آموزشی

راهنمای خرید روغن موتور برای زمستان

روغن موتور برای زمستان

راهنمای خرید روغن موتور برای زمستان : موتور خودرو مهم‌ترین قطعه خودرو شماست، بنابراین حفظ سلامت آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. هر چه موتور خودرویی بهتر کار کند، عملکرد خودرو نیز بهبود پیدا کرده و طول عمر آن افزایش پیدا می‌کند. یکی از مهم‌ترین مواردی که می‌تواند به حفظ سلامت موتور خودرو کمک کند، انتخاب بهترین روغن موتور در زمستان است.

یکی از دغدغه‌های اصلی رانندگان، انتخاب روغن موتور مناسب خودور است. انتخاب بهترین نوع روغن موتور به عوامل مختلفی بستگی دارد، که دانستن آن‌ها منجر به انتخابی درست می‌شود. برای آشنایی با خرید روغن موتور در زمستان و نکات مهم انتخاب روغن موتور، تا آخر این مقاله با روغن سیتی همراه باشید.

روغن موتور و وظایف آن در موتور خودرو

قطعات فلزی موتور خودرو با فاصله کمی از هم قرار دارند، و همین امر باعث می‌شود تا در هنگام کار کردن با یکدیگر تماس داشته باشند. تماس بین این قطعات در دراز مدت باعث خوردگی و سایش قطعات موتور خودرو می‌شود و در واقع طول عمر موتور خودرو را کاهش می‌دهد. روغن موتور؛ به صورت یک لایه نازک در بین این قطعات قرار گرفته و از خوردگی و سایش آن‌ها جلوگیری می‌کند.

می‌توان گفت اصلی‌ترین وظیفه روغن موتورها رونکاری و آسان کردن حرکت قطعات موتور خودرو بر روی یکدیگر است، البته این تنها وظیفه روغن موتور نیست، بلکه روغن موتورها وظایف بسیار مهم دیگری هم برعهده دارند. برخی از وظایف مهم روغن موتورها عبارت‌اند از:

  • خنک کردن قطعات موتور خودرو و خارج کردن حرارت ایجاد شده در موتور
  • آب بندی فواصل میان رینگ‌های پیستون و بدنه سیلندر و سایر فواصل قطعات
  • خارج کردن گرد و خاک، دوده، مواد خارجی و ذرات ناشی از سایش قطعات موتور
  • معلق نگه داشتن ذرات ریز دوده و سایر مواد خارجی و جلوگیری از به هم چسبیدن آن‌ها
  • جلوگیری از زنگ زدگی قطعات فلزی
  • کاهش قدرت ضربه وارده به یاتاقان‌ها و سایر قطعات موتور
  • افزایش عمر مفید موتور خودرو و کاهش سر و صدای موتور

کدام روغن موتور برای خودرو شما در فصل سرد مناسب است؟

با توجه به اعداد و حروفی که روی روغن موتور است میتوان تشخیص داد کدام روغن موتور برای فصل سرد و کدام برای فصل گرم مناسب است. حروف “W” روی روغن موتور مخفف “Winter” و عدد قبل از آن ویسکوزیته است. وقتی هوا سرد میشود، روغن موتور رقیق‌تر نیاز داریم. عدد دوم درجه ویسکوزیته در دمای بالا است که میزان محافظت روغن از موتور را در آن شرایط اندازه گیری می کند. بنابراین، 5W-30 یا 0-W30 در آب و هوای زمستانی محافظت بهتری نسبت به 10W-40 یا 20W-50 ارائه می دهد.

روغن موتور برای زمستان چیه؟

غلظت روغن موتور، با دما، نسبت معکوس داره. بنابراین هرچقدر هوا سردتر میشه، باید از روغن موتوری استفاده کنیم که غلظت کمتری داشته و رقیق‌تر باشه؛ یعنی گرانروی آن، کمتر باشه.

استفاده از روغن موتور رقیق در فصل سرما، باعث شده تا موتور زودتر روشن شه و روغن نیز سریع‌تر به اجزای مختلف موتور برسه.

برای مثال، روغن موتور مناسب هاوال H2 در شهرهایی که دمایی بیش از منفی 30 درجه دارن، از نوع 5w40 است.

روغن موتور برای زمستان

راهنمای انتخاب روغن موتور مناسب تابستان و زمستان

  • بهار: در فصل بهار، روغن موتوری با ویسکوزیته کمتر مثلا SAE 10W-40 می‌تواند مناسب باشد. این نوع روغن موتور در دمای بالاتر بهتر عمل می‌کند و برای بهار، بسیار مناسب است.
  • تابستان: در فصل تابستان، روغن موتور با ویسکوزیته کمتر مثلا SAE 10W-40 یا SAE 20W-50بهترین گزینه است. این نوع روغن موتور در دمای بالا که خودرو به طور مداوم در آفتاب قرار دارد، بهتر عمل می‌کند.
  • پاییز: در فصل پاییز، به دلیل کاهش دما، روغن موتور با ویسکوزیته بالاتر مثلا SAE 10W-30می‌تواند مناسب باشد.
  • زمستان: در فصل زمستان، روغن موتور با ویسکوزیته کمتر مثلا SAE 5W-30 یا SAE 0W-30بهترین گزینه است. این نوع روغن موتور در دمای پایین بهتر عمل می‌کند و برای شروع سرد، بسیار مناسب است.

روغن موتور مناسب تابستان چیست؟

همیشه به یاد داشته باشید که غلظت روغن موتورها، با دما، نسبت عکس دارد. یعنی هرچقدر هوا گرم‌تر و گرم‌تر می‌شود، روغن موتوری مناسب خودروی شما خواهد بود که غلیظ‌تر باشد؛ یعنی درجه ویسکوزیته (گرانروی) آن، بیشتر باشد.

استفاده از روغن موتور غلیظ‌ در فصل گرما و در زمانیکه دمای موتور به حداکثر خودش رسیده، باعث می‌شود تا روغن موتور، بیش از اندازه رقیق (یا اصطلاحا آبکی) نباشد.

به عنوان مثال، روغن موتور مناسب نیسان ماکسیما (مونتاژی پارس خودرو) در مناطق گرمسیری از نوع 10w40 است. اما اگر در مناطق معتدل هستید و روزهای بسیار گرمی را تجربه نمی‌کنید، ایساکو توصیه کرده که از روغن موتور 10w30 استفاده کنید.

روغن موتور مناسب زمستان چیست؟

اجازه دهید تا دوباره تکرار ‌کنیم! غلظت روغن موتور، با دما، نسبت معکوس دارد. بنابراین هرچقدر هوا سردتر و سردتر می‌شود، باید از روغن موتوری استفاده کنید که غلظت کمتری داشته و رقیق‌تر باشد؛ یعنی درجه ویسکوزیته (گرانروی) آن، کمتر باشد.

استفاده از روغن موتور رقیق در فصل سرما، باعث شده تا موتور زودتر روشن شود و روغن نیز سریع‌تر به اجزای مختلف موتور برسد.

به عنوان مثال، روغن موتور مناسب هاوال H2 در شهرهایی که دمایی بیش از منفی 30 درجه دارند، از نوع 5w40 است. اما برای شهرهایی با دمای کمتر، بهمن موتور استفاده از روغن موتور 0w40 را به شما توصیه کرده است.

بهترین روغن موتور چهار فصل چیست؟

به روغن موتوری که در شرایط مختلف دمایی، نیازی به تعویض سالیانه نداشته باشد، روغن موتور چهارفصل می‌گوییم. اما بهترین روغن موتور چهار فصل کدام است؟

برای اکثر محصولات سایپا و ایران خودرو و همچنین تعداد زیادی از خودروهای مونتاژی بازار ایران، استفاده از روغن موتور چهارفصل توصیه شده است که معمولا یا روغن موتور 10w40 هستند یا روغن موتور 20w50.

براساس نمودار تغییرات دمایی زیر و با صرف‌نظر از ویسکوزیته، روغن موتور 10w40 برای مواقعی است که دما در روزهای سرد زمستان، تا منفی 20 درجه کاهش یابد. اما اگر در منطقه‌ای باشید که روزهای سردی ندارید و روزهای گرم بیشتری را در طول سال تجربه می‌کنید، روغن موتور 20w50 می‌تواند کارایی بهتری برای خودروی شما داشته باشد.

اما نموداری زیر، صرفا برای نشان‌دادن محدوده دمایی روغن‌هاست و براساس این نمودار نباید تصمیم‌گیری کنید. چراکه خودروسازان در کنار پارامتر دما، براساس پارامترهای دیگری مانند تکنولوژی ساخت موتور، نحوه انجام سرویس خودرو، نوع و کیفیت سوخت استفاده شده در موتور و … بهترین روغن موتور چهارفصل را برای شما انتخاب می‌کنند. پس برای انتخاب بهترین روغن موتور چهارفصل، به حرف کسی گوش ندهید و به دفترچه راهنمای خودروی‌تان مراجعه کنید!

روغن موتور مناسب برای زمستان

برای آنکه به شما ثابت کنیم که نمی‌توان «صرفا» از روی نمودار فوق، بهترین روغن موتور خودرو را انتخاب کرد، چندین مثل می‌زنیم.

همانطور که در تصویر فوق مشاهده می‌کنید، یکی از روغن‌هایی که بیشترین محدوده دمایی را پاسخ می‌دهد، روغن موتور 5w40 است؛ روغنی که برای دمای تقریبی منفی 30 درجه تا دمای تقریبی مثبت 40 درجه، گزینه بسیار خوبی است. برای خودروهایی مانند بسترن B30 بهمن موتور یا چری آریزو6 مدیران خودرو، باید از این نوع روغن موتور استفاده کنید. اما آیا همه خودروها از این نوع روغن موتور استفاده می‌کنند؟

برای خودرویی مثل نیسان تیانا باید از روغن موتور 5w30 استفاده کنید. برای خودرویی مثل پراید یورو4 باید از روغن موتور 10w40 بهره ببرید. البته اگر پراید انژکتوری قدیمی (یورو2) دارید، روغن موتور 20w50 انتخاب بسیار بهتری برای شما خواهد بود. این مثال‌ها کافی بود؟!

تغییر روغن موتور در سرما و گرما ممنوع!

هیچوقت به فکر تغییر روغن موتور نباشید! مثلا اگر در دفترچه راهنمای خودرو، روغن موتور 10w40 به شما توصیه شده، یعنی هم در تابستان و هم در زمستان، باید از 10w40 استفاده کنید و سراغ روغن موتور 20w50 نروید.

اگر خودروهای تولید داخلی دارید، به تغییرات دمایی، حساسیت چندانی نداشته باشید. هیچ الزامی ندارد که در تابستان و زمستان، هزینه و زمان صرف کنید و نوع روغن موتور خودروی‌تان را تغییر دهید. تغییر نوع روغن موتور، فقط در دو حالت، مجاز است:

  • خودروساز آنرا توصیه کرده باشد،
  • در شرایط آب و هوایی خاصی باشید،

شرایط آب و هوایی خاص، منظورمان شهرهایی است که مثلا در تابستان، بسیار گرم هستند یا مثلا در زمستان، بسیار سرد باشند. حتی در این صورت نیز تغییر نوع روغن موتور، فقط باید با اجازه نمایندگی و در نمایندگی خودروسازان، انجام شود.

روغن موتور برای زمستان

چگونه می توانید تشخیص دهید که کدام نوع روغن بهتر است؟

روغن موتور با ویسکوزیته آن اندازه گیری می شود که اساساً چقدر غلیظ یا روان است. هر چه ویسکوزیته بیشتر باشد، روغن کندتر جریان می یابد. اینجاست که آن اعداد روی بطری‌های روغن مانندW-4010 وارد می‌شوند”W” در آن عدد مخفف “Winter”زمستان است و عدد قبل از آن (در این مورد “10”) ویسکوزیته یا ضخامت است. وقتی هوای سرد فرا می‌رسد، شما یک عدد کمتر می‌خواهید، یعنی روغن رقیق‌تر، که حتی در سردترین هوا هم داخل موتور شما گردش داشته باشد.

عدد دوم درجه ویسکوزیته در دمای بالا است که میزان محافظت روغن از موتور را در آن شرایط اندازه گیری می کند. بنابراین، یک W-305 یاW30 0 در آب و هوای زمستانی مناسب تر است در حالی کهW-40 10 یاW-50 20 برای تابستان و دمای بالا مناسب هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید