آموزشی

انواع روغن موتورهای دیزلی

انواع روغن موتورهای دیزلی

در این مقاله انواع روغن موتورهای دیزلی ، اهمیت و فاکتورهای مهم آن مورد بررسی قرار می گیرد. امید به آن است که این مقاله به شما کمک کند تا با اطلاعات کافی که بدست می آورید بتوانید بهترین روغن موتور دیزلی را برای خودروی خود انتخاب کنید. بهترین گزینه برای انتخاب روغن موتور دیزلی مناسب کدام است؟ در ادامه با روغن سیتی همراه باشید تا پاسخ تمامی سوالات شما را بدهیم.

وظیفه اصلی روغن موتورهای دیزلی چیست ؟

امروزه برای افزایش طول عمر انواع کامیون رانندگان هزینه های زیادی می کنند به همین دلیل بازار عظیمی برای روغن موتور در صنعت خودرو به وجود آمده است. موتورهای دیزلی برای نگه داری به تعمیر بیشتری نیاز دارند و انتخاب روغن موتور مناسب در حفاظت از موتور نقش به سزایی را ایفا می کند. استفاده از روغن مناسب به شما این اطمینان را می دهد که موتور خودروی شما حتی در فشار زیاد هم می تواند به خوبی کار کند.

روغن موتور دیزلی چیست؟

روغن دیزلی ، روغنی است که شما برای روانکاری موتور خود استفاده می کنید و نباید با روغن موتورهای بنزینی اشتباه شود. در فرآیند انتخاب روغن باید از سازگاری آن با موتور اطمینان حاصل کنید.

روغن موتور دیزلی بسیار شبیه روغن موتور بنزینی است. هر دو دارای روغن پایه هستند که با افزودنی های مختلف برای تغییر ویژگی ها ترکیب شده اند. پس تفاوت روغن موتور دیزلی با بنزینی در همین افزودنی هایی است که در آن مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این موتورهای دیزلی کربن بیشتری را جذب می کنند در حالی که موتورهای بنزینی تمایل به جذب قیر و رطوبت را دارند.

بنابراین، روغن موتورهای دیزلی نسبت به روغن موتورهای بنزینی افزودنی های ضد سایش بیشتری دارند. همچنین روغن موتورهای دیزلی نسبت به روغن موتورهای بنزینی ویسکوزیته بالاتری دارند. به طور خلاصه، موتور های دیزلی چون در شرایط سخت تری قرار دارند نیاز به روغن هایی با افزودنی بیشتر دارند.

انواع روغن موتورهای دیزلی

فاکتورهای مهم در انتخاب روغن موتور دیزلی

برای اینکه انتخاب خوبی در روغن موتور دیزلی داشته باشید فاکتورهای زیر را رعایت کنید.

درجه ویسکوزیته

اولین عامل مهمی که باید در خرید روغن دیزلی به آن توجه کرد این گزینه است. انتخاب روغن موتور با ویسکوزیته مناسب در عملکرد بهتر کامیون حتی در فشار بالا کک می کند.

قابلیت پاکسازی روغن موتور دیزلی

باید اطمینان حاصل کنید که روغن موتوری که انتخاب کردید موتور شما را تمیز می کند.

سازگاری

همانطور که اعلام کردیم روغن موتور دیزلی مناسب برای کامیون است و به اشتباه روغن موتور بنزینی را خریداری نکنید.

حفاظت در برابر سایش

روغن دیزلی که برای کامیون و خودرو سنگین خود انتخاب می کنید باید حداقل سایش را داشته باشد تا عمر موتور کامیون را افزایش دهد.

عملکرد

روغن موتور دیزلی با کیفیت خوب مصرف سوخت گازوئیل کامیون شما را کاهش می دهد.

چند منظوره

در صورت یکه می خواهید از روغن های چند منظوره استفاده کنید حتما مطئن شوید که یکی از کاربردهای مورد نیاز شما را داشته باشد و متناسب با کامیون شما است.

انواع روغن موتورهای دیزلی

روغن های دیزلی دارای طیف وسعی از رتبه بندی هستند رد اینجا سه دسته روغن موتور دیزلی مصنوعی، هیبریدی و معمولی را معرفی می کنیم.

انواع روغن موتورهای دیزلی مصنوعی

این روغنها از نظر شیمیایی بسیار قوی تر نسبت به بقیه روغن ها هستند و اکثرا این مدل آب گریز می باشد و در برابر آب مقاومت بالایی را دارند. ضمن اینکه باید بیان کنیم تعویض روغن موتور مصنوعی نسبت به بقیه روغن ها طول عمر بیشتری دارند. به نوبه خود دارای قیمت بالاتری نسبت به بقیه انواع خود است.

انواع روغن موتورهای دیزلی معمولی

این روغن از یک روغن معدنی ساخته شده است. روغن موتور دیزلی از نفت خام تشکیل می شود و این بدان معنی است که در مقایسه با روغن موتور مصنوعی از لحاظ مولکولی پایدارتر است. زمانی که روغن موتور معمولی نو و تازه است شبیه روغن مصنوعی کا ر می کند و شاید تفاوتی را احساس نکنید. اما این روغن زمان تعویض آن جلوتر است و در فواصل زمانی کمی باید آن را عوض کرد. و بسیار ارزانتر از روغن مصنوعی می باشد.

انواع روغن موتورهای دیزلی هیبریدی

این روغن ترکیبی از دو روغن بالا می باشد. این مدل روغن دارای عملکرد بهتر، طول عمر بیبشتر و ویژگی های بسیار خوب است. با این حال به دلیل اینکه ناخالصی های نفت خام هنوز در آن وجود دارد از نظر شیمیایی پایدار نیست و به اندازه نفت مصنوعی دوام ندارد. این مدل روغن در بین مردم طرفداران زیادی را دارد و قیمت مناسبتری را نسبت به روغن مصنوعی دارد.

ویژگی انواع روغن موتورهای دیزلی

به طور کلی روغن موتورهای دیزلی مزایای بیشتری به نسبت روغن موتورهای بنزینی دارند. در ادامه ویژگی این روغن ها را بررسی خواهیم کرد
  • ویسکوزیته: شما باید روغن موتور دیزل را با ویسکوزیته مناسب انتخاب کنید. این موضوع باید در اولویت اول انتخاب برای روغن موتور مناسب قرار گیرد.
  • قابلیت پاکسازی: روغن موتور دیزلی دارای قابلیت پاکسازی و تمیز کنندگی است. این موضوع می تواند در بالا رفتن طول عمر مفید قطعات دیزل تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.
  • عملکرد مناسب: اگر عملکرد روغن موتور، در خودرو مناسب باشد، مصرف سوخت را در خودرو کاهش می دهد.
  • قابلیت ضد سایش: موتورهای دیزل دارای فشار بسیار بالایی هستند و قطعات آنها همواره در معرض ساییدگی می باشند. استفاده از روغن موتور دیزل می تواند از ساییدگی قطعات جلوگیری کند.
  • قابلیت سازگاری: قابلیت سازگاری، یکی دیگر از ویژگی هایی است که روغن موتور دیزلی باید داشته باشد. شما باید روغن موتور مناسب و سازگار با موتور خودروی دیزل خود انتخاب کنید

انواع روغن موتورهای دیزلی

چه عواملی در انتخاب بهترین روغن موتور تاثیرگذارند؟

در واقع این روغن اصطکاک بین قطعات موتور را کاهش می‌دهد و در نتیجه ساییدگی و آسیب‌های ناشی از گرما و اصطکاک در بین قطعات نیز به وجود نمی‌آید. اما این کیفیت کارآیی به انتخاب نوع روغن‌ موتور بستگی دارد.

روغن ماشین سنگین در انواع مختلفی وارد بازار شده است که معمولا با توجه به نوع خودرو و نوع موتور آن این روغن نیز باید تغییر کند.

معمولا انواع روغن‌ موتور دیزلی مناسب‌ترین‌ روغن موتور ماشین سنگین است. اما این روغن نیز خود دارای انواع مختلفی بوده و قطعا بر اساس پارامترهای مختلفی انتخاب می‌شود. پس جهت انتخاب بهترین روغن موتور دیزلی باید نکاتی را به عنوان راهنمای خرید به خاطر سپرد.
  • در ابتدا باید استانداردهای بهترین روغن موتور دیزلی را بررسی کنید. چرا که استانداردهای روغن روی بطری روغن درج می‌شوند و معمولا از استانداردهای API و یا رتبه‌بندی ACEA برای آن استفاده می‌کنند. استاندارد API نماد انجمن نفت آمریکا (American Petroleum Institute) جهت استفاده موتورهای بنزینی است.
  • نوع شرکت تولید بهترین روغن موتور دیزلی، یکی از مهمترین نکات قبل از خرید روغن است. زیرا هر محصول توسط شرکت‌های زیادی به تولید می‌رسد و معمولا هر شرکت روغن را با کیفیت و فرمول‌های خاصی تولید می‌کند.
  • نوع خودرو و موتور آن نیز در انتخاب نوع روغن ماشین سنگین مهم هستند. معمولا بسیاری از روغن‌ها تنها جهت استفاده برای برخی از موتورها به تولید رسیده‌اند.

باورهای غلط درباره روغن‌های موتور

هر دوی روغن‌های موتوری دیزلی و بنزینی با ساختار خاصی جهت استفاده در موتورها به تولید رسیده‌اند. درواقع هر یک از این روغن‌ها فرمول خاصی دارند که باعث تمایز آن‌ها بایکدیگر می‌شود‌.

بسیاری از افراد روغن‌های دیزلی را به دلیل سفت‌تر بودن آن‌ها برای خودروهای بنزینی استفاده می‌کنند. در حالیکه این اصلا کار درستی نیست و به منظور سفت تر(ویسکوزتر) بودن روغن این کار نباید انجام شود‌.

حتی بسیاری نیز چنین باوری دارند که روغن‌های رنگ سیاه و حتی روعن‌هایی که سیاه می‌شوند کیفیت پایینی دارند و این نیز یک باور غلط است. چرا که روغن موتور به جهت داشتن مواد پاک کننده باید در زمان استفاده از قدرت پاک کنندگی بالایی برخوردار باشند.

پس در اثر پاکسازی قطعات موتور روغن به رنگ سیاه تبدیل می‌شود و سیاه شدن روغن در زمان استفاده نشان از قدرت کیفیت آن دارد.اما با پیشرفت علم دیگر این باورهای غلط نیز کم کم رنگ خود را از دست می‌دهند و مردم آگاهانه‌تر انتخاب می‌کنند.

انواع روغن موتورهای دیزلی

دلیل برتری روغن موتورهای دیزلی نسبت به روغن موتور بنزینی

دلایل زیادی وجود دارند که ثابت می‌کنند روغن‌های دیزلی برتری دارند؛ اما این در صورتی است که برای موتورهای مناسبی استفاده شود.

معمولا در نسل جدید خودروها طراحی موتورها با حجم کمتر و قدرت بیشتر مواجه خواهد بود. در چنین طراحی به منظور حفظ محیط زیست از مبدل‌های کاتالیستی در خودروها استفاده می‌کنند.

این مبدل یک محفظه شامل فیلتر متخلخل است و بین موتور و کاهنده صدای اگزوز قرار می‌گیرد. وظیفه این قسمت تبدیل گازهای خروجی از اگزوز است. درواقع روغن‌های دیزلی ترکیبی از مواد ضد سایش (AW) بیشتری هستند و اما این مقدار زیاد برای مبدل‌های کاتالیستی خودرو بنزینی گاهی ممکن است ایجاد مشکل کند.

توجه داشته باشید که در خودروهای دیزلی طراحی مبدل کاتالیستی به‌گونه‌ای است که می‌تواند حجم اضافه را هموار کند اما درخودروهای بنزینی اینگونه نیست و مقدار زیاد ماده ZDDP مبدل کاتالیستی را دچار مشکل می‌کند. این مهمترین دلیلی است که شما نباید از روغن‌های دیزلی در خودروهای بنزینی استفاده کنید.

به گرانروی توجه کنید؛ زیرا گرانروی روغن خودرو باید در محدوده‌ای قرار بگیرد که در دمای پایین و در زمان استارت زدن موتور به راحتی پمپ شده و به قطعات حیاتی و حساس خودرو برسد. این گرانروی روغن‌ها معمولا با مشخصه SAE توصیف می‌شوند.

با توجه به اینکه روغن‌های دیزلی گرانروی بالایی نسبت به روغن‌های بنزینی دارند، نباید در موتورهای بنزینی از آن‌ها استفاده کرد؛ چرا که مشکلات زیادی را بوجود می‌آورد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید