آموزشی

همه چیز در مورد روغن گیربکس اتوماتیک

روغن گیربکس اتوماتیک

همه چیز در مورد روغن گیربکس اتوماتیک : گیربکس اتوماتیک یا دنده خودکار، نوعی از جعبه دنده خودرو است که در آن تعویض دنده‌ها به صورت خودکار انجام می‌شود و از آن‌جایی که گیربکس اتوماتیک مانند سایر سیستم‌های خودرو با روغن کار می‌کند، در این مقاله قصد داریم روغن گیربکس اتومات را برای شما مخاطبین عزیز بررسی کنیم.

روغن گیربکس یا واسکازین یک مایع روان‌کننده است که قطعات گیربکس را روغن‌کاری می‌کند. روغن گیربکس‌های اتوماتیک علاوه بر روان‌کاری، وظیفه انتقال قدرت از اویل پمپ به کلاچ را برعهده دارد. با توجه به اهمیت روغن گیربکس و نقش مهم و حیاتی آن در عملکرد خودرو، در ادامه مقاله به بررسی ویژگی‌های روغن گیربکس اتوماتیک می‌پردازیم با روغن سیتی همراه باشید.

انواع روغن گیربکس خودرو

روغن‌های گیربکس خودرو در دو نوع تولید می‌شوند:

روغن هیدرولیک MTF: این نوع روغن هیدرولیک برای استفاده در سیستم گیربکس دستی ساخته شده‌است که به آن Manual Transmission Fluid گفته می‌شود.

روغن هیدرولیک ATF: روغن هیدرولیک ATF که مخفف Automatic Transmission Fluid است، برای استفاده در سیستم گیربکس اتوماتیک به‌کار گرفته می‌شود.

آنچه در سیستم دنده دستی به عنوان روان‌کننده استفاده می‌شود، روغن دنده یا واسکازین است. روغن گیربکس اتوماتیک با روغنی که در گیربکس‌های دستی استفاده می‌شود کاملاً متفاوت است. همانطور که گفتیم، روانکاری تنها کاربرد روغن گیربکس اتوماتیک نیست، این روغن باید بتواند قدرت را از پمپ روغن به کلاچ منتقل کند. به همین دلیل لازم است ویژگی‌هایی داشته باشد که در ادامه شرح می‌دهیم.

روغن گیربکس اتوماتیک

ویژگی های روغن گیربکس اتوماتیک خودرو کدام اند؟

روغن گیربکس اتوماتیک که برای دنده اتوماتیک یا اتومات به کار می رود دارای ویژگی های زیر است:

1- ویسکوزینه یا گرانروی پایین

روغن اتوماتیک به دلیل گرانروی پایین باعث می شود قدرت به خوبی به کلاچ منتقل شود که این عامل به دلیل رقیق بودن آن آن است.

2- مقاومت نسبت به گرما و خنک کننده

روغن گیربکس که نسبت به گرما بسیار مقاومت دارد عملکرد آن شبیه به مایع خنک کننده در سیستم رادیاتور خودرو است که حالت خنک کننده دارد و باعث خنک شدن دنده ها و مانع داغ شدن آن ها می شود.

3- آب گریزی

از دیگر ویژگی های روغن گیربکس اتوماتیک آب گریز بودن آن است که به راحتی ازآب جدا می شود که در صورت نفوذ آب یا رطوبت به مخزن خودرو از تشکیل امولسیون مضر در آن جلوگیری می کند.

4- ضد کف و ضد حباب

از دیگر ویژگی های روغن گیربکس اتوماتیک دارا بودن خاصیت جلوگیری از تشکیل کف و حباب در مخزن است زیرا وجود حباب در این روغن مانع از انتقال قدرت در سیستم گیربکس شده و بازدهی روغن را پایین می آورد.

زمان تعویض روغن گیربکس با توجه به چه علایمی است؟

بهتر است پس از طی 6000 کیلومتر یا در هر 36 ماه یک بار روغن گیربکس خودرو خود را تعویض کنید.

ولی اگر قبل از این زمان و شرایط علایمی مانند علایم زیر را در خود روخود خود مشاهده کردید لازم است آن را تعویض نمایید.

  1. شنیدن صدای نابهنجار به هنگام تعویض دنده ها
  2. تعویض سخت دنده ها
  3. جا نگرفتن و تنظیم نشدن دنده ها

کارکردهای روغن گیربکس اتومات

روغن‌های ATF که در گیربکس‌های اتومات مورد استفاده قرار می‌گیرند، عملکردهای متفاوتی دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. انتقال قدرت موتور از طریق مبدل گشتاور
  2. کنترل دما از طریق انتقال حرارت
  3. روانکاری یاتاقان‌ها و دنده‌ها
  4. روانکاری کلیه سطوح اصطکاک
  5. کنترل تورم آب‌بندها
  6. کنترل اصطکاک در صفحه کلاچ‌ها در دمای متغیر
  7. محافظت از سطوح فلزات در برابر خوردگی

روغن گیربکس اتوماتیک

افزایش عمر گیربکس اتوماتیک

  1. بررسی منظم روغن گیربکس اتوماتیک

شما باید هر 6 ماه یا بیشتر وضعیت روغن گیربکس خود را بررسی کنید و هر 30000 مایل یا بیشتر، روغن گیربکس را شستشو دهید می‌توانید با نگاهی به رنگ و وضعیت روغن گیربکس خود بر روی میله اندازه گیری مناسب آن را بررسی کنید.

میله اندازه گیری را بیرون بکشید و سطح، رنگ و وضعیت روغن گیربکس را بررسی کنید. وقتی نو و تازه باشد، رنگ قرمز عمیق، تمیز و غنی می‌شود. پس از مدت طولانی استفاده و آلوده شدن، بیشتر نارنجی می‌شود و در نهایت قهوه‌ای و کثیف می‌شود. وقتی رنگ آن قهوه‌ای به نظر می‌رسد و به وضوح حاوی کثیفی، شن و سایر آلاینده‌ها است، وقت آن است که آن را تغییر دهید. شبیه چک کردن روغن است.

همه مدل‌های خودرو دارای یک میله برای روغن گیربکس نیستند. اگر ندارید، تنها راه برای بررسی روغن این است که ماشین را روی پایه جک یا بالابر هیدرولیک بلند کنید و به خود گیربکس نگاهی بیندازید.

  1. سرویس دهی حداقل هر 30000 مایل

شما حدوداً هر 6 ماه یکبار مراقب روغن گیربکس خواهید بود و همیشه مراقب علائم دیگر مشکلات گیربکس خواهید بود باید مطمئن شوید که سرویس گیربکس کامل و مناسب هر 30000 مایل یا بیشتر. برای اکثر رانندگان، این تقریباً هر سه سال یک بار است، اما اگر مسافت پیموده شده را در یک سال بیشتر از میانگین طی کنید، ممکن است تکرار شود.

ضروری است که گیربکس توسط متخصصان بررسی شود و اغلب بهترین مکان نمایندگی است زیرا آنها دانش بیشتری در مورد گیربکس در مارک خاص خودروی شما دارند. یک سرویس هرگونه علائم آسیب یا خرابی را نشان می‌دهد و می‌توانید قبل از تبدیل شدن به عیب‌های جدی‌تر  آنها را به سرعت تعمیر کنید.

  1. یک فیلتر خارجی نصب کنید

تمیز نگه داشتن فیلتر گیربکس یک چیز است، اما افزودن یک فیلتر خارجی به خطوط خنک کننده نیز یک لایه محافظ اضافه می‌کند که آلاینده‌ها را از روغن گیربکس شما دور نگه می‌دارد. این به حفظ سلامت هر دسته از روغن برای مدت طولانی تری کمک می‌کند.

حتی اگر هنوز روغن گیربکس را هر 30000 مایل شستشو می‌دهید، که هنوز هم تمرین خوبی است، در تمام این مدت می‌تواند کار خود را در روانکاری و خنک کردن گیربکس به طور موثرتری انجام دهد. تمام قدرت فیلتری که می‌توانید اضافه کنید به گیربکس شما کمک می‌کند.

  1. مراقب سیستم خنک کننده باشید

علاوه بر آلاینده‌ها و اصطکاک بیش از حد، گرمای بیش از حد دشمن بزرگ دیگر گیربکس و جعبه دنده است. گیربکس دارای روغن گیربکس است، اما همچنان به شدت به سیستم خنک کننده عمومی برای دور نگه داشتن گرمای اضافی متکی است. بنابراین، اطمینان از داشتن سطح مناسب روغن خنک‌کننده و عدم وجود نشتی که مستقیماً به گیربکس نفوذ کند، هر دو از وظایف مهم هستند.

  1. عادت‌های بد رانندگی را در خود ایجاد نکنید

بیشتر آسیب‌های غیرضروری به گیربکس اتوماتیک ناشی از نقص مکانیکی یا نقص سازنده نیست، بلکه ناشی از رانندگی نادرست از طرف مالک خودرو است. به عنوان مثال، بسیاری از رانندگان هستند که در حالی که خودرو هنوز در جهت جلو حرکت می‌کند، گیربکس اتوماتیک را به عقب پرتاب می‌کنند. این یکی از بدترین کارهایی است که می‌توانید با گیربکس انجام دهید.

یکی دیگر از عادت‌های بد این است که خودروی خود را تا حد ممکن مالیات برسانید، پدال گاز را تا حد ممکن فشار دهید، و به دنبال آن ترمز شدید (برای اطلاعات بیشتر در مورد ترمز به نکته بعدی مراجعه کنید)، و حرکت وسیله نقلیه در نوعی چرخه شتاب-ترمز شدید. این برای گیربکس بسیار ناسالم است، به غیر از سایر قسمت‌های خودرو نیز. برای افزایش عمر گیربکس، به درستی و پیوسته رانندگی کنید.

  1. از ترمزها به درستی استفاده کنید

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، تهاجمی بودن بیش از حد با ترمزها یک راه مطمئن برای کاهش طول عمر گیربکس اتوماتیک است. با این حال، یکی دیگر از عادت‌های بد ترمزها، زمانی است که به جای ترمزگیری یا رانندگی عادی، ترمز می‌گیرید. برای مثال، ترمز سواری در سراشیبی کار خوبی نیست، حتی اگر فشاری که وارد می‌کنید زیاد نباشد.

یکی دیگر از مواردی که در ترمزگیری باید مراقب آن باشید، استفاده نکردن از ترمز دستی است. برخی از رانندگان فقط ماشین خود را در پارک می‌گذارند و آن را رها می‌کنند. همیشه بهترین کار این است که ترمز دستی خودروی اتوماتیک خود را درگیر کنید، به هر شکلی که باشد، یا ترمز دستی یا الکترونیکی. با استفاده از این ابزار، فشار را از روی ترمز و گیربکس خود بردارید.

هر چند وقت یکبار باید روغن گیربکس ماشینم را عوض کنم؟

تعویض روغن گیربکس اتوماتیک خودرو به دلیل مشخصات متفاوت مربوط به هر خودرو و شرایط مختلف استفاده، با فاصله زمانی متفاوتی انجام می‌شود. در حالت کلی، تعویض روغن گیربکس اتوماتیک خودرو باید بین 40,000 تا 60,000 کیلومتر یا بین 3 تا 5 سال یک بار انجام شود، البته با توجه به شرایط و نوع رانندگی.

با این حال، تعویض روغن گیربکس اتوماتیک خودرو بهتر است بر اساس مشخصات خودرو و راهنمایی تولید کننده آن انجام شود. برخی خودروها ممکن است نیاز به تعویض روغن گیربکس اتوماتیک در فواصل کمتر یا بیشتر داشته باشند، بنابراین بهتر است همیشه راهنمایی تولید کننده را در نظر گرفته و بر اساس شرایط و استفاده از خودرو، فواصل مناسبی برای تعویض روغن گیربکس اتوماتیک خودرو را انتخاب کنید.

زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک

توصیه می‌شود پس از طی هر 60000 کیلومتر یا هر 36 ماه، روغن گیربکس را تعویض کنید، اما بهتر است به صورت دوره‌ای سطح و کیفیت روغن را کنترل کنید. اگر روغن گیربکس را به موقع تعویض نکنید، کلاچ‌ها روی یکدیگر سر می‌خورند و صدمه می‌بینند. معمولاً روغن گیربکس اتومات را در کیلومترهای بالا تعویض می‌کنند، اما با این حال اگر با یکی از علامت‌های زیر مواجه شدید، بهتر است به تعمیرگاه یا نمایندگی مراجعه کنید:

  • شنیدن صدای ناهنجار هنگام تعویض دنده
  • تعویض سخت دنده‌ها
  • جا نرفتن دنده
  • تاخیر در حرکت حتی بعد از تعویض دنده

روغن گیربکس اتوماتیک

علایم فساد در روغن گیربکس کدام اند؟

وقتی کیفیت روغن گیربکس پایین می آید و یا درآن فساد ایجاد می شود علایم زیر در آن به وجود می آیند.

1- قهوه ای رنگ شدن

روغن گیربکس در حالت طبیعی دارای رنگ شفاف قرمز است اما اگر فاسد شده باشد به رنگ قهوه ای در آمده و شفافیت خود را از دست می دهد.

2- شیری رنگ شدن

اگر روغن خودرو یا همان روغن گیربکس با آب مخلوط شود و یا مقداری آب به آن اضافه شود نیز فاسد می شود و به رنگ شیری در می آید.

3- کدر شدن

وجود براده در روغن گیربکس باعث کدر شدن و در نتیجه فاسد شدن آن می شود و نیز موجب به پایین آمدن فشار سیستم می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید