اخبار

گریس ضد آب چیست چه کاربردی دارد؟

گریس ضد آب

در برخی موارد نیاز به استفاده از گریس در مکان‌های مرطوب و پر آب وجود دارد. یکی از این مکان‌های پر آب، دریا و زیر آب است. استفاده از گریس ضد آب در زیر دریا و یا روی آن برای انواع کشتی‌ها و ناوگان دریایی اهمیت زیادی دارد. پایه اصلی این گریس لیتیوم است که با ویژگی‌های خاص خود باعث افزایش مقاومت در قطعات استفاده شده از آن دارد. گریس بهران یکی از پرفروشترین برندهای گریس در ایران است.

در حقیقت، اصلی‌ترین ویژگی گریس ضد آب، مقاومت آن در فشار زیاد، دماهای بالا و موقعیت‌های مختلف است. علاوه بر این، خاصیت ضد زنگ داشته و برای مکان‌های دریایی بسیار مناسب است؛ به همین دلیل، به گریس مقاوم در برابر آب، گریس دریایی نیز، گفته می‌شود. برای آشنایی بیشتر با روغن سیتی همراه باشید.

گریس دریایی چیست؟

گریس‌ها ماده‌ای روغن مانند هستند و از روانکارهای بسیار مهم و ویژه محسوب می‌شوند. گریس‌ها دارای کاربردهای فراوانی در صنایع گوناگون هستند. جالب است که بدانید گریس‌ها در دسته پرمصرف‌ترین مواد جهان قرار دارند. روغن‌ها هم مانند گریس‌ها از مواد پرمصرف محسوب می‌شوند.

گریس‌ها از نوعی روغن مشتق شده از نفت تولید شده و برای مصرف در صنایع مختلف به بازار عرضه می‌شوند. گریس‌ها موادی غلیظ هستند و علت غلظت بالای آن ها همین روغن مشتق شده از نفت است.

گریس‌های دریایی یا همان گریس‌های ضد آب برای مراقبت از تجهیزات و ماشین‌آلات در برابر آب و زنگ‌زدگی و کاهش کارایی استفاده می‌شوند و کاربرد زیادی در این زمینه دارند.

گریس ضد آب

ویژگی‌های گریس ضد آب

این گریس‌ها همان‌طور که از نامشان پیداست، علیرغم وجود آب، به صورت محکم و سفت در جایِ استفاده شده باقی می‌مانند. علاوه بر این، زنگ زدگی و خوردگی نیز متوجه قطعاتی که از این گریس استفاده می‌کنند نخواهد شد. به بیان ساده‌تر، گریس ضد آب برای روان کردن یاتاقان‌ها و بخش‌های متحرک که در معرض رطوبت قرار دارند علمکرد بالایی از خود نشان می‌دهد. گریس‌های معمولی در صورت برخورد با آب، کارایی مطلوب خود را از دست می‌دهند و ممکن خوردندگی و زنگ زدگی در پی داشته باشند.

همان‌طور که در ابتدای مقاله مطالعه کردید، گریس‌های مقاوم در برابر آب، پایه لیتیوم دارند و همین ماده باعث ضد آب بودن آن‌ها می‌شود. دمایی که گریس‌ها می‌توانند تحمل کنند تا حدود ۲۸۰ درجه سانتی‌گراد است. علاوه بر مکان‌های مرطوب، لوازم مزرعه و ساختمانی که در معرض انواع مختلف عنصرها هستند نیز، می‌توانند از گریس های مقاوم در برابر آب استفاده کنند.

تحمل فشار بالا

گریس ضد آب، تحمل فشار بالا بدون گاز در آب را دارد. در حقیقت، این گریس، مولکول‌های آب را احاطه کرده و مانند خمیر درست می‌کند. با استفاده از این گریس حتی اگر نشتی آب وجود داشته باشد، همچنان به عنوان روان کننده خوب عمل می‌کند. در حقیقت، گریس‌ مقاوم در برابر آب، به منظور خرید زمان برای برگشت به بندر است تا تعمیرات جزئی بر روی آب انجام شده و ادامه توجهات بر روی زمین لحاظ شود. این گریس، بدون شستشو برای فشار پاشش دارد.

گریس‌های سیلیکونی

علاوه بر این، استفاده از این گریس‌ها در دماهای پایین برای موتورهای دریایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و سبک‌تر و خنک‌تر از موتور خودرو کار می‌کند. یکی از انواع گریس های مقاوم در برابر آب، گریس سیلیکونی است و برای روان‌کاری قطعات غیر متحرک استفاده می‌شود. محافظت از واشر و مهر و موم برای مدت زمان طولانی با استفاده گریس‌های سیلیکونی امکان‌پذیر است. در مصارف سنگین که نیاز به استفاده از گریس در دماهای بالا احساس می‌شود، گریس‌های ضد آب بهترین کارایی را از خود نشان می‌دهند.

گریس ضد آب

متریال‌ها و کاربردهای گریس ضد آب

مواد افزودنی به گریس است که باعث می‌شود خصوصیات آن به ضد آب بودن تغییر کند. با این تغییرات، دوام و مقاومت آن‌ها نیز، بیشتر می‌شود. دوام بالا به این معنی است که با استفاده از آن نیاز به استفاده مجدد و مکرر از روغن گریس نیست.

قوام یکدست گریس ضد آب نیز، استفاده از آن را تسهیل می‌کند. این محصول با مواد ضد سرب تولید شده که یکی از مولفه‌های مهم در افزایش دوام آن است. ترکیب لیتیوم در این گریس علاوه بر روان‌کاری بلبرینگ‌های چرخ، برای ترمزهای دیسکی و محورهای تریلر نیز، کاربرد دارد.

برخی گریس‌های ضد آب، علاوه بر استفاده در تجهیزات دریایی همه کاره بوده و در انواع صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند. به ‌عنوان مثال، محافظت از نمک و سایر عوامل شیمیایی نیز از وظایف این گریس‌ها است. حتما می‌دانید که اکثر آب‌های دریا شور هستند و عملکرد فوق‌العاده سولفونات کلسیم در زمان مواجهه با آب، ضد آب شده و کارکرد مطلوبی از خود نشان می‌دهد. این گریس‌ها ترکیبی از سولفونات کلسیم با فرمول‌های نامحلول هستند. این شرایط باعث می‌شود تا قطعات در مقابل خوردگی حفظ شوند.

نکات ضروری در هنگام استفاده

از نکات مورد توجه در هنگام استفاده از این محصول این است که انواع گریس ها را نباید با هم ترکیب کنید زیرا کیفیت عملکرد آن را کاهش می دهد همچنین از ورود هوا به گریس جلوگیری کنید به علاوه سعی کنید در محدوده ی دمای خیلی زیاد از گریس ها استفاده نکنید زیرا در دمای بالا بیشتر از روغن های صنعتی استفاده می شود. از نکته هایی که باید در هنگام خرید گریس دریایی یا ضد آب توجه کنید این است که این محصول را از شرکت های معتبر و معروف خریداری نمایید زیرا در غیر این صورت آسیب جبران ناپذیری به دستگاه های شما وارد می کند و همچنین هزینه زیادی را نیز به شما تحمیل می کند.

گریس ضد آب

قیمت روز انواع گریس ضد آب

بهتر است بدانید که گریس های ضد آب نیز، انواع مختلف با برندهای متفاوت دارند. افراد می‌توانند بنا به انتخاب خود یکی از برندهای مطلوب را خریداری کرده و استفاده کنند. با این حساب، نمی‌توان قیمت دقیقی در ارتباط با انواع گریس‌ها و برندهای مختلف آن ارائه داد. اما یک راه بهتر برای اطلاع از قیمت دقیق و روز انواع گریس وجود دارد.

شما می‌توانید با مراجعه به سایت روغن سیتی و با مشاوره گرفتن از افراد متخصص و آگاه در این زمینه، علاوه بر قیمت کلی گریس‌ها، نحوه استفاده و نوع کاربری هر یک از آن‌ها را نیز، پرسش کنید. مشاوران روغن سیتی با دانش تمام آماده هستند تا سوالات و ابهامات شما را با صبر و حوصله فراوان پاسخ دهند.

کلام آخر

همان‌طور که می‌دانید گریس، یک ماده روغنی است که به منظور روان کردن قطعات مختلف در خودرو و صنایع دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حساب، گاهی پیش می‌آید که از گریس در صنایع کشتیرانی نیز، استفاده شود. برای انجام این عملیات از گریس‌های لیتیوم سفید استفاده می‌شود. گریس ضد آب لیتیوم علاوه بر روان‌کنندگی که از جمله کاربردهای عمومی آن‌ها است، مانند اسفنج کاربردی نیز، عمل کرده و روغن را در خود جمع و سپس در زمان نیاز و به مقدار کم، به قطعات تزریق می‌کند.

گریس ضد آب لیتیوم در برابر رطوب و آب، دوام بالایی دارد و محدوه دمایی که می‌تواند تحمل کند از منفی ۲۵ درجه تا مثبت ۱۳۰ درجه سانتی‌گراد است. با این حساب، از این گریس برای روان کردن دراز مدت در دریا و کاربردهای عمومی استفاده می‌شود.
دلیل ذکر طولانی مدت به این خاطر است که بسیاری از کشتی‌ها مدت زمان زیادی روی آب می‌مانند؛ به همین دلیل به محض استفاده از این گریس‌های ضد آب، می‌توانند صحت تجهیزات را تضمین کنند تا وقتی که به خشکی برسند. ممانعت از ورود آب به تجهیزات، مهم‌ترین و اصلی‌ترین وظیفه و مسئولیت این گریس‌ها است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید