آموزشی

بهترین روغن برای موتور سیکلت در زمستان

بهترین روغن برای موتور سیکلت در زمستان

بهترین روغن برای موتور سیکلت در زمستان : یکی از دغدغه همیشگی موتورسواران داشتن یک روغن موتور خوب است که بتواند با وسیله نقلیه نشان تاثیر بگذارد و مصرف سوخت را کاهش بدهد. از مشخصات روغن موتور سیکلت برای زمستان باید به چند نکته اشاره کنیم که حتماً یک روغن موتور خوب این مشخصات را دارد روغن موتور سیکلت است و نه حالت ژله ای و غلیظ دارد. برای بررسی بهترین روغن برای موتور سیکلت در زمستان تا انتها مقاله با روغن سیتی همراه باشید.

بهترین روغن موتورسیکلت

برخلاف خودرو، در موتورسیکلت، انجین (موتور)، صفحه‌کلاچ و گیربکس در یک مجموعه هستند و روغن مورد استفاده برای آن‌ها، مشترک است. بنابراین بهترین روغن موتور سیکلت باید دارای کربن باشد. به‌همین‌دلیل هم روغن در مجموعه قطعات موتور، سیاه می‌شود. در نتیجه روغن موتور باید هر ۱۰۰۰ کیلومتر تعویض شود، در‌حالی‌که روغن خودرو باید هر ۵۰۰۰ کیلومتر تعویض شود.

در دفترچه هر موتورسیکلت، بهترین روغن موتور سیکلت معرفی شده است. اما نیازی نیست حتما روغن را از آن تولیدکننده خاص خریداری کنید. در واقع اشاره به یک روغن خاص در دفترچه موتورسیکلت، با هدف تجاری و تبلیغاتی است. سعی کنید با توجه به مشخصات موتور، روغنی را انتخاب کنید تا انجین بهترین عملکرد را داشته باشد.

انواع روغن موتورسیکلت

بهترین روغن موتورسیکلت از روغن‌های پایه و افزودنی‌های افزایش‌دهنده عملکرد موتور تشکیل شده‌اند. روغن پایه عامل اصلی در دسته‌بندی روغن موتورسیکلت است. با توجه به نوع روغن پایۀ استفاده شده در ساخت روغن موتور، روغن‌ها به ۳ دسته اصلی زیر تقسیم می‌شوند:

  1. روغن‌های معدنی
  2. روغن‌های نیمه‌مصنوعی
  3. روغن‌های مصنوعی

بهترین روغن موتور سیکلت بر پایه معدنی

روغن‌های معدنی از نفت خام تولید می‌شوند. این روغن‌‌ها قیمت پایین‌تری در مقایسه با روغن‌های مصنوعی داشته و به اندازه آن‌‌ها کارآمد نیستند. چون کندتر از موتور عبور کرده و باعث افزایش مصرف سوخت می‌شوند.

بهترین روغن موتورسیکلت نیمه مصنوعی

روغن‌های نیمه مصنوعی یا «نیمه سنتتیک» از ترکیب روغن‌های معدنی و مصنوعی به‌دست می‌آیند. این روغن‌ها در دمای پایین عملکرد خوبی داشته و بهتر از روغن‌های معدنی از موتور محافظت می‌کنند.

بهترین روغن موتورسیکلت بر پایه مصنوعی

اصلی‌ترین تفاوت میان روغن‌های مصنوعی با روغن‌های معدنی، فرمول ساخت آن‌ها است. این روغن‌ها برای موتورسیکلت‌هایی با حجم موتور بالا (بالاتر از ۲۰۰ سی‌سی) کاربرد دارند. روغن‌های مصنوعی ضداصطکاک بوده و از قطعات در برابر سایش و خوردگی محافظت می‌کنند. از طرفی به‌دلیل روان‌کاری بهتر، باعث خنک‌کاری قطعات شده و مصرف سوخت را بهبود می‌بخشند.

بهترین روغن برای موتور سیکلت در زمستان

روغن موتور سیکلت برای زمستان چه ویژگی دارد؟

روغن موتور سیکلت برای زمستان به صورت مستقیم اثر می‌گذارد و عمل احتراق و حتی انتقال قدرت را به بهترین شکل ممکن انجام دهد.

مزیت استفاده از بهترین روغن برای موتور سیکلت در زمستان

برای جلوگیری از خوردگی در بهترین حالت می توان از روان ساز ها که به آنها روغن موتور سیکلت برای زمستان هم گفته می‌شود. استفاده خواهد شد.

چه زمانی روغن موتورسیکلت را عوض کنیم؟

انتخاب یک روغن موتور مناسب و از آن مهم‌تر زمان مناسب برای تعویض روغن یکی از دغدغه‌های اصلی موتورسوارانی است که موتورسیکلت هایی گران‌تر از مدل‌ های قدیمی به زیر پا دارند، یک موتورسیکلت عادی معمولا باید حداقل هر ماه یک‌ بار و یا بعد از هر هزار کیلومتر(1000km) پیمایش برای تعویض روغن موتور اقدام نماید. دلیل کوتاه‌ بودن زمان استفاده از روغن‌ موتور در انجین موتورسیکلت‌ها،‌ ویژگی‌ های خاصی است که دراین انجین‌ها وجود دارد که آنها را از موتور خودروها مجزا می‌کند.

به همین علت هم باید از روغن‌ موتور مخصوص موتورسیکلت استفاده کنیم تا هم قدرت پاک‌ کنندگی بالاتری داشته باشد و هم با بهره‌گیری از افزودنی‌‌های شیمایی خاص،‌ امکان خنک‌ کاری بهتر و بیشتری به روغن بدهد. احتراق ناقص در وتورسیکلت ها و ویژگی‌ های خاص انجین موتورسیکلت‌ها باعث می‌شود روغن موتور خیلی زودتر از روغن خودروها کثیف شود و در صورت استفاده بلند مدت از روغن موتور و حتی استفاده از روغن‌ مخصوص خودرو بجای روغن موتورسیکلت در آن مشکلات زیادی برای مالک به وجود آید.

توصیه ما به شما این است، که حتما از روغن های مناسب موتور سیکلت استفاده نمایید تا سلامت فنی موتور سیکلت شما تأمین شود.

بهترین روغن برای موتور سیکلت در زمستان

تغییر روغن موتور در سرما و گرما ممنوع!

هیچوقت به فکر تغییر نوع روغن موتور نباشید! مثلا اگر در دفترچه راهنمای خودرو، روغن موتور 10w40 به شما توصیه شده، یعنی هم در تابستان و هم در زمستان، باید از 10w40 استفاده کنید و سراغ روغن موتور 20w50 نروید.

اگر خودروهای تولید داخلی دارید، به تغییرات دمایی، حساسیت چندانی نداشته باشید. هیچ الزامی ندارد که در تابستان و زمستان، هزینه و زمان صرف کنید و نوع روغن موتور خودروی‌تان را تغییر دهید. تغییر نوع روغن موتور، فقط در دو حالت، مجاز است:

  • خودروساز آنرا توصیه کرده باشد،
  • در شرایط آب و هوایی خاصی باشید،

شرایط آب و هوایی خاص، منظورمان شهرهایی است که مثلا در تابستان، بسیار گرم هستند یا مثلا در زمستان، بسیار سرد باشند. حتی در این صورت نیز تغییر نوع روغن موتور، فقط باید با اجازه نمایندگی و در نمایندگی خودروسازان، انجام شود.

نکاتی برای خرید بهترین روغن موتور سیکلت

برای خرید بهترین روغن موتور سیکلت باید نکات مختلفی را در نظر بگیرید.

نوع روغن موتور یا فناوری ساخت بهترین روغن موتور سیکلت

همان‌طور که گفتیم روغن موتور بر اساس فناوری ساخت به ۳ دسته مصنوعی (فول‌سنتتیک)، نیمه مصنوعی (نیمه سنتتیک یا سِمی‌سنتتیک) و معدنی تقسیم می‌شوند.

  • روغن‌ موتورهای معدنی برای موتورسیکلت‌هایی با حجم کم مناسب هستند که شرایط عملیاتی دشوار ندارند.
  • روغن‌ موتورهای نیمه سنتتیک (نیمه مصنوعی) برای موتورسیکلت‌هایی با حجم کم مناسب هستند که شرایط عملیاتی دشوار دارند.
  • روغن‌ موتورهای مصنوعی (سنتتیک) برای موتورسیکلت‌هایی مناسب هستند که مانند موتورهای ورزشی و مسابقه‌ای حجم موتور آن‌ها بالا است.

حجم روغن موتور سیکلت

در دفترچه راهنمای هر موتورسیکلت، میزان دقیق حجم روغن آمده است. رعایت حجم روغن مصرفی برای هر موتورسیکلت اهمیت ویژه‌‌ای دارد و باید طبق توصیه کارخانه تولیدکننده عمل شود.

  • اگر روغن کمتری در مخزن بریزید، قطعات‌ به‌خوبی روانکاری نشده و این موضوع باعث ایجاد اصطکاک (سایش)، افزایش حرارت و آسیب به قطعات می‌شود.
  • اگر روغن بیشتری در مخزن بریزید، عملکرد سیستم کاهش پیدا کرده و روغن نشت می‌کند.

جدول حجم روغن موتور سیکلت

جدول حجم روغن موتور سیکلت نشان می‌دهد که برای هر موتور به چه میزان روغن نیاز است. بعد از انتخاب بهترین روغن موتور سیکلت لازم است مخزن آن را با میزان مناسب از روغن پُر کنید تا قطعات خارجی، روغنی نشوند. روغنی شدن این قطعات به‌معنای جذب گردوغبار و آلودگی‌ها و کثیف شدن آن به مرور زمان است.

حجم روغن مورد نیاز برای هر موتور سیکلت بر اساس طراحی فنی موتور و گیربکس و مشخصات آن طبق جدول زیر متفاوت است.

نوع موتورسیکلت حجم روغن موتور سیکلت
بنلی، RS و NS ۱.۳ لیتر
وگو، کلیک و اغلب اسکوترها بین ۷۵۰ سی‌سی تا ۸۰۰ سی‌سی
پرواز، موتورهای چینی، موتورهای ایرانی، T2، T4 و GY ۱ لیتر
بنلی دو سیلندر ۳.۳ لیتر تا ۳.۵ لیتر

غلظت روغن یا شاخص ویسکوزیته

گرانروی یا ویسکوزیته میزان غلظت روغن موتورسیکلت و میزان مقاومت آن در برابر جریان حرکت قطعات را نشان می‌دهد. اگر روغنی با ویسکوزیته نامناسب استفاده کنید، قطعات به مرور زمان فرسوده شده و پلیسۀ آهن در محفظه یا مخزن روغن تشکیل می‌شود.

روغن‌های مناسب موتورسیکلت معمولا ویسکوزیته حداقل و حداکثر دارند که نشان‌دهنده گرانروی در زمان سرد بودن موتور و گرم بودن موتور است.

گرانروی روغن مناسب برای موتورسیکلت
روغن ۱۰W50 موتورسیکلت‌های بنلی
روغن ۱۰W30 موتورسیکلت‌های اسکوتر
روغن ۱۰W40 موتورسیکلت‌های باجاج و حرکت کویر
روغن ۲۰W50 موتورسیکلت‌های چینی، باجاج و معمولی
روغن ۴۰W موتورسیکلت‌های هوندا
روغن ۵۰W موتورسیکلت‌های هوندا

درجه روغن

درجه روغن روی بسته‌بندی نوشته می‌شود و نشان می‌دهد که از آن باید در چه دمایی استفاده کرد.

بهترین روغن برای موتور سیکلت در زمستان

تولیدکننده معتبر بهترین روغن موتور سیکلت

روغن موتورسیکلت در ایران توسط شرکت‌های مختلفی تولید می‌شود. محصولات این شرکت‌ها دارای درجه گرانروی، کیفیت و میزان کارکرد متفاوتی هستند. این مشخصات روی قیمت نیز تاثیر دارد. در ادامه بعضی از معتبرترین شرکت‌های تولیدکننده روغن موتورسیکلت معرفی می‌شوند.

  • شرکت نفت سپاهان: روغن‌ موتور با مدل‌های پردا اسپیدی، اسپیدی طلایی، آریا اسپیدی، سوپر اسپیدی، کیمیا اسپیدی و لیزویل (Lizoil)
  • شرکت ایرانول: روغن‌ موتور با مدل‌های ایرانول ۴۰۰۰، ایرانول ۶۰۰۰، ایرانول ۸۰۰۰، ایرانول ۱۶۰۰۰، ایرانول Racing
  • شرکت پارس: روغن‌ موتور با مدل‌های سوپر جم و دوزمانه ویژه
  • شرکت بهران: روغن‌ موتور با مدل‌های بهران تکتاز و Racing
  • شرکت نت‌لوب ایران: روغن‌ موتور با مدل‌های کاسترول GP و کاسترول GTX

روغن مناسب برای موتورسیکلت‌ها

بعضی از موتورسیکلت‌ها به دلیل کارایی و در دسترس بودن قطعات، محبوبیت بیشتری دارند. بنابراین در ادامه روغن موتور مناسب برای این موتورسیکلت‌ها آمده است.

نوع موتور روغن موتور مناسب
بیشتر موتورسیکلت‌های اسکوتر روغن ۱۰W30
بنلی ۲۵۰ جفت و بنلی ریس روغن ۱۰W60 سطح کشش SM
موتورسیکلت‌های ایرانی مانند طرح هوندا و ویو روغن‌های ایرانی
موتورسیکلت‌های ریسینگ مانند هوندا CBR و کاواساکی نینجا ۷۱۰۰
زونتس روغن ۱۰W60 سطح کشش SM
بنلی TRK، دینو RZ3 و بنلی ۲۵۰ تک‌سیلندر روغن ۱۰W50 سطح کشش SM

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید