آموزشی

آیا می توان گریس را جایگزین روغن کرد؟

آیا می توان گریس را جایگزین روغن کرد؟

آیا می توان گریس را جایگزین روغن کرد؟ احتمالا می دانید که روغن در موتور خودرو میرود و از گریس برای بسته بندی یاتاقان های چرخ استفاده می شود. اما آنچه این دو روان کننده مشابه، در عین حال اساسا متفاوت، وجود دارد که باعث می شود آنها برای کارهای خاصی مناسب باشند. دو نوع از روان کننده های اصلی روغن و گریس هستند. هدف هر دو روغنکاری تجهیزات و جلوگیری از آسیب دیدن از طریق تماس فلز به فلز است.

با این حال، در نحوه استفاده از آنها چند تفاوت اساسی وجود دارد. به عبارت ساده تر، گریس روغن مخلوط شده با یک ضخیم کننده و سایر مواد افزودنی است. این ضخیم کننده ها توانایی و سازگاری گریس را تحت تاثیر قرار می دهند. آنها همچنین بر قوام گریس تاثیر می گذارند. که در نمرات NLGI ( موسسه ملی روغن کاری) اندازه گیری می شود. درجه NLGIاندازه گیری قوام گریس است. هرچه درجه بالاتر باشد، گریس ضخیم تر است.

اما سوال اینجاست که آیا میتوان از گریس به جای روغن صنعتی استفاده کرد. با روغن سیتی همراه باشید.

روغن گریس

این ماده روغنی ویسکوزیته بالایی دارند و از مشتقات نفتی یا صابون های مختلف که خاصیت روانکاری دارند، ساخته می شوند. این ماده در دوحالت نیمه جامد و جامد تولید می شود.این مواد در ۹ گرید دسته بندی می شوند که کد نام گذاری آنها براساس نوع صابون به کار رفته در آن ها است.

در گریس های که امروز ساخته می شوند سه فاکتور نقش اصلی را در روانکاری داند که شامل روغن، غلیظ کننده و افزودنی‌ها هستند که جزء اصلی ترین فرمولاسیون های این ماده روغنی هستند.

امروزه اکثر گریس ها مانند گریس صنعت سیمان، صنایع غذایی، لیتیوم،  نسوز، دنده باز از روغن معدنی مشتق شده از نفت ساخته می شوند. این ماده در دماهای بالا و پایین مقاومت بالایی دارند. این مواد روغنی توانسته رضایت کاربران را جلب نماید.

روغن صنعتی چیست؟

روانکار ها و یا به اصطلاح امروزی «روغن صنعتی»، ماده ای هستند که اصولا به طور ارگانیک جهت کم شدن اصطکاک میان سطوح در تماس متقابل به کار برده می شود که در آخر گرمای به وجود آمده زمان حرکت سطوح را کم می کند. همین طور امکان دارد توان انتقال نیرو، حمل ذرات خارجی یا گرم کردن یا خنک کردن سطوح را داشته باشد. ویژگی کاهش اصطکاک، به روانکاری مشهور است.

ویژگی های روغن صنعتی

روغن صنعتی به علت اینکه از پایه مواد نفتی ساخته شده است در بین استفاده کنندگان محبوبیت بالایی دارد.

روغن صنعتی دارای مقاومت بالا در برابر حرارت است به همین علت در دستگاه ها با دمای بالای 200 درجه فارنهایت استفاده میشود.

روغن صنعتی دارای ویژگی پاک کنندگی بالاست که مانع از جذب رسوبات نیز میگردد.

هر آنچه باید درباره گریس بدانید

گریس را انتخاب کنیم یا روغن صنعتی؟

گریس ها برای کنترل نشت بهترهستند و مهر و موم های بهتری را در برابر آلاینده ها فراهم می کنند. گریس می تواند در تجهیزات طولانی تر باقی بماند و شرایط مختلفی را تحمل کند.

همچنین استفاده از آن در بیشتر تنظیمات صنعتی آسانتر است. بهترین گریس ها باید برخی از آلودگی ها را تحمل کنند، در مقابل نشت و تغییر در قوام مقاومت کنند و با همه مهرها سازگار باشند.

البته روغن مزایایی نیز دارد. تخلیه آسانتر، کنترل کردن مقداری که استفاده می کنید آسان تر و بسیار تمیز تر از گریس است. همچنین خواص خنک کننده بهتری را ارائه می دهد. روغن برای افزایش عمر یاتاقان ها نیز بهتر است، زیرا یاتاقان های روغنی می توانند دو برابر روغن های روغنی دوام بیاورند.

مهندسین برخی از روغن های روغنی به عنوان یک لوازم جانبی ساده و کثیف عصر صنعتی می بینند. با این حال، تقریبا مانند خود بلبرینگهای عناصر نورد، روغن کاری یک فناوری باستانی است که به اشکال مدرن بسیار مهندسی شده است. در حقیقت، مهندسین از مایعات برای کاهش اصطکاک هزاران سال استفاده کرده اند، اما ظهور صنعت نفت در اواخر قرن نوزدهم باعث روانکاری مدرن شد.

گریس ها دارای ویسکوزیته یا ضخامت یالاتری نسبت به روغن است و باعث می شود در صورت استفاده از روغن مایع مانند روغن در محل یا در جایی که تامین مدوام روغن نمیتواند در آن باقی بماند، انتخاب بهتری برای آن استفاده شود. این برنامه ها شامل شاسی خوردو، یاتاقان چرخ و دنده است . از آنجا که گریس تمایل به ماندن در محل دارد، به جلوگیری از ورود نخاله ها، مقاومت در برابرد شستشو در هنگام قرار گرفتن در معرض آب و محافظت مناسب از زنگ زدگی کمک می کند. گریس باعث کاهش ریزش روغن و دفعات روغنکاری می شود. این در شرایطی که دسترسی دشوار است ازقبیل یاتاقان های سر بسته شده روی تجهیزات سنگین بسیار مشکل است.

گریس از عملکرد متوقف استارت برتر برخوردار است. با خاموش شدن دستگاه، روغن دوباره تخلیه خواهد شد، اما چربی در اجزای مورد نیاز باقی می ماند و خطر شروع خشک شدن دستگاه را کاهش می دهد. نقطه ی مقابل نفت سیسستم های حمام، و روغن بخار می توانند تقریبا بلافاصله هنگام شروع مجدد روغن کاری شوند. حجم بیشتری روغن ( در مقایسع با گریس در همان کاربرد) به معنای عرضه بیشتر مواد افزودنی ( افزایش طول عمر) و توانایی شستشوی آلاینده ها به دور از مناطق اصطکاک کار است.

انتخاب روغن گیربکس

از دلایل دیگر که میتوان از گریس به جای روغن صنعتی استفاده کرد، مهر و موم های اتصال یافته و چسبیده می توانند چربی را بهتر از روغن حفظ کنند، که این امر خطر نشت روغن را کاهش می دهد. این امر همچنین باعث کاهش خطر رنگ آمیزی روغن و یا آسیب رساندن به محصول کار ( مواد غذایی ، نساجی و غیره ) می شود. گریس اضافی که محکم در اطراف مهر و موم ها و اتصالات بسته بندی شده باشد به عنوان سیلانت عمل می کند و از ورود ذرات و آب جلوگیری می کند.

تنظیم مجدد دوره ای می تواند آلودگی های مجود در خارج و دور از سطوح کاری مولفه را پاک کند. علاوه بر این ها میتواند مواد افزودنی جامد مانند گرافیت، اکسید روی یا دی سولفید مولیبدن را امکان پذیر می کند. این مواد افزودنی اگر در بسیاری از روغن ها استفاده شوند، حل می شوند یا فیلتر می شوند.

آیا می توان گریس را جایگزین روغن کرد؟

هنگامی که روغن خاصی برای جعبه ی دنده ها از سوی تولید کننده ی تجهیزات پیشنهاد می شود , معمولا آن روان ساز را براساس شرایط کاری همچون , دما – نوع دنده ها و سرعت انتخاب می گردد . احتمال دارد کعه در این دستگاه استفاده از روغن ترجیح داده شود . به این دلیل است که گرما توسط روغن جذب شده و پراکنده می شود و روی سطح هایی که روغن کاری شده است جریان پیدا کرده و در سیستم دوباره به گردش بیفتد .

معمولا برای جعبه دنده های کوچک که بیشتر کارمیکنند , گریس های نیمه سیالی همچون , NLGI #000 و یا 00 برای اینکه از کار بیفتند توصیه می شود . این فرایند احتمال نشتی و نیاز دوباره به پر کردن مخزن روغن را کاهش داده و نگهداری و کار تعمیر ان را اسان تر می کند .

آیا می توان گریس را جایگزین روغن کرد؟

تفاوت روغن صنعتی با گریس در چیست؟

  1. گریس تعداد روانکاری را کاهش میدهد
  2. گریس نشتی یا چکه ندارد
  3. در نوع گریس نسوز در برابر حرارت مقاومت نشان میدهد
  4. روغن صنعتی بهتر خنک میکند
  5. گریس در مقایسه با روغن صنعتی قابل پاک شدن نیست
  6. روغن صنعتی آلودگی های سطح دستگاه را از بین میبرد اما گریس قادر به چنین کاری نیست
  7. روغن صنعتی به علت روان بودن و جاری شدن در تمام قسمت ها نفوذ میکند
  8. روغن صنعتی قابلیت تعویض دارند

خرید روغن صنعتی یا گریس ؟

حال که تفاوت روغن صنعتی با گریس را متوجه شدید و برخی از ویژگی های آنها را دانستید، میتوانیم بگوییم روغن صنعتی محبوب تر و پر استفاده تر از گریس است.

نمایندگی‌های بی‌شماری در کشورمان فعالیت دارند، اما کدام نمایندگی روغن و گریس انتخاب بهتری است، یک مسئله مهم است.برای این که در خرید خود موفق باشید بد نیست با ویژگی‌های مهم نمایندگی روغن و گریس آشنا شوید. در واقع نمایندگی روغن و گریس باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد تا شما با اطمینان خاطر از آن خرید کنید:

  • محصولات نمایندگی روغن و گریس باید از معتبرترین برندها باشد و زیر نظر برندها و شرکت‌های معروف جهانی باشد
  • داشتن تاییدیه‌های لازم جهت ارائه خدمات
  • داشتن کادر متخصص جهت ارائه مشاوره برای مشتریان
  • ارائه خدمات به صورت کاملاً حرفه‌ای و به‌روز جهت کسب رضایت مشتری
  • رفتار کاملاً محترمانه پرسنل نمایندگی با مشتریان
  • داشتن یک محیط مجهز و حرفه‌ای جهت ارائه خدمات و فروش محصولات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید