آموزشی

موارد استفاده از روغن صنعتی

موارد استفاده از روغن صنعتی

موارد استفاده از روغن صنعتی : روغن های صنعتی نقش مهمی را در هر صنعت ایفا می کنند. آنها برای بهبود عملکرد ماشین آلات و تجهیزات صنعتی و محافظت از آنها در برابر آسیب در حین کار استفاده می شوند. روغن های صنعتی انواع مختلفی دارند و طبقه بندی آنها بر اساس منشاء و ترکیب آنها می باشد. علاوه بر این، این نکات برخی از مهمترین خواص روغن را نیز تعیین می کنند. همراه با سیستم افزودنی های مورد استفاده در فرمولاسیون آنها، بر کاربرد آنها تأثیر بیشتری می گذارد. همراه روغن سیتی باشید.

مهندسین روانکاری انتخاب وسیعی از روغن‌های صنعتی برای طیف وسیعی از مصارف، از جمله کاربردهای با عمر طولانی، کاربردهای دمای بالا و پایین، کاربردهایی با امکان تماس تصادفی با مواد غذایی، و کاربردهای خارج از منزل در محیط‌های دریایی و سایر مناطقی که نگرانی های زیست محیطی مستلزم استفاده از یک روان کننده با سمیت بسیار کم است. روغن‌های صنعتی در طیف گسترده‌ای از درجه‌های ISO با ویسکوزیته برای برآورده کردن هر نیاز کاربردی موجود هستند.

یک سیستم روانکاری برنامه ریزی شده با روان کننده های با کارایی بالا می تواند مزایای زیادی را به همراه داشته باشد. در مورد طبقه بندی روغن، در اینجا نکاتی وجود دارد که باید بدانید.

موارد استفاده از روغن صنعتی

ویژگی ها و مشخصات مهم روغن صنعتی

روغن های مایع را می توان به سه دسته عمده طبقه بندی کرد. قبل از اینکه در مورد این دسته بندی ها با جزئیات بیشتری صحبت کنیم، مهم است که بدانیم مهمترین خواص روغن چیست.

ویسکوزیته روغن صنعتی

ویسکوزیته مهمترین مشخصه روغن های صنعتی است. با شاخص ویسکوزیته (VI) بیان می شود که نشان دهنده میزان حساسیت ویسکوزیته روان کننده به تغییرات دما است. یک VI بالا نشان می دهد که روان کننده در دماهای مختلف، چه در بالا و چه پایین، پایدارتر است.

نقطه ریزش روغن صنعتی

یکی دیگر از ویژگی های مهم روان کننده های مایع، قابلیت جریان در دماهای پایین یا نقطه ریزش آنها است. به عبارت دیگر، این نشان دهنده دمایی است که در آن روغن روان کننده یخ نمی زند اما به جریان خود ادامه می دهد. از این رو، روانکاری را در دمای شدید خارجی امکان پذیر می کند.

نقطه اشتعال روغن

نقطه اشتعال روغن صنعتی دمایی است که در آن بخار آن یا مخلوط روغن و بخار و هوا می تواند آتش بگیرد یا بسوزد. این به عنوان شاخص خطر آتش سوزی و انفجار روغن ها و سوخت ها در انبار و حمل و نقل عمل می کند.

روغن های صنعتی شامل 15 دسته اصلی می شوند که از روغن دنده صنعتی، روغن کمپرسور هوا و روغن هیدرولیک گرفته تا روغن توربین را شامل می شود. از آنجایی که انواع روغن های صنعتی ارائه شده بسیار متنوع است، ویژگی ها و مزایای آن نیز متنوع است. از جمله این موارد می توان به ضد کف، ضد سایش، ویسکوزیته بالا، پایداری حرارتی و توانایی حمل بار بالا و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

انواع روغن صنعتی برای کاهش اصطکاک بین دو سطح استفاده می شوند. آنها در برابر سایش و اصطحکاک محافظت می کنند و حرارت ناشی از سایش را کاهش می دهند. اکثر روان کننده های مورد استفاده در صنعت دارای پایه ارگانیک هستند، به عنوان مثال، یک بخش نفتی یا روغن معدنی.

روان کننده های صنعتی در کاربردهای متعددی در سراسر طیف وسیعی از صنایع استفاده می شوند، مانند:

  • خودرو
  • مهندسی
  • اتوماسیون
  • ساخت
  • فرآوری مواد غذایی
  • نفت و گاز
  • پزشکی

هدف روانکار تعیین می کند که چه مواد افزودنی باید به پایه اضافه شود تا عملکرد مورد نظر خود را انجام دهد.

مزایای روغن های صنعتی

مزایای روغن های صنعتی عبارتند از:

  • کاهش اصطکاک
  • جداسازی سطح
  • انتقال گرما
  • محافظت در برابر خوردگی و زنگ زدگی
  • محافظت در برابر سایش
  • خواص درزگیری و آب بندی

انتخاب روغن صنعتی

نحوه تولید روغن صنعتی

بیشترین ماده تشکیل دهنده روغن صنعتی، روغن پایه می باشد که روغن پایه باید با مواد افزودنی مخلوط شوند.‎ ‎ ‎روغن‎ ‎پایه به صورت مایع می باشد که از نفت خام گرفته شده است. برای تولید روغن پایه ‏استفاده از برش مواد نفتی، تصفیه روغن های کارکرده و‎ ‎تولید به روش مصنوعی مرسوم می باشد. مواد افزودنی در واقع مواد شیمیایی با ترکیبات پیچیده یی هستند که‎ ‎با ‏افزودن آنها به روغن پایه به مقدار مشخص، می توان خصوصیات مورد نیاز در روغن صنعتی ایجاد کرد یا ‏مشخصات روغن صنعتی را بهبود بخشید‎.

‎ ‎برای‎ ‎تهیه روغن صنعتی ابتدا عملیات تقطیر نفت خام انجام می شود. این کار در چند‎ ‎مرحله تقطیر در جو و ‏تقطیر در خلا انجام می شود تا یک برش نفتی خاص حاصل‏‎ ‎شود که گرانروی، نقطه اشتعال و نقطه ریزش معین داشته باشد‎. ‎سپس در‎ ‎واحد آسفالت گیری، مواد آسفالتی که ته مانده برج تقطیر در خلا هستند با‎ ‎تزریق حلال پروپان ‏استخراج می شود. در مرحله بعد، ترکیبات نامطلوب موجود‎ ‎در روغن با استفاده از روش های ‏مختلف از روغن جدا شده‏‎ ‎و باعث بهبود شاخص گرانروی روغن می گردد‎.

‎ ‎پس از عملیات‎ ‎تصفیه روغن، در واحد موم گیری، پارافین های سنگین که به صورت‏‎ ‎جامد هستند، با ‏استفاده از روش انحلال و فیلتراسیون از روغن جدا می شوند‏. ‎سرانجام در واحد تصفیه هیدروژنی، عناصر زائد ‏مانند گوگرد، ازت و اکسیژن از‎ ‎روغن خارج شده تا روغن در ماشین آلات و در شرایط سخت پایداری بیشتری ‏داشته‎ ‎باشد. روغن پایه پس از طی تمامی مراحل فوق به واحد مخلوط کنی ارسال می‎ ‎شود و در آنجا با اضافه ‏کردن مواد افزودنی مناسب، انواع روغن های صنعتی‎ ‎مطابق با استانداردهای بین المللی تولید می شود‏‎.‎

موارد استفاده از روغن صنعتی

روغن های صنعتی طیف وسیعی از روانکارهای صنعتی را تشکیل می دهند که در صنایع مختلف کاربرد بسیار وسیعی دارند. بیشترین کاربرد انواع روغن های صنعتی در کشتیرانی و صنایع دریایی، صنعت تولید سیمان، حمل و نقل هوایی، صنایع شیمیایی، داروسازی، صنایع غذایی، صنعت برق، چاپ و بسته بندی، صنایع فلزکاری، نساجی و… کاربرد دارند. روغن های صنعتی با ویسکوزیته پایین با غلظت کم و ویسکوزیته بالا با غلظت بالا تولید می شوند. همچنین این نوع روغن ها عموما با پایه مینرال یا سنتتیک تولید شده که هر کدام خصوصیات منحصر به فردی دارند. روغن های سنتتیک عموماً طول عمر و پایداری بالاتری نسبت به روغن های مینرال دارند.

استاندارهای یک روغن صنعتی خوب چیست ؟!

کشورهای پیشرفته از حدود زمان ۱۹۵۰ میلادی شروع به استاندارد گردآوری و تهیه استاندارد برای روغن های صنعتی کردند ، در این بین در آمریکا سه موسسه مهندسی API , SAE , ASTM سعی در جمع آوری استاندارد مشخصی برای روغن صنعتی کردند و در نهایت استاندارد روغن های صنعتی تحت استاندارد SAE معرفی شدند و نام API برای استاندارد روغن های صنعتی آمریکایی تصویب شد.

استاندارد API که نشان دهنده کارایی و کیفیت روغن هست در کشورهای دیگر مانند انگلستان از استاندارد API استفاده می کنند . بر همین مبنا کشورهای اروپایی نیز پیرو همین موضوع استاندارد دیگری تحت عنوان استاندارد ACEA را معرفی کردند و کشور ژاپن استانداردی را تحت عنوان استاندارد ILSAC که را برای روغن های صنعتی معرفی کرد .

البته API و ACEA و ILSAC تنها استاندارد های موجود برای روانکارهای صنعتی نمی باشند و شرکت های دیگر مانند مرسدس بنز آلمان ، شرکت ماک آمریکا روغن صنعتی مخصوص با استاندارد خاص خودشان را تولید و عرضه می کنند.

نحوه نگهداری روغن هیدرولیک

انواع روغن صنعتی

  • روغن های ترانسفورماتور و عایق الکتریکی
  • روغن هیدرولیک، روغن های با شاخص گرانروی (VI) بالا و یا روغن هیدرولیک بدون روی (Zinc free)
  • روغن های گردشی جهت استفاده در ماشین های صنعتی دارای سیستم های گردشی و هیدرولیکی
  • انواع روغن های دنده معدنی و سنتتیک (Synthetic) با پایه PAO (Poly-Alpha-Olefin) و PAG (Polyalkylene Glycol)
  • روغن های پمپ وکیوم و پمپ های دیفیوژن با پایه سیلیکون جهت استفاده در صنایع اتمی و اتاق های خلا
  • روغن های انتقال حرارت معدنی و سنتتیک جهت استفاده در سیستم های انتقال حرارت بسته و غیر مستقیم تا دمای ۳۶۰ درجه سانتیگراد
  • روغن های امولسیون شونده، روغن های آب صابون و روغن های کشش
  • روغن های عملیات حرارتی جهت انواع عملیات کوئینچینگ قطعات فولادی و آلیاژهای مختلف
  • روغن های کمپرسورهای هوا از نوع مارپیچی و تیغه ای و همچنین کمپرسورهای روتاری اسکروو کمپرسورهای گاز
  • روغن های کمپرسورهای سرمایشی مخصوص سرد خانه ها و سیستم های تهویه
  • روغن های توربین جهت استفاده در انواع توربین های بخاری، آبی و گازی صنعتی در نیروگاه های برق، پتروشیمی ها و پالایشگاه ها
  • روغن های ویژه ماشین ابزار، روغن های برش، مته کاری، تراشکاری و فرزکار فلزات آهنی
  • روغن با گرید خوراکی مخصوص صنایع غذایی و داروسازی جهت استفاده در دستگاه هایی که در نزدیکی مواد خوراکی کار می کنند.
  • روغن های زنجیر

نتیجه گیری:

با توجه به گستردگی موارد استفاده از روغن های صنعتی، این روغن ها نیز با ترکیبات بسیار متفاوتی تولید می شوند. از این رو انتخاب روغن صنعتی باید توسط کارشناسان مربوطه انجام شود، تا بهترین نتیجه را از استفاده از این روغن های صنعتی گرفت.

روغن صنعتی در بسیاری از موارد جهت کاهش خرابی ماشین آلات و کمتر شدن هزینه ها مورد استفاده قرار می گیرد. از این رو نباید از نقش ویژه آن در کاهش قیمت محصولاتی که به بازار عرضه می شوند، غافل شد.

برای مشاهده بیشتر محصولات شرکت ما می توانید به صفحه فروشگاه روغن صنعتی این وب سایت رجوع کرده و در صورت تمایل محصول دلخواه خود را به آسانی سفارش دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید