آموزشی

کاربرد روغن موتور گاز سوز

کاربرد روغن موتور گاز سوز

کاربرد روغن موتور گاز سوز : روغن موتورهای گازسوز یا روغن موتور CNG یک نوع روغن است که برای استفاده در موتورهایی که با گاز مانند گاز طبیعی یا گازوئیل کار می کنند، طراحی شده است. این نوع روغن موتورهای گازسوز برای افزایش عمر موتور، بهبود عملکرد و کاهش آلودگی های محیط زیست تولید شده است. روغن موتور گاز سوز، مانند هر نوع روغن موتور دیگری، به منظور کاهش اصطکاک بین قطعات موتور و جلوگیری از خرابی آنها استفاده می‌شود. اما این نوع روغن برای موتورهایی که با گاز کار میکندد، طراحی شده‌اند و معمولاً دارای خصوصیاتی متفاوت با روغن‌ موتور بنزینی یا روغن موتور دیزلی هستند.

یکی از ویژگی های مهم روغن موتور گازسوز، مقاومت بالا در برابر حرارت است. موتورهای گازسوز معمولاً دماهای بالاتری نسبت به موتورهای دیزل و بنزینی تولید می کنند. بنابراین، روغن موتور گازسوز باید توانایی تحمل دماهای بالا را داشته باشد تا از ایجاد مشکلات ناشی از حرارت مانند اکسیداسیون و رسوبات جلوگیری کند.

علاوه بر آن، روغن موتور گازسوز باید دارای خواص ضدسایشی و ضداکسیداسیون قوی باشد. این خواص باعث می شود که روغن بتواند سطوح درونی موتور را در برابر سایش و خوردگی محافظت کرده و از ایجاد رسوبات و روغن چسبنده جلوگیری کند.

روغن موتور گازسوز همچنین باید دارای ویژگی هایی مانند پایداری حرارتی، پایداری اکسیداسیون، پایداری ترموکیمیایی و پایداری در برابر پدیده های شیمیایی مختلف باشد. این ویژگی ها باعث می شوند روغن بتواند در شرایط مختلف مانند شرایط حرارتی و شیمیایی موتور به طور موثر عمل کند و عمر مفید موتور را افزایش دهد.

در کل، استفاده از روغن موتور گازسوز منجر به بهبود کارایی و عملکرد موتورهای گازسوز می شود و همچنین به کاهش آلودگی محیط زیست ناشی از انتشار گازهای مضر کمک می کند.

برای بررسی بیشتر کاربرد روغن موتور گاز سوز و ویژگی های آن تا پایان مقاله با روغن سیتی همراه باشید.

معرفی روغن موتور گازسوز و وظایف آن

روغن موتور گازسوز یک سیال روان کننده و خنک کننده است که برای موتورهای گازسوز استفاده می شود. وجود این روغن در سیستم های گازسوز بسیار ضروری و مهم است. زیرا خودروهایی که موتور گازسوز دارند نیز مانند سایر خودروها به یک روان کننده با کیفیت نیاز دارند.

اصلی ترین وظایف این سیال برای موتورهای گازسوز، مانند وظایف روغن موتور برای خودروهای بنزینی است. با این وجود توضیح مختصری در خصوص وظایف روغن موتور گازسوز برای شما شرح می دهیم.

کاهش اصطکاک و سایش

قسمت های متحرکی که در موتور خودرو فعالیت می کنند، همیشه در معرض سایش، اصطکاک و خوردگی قرار دارند. به همین علت روغن موتور می تواند به خوبی این فاکتورهای آسیب زا را مهار کند. گردش روغن موتور بین قطعات خودرو باعث می شود تا خوردگی و سایشی وجود نداشته باشد و قطعات عملکرد مطلوب و بهینه ای داشته باشند.

روان کننده

گردش روغن موتور گازسوز در بین قطعات موتور خودرو باعث می شود تا روان کنندگی اتفاق بیفتد. زیرا قطعات در صورتی می توانند عملکرد بهینه داشته باشند که نرم و روان کار کنند. بدین ترتیب شما عملکرد مطلوبی را از اتومبیل خود دریافت می کنید.

دارای خاصیت پاک کنندگی

ذرات و آلاینده ها همیشه سلامت قطعات موتور خودرو را تهدید می کنند. از دیگر وظایف روغن موتور گازسوز، پاک کردن این ذرات و آلاینده ها است. اسیدهایی که حاصل سوخت در خودروهای گازسوز هستند، به مراتب آلودگی بیشتری را در موتور خودرو به وجود می آورند. این سیال با گردش در بین قطعات خودرو باعث پاک کردن این آلودگی ها می شود.

کاربرد روغن موتور گاز سوز برای چه خودروهایی مناسب است؟

همانطور که از نامش پیداست، روغن موتور گازسوز برای خودروهایی که سیستم سوخت آنها با گاز است، کاربرد دارد. بنابراین شما نمی توانید این روغن موتور را برای خودروهای بنزینی استفاده کنید. در صورتی که می خواهید کیفیت و کارایی قطعات موتور خودروی شما بالا برود، بهتر است تا از روغن موتور مناسبی برای خودروی خود استفاده کنید.

آیا روغن موتورهایی که برای خودروهای گازسوز تولید می شود دارای افزودنی بیشتر است؟

یکی از پرتکرارترین سوالاتی که در خصوص روغن موتور گازسوز پرسیده می شود، این است که آیا این روغن دارای افزودنی های زیادی است؟ در پاسخ باید به طور کاملا قطعی بگوییم بله! روغن موتورهایی که برای خودروهای گازسوز تولید می شوند، افزودنی بیشتری دارند. می دانید به چه علت؟ زیرا سیستم سوخت با گاز دوده و احتراق زیادی را تولید می کند. به همین علت باید روغن موتور مناسب برای این سیستم ها افزودنی های زیادی داشته باشد تا بتواند پاک کنندگی قطعات را به خوبی انجام دهد. این افزودنی ها مخرب نیستند و صرفا برای افزایش کیفیت و کارایی روغن مورد استفاده قرار می گیرند.

کاربرد روغن موتور گاز سوز

ویژگی روغن موتور گاز سوز چیست؟

ویژگی های مهم روغن های استفاده شده در موتورهای گاز سوز یا روغن موتور CNG عبارتند از:

1. ویسکوزیته: روغن های مورد استفاده باید دارای ویسکوزیته مناسبی باشند تا بتوانند به خوبی در داخل موتور عمل کنند و قدرت روان کردن قطعات متحرک را داشته باشند.

2. پایداری حرارتی: روغن های مورد استفاده باید تا حد ممکن پایدار در برابر حرارت باشند و بتوانند در دماهای بالا نیز عملکرد خوبی داشته باشند.

3. مقاومت به اکسیداسیون: روغن های قابل استفاده باید مقاومت مناسبی به اکسیداسیون (اکسیده شدن در حضور هوا و حرارت) داشته باشند تا بتوانند مدت زمان استفاده طولانی را تحمل کنند.

4. پایداری شیمیایی: روغن های مورد استفاده باید در برابر تماس با سوخت گاز سوز مقاومت داشته باشند تا از تشکیل رسوبات و روغن های خراب کننده جلوگیری کنند.

5. خاصیت محافظتی: روغن ها باید بتوانند قطعات موتور را در برابر سایش و زنگ زدگی محافظت کنند و عمر مفید آنها را افزایش دهند.

6. خاصیت پاک کنندگی: روغن های مورد استفاده باید بتوانند ذرات آلودگی و رسوبات را به خوبی تمیز کنند و در داخل موتور پاکیزگی را حفظ کنند.

7. خاصیت ضد افت کششی: روغن های مورد استفاده باید بتوانند در دماهای پایین نیز خوب عمل کنند و از افت کششی بین قطعات متحرک جلوگیری کنند.

8. خاصیت ضد سایش: روغن های استفاده شده باید خاصیت ضد سایش مناسبی داشته باشند تا از سایش زیاد قطعات موتور جلوگیری کنند.

ویسکوزیته در روغن های گازسوز

ویسکوزیته مهمترین خاصیت روغن های گازسوز است. ویسکوزیته انتخاب شده در حالی که هنوز از اجزای سازنده استفاده می کند، باید در کمترین درجه حرارت قابل پمپاژ باشد. به طور معمول روغن موتور گازسوز ویسکوزیته بالاتری خواهد داشت.

اگر قرار باشد این ویسکوزیته بالاتر را در موتور بنزینی قرار دهیم، ممکن است چندین مشکل بوجود آید. اولین تولید حرارت از اصطکاک مایع داخلی است.

یک قانون این است که هر 10 درجه سانتیگراد دما را افزایش می دهید، عمر را به نصف کاهش می دهید. مشکل دوم قابلیت پمپاژ دمای پایین این ویسکوزیته بالاتر است.

در هنگام شروع سرما، روغن ممکن است برای پمپ روغن بسیار مهم و ضخیم باشد و تحویل آن به اجزای حیاتی موتور دره آسانسور برسد. این مطمئناً منجر به سایش زودرس خواهد شد، زیرا اجزاء بدون مزایای روغن کاری در تعامل خواهند بود.

سطوح افزودنی روغن موتورهای گازسوز

روغن موتور گازسوز در هر حجم مواد افزودنی بیشتری دارد. این افزودنی چندین کارایی دارد، اما اصلی ترین آنها خنثی کردن اسیدها و تمیز کردن است. موتورهای گازسوز محصولاتی دوده و احتراق بیشتری ایجاد می کنند.

از طریق ضربه، این راه خود را به داخل میل لنگ می رساند و روغن را مجبور می کند با آنها برخورد کند. هنگامی که این بار اضافی را در موتور بنزینی قرار می دهید، این اثرات می تواند برای این عملکرد مخرب باشد.

کاربرد روغن موتور گاز سوز

تفاوت روغن موتور گاز سوز با روغن موتور دیزلی چیست؟

تفاوت اصلی بین روغن موتور گاز سوز و روغن موتور دیزلی در ترکیب شیمیایی آن‌ها و در نتیجه ویژگی‌های عملکردی می‌باشد.

1. ترکیب شیمیایی: روغن موتور گاز سوز و روغن موتور دیزلی از ترکیبات شیمیایی متفاوتی تشکیل شده‌اند. روغن موتور گاز سوز به طور عمده از مواد پایه متوسط ​​یا سبک، از جمله نفت خام برخوردار است. از طرفی، روغن موتور دیزلی از مواد پایه سنگین‌تری مانند نفت خام سنگین ساخته شده است.

2. ویژگی‌های عملکردی: به دلیل ترکیب شیمیایی متفاوت، ویژگی‌های عملکردی روغن موتور گاز سوز و روغن موتور دیزلی نیز متفاوت است. روغن موتور گاز سوز عمدتاً برای موتورهای با سیستم اشتعال الکترونیکی استفاده می‌شود و ویژگی‌هایی مانند پایداری حرارتی و پایداری اکسیداسیون بالاتری دارد. از طرفی، روغن موتور دیزلی برای موتورهای دیزلی با سیستم احتراق تراکمی استفاده می‌شود و ویژگی‌هایی مانند پایداری فوق العاده در فشار و پایداری ترمواکسیداسیون بالاتری دارد.

3. استفاده: به دلیل تفاوت در سیستم احتراق و نیازهای عملکردی موتورها، روغن موتور گاز سوز و روغن موتور دیزلی برای استفاده در موتورهای مختلف استفاده می‌شوند. روغن موتور گاز سوز به طور عمده در خودروهای سواری کوچک استفاده می‌شود، در حالی که روغن موتور دیزلی برای خودروهای دیزلی سنگین تر و دیگر ماشین‌آلات صنعتی استفاده می‌شود.

بنابراین، تفاوت اصلی بین روغن موتور گاز سوز و روغن موتور دیزلی در ترکیب شیمیایی و ویژگی‌های عملکردی آن‌ها است که هر کدام برای سیستم‌های احتراق متفاوت بهینه شده‌اند.

سخن پایانی

روغن موتور گازسوز یک سیال مهم برای خودروهایی است که موتور آنها با سوخت گاز پشتیبانی می شود. این روغن موتورها دارای ترکیباتی غنی از افزودنی های ضروری هستند تا عملکرد مطلوبی در بین قطعات خودرو داشته باشند. با توجه به اهمیت بالای روغن موتور در خودرو بهتر است تا متناسب با نوع سیستم سوخت خودروی خود، روغن موتور را انتخاب کنید. در نهایت لازم است تا بدانید هرگز نباید از روغن موتور بنزینی برای خودروهای گازسوز استفاده کرد. زیرا این روغن موتورها متناسب با سیستم سوخت خودرو تولید نشده اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید