آموزشی

گریس سدیم چیست و چه کاربردی دارد؟

گریس سدیم

گریس سدیم یکی از انواع گریس ها است که برای کاربردهای مختلف در صنعت استفاده می شود. این گریس با پایه سدیم، به دلیل داشتن خواص ضد خوردگی، ضد زنگ و مقاومت در برابر فشار، در صنایع مختلفی مانند خودروسازی، صنایع نفت و گاز، کشاورزی و هواپیمایی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین این گریس با پایه سدیم، به علت داشتن قابلیت آب بندی، به عنوان یک گریس محافظ برای قطعاتی که با آب در تماس هستند، مورد استفاده قرار می گیرد.

هدف از تهیه گریس با پایه سدیم

یکی از اهداف مهم در گریس با پایه سدیم، تهیه گریس با مقاومت بالا در برابر آب است، اگرچه صابون های سدیم و روغن های غلیظ شده که خاصیت گرانروی دارند، از ارزش بالایی هم برخوردار  می‌باشند ولی از نظر مقاوم بودن در برابر آب ضعیف عمل کرده‌اند. چون ممکن است آب وارد محل روغن کاری شود، نمی توان از آن‌ها استفاده نمود. به‌همین خاطر باید به دنبال تهیه یک گریس پایه سدیم و مقاوم در برابر آب بود. به همین منظور با قراردادن یک محصول آمید در گریس آن را در مقابل آب مقاوم کرده اند، که در این کار از روغن های پارافینیک که دارای شاخص ویسکوزیته هستند، استفاده شده است.

تنوع گریس ها که بر پایه صابونی که همان مواد قوام دهنده هستند، می‌تواند متنوع باشد. در اینجا سه دسته آن که پرمصرف تر هستند را برای شما بازگو می‌کنیم.

گریس نسوز پارس لیتیوم EP1

گریس هایی بر پایه:

۱- پایه لیتیوم

۲- پایه کلسیم

۳- پایه سدیم

البته به جزء این ۳ مورد گریس های دیگری هم وجود دارند که بر پایه صابون و از ترکیب موادی مانند لیتیوم و کلسیم تولید می‌شوند.

در ضمن باید ببینیم که این گریس ها از نظر کاربردی چه تفاوت هایی دارند. مقاوم بودن در برابر حرارت و آب از ویژگی های گریس ها است. به این صورت که پایه صابونی بودن گریس ها می‌تواند در آن دو تاثیر بگذارد. برای همین می‌توان آنها را با هم مقایسه کرد.

در بعد پایداری حرارتی:

گریس پایه کلسیم بیشتر از پایه سدیم و پایه سدیم بیشتر از پایه لیتیوم  مقاومت و پایداری دارند.

 در بعد پایداری در برابر آب:

گریس پایه سدیم بیشتر از پایه لیتیوم و گریس پایه لیتیوم بیشتر از پایه کلسیم  پایداری دارد.

گریس با پایه سدیم

ویژگی های گریس سدیم

این گریس شامل روغن پایه مرغوب و غلیظ کننده سدیم می باشد. استفاده از این گریس در محیط های دارای گرد و غبار و در شرایط عملیاتی دما و فشار نسبتا بالا صورت می گیرد اما به این نکته توجه داشته باشید که محیط مصرف این گریس نباید مرطوب باشد. عملکرد این گریس به لحاظ خاصیت چسبندگی بالا بسیار خوب بوده و در درجه های 2 و3 تولید می شود. در این ادامه به معرفی ویژگی های گریس سدیم پرداخته شده است.

1. خواص ضد سایش: یکی از ویژگی های مهم گریس سدیم، خاصیت ضد سایش آن است. این ماده با تشکیل یک لایه حفاظتی بر روی سطح فلزی، از فرسایش و سایش پیشگیری می کند. این خاصیت باعث می شود که ماشین ها و تجهیزات بتوانند به مدت طولانی تری کار کنند.

2. خواص ضد زنگ: گریس سدیم به دلیل ویژگی هایی که دارد، مانند پایداری در برابر تغییرات دما و مقاومت در برابر خوردگی، به عنوان یک ماده ضد زنگ استفاده می شود. این خاصیت باعث می شود که تجهیزات و ماشین هایی که در معرض رطوبت و آب قرار دارند، در برابر زنگ زدگی مقاوم باشند.

3. قابلیت ضد آب: گریس سدیم یک ماده ضد آب است که به دلیل ویژگی هایی که دارد، مقاومت بالایی در برابر آب و رطوبت دارد. این خاصیت باعث می شود که ماشین ها و تجهیزاتی که در برابر آب و رطوبت قرار دارند، در برابر خرابی و خوردگی مقاوم باشند.

4. خواص ضد حرارتی: گریس سدیم با توجه به خاصیت مقاومت در برابر حرارت، به عنوان یک ماده ضد حرارتی استفاده می شود. این خاصیت باعث می شود که تجهیزات و ماشین هایی که در برابر دمای بالا قرار دارند، در برابر آسیب و خرابی مقاوم باشند.

5. قابلیت پایداری: گریس سدیم به دلیل ویژگی هایی که دارد، مانند پایداری در برابر تغییرات دما و مقاومت در برابر خوردگی، به عنوان یک ماده پایدار استفاده می شود. این خاصیت باعث می شود که تجهیزات و ماشین هایی که در شرایط سخت قرار دارند، به مدت طولانی تری کار کنند.

مهم‌ترین مزیت گریس با پایه سدیم

  • کاهش دفعات روانکاری
  • خاصیت چسبندگی و شکسانی بالا
  • چکه نکردن در هنگام عملیات روانکاری
  • آسان بودن استفاده از آن در عملیات روانکاری

این عمل باعث شده هنگام پخت، در داخل روغن الیاف یا رشته صابونی تشکیل شود، این کار موجب ژلاتینی شدن آن می‌شود.

گریس با پایه سدیم مانند یک لایه نازک عمل می‌کند و در بین قطعاتی که متحرک هستند قرار می‌گیرد و مانع برخورد این دو جسم یا قطعه به هم می‌شود. به‌خاطر نوسان و همچنین، کم یا زیاد شدن پی در پی بر اثر فشار، این لایه از هم باز شده و موجب می‌شود که  قطعات به هم ساییده شده منجر به خوردگی و در مواردی متوقف شدن دستگاه شود. به همین خاطر باید از موادی که تحمل این فشارها را بیشتر می‌کند، مانند: ادیتوهای (EP) استفاده نمود، تا این لایه ها از هم باز نشده و عمل روانکاری به راحتی صورت گیرد.

گریس با پایه سدیم

کاربرد گریس با پایه سدیم

گریس با پایه سدیم یکی از محبوب‌ترین انواع گریس‌ها در صنایع مختلف است. این گریس‌ها دارای خواص ضد خوردگی، ضد زنگ و ضد انفجار هستند و به همین دلیل در بسیاری از بخش‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

گریس با پایه سدیم به دلیل داشتن ویژگی‌های خاص، معمولا در محیط‌های سخت و شرایطی که نوعی از گریس با پایه دیگر از جمله گریس با پایه کلسیم نمی‌تواند کارایی لازم را ارائه دهد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال، این گریس‌ها در بخش‌هایی از صنایع نظیر خودروسازی، معدن‌کاری، پالایشگاه‌ها، کشاورزی و شیمیایی استفاده می‌شوند.

در صنایع خودروسازی، گریس با پایه سدیم به عنوان گریس‌های چند منظوره در بخش‌هایی مانند روانکاری قطعات شاسی، گیربکس و همچنین برای روانکاری بلبرینگ‌ها و یاتاقان‌ها استفاده می‌شوند. این گریس‌ها به دلیل ویژگی‌های ضد خوردگی و ضد زنگ، مانع از سایش و خرابی قطعات مختلف خودرو می‌شوند و به عمر کاری طولانی تر و بهبود عملکرد خودرو کمک می‌کنند.

در صنایع معدن‌کاری، گریس با پایه سدیم به عنوان یک گریس چند منظوره در بخش‌هایی مانند ماشین‌آلات حفاری، کارخانجات پردازش مواد معدنی و همچنین در زمین‌های نفتی استفاده می‌شود. در این شرایط، گریس با پایه سدیم به دلیل داشتن مقاومت بالا در برابر آب و مواد شیمیایی، مانع از خرابی و خوردگی قطعات ماشین‌آلات معدن‌کاری می‌شود.

در صنایع پالایشگاهی، گریس با پایه سدیم به عنوان گریس چند منظوره در بخش‌هایی مانند پمپ‌های نفت، ماشین‌آلات بسته‌بندی، برج‌های خنک کننده و همچنین در محفظه‌های نگهداری محصولات نفتی استفاده می‌شود. در این شرایط، گریس با پایه سدیم به دلیل داشتن ویژگی‌های ضد خوردگی و ضد زنگ، مانع از خرابی و خوردگی قطعات مختلف ماشین‌آلات و همچنین داکت‌ها و محفظه‌ها می‌شود.

در صنایع کشاورزی، گریس با پایه سدیم به عنوان گریس چند منظوره در بخش‌هایی مانند ماشین‌آلات کشاورزی، دستگاه‌های گازسوز و همچنین در بخش‌هایی که با مواد شیمیایی در ارتباط هستند، استفاده می‌شود. در این شرایط، گریس با پایه سدیم به دلیل داشتن ویژگی‌های ضد خوردگی و ضد زنگ، مانع از خرابی و خوردگی قطعات ماشین‌آلات و همچنین دستگاه‌های گازسوز می‌شود و به عمرکاری طولانی تر آن‌ها کمک می‌کند.

در صنایع شیمیایی، گریس با پایه سدیم به عنوان گریس چند منظوره در بخش‌هایی مانند ماشین‌آلات پمپاژ، دستگاه‌های بسته‌بندی و همچنین در بخش‌هایی که با مواد شیمیایی در ارتباط هستند استفاده می‌شود. در این شرایط، گریس با پایه سدیم به دلیل داشتن ویژگی‌های ضد خوردگی و ضد زنگ، مانع از خرابی و خوردگی قطعات ماشین‌آلات و همچنین دستگاه‌های بسته‌بندی می‌شود و به عمرکاری طولانی تر آن‌ها کمک می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید