آموزشی

ضد یخ اسیدی بهتر است یا روغنی؟

ضد یخ اسیدی بهتر است یا روغنی

ضد یخ اسیدی بهتر است یا روغنی؟ ضد یخ مایعی هستند که باعث کاهش نقطه انجماد و افزایش نقطه جوش میشوند که باعث بهبود عملکرد دستگاه ها در ماشین می شود که استفاده از آن برای خودرو جزو ضروریات به حساب می آید. این مایع خنک کننده در دو نوع اسیدی و روغنی در بازار موجود است. در این بخش می خواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم که کدام یک از آنها بهتر است و به طور کلی چه ویژگی هایی دارند. با روغن سیتی همراه باشید.

ضد یخ چیست؟

ضدیخ، یکی از عناصر حیاتی در نگهداری و عملکرد صحیح خودروها در فصل سرما است. قبل از اینکه به این پرسش پاسخ دهیم که ضد یخ چیست، بهتر است ابتدا با سیستم خنک‌کننده موتور و نقش مهمی که ضدیخ در آن ایفا می‌کند، آشنا شویم.

وقتی موتور خودرو عمل احتراق سوخت را انجام می‌دهد، انرژی فراوانی تولید می‌کند؛ بخشی از این انرژی برای حرکت دادن خودرو استفاده می‌شود. اما بیش از دو سوم آن به انرژی گرمایی تبدیل می‌شود. نصف این گرما از طریق تخلیه اگزوز به بیرون انتقال می‌یابد، اما نیمی دیگر در داخل محفظه موتور باقی می‌ماند.

بنابراین، برای جلوگیری از افزایش دما و ذوب شدن قطعات فلزی داخل موتور، به یک مایع خنک‌کننده نیاز داریم. این مایع که بر پایه آب است، گرما را از موتور جذب می‌کند. با این حال، خود مایع خنک‌کننده نیز با گذر زمان و به دلیل حرارت موجود در محفظه موتور، داغ می‌شود. به همین دلیل، یک سازوکار در سیستم خنک‌کننده وجود دارد که این مایع را به رادیاتوری منتقل می‌کند که در جلوی خودرو قرار دارد. در زمان حرکت خودرو، هوا در شیارهای رادیاتور که این مایع خنک‌کننده گرم را در خود دارد، جریان پیدا می‌کند و باعث خنک‌شدن آن می‌شود.

به این ترتیب، ضد یخ به عنوان اصلی‌ترین مؤلفه در این فرآیند عمل می‌کند. این مادّه، با پیشگیری از انجماد مایع خنک‌کننده در شرایط سرما، از خطرات جدی برای عملکرد و حالت کلی خودرو جلوگیری می‌کند. از این رو، اطمینان از کیفیت و کارایی ضدیخ بسیار اهمیت دارد تا خودروی شما در هر شرایطی به درستی کار کند.

مقایسه انواع ضد یخ های پایه روغنی و پایه الکلی

نحوه عملکرد ضد یخ

این ترکیب، مانع انجماد و تبخیر آب موجود در رادیاتور می شود. این عمل کارکرد بهینه موتور را در پی دارد.

  • از زنگ زدگی خودرو جلوگیری می کند.
  • از رسوب گیری جلوگیری می کند.

دقت داشته باشید نمی توانید آب را جایگزین آن کنید. زیرا استفاده از آب بعد از گذشت مدت زمانی موجی ساییدگی و فرشایش خودرو می شود.

ضدیخ اسیدی چیست؟

ایزوپروپیل، برای اندازه گیری مایعات اتانول و اسید (الکل) استفاده می‌شود که موجب روان شدن حرکت قطعات لاستیکی خواهد شد. زمانی که این ضد یخ در قطعات مورد استفاده قرار می‌گیرد، کاری می‌کند که عایق‌های گرما بدون ایجاد لغزش به کار خود ادامه دهند. ضد یخ‌های اسیدی عمر بیشتری دارند و از استانداردهای بیشتر و سخت‌گیرانه‌ترین عبور می‌کنند تا به مرحله تولید برسند، از این رو کیفیت و ایمنی آن‌ها بسیار بالا بوده و می‌توان آن‌ها را تضمین شده دانست.

ضدیخ روغنی چیست؟

معمولا در خودروهای داخلی ضد یخ‌های روغنی خواهان بیشتری دارند. این ضد یخ‌ها از مواد پایه معدنی تشکیل می‌شوند و عمر آن‌ها در صورت استفاده متعادل از خودرو به یک سال و نیم می‌رسد. خنک کردن یکی از کاربردهای اصلی این ضد یخ‌ها است که با توجه به آب و هوای کشور ما، در استان‌های زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در صورتی که قطعات خودرو خنک نشوند، این احتمال وجود دارد که گرما باعث خرابی واشر یا سیلندر شود. با توجه به توضیحات داده شده می‌توان نتیجه گرفت که ضد یخ روغنی در مقایسه با ضد یخ اسیدی محافظت بیشتری را از موتور خودرو ارائه می‌دهد. همچنین ضد یخ اسیدی در طولانی مدت می‌تواند به بدنه و قطعات موتور آسیب برساند.

نحوه تشخیص ضد یخ روغنی و اسیدی

دقت داشته باشید که ضد یخی که در ابتدا ماهیت روغنی دارد. با گذشت زمان، ماهیت خود را از دست می دهد و اسیدی می شود. زمانی که ضدیخ روغنی به اسیدی تبدیل شود، می تواند بر روی قطعات تاثیر بگذارد و آن ها را فرسوده کند. تمامی این موارد موجب، کاهش مقاومت ضدیخ می شود. علاوه بر آن، نمی تواند به درستی وظیفه خود را در برابر سرما و گرما انجام دهد.

از آن جا که، با گذشت زمان رنگ ضدیخ تغییر می کند، بنابراین تشخیص ماهیت ضدیخ کاری دشوار است. شما می توانید جهت تشخیص آن از تعمیرکاران خودرو کمک بگیرید. تعمیر کاران اتومبیل با ترجمه کاری خود می توانند، در انتخاب نوع ضد یخ و نحوه تشخیص آن به شما کمک کنند.

ضد یخ اسیدی بهتر است یا روغنی

ضد یخ های الکلی و روغنی چه مزایا و معایبی نسبت به هم دارند؟

همانطور که گفته شد، انواع ضد یخ را می‌توان در دو دسته‌ی روغنی و الکلی دسته‌بندی کرد. بیایید نگاهی موردی به ویژگی‌های هرکدام از انواع ضد یخ داشته باشیم تا بیشتر با مزایا و معایب هرکدام آشنا شویم.

ویژگی‌ها ضد یخ الکلی ضد یخ روغنی
عمر طولانی دارد ندارد
نیاز به شست‌و‌شوی رادیاتور پیش از تعویض دارد ندارد
امکان ایجاد شرایط مناسب برای خوردگی موتور دارد ندارد

کدام ضد یخ بهتر است؛ اسیدی یا روغنی؟

اگر قصد خرید ضد یخ های اسیدی را داشته باشید، صرفا به این جهت که عمر و پایداری بیشتری دارند، باید به این موضوع توجه کنید که حتما به مقدار استفاده توصیه شده توجه کنید. زیرا در صورتی که بیش از حد توصیه شده از این مایع ضد انجماد و ضد جوش استفاده کنید، قطعا قطعات رادیاتور و موتور خودروی شما با خرابی و خوردگی روبرو می شوند. همانطور که از نامش پیداست، این مایع اسیدی است. بنابراین در صورتی که از آن استفاده می کنید، به مقدار مشخص شده از جانب شرکت تولید کننده توجه داشته باشید.

ضد یخ های روغنی از مواد آلی و شیمیایی تشکیل شده اند. البته شرکت های مختلفی اقدام به تولید این مایع ضد انجماد کرده اند اما در حقیقت کیفیت آنها با یکدیگر متفاوت است. بنابراین در صورتی که از مایع خنک کننده مرغوب استفاده کنید، به بهبود عملکرد قطعات رادیاتور و موتور خودروی خود کمک کرده اید. ضد یخ های روغنی در مقایسه با اسیدی دارای عمر کوتاه تری هستند. حتی ممکن است به دلیل گرمای بالا، باعث به وجود آمدن احتراق در قطعات خودرو شود. به همین علت مایع خنک کننده روغنی در برابر گرما مقاومت بسیار پایینی دارد.

حال که با ویژگی های این دو مایع خنک کننده آشنا شدید، باید بگوییم در مقایسه با هم ضد یخ روغنی بهتر است. زیرا باعث خوردگی قطعات نمی شود و دارای ویژگی های متعددی می باشد. به همین علت استفاده از مایع خنک کننده روغنی بیشتر است. همچنین این ضد یخ ها در مقایسه با نوع اسیدی دارای قیمت مناسب تری هستند.

این موضوع را به خاطر داشته باشید که استفاده از ضد یخ برای خودرو بسیار ضروری و مهم است. زیرا از قطعات موتور خودرو در برابر سرما و گرمای زیاد محافظت کرده و از آسیب رسیدن به آنها جلوگیری می کند. شما می توانید با توجه به اطلاعاتی که روی بطری ضد یخ ها درج شده است، یکی از انواع مناسب آن را برای خودرو تان خریداری کنید.

ضد یخ اسیدی بهتر است یا روغنی

زمان تعویض ضد یخ

هر 100 هزار مایل، یکبار ضد یخ اتومبیل خود را تعویض نمایید. البته دقت کنید، که بعد از این زمان نیز، ماشین کار می کند. اما، بنا به دلایل ذکر شده، به قطعات خودرو آسیب می رساند، که خود هزینه های بالایی را در پی دارد.

استفاده الکل به جای ضدیخ

شما می توانید در فصل زمستان، در صورت عدم دسترسی به ضد یخ، از الکل به طور موقت استفاده کنید. دقت داشته باشید، که الکل در فصل گرما، نمی تواند مانع جوشیدن آب شود. البته ، استفاده از آن، موجب تشکیل رسوب در رادیاتور می شود.

ضدیخ قرمز یا سبز ! کدام را انتخاب می کنید ؟

مواد تشکیل دهنده هر دو ضد یخ متفاوت است. (سبز : ترکیبات آلی – قرمز : ترکیبات اسیدی)

ضدیخ قرمز بر پایه الکل ساخته شده است. و موجب رسوب در رادیاتور نمی شود.

با توجه به موارد ذکر شده، ضد یخ قرمز مناسب است.

ضد یخ اسیدی بهتر است یا روغنی ؟ کدام را انتخاب می کنید ؟

ضد یخ‌های روغنی نسبت به ضد یخ‌های اسیدی، آسیب کمتری را به موتور وارد می کنند. زیرا، ضد یخ های اسیدی بعد از گذشت زمان، باعث خوردگی قطعات موتور می شوند. سایر مزیت های ضد یخ های روغنی عبارتند از :

  • هزینه کم
  • افزایش کارآیی موتور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید