مورد بحث قرار گرفته اند.

روغن دنده صنعتی

تمیزی مایع

گیربکس های کوچکتر باید به همان میزان یا حتی بیشتر از گیربکس های بزرگترشان کار کنند. اما فضاها کوچکتر و تلورانس ها تنگ تر هستند. این به معنای سرعت و بار بالاتر است. گرایش به سمت مخازن کوچکتر به این معنی است که سیستم باید سیال را اغلب با زمان کمتری برای دفع گرما، آزادسازی کف، ته نشین شدن آلاینده ها و امولسیون کردن آب به چرخش درآورد.

چرخش و لغزش مداوم دنده باعث ایجاد اصطکاک و گرما می شود. بارهای عملیاتی سنگین تر که در تنظیمات صنعتی امروزی رایج است، تماس فلز با فلز یا روغن کاری مرزی را افزایش می دهد و گرما و فشار بیشتری تولید می کند. برای برآورده شدن فواصل تخلیه طولانی‌تر به دلایل محیطی و هزینه، سیال مدت بیشتری در سیستم باقی می‌ماند. بنابراین، تمیزی مایعات و حفظ عملکرد بسیار مهم است.

روان کننده های بسیار چسبناک از اصطکاک سیال داخلی گرما تولید می کنند و همچنین ممکن است برای چرخاندن چرخ دنده ها انرژی بیشتری مصرف کنند. سرعت اکسیداسیون در سیال می تواند افزایش یابد که باعث کاهش اثربخشی و عمر مایع می شود. علاوه بر این، دمای عملیاتی بالاتر تشکیل لجن و لاک را افزایش می دهد، که می تواند با تشکیل رسوباتی که می تواند فیلترها، راه های عبور روغن و شیرها را مسدود کند، به تجهیزات آسیب برساند.

از سوی دیگر، روان کننده های چسبناک کمتر، گرمای کمتری تولید می کنند و احتمال تجاوز از دمای توصیه شده یا آسیب رساندن به تجهیزات را به حداقل می رساند.

روان کننده ها نقش مهمی در از بین بردن آلاینده هایی مانند کثیفی، آب، ذرات سایش و سایر مواد خارجی دارند که می توانند به چرخ دنده ها و یاتاقان ها آسیب برسانند و عملکرد روان و کارآمد چرخ دنده ها را تحت تاثیر قرار دهند.

اهمیت حذف آلاینده ها در سیستم فیلتراسیون روان کننده ها برای حفظ دوام تجهیزات.

همانطور که روان کننده از طریق سیستم فیلتر عبور می کند، آلاینده هایی که می توانند خارج از سیستم یا از فرسودگی داخل سیستم منشا می گیرند، باید حذف شوند. حتی سایر مایعات روانکاری که به سیستم راه پیدا می کنند در صورت ناسازگاری می توانند باعث آلودگی شوند و در نتیجه عملکرد را کاهش دهند.

از آنجایی که روان کننده ها به راحتی از طریق سیستم فیلتراسیون حرکت نمی کنند، فیلتر کردن روان کننده های ویسکوز بسیار  دشوار است. فشار در فیلتر می تواند افزایش یابد و اگر به اندازه کافی بالا باشد، یک بای پس سیستم را راه اندازی می کند و به روان کننده مملو از آلاینده اجازه می دهد تا فیلترها را دور بزند. آسیب به تجهیزات ممکن است به دنبال داشته باشد. چرخ دنده های فرسوده و سطوح بالای آهن در روان کننده نشانه های سیستم فیلتراسیون ناکارآمد است.

روان کننده های چسبناک کمتر می توانند از طریق سیستم فیلتراسیون جریان پیدا کنند. آلاینده ها به طور موثر حذف می شوند، احتمال آسیب دنده و یاتاقان را کاهش می دهند و عمر تجهیزات را افزایش می دهند. مزیت دیگر این است که روان کننده ممکن است نیاز به تعویض کمتری داشته باشد و در نتیجه زمان خرابی هزینه کمتری به همراه دارد.

روغن دنده صنعتی

دوام سیال

روغن دنده صنعتی باید به اندازه کافی بادوام باشند تا در شرایط حین کار مقاومت کنند و این عملکرد را در طول زمان حفظ کنند. اگرچه بسیاری از سیالات ممکن است در زمان جدید با مشخصات صنعتی مطابقت داشته باشند، اما در حین سرویس به سرعت عملکرد خود را از دست می دهند. روغن‌های دنده صنعتی که برای دوام بیشتر فرموله شده‌اند، چرخ دنده‌ها به درستی کار می‌کنند و با افزایش عمر، کاهش زمان خرابی، به حداکثر رساندن بهره‌وری و کاهش هزینه‌های نگهداری، از تجهیزات محافظت می‌کنند.

چرخ دنده های صنعتی اغلب تحت بارهای سنگین کار می کنند و نیاز به حفاظت در برابر فشار شدید برای اجزای چرخ دنده دارند. روغن‌های دنده صنعتی معمولی همیشه عملکردی با فشار شدید بالا در گریس‌های با ویسکوزیته پایین ارائه نمی‌کنند. این تصور را به چالش می کشد که چرخ دنده های صنعتی که در محیط های سخت کار می کنند باید روان کننده های بسیار چسبناکی داشته باشند تا به اندازه کافی محافظت شوند.

تجزیه پذیری مایع

خشک نگه داشتن گیربکس به اندازه کافی آسان به نظر می رسد، اما آب می تواند به طرق مختلف وارد سیستم، به ویژه مخزن شود. غبار حاصل از آب مورد استفاده در تعمیر و نگهداری معمولی کارخانه می تواند وارد هواکش مخزن شود و پس از خنک شدن تجهیزات گرما پس از خاموش شدن، در مخزن تراکم ایجاد کند. یا ممکن است آب از راه دیگری وارد شود. در هر صورت می تواند منجر به خوردگی و کاهش عملکرد شود.

برای جداسازی سریع آب در دماهای بالا و پایین موجود در گیربکس های صنعتی برای روغن دنده صنعتی ضروری است. توانایی تخلیه سریع آب از سیستم به افزایش طول عمر قطعه و روغن کمک می کند.

سیالات جهانی در مقابل مایعات اختصاصی

دو نوع روان کننده دنده صنعتی وجود دارد. اولین روغن‌ها، به اصطلاح روغن‌های دنده جهانی، فرمول‌بندی شده‌اند تا در کاربردهای دنده خودرو نیز مورد استفاده قرار گیرند. سیالات یونیورسال ممکن است حاوی اجزایی باشند که هم برای عملکرد دنده صنعتی غیر ضروری و هم مضر هستند. یا ممکن است حاوی اجزای ضروری در کاربردهای روغن دنده صنعتی نباشند.

به عنوان مثال، جداسازی آب در کاربردهای روغن دنده خودرو ضروری نیست. با این حال، جداسازی آب در کاربردهای روغن دنده صنعتی حیاتی است. بنابراین، افزودنی های demulsibility باید گنجانیده شود.

نوع دوم روان کننده روغن دنده، سیال اختصاصی نامیده می شود. این سیالات با فرمول بندی دقیق روان کننده با اجزای افزودنی که به طور خاص برای چنین کاربردهایی طراحی شده اند، برای کاربردهای صنعتی طراحی شده اند.

افزودنی های مناسب در روغن دنده صنعتی

افزودنی هایی که برای افزایش خواص فشار شدید در روغن دنده استفاده می شوند، می توانند مستعد ناپایداری حرارتی باشند و در نتیجه لجن ایجاد شود. با این حال، فناوری موجود است که تعادل بهینه پایداری حرارتی را برای گیربکس‌های بدون لجن و همچنین محافظت در برابر فشار شدید برای دوام سنگین را فراهم می‌کند.

این ترکیب عمر گیربکس را طولانی تر می کند، کارایی را به حداکثر می رساند و زمان خرابی را حذف می کند. اما مهم‌تر از همه، عملکرد در فشار شدید بالا و تمیزی در طیف کاملی از درجه‌های ویسکوزیته، تا ISO VG 68 حفظ می‌شود.

در محیط های صنعتی، خرابی تجهیزات به طور قابل توجهی بر روی خط نهایی تأثیر می گذارد. یک روان کننده با ویسکوزیته پایین با فناوری افزودنی بهینه به طور موثر از تجهیزات دنده محور محافظت می کند و عملکرد آن را در حداکثر کارایی تضمین می کند.

سوالات متداول

۱. چه ویژگی هایی در روغن دنده صنعتی وجود دارد؟
– ویژگی هایی مانند پایداری حرارتی، مقاومت در برابر اکسیداسیون، دمولاسیون، تمایل کم کف کردن و محافظت در برابر زنگ و خوردگی سطوح فلزی در روغن دنده صنعتی وجود دارد.

۲. چه شرایطی برای چرخ دنده های صنعتی عالی است؟
– شرایطی مانند محیط خنک، تمیز و خشک برای چرخ دنده های صنعتی عالی است.

۳. چه تفاوتی بین روغن دنده معدنی و مصنوعی وجود دارد؟
– روغن دنده معدنی از پالایش نفت خام به دست می آید، در حالی که روغن دنده مصنوعی از پلی آلفائولفین و مواد افزودنی ایجاد می شود. همچنین، روغن های مصنوعی نسبت به روغن های معدنی ناخالصی های کمتری دارند و عمدتاً برای موتورهای با کارایی بالا طراحی شده اند.

۴. چه نکاتی در انتخاب روغن دنده صنعتی مناسب باید رعایت شود؟
– باید به ویژگی های روغن دنده صنعتی، نوع موتور و شرایط کاری ماشین توجه شود. همچنین باید به ترکیب شیمیایی افزودنی های روغن دنده صنعتی توجه کرد.

۵. چگونه می توان روغن دنده مصنوعی را از روغن دنده معدنی تشخیص داد؟
– قیمت روغن های معدنی پایین تر از روغن های مصنوعی است و روغن های معدنی نیاز به تعویض مکرر دارند. همچنین، روغن های مصنوعی از نظر شیمیایی اصلاح شده اند و عمدتاً برای موتورهای با کارایی بالا طراحی شده اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید