آموزشی

علت نشت روغن موتور از زیر خودرو چیست؟

نشت روغن موتور از زیر خودرو

 

علت نشت روغن موتور از زیر خودرو چیست؟ شاید برای شما هم پیش آمده باشد که وقتی خواسته‌اید سوار خودرویتان شوید، متوجه لکه‌هایی شده‌اید که روی زمین ریخته است. حتی ممکن است سعی کرده باشید روی زمین دنبال منشأ نشتی بگردید. روغن‌ریزی یکی از مشکلات شایع خودروهاست. همراه‌ روغن سیتی بمانید. در این مطلب می‌خواهیم درباره انواع روغن‌ریزی ماشین، نحوه تشخیص، راه‌های پیشگیری و خطرات آن صحبت کنیم.

انواع روغن ریزی ماشین؛ آیا روغن ریزی ماشین خطرناک است؟

در وهله اول باید مانند یک جی پی اس ماشین همه جای خودرو را به دقت بگردید و تشخیص دهید که روغن ریزی دقیقا از کجا نشات می‌گیرد. در این بخش انواع روغن ریزی ماشین را می‌خوانید. در هر بخش توضیح می‌دهیم که آیا بروز چنین اتفاقی خطری شما یا سلامت خودرو را تهدید می‌کند یا خیر.

انواع روغن‌ریزی ماشین

روغن‌ریزی می‌تواند در بخش‌های مختلف خودرو اتفاق بیفتد زیرا در سیستم خودرو از روغن‌های متفاوتی استفاده می‌کنیم:

۱. روغن‌ریزی موتور ماشین

ممکن است گاهی دیده باشید که روی زمین لکه‌هایی سیاه‌رنگ ریخته است. این لکه‌ها که در واقع قهوه‌ای‌رنگ هستند، نشان می‌دهند که موتور ماشین روغن‌ریزی دارد.

برای اینکه ببینیم دقیقاً کدام قطعه دچار روغن‌ریزی شده است، باید مسیر نشتی را از پایین به بالا دنبال کنیم. این مشکل می‌تواند در هر یک از قطعاتی مثل سنسور فشار روغن (شمع روغن)، فیلتر روغن، واشر سر سیلندر، پیچ کارتل، واشر کارتل، پمپ بنزین مکانیکی، کاسه نمد میل سوپاپ و … وجود داشته باشد.

سه نکته مهم در مورد روغن‌ریزی خودروها:

  • در پژو ۲۰۶، نشت روغن از پایه نصب فیلتر و پوسته فیلتر روغن، که به‌دلیل عدم تعویض به‌موقع فیلتر روغن یا اورینگ آن اتفاق می‌افتد، از مهم‌ترین علل روغن‌ریزی هستند.
  • در موتور‌های XU۷ (خودروهایی مثل پژو ۴۰۵، پارس و سمند)، روغن‌ریزی درب سوپاپ و واشر آن و کاسه نمد عقب موتور شایع‌تر است.
  • در پراید نیز وجود مشکل در کاسه نمد عقب میل‌لنگ و لاستیک‌های هلالی کارتل رایج‌تر است.

نشت روغن موتور از زیر خودرو

۲. روغن‌ریزی از بخش هیدرولیک

روغن هیدرولیک رقیق‌تر است، بوی تند و رنگ قهوه‌ای و قرمز دارد. روغن‌ریزی هیدرولیک مشکل چندان رایجی نیست و با سرویس‌های دوره‌ای خودرو می‌توان به‌راحتی از آن پیشگیری کرد.

با این حال، اگر روغن‌ریزی هیدرولیک را مشاهده کردید، می‌توانید به موارد زیر شک کنید:

  • وجود مشکل در مخزن هیدرولیک
  • وجود نشت در شلنگ هیدرولیک
  • خرابی فشنگی هیدرولیک
  • وجود مشکل در پینیون فرمان خودرو

مسیر نشتی این بخش را هم باید از پایین به بالا بررسی کنیم. در این مسیر قطعات زیادی وجود دارد که می‌توانند منبع نشتی باشد، با این حال، بیشترین احتمال نشتی هیدرولیک در کاسه نمدهای سر جک هیدرولیکی و فشنگی کنترل فشار روغن وجود دارد.

۳. روغن‌ریزی از ترمز

روغن ترمز نسبت به دو روغن قبلی شفاف‌تر و رقیق‌تر است. اگر قطعات زیر مشکل یا خرابی داشته باشند، منجر به روغن‌ریزی موتور خواهد شد.

  • ایراد در پمپ ترمز
  • هرز رفتن واشر موجود در بین اتصالات سیستم ترمز
  • وجود مشکل در مخزن سیلندر ترمز چرخ‌های عقب خودرو

از آنجایی که ترمز یکی از مهم‌ترین بخش‌های خودرو است، برای داشتن یک رانندگی امن و مطمئن باید این نوع روغن‌ریزی را هرچه زودتر تشخیص دهیم و برای رفع آن اقدام کنیم. روغن‌ریزی موتور می‌تواند از قطعات مختلف آن باشد، اما دو مورد شایع آن عبارتند از:

  • روغن ریزی از پمپ اصلی ترمز
  • روغن ریزی از مخزن سیلندر‌های ترمز چرخ عقب (در سمند، ۴۰۵ و پارس شایع‌تر است)

۴. روغن‌ریزی از گیربکس

روغن گیربکس در حالت طبیعی قرمز است، اما زمانی که عمر مفید آن تمام می‌شود به رنگ قهوه‌ای درمی‌آید. این روغن بویی شبیه به نفت دارد.
موارد زیر از جمله مهم‌ترین دلایل روغن‌ریزی گیربکس هستند:

  • وجود ترک یا سوراخ در پوسته گیربکس
  • خرابی فشنگی دنده عقب
  • ایراد در نقطه اتصال پوسته گیربکس و پوسته کلاچ
  • ایراد در میله تعویض دنده یا کاسه نمد دیفرانسیل
  • نشتی روغن گیربکس به‌علت تعویض نکردن مرتب روغن گیربکس
  • نشتی روغن گیربکس در اثر پاره شدن واشرهای مهروموم‌کننده

اگر روغن‌ریزی در جلوی ماشین و نزدیک به وسط ماشین باشد به احتمال زیاد روغن‌ریزی در گیربکس اتفاق افتاده است. برای پیشگیری از روغن‌ریزی گیربکس بهتر است که هر دو سال یک‌بار یا بعد از طی هر ۵۰ هزار کیلومتر، روغن آن را تعویض کنید.

تشخیص روغن‌ریزی خودرو

  • یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای تعیین نشتی روغن موتور خودرو، اندازه‌گیری میزان مصرف روغن با میله است. سطوح زیر علامت روی میله نشانگر پایین بودن سطح روغن موتور خودروست.
  • چند ساعت پس از اینکه خودرو را پارک کردید، کف زمین یا پارکینگ را مشاهده کنید تا ببینید که قطرات روغن روی آن ریخته شده است یا خیر. البته توجه داشته باشید که محل پارک ماشین از قبل تمیز باشد.
  • اگر کارکرد خودرو بالای ۸۰ هزار کیلومتر است، دلیل روغن‌ریزی می‌تواند پوسیدگی قطعات بخش هیدرولیک باشد.
  • حین رانندگی دقت کنید که آیا دود آبی از کاپوت خارج می‌شود یا خیر. این دود معمولاً به این معنی است که روغن موتور به داخل خود موتور نشت می‌کند.
  • به محل روغن‌ریزی توجه کنید و ببینید از سمت چپ است یا راست. ممکن است که کاسه نمد‌های پلوس یا پشت میل‌لنگ خراب شده باشد.
  • در اغلب اوقات، بعد از ۴۰ هزار کیلومتر رانندگی، واشر درب سوپاپ خودرو به علت گرما و فشار بالا خراب می‌شود و روغن‌ریزی اتفاق می‌افتد.
  • در صورتی که می‌خواهید روغن‌ریزی را به‌صورت دقیق مشاهده کنید، باید سینی زیر خودرو را باز کنید.

روش های برطرف کردن نشت روغن موتور از زیر خودرو

در قدم اول باید محل نشت روغن مشخص گردد، تا بتوان به دنبال راه حلی درست و اساسی بود. اگر به هر دلیلی متوجه شدید که ماشین شما روغن ریزی دارد باید سریعا این مشکل را برطرف نمایید تا سبب بروز اتفاقات بدتری نگردد.
با مشاهده لکه های چربی در زیر خودرو ماشین را به کارواش ببرید. و زیر ماشین را شستشو دهید. اگر روغن ریزی در بخش موتور است باید موتور شویی نیز انجام دهید.

بعد از این به مدت ۲ الی ۳ روز با ماشین در حدود ۳۰۰ کیلومتر رانندگی کنید. با انجام این عمل می توانید رد روغن را دنبال کنید و محل نشت آن را تشخیص دهید.
برطرف کردن روغن ریزی در واقع ارتباط مستقیم با محل روغن ریزی دارد. اگر شکستگی در بدنه باشد با چسب و جوش می توان آن را برطرف کرد.

اگر مشکل از پیچ ها باشد باید خرابی پیچ ها برطرف شود. بعضی مواقع مشکل از کاسه نمدها است که باید تعویض گردند. همچنین در صورت بروز مشکل در سنسور ها آن را با نوار تفلون آب بندی می کنند.
در هر صورت اگر زمانی با مشکل نشت روغن روبرو شدید بهتر است سریعا به نزدیکترین مکانیکی مراجعه کنید. زیرا روغن ریزی علت های زیادی دارد که باید ابتدا محل و علت نشت روغن مشخص گردد. بعد از علت یابی و پیدا کردن محل نشت روش هایی برای حل مشکل انجام دهید. که تمام این کارها توسط‌ افراد متخصص و خبره در این زمین انجام می شود.

شما با سپردن ماشین خود به فرد متخصص و با تجربه دیگر نگران چیزی نخواهید بود و می توانید بعد از مدتی خودرو خود را سالم و بدون مشکل تحویل بگیرید.

نشت روغن موتور از زیر خودرو

5 علت نشت روغن موتور از زیر خودرو

دلایل متعددی برای نشت روغن از موتور خودرو وجود دارد که در این قسمت5 مورد از مهم‌ترین این دلایل را می‌خوانید.

1. خرابی درپوش تخلیه روغن؛ اولین علت روغن ریزی ماشین

درپوش تخلیه روغن آسیب‌دیده می‌تواند نشت روغن را در پی داشته باشد. این نوع نشتی معمولا زمانی ایجاد می‌شود که پس از هر بار تعویض روغن، درپوش تخلیه به درستی سفت نشده باشد. این درپوش در پایین مخزن روغن قرار دارد و از قسمت زیرین خودرو، قابل دسترسی است.

2. نقص در تهویه کارتر؛ دومین علت روغن ریزی ماشین

تهویه میل لنگ اغلب از طریق یک دریچه و شلنگی که به ورودی می‌رود، انجام می‌شود. این تهویه باعث می‌شود که فشار بیش از حدی در داخل میل لنگ ایجاد نشود. اگر تهویه کارتر مسدود شود، موتور بیش از حد تحت فشار قرار می‌گیرد و بنابراین در برخی موارد روغن نشت می‌کند؛ زیرا در چنین شرایطی روغن سعی دارد راهی برای خروج از موتور پیدا کند.

3. استفاده از روغن زیاد؛ علت سوم روغن ریزی ماشین

گاهی اوقات علت روغن ریزی ماشین پر شدن بیش از حد محفظه روغن است و مربوط به خرابی قطعه خاصی نیست. راه آسانی برای تشخیص این مورد وجود دارد: در شرایطی که یک گودال روغن زیر ماشین مشاهده کردید اما چراغ روغن موتور روی داشبورد چشمک‌زن نبود، احتمالا علت روغن ریزی ماشین شما پر کردن بیش از اندازه محفظه با روغن است.

4. فرسودگی مهر و موم میل لنگ یا میل بادامک؛ علت چهارم روغن ریزی ماشین

مهر و موم میل لنگ و میل بادامک همیشه در حال چرخش هستند که می‌تواند باعث فرسودگی آب‌بندی‌ها شود. این مهر و موم روغن را در داخل موتور نگه می‌دارد. در صورت فرسودگی مهر و موم میل لنگ، روغن از محفظه گیربکس نشت می‌کند. به این نوع روغن ریزی، نشت روغن دنده نیز می‌گویند.

5. ترک خوردن سر سیلندر یا بلوک موتور؛ آخرین علت روغن ریزی ماشین

در صورت ترک خوردن سر سیلندر یا بلوک موتور، این احتمال وجود دارد که روغن از موتور نشت کند و حتی وارد سیستم کولینگ شود. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که به اندازه کافی مایع خنک کننده در سیستم خودرو نباشد و به تبع آن سیستم خنک کننده یخ می‌زند. اگر بلوک موتور ترک خورده یا سوراخ‌های زنگ زده وجود دارد، توصیه می‌کنیم کل موتور را تعویض کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید