آموزشی

علائم و عوارض روغن موتور بی کیفیت

علائم و عوارض روغن موتور بی کیفیت

علائم و عوارض روغن موتور بی کیفیت : علائم روغن موتور بی کیفیتیکی از مهمترین سیال ها و مایعاتی که در خودرو استفاده می شود، روغن موتور است. روغن موتور وظایف بسیار مهمی دارد. بنابراین خرید روغن موتور با کیفیت برای خودرو اهمیت بسیار زیادی دارد. اما آیا می دانید روغن موتور بی کیفیت چه ویژگی هایی دارد و چگونه قطعات خودرو را تحت تاثیر خود قرار می دهد؟ در این بخش همراه ما باشید.

خرید روغن موتور خوب و با کیفیت یکی از اقدامات بسیار مهم و ضروری برای خودرو است. آیا برای شما پیش آمده که بر خلاف ادعای فروشنده، روغن موتور بی کیفیت خریداری کرده باشید؟ آیا می دانید روغن موتور مرغوب و نامرغوب چه ویژگی هایی دارد؟ از آنجایی که یکی از ضروری ترین و مهمترین سیالات موجود در خودرو، روغن موتور است قصد داریم تا در این بخش به بررسی ویژگی های روغن موتور نامرغوب بپردازیم تا بتوانید آن را تشخیص دهید. با روغن سیتی همراه باشید.

بررسی علائم و عوارض روغن موتور بی کیفیت

همانطور که مطع هستید و بارها در مقالات مختلف عنوان شده است، روغن موتور یکی از مهمترین عواملی است که برای حفظ عمر موتور خودرو باید به آن توجه کنید. اما در این راه، یکی از مسائل مهمی که باید به آن توجه کنید، انتخاب روغن موتور مناسب است.  از آنجایی که این روزها ارفاد سودجود سعی دارند که بازار روغن موتور را خراب کرده و تعداد زیادی روغن بی‌کیفیت در بازار موجود می باشد نیاز است تا به خوبی نسبت به این مسئله آگاه باشید و با اطلاعاتی که درباره علائم روغن های بی کیفیت بدست می آورید با اطمینان خاطر بیشتری روغن مورد نیاز و مناسب خودرو خود را تهیه کنید.

روغن موتور به دو دسته روغن معدنی و روغن سنتتیک تقسیم می‌شود. روغن معدنی از نفت خام استخراج شده و در فرآیند تولید، با اضافه کردن مواد شیمیایی بهبود یافته است. روغن سنتتیک همچنین از ترکیب شیمیایی تولید شده و خصوصیات بهتری نسبت به روغن معدنی دارد.

در ادامه همراه ما باشید تا شما را با چند مورد از مهمترین علائمی که نشان از بی‌کیفیت بودن روغن موتور می باشند را به شما معرفی کنیم.

علل کاهش سطح روغن موتور خودرو

رنگ تیره

رنگ روغن موتور معمولاً زرد و شفاف است. اگر روغن موتور شما تیره تر شده است، این نشان دهنده وجود ذرات آلودگی در روغن موتور است. ذرات آلودگی ممکن است از قطعات موتور، ذرات خاک و یا ذرات فلزی باشد که به دلیل سایش قطعات موتور به روغن موتور اضافه شده است.

بوی نامطبوع

یکی دیگر از علائم بی‌کیفیت بودن روغن موتور، بوی روغن موتور باید مشابه بوی روغن باشد. اگر بوی روغن موتور شما نامطبوع است، این نشان دهنده وجود آلاینده های شیمیایی در روغن موتور است که ممکن است به دلیل نامناسب بودن تولید یا نگهداری روغن موتور باشد.

رسوبات

رسوبات در روغن موتور معمولاً به دلیل آلودگی های مختلف در روغن موتور ایجاد می شود. رسوبات ممکن است در قسمت های مختلف موتور به وجود آید و باعث کاهش عملکرد موتور و حتی خرابی قطعات شود.

تغییرات دمای روغن موتور

دمای روغن موتور باید در محدوده مناسبی باشد تا به عملکرد موتور کمک کند. اگر دمای روغن موتور شما بیش از حد بالا یا پایین است، این نشان دهنده وجود مشکلات در روغن موتور است. برای مثال، روغن موتور با کیفیت پایین ممکن است در دمای بالا سریعاً اکسید شود و باعث کاهش عمر روغن موتور شود.

علل موثر بر تعیین زمان تعویض روغن موتور

عدم تطابق با استانداردهای روغن موتور

روغن موتور باید با استانداردهای خاصی ساخته شود تا به عملکرد موتور کمک کند. اگر روغن موتور بی ام و که انتخاب می کنید با استانداردهای مشخص شده توسط سازنده موتور تطابق ندارد، این نشان دهنده کیفیت پایین آن است و ممکن است باعث خرابی قطعات موتور شود.

صدای غیرعادی موتور

صدای غیرعادی موتور ممکن است به دلیل بسیاری به وجود آید، اما یکی از دلایل ممکن این است که روغن موتور شما با کیفیت پایین است. روغن موتور با کیفیت پایین ممکن است باعث ایجاد صداهای غیرعادی در موتور شود و حتی باعث خرابی قطعات موتور شود.

خروج دود سیاه از دودکش

خروج دود سیاه از دودکش نیز همچون صدای غیر عادی موتور خودرو ممکن است به دلایل بسیاری باشد، اما یکی از اصلیترین دلایل استفاده از روغن موتور بی کیفیت است. روغن موتور با کیفیت پایین ممکن است باعث تولید ذرات آلودگی در داخل موتور شود که باعث خروج دود سیاه از دودکش می شود.

افزایش مصرف روغن

روغن موتور با کیفیت پایین ممکن است باعث افزایش مصرف روغن شود. اگر میزان مصرف روغن شما افزایش یافته است و نیاز به تعویض روغن بیشتر شده است، این نشان دهنده کیفیت پایین روغن موتور است.

خرابی قطعات موتور

روغن موتور با کیفیت پایین ممکن است باعث خرابی قطعات موتور شود. اگر قطعات موتور شما به سرعت خراب می شوند و نیاز به تعمیر و تعویض دارند، این نشان دهنده کیفیت پایین روغن موتور است.

 عوارض روغن موتور بی کیفیت برای خودروی شما

روغن‌موتور تقلبی توان کافی برای روان‌کاری قطعات جهت جلوگیری از سایش و گرفتن گرما جهت جلوگیری از داغ شدن موتور را ندارند؛ و استفاده از آن‌ها بعضاً آسیب‌های جدی به موتور و قطعات خودرو وارد می‌کند. که در ادامه برخی از مهم‌ترین و شایع‌ترین عوارض روغن‌ موتور تقلبی را مرور می‌کنیم.

کاهش راندمان موتور خودرو

اساسی‌ترین وظیفه‌ی روغن‌موتور، روان‌کاری و کاهش سایش و اصطکاک میان قطعات در حال حرکت بوده که این موضوع سبب کاهش انرژی اتلافی و افزایش راندمان موتور خودرو می‌شود اما هنگامی‌که از روغن‌موتور تقلبی استفاده شود، به‌سرعت عوارض و تغییرات منفی در عملکرد خودرو قابل مشاهده خواهند بود.

روغن سوزی بیش از حد از عوارض روغن موتور بی کیفیت

این مشکل معمولا زمانی ایجاد می‌شود که روغن‌موتور تقلبی و بی‌کیفیت در خودرو استفاده شده و سوخت خودرو با آن ترکیب می‌شود و در نتیجه‌ی این اتفاق، نوعی حرارت شدید در خودرو ایجاد می‌گردد که باعث سوختن روغن و داغ شدن بیش از حد موتور خواهد شد. در این شرایط استهلاک بالا رفته و بسیاری از قطعات موتور عملکرد صحیح خود را از دست خواهند داد. البته روغن سوزی همیشه، ناشی از روغن‌موتور تقلبی نیست و در برخی اوقات وجود مشکل دیگری در موتور خودرو، سبب آن می‌شود.

پوسیدن قطعات موتور

تمامی قطعات موتور از جنس فلز هستند که درصورت عدم وجود شرایط مناسب به سادگی پوسیده می‌شوند. به‌خصوص هنگامی‌که هیچ افزودنی‌ جهت جلوگیری از پوسیدگی، در روغن‌موتور موجود نباشد. یکی دیگر از عوارض روغن‌موتور تقلبی، نیز همین موضوع است که به‌علت نداشتن افزودنی‌های ضدزنگ، به‌مرور زمان سبب پوسیده شدن قطعات فلزی موتور خواهد شد.

استهلاک سریع قطعات موتور

یکی از کاربردهای اصلی روغن‌موتور جلوگیری از اصطکاک زیاد و سایش قطعات موتور است. همان‌گونه که می‌دانید موتور خودرو از قطعات بسیاری تشکیل شده است که در هنگام کار موتور، به‌شکل متناوب بر روی یکدیگر در حال حرکت هستند. از آن‌جایی‌که جنس اکثر این قطعات از فولاد بوده، این نوع حرکت های تکراری، موجب ایجاد ترک و ساییدگی و استهلاک بالای آن‌ها خواهد شد. وظیفه‌ی اصلی روغن‌موتور نیز همین است که با خاصیت روان‌کنندگی خود موجب کاهش

پرشدن منافذ موتور از آلایندگی‌ها از عوارض روغن موتور بی کیفیت

روغن‌موتور تقلبی معمولا آلودگی‌هایی دارد و ضمن اینکه قادر به جلوگیری مفید سایش قطعات موتوری نیست و ذرات و براده‌های فلزی حاصل از سایش قطعات به آن اضافه می‌شوند و به این ترتیب، شاهد پر شدن منافذ موتور از انواع ذرات و آلودگی‌ها خواهیم بود که بعضاً مشکلات بزرگی را برای صاحب خودرو ایجاد می‌کنند.

علائم و عوارض روغن موتور بی کیفیت

ویژگی‌های روغن موتور

روغن موتور دارای ویژگی‌های مختلفی است که برای عملکرد بهینه موتور بسیار مهم هستند. این ویژگی‌ها عبارتند از:

  •  ویسکوزیته: این ویژگی نشان دهنده ضخامت روغن است و باید با توجه به نوع موتور و شرایط آب و هوایی منطقه تعیین شود.
  •  درجه حرارت: روغن موتور باید در دماهای مختلف قابل استفاده باشد و باید مقاومت خوبی در برابر گرما و سرما داشته باشد.
  •  پایداری اکسیداسیون: روغن موتور باید در برابر اکسیداسیون و آلودگی‌های دیگر مقاوم باشد.
  • تمیز کنندگی: روغن موتور باید قابلیت تمیز کردن قطعات داخلی موتور را داشته باشد.

در نهایت اینکه

برای جلوگیری از مشکلات ناشی از روغن موتور با کیفیت پایین، بهتر است همیشه از روغن موتور با کیفیت و مطابق با استانداردهای سازنده موتور استفاده کنید. همچنین، تعویض روغن موتور به صورت منظم و در بازه های زمانی مشخص شده توسط سازنده موتور، به عملکرد بهتر موتور کمک خواهد کرد.

به خاطر داشته باشید که علائم روغن موتور یکی از مهمترین عواملی هستند که برای حفظ عمر موتور خودرو باید به آن توجه کنید. برای شناسایی علائم روغن موتور بی‌کیفیت، باید به رنگ، بوی، سطح و فشار آن توجه کرده و در صورت نیاز، آن را تعویض کرده و مشکلات سیستم روغن موتور خودرو خود را حل کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید