اخبار

حلال گریس و روغن صنعتی

حلال گریس و روغن صنعتی

حلال گریس و روغن صنعتی : پاک کردن گریس و روغن صنعتی از سطوح چگونه ممکن است؟ در صنایع مختلف تا به حال پیش آمده  است که با سطوحی مواجه شده اید که از روغن و گریس انباشته شده اند و مانع فعالیت از نظر بهداشتی و یا پوشش دهی می شوند. در ادامه با راه حل هایی برای پاک نمودن گریس از سطوح بیشتر آشنا خواهید شد با روغن سیتی همراه باشید.

با این حال توجه نمایید که انتخاب حلال مناسب با توجه به نوع سطوح امکان پذیر خواهد بود.

حلال روغن صنعتی

روغن صنعتی و گریس را نمی توان تنها با آب یا آب و مواد شوینده ای همچون صابون پاک کرد. در واقع به دلیل ساختار غیر قطبی، این محصولات قادر به حل شدن در آب نیستند و نیاز به حلال های ناقطبی دارند. انواع گوناگونی از حلال های این روغن ها در بازار وجود دارند. برخی از این حلال ها تمیزکننده ای قوی محسوب می شوند.

اما برخی دیگر به عنوان حلال های معمولی کاربرد دارند. از استون، متیل اتیل کتون، تولوئن و تری کلرواتیلن می توان به عنوان‌ حلال ‌های قوی نام برد. ایزوپروپیل الکل، گلیسیرین و پروپیلن گلیکول نیز انواعی از حلال های معمولی هستند و به وسیله این مواد شیمیایی می توان روغن زدایی را با قدرت پایین تری انجام داد. این محصولات در ظروف گوناگونی همچون اسپری یا قوطی به فروش می رسند.

حلال گریس و روغن صنعتی

حلال گریس چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

هر چه مدت زمان کمتری از از ریختن لکه گذشته باشد پاک کردن آن راحت تر است اما اگر هم این طور نبود باز هم این روش را امتحان کنید:

ابتدا با یک دستمال تمیز اضافات روغن را از سطح مورد نظر پاک کنید به طوری که به قسمت های دیگر مالیده نشود سپس باید از پودر بچه که بهترین گزینه است استفاده کنید اما اگر پودر بچه در دسترس نبود از آرد ذرت و آرد های دیگر و هم چنین نمک هم می توانید استفاده کنید فقط دقت داشته باشید که این مواد حتما تمام لکه را بپوشاند.

پس از گذشت یک ربع تا نیم ساعت با یک دستمال یا یک حوله با فشار دادن پودر روی لکه پودر را از آن سطح مورد نظر پاک می کنیم طوری که لکه به قسمت های دیگر مالیده نشود.

حال اگر سطحی که لکه روی آن مالیده شده لباس بود آن را در ماشین لباسشویی جدا از دیگر لباس ها می شوریم و در هوای آزاد اما دور از نور مستقیم خورشید خشک می کنیم.

روش های دیگری برای از بین بردن لکه گریس وجود دارد مثل استفاده از جوش شیرین و حلال های چربی که برحسب در دسترس بودن از آن ها استفاده می کنیم.

انتخاب مواد حلال گریس و روغن صنعتی به چهار عامل بستگی دارد:

  • حداقل خطر برای اپراتور
  • حداقل خطر برای محیط زیست
  • جداسازی سریع پیوند های روغنی

حلال گریس و روغن صنعتی

99% ایزوپروپیل الکل:

ایزوپروپیل الکل یک پاک کننده و چربی گیر صنعتی همه منظوره است. آلودگی و کثیفی را به سرعت از بین می برد و به سرعت خشک می شود و هیچ اثری باقی نمی گذارد. برای استفاده بر روی بردهای PC، کانکتورها و کنتاکت ها، فیبر نوری، نیمه هادی ها، بردهای مدار چاپی، تجهیزات اداری و پزشکی و… مناسب است. این ماده در از بین بردن لکه های سر سخت آشپزخانه نیز موثر واقع می شود.

حلال گریس و روغن صنعتی

اتیل استات و بوتیل استات

این مواد نیز به عنوان حلال در تولید رنگ ها، لاک ها، تولید محصولات دارویی، شوینده ها و تولید عطر و ادکلن استفاده می شوند. هردو بی رنگ بوده و بویی شیرین دارند.این مواد در آب انحلال پذیری کمی دارند اما به خوبی در الکل ها حل می شوند و یکی از دلایلی که ما در فرمولاسیون لکه بر خود از آنها در کنار متانول استفاده می کنیم افزایش میزان انحلال پذیری آنهاست.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که اتیل و بوتیل استات هردوی این مواد اشتعال پذیری بالایی دارند و مایع و بخار آنها بسیار آتش گیر است، ضمن اینکه تماس طولانی مدت با پوست موجب خشکی و ترک خوردگی و تنفس بخارات آنها باعث آسیب به سیستم تنفسی و سیستم عصبی فرد می گردد.

MEK:

از آنجایی که متیل اتیل کتون به طور طبیعی خورنده است، یک چربی‌گیر قوی به شمار می رود و همچنین می‌تواند برای پاک کردن چسب‌ها و سایر پوشش‌ها از سطوح استفاده شود. MEK را می توان برای حذف چسب، خاک، گریس، رنگ، یا لایه های پوشش قدیمی که شروع به فرسایش می کنند، استفاده کرد. MEK اغلب برای تمیز کردن سطوح قبل از رنگ استفاده می شود.

استون:

استون اهداف زیادی در تعمیر و نگهداری تجهیزات، تمیز کردن، چربی زدایی، تکمیل و حذف رنگ دارد. استون می تواند مقادیر سنگین چربی و سایر موارد ناخواسته را از سطوح بدون وارد کردن آلاینده ها به هوا حذف نماید

توجه:فقط باید به عنوان پاک کننده روی سطوح مقاوم در برابر حلال مانند رزین اپوکسی استفاده شود.

وایت اسپریت ها 

وایت اسپریت ها ، از جمله حلال 402 یک تقطیر نفتی است که به عنوان رقیق کننده رنگ و حلالی مناسب برای انواع رنگ ها استفاده می شود. در صنعت، الکل های معدنی برای تمیز کردن و چربی زدایی ابزار و قطعات ماشین آلات کاربرد دارند

تری کلرو اتیلن

تری کلرواتیلن (TCE) یک ترکیب شیمیایی است که به عنوان یک حلال صنعتی برای حذف چربی از قطعات فلزی در طول ساخت انواع محصولات استفاده می شود. همچنین در برخی از محصولات مصرفی مانند پاک کننده های رنگ، چسب ها و پاک کننده های لکه استفاده می گردد.

حلال گریس و روغن صنعتی

سایر:

چربی‌گیرهای طبیعی – چربی‌گیرهایی که حاوی مواد طبیعی مانند سرکه ، جوش شیرین، سیتریک اسید و…  هستند، برای کاربردهای کوچک‌تر عملکرد خوبی نشان می دهند:

  • مصارف خانگی
  • بیمارستان ها
  • مدارس

جدول نسبت مواد جهت تهیه حلال گریس و روغن صنعتی

حالا که با مواد شیمیایی به کار رفته در حلال خود آشنا شدیم به سراغ نحوه تهیه آن می رویم، بعد از تهیه مواد ذکر شده آنها را به نسبت ذکر شده در جدول زیر با هم ترکیب می کنیم.

اجزا قسمت وزنی
الکل صنعتی 1
اتیل استات 2
بوتیل استات 2
تولوئن 2
کربن تترا کلرید 3

شروع پاکسازی

بعد از ترکیب مواد کافیست با یک تکه پارچه آغشته به پاک کننده ساخته شده، لکه را پاک کنیم. فراموش نکنید از آنجایی که حلال های مورد استفاده برای از بین بردن لکه های رنگ، روغن و گریس قدرت بالایی دارند، همواره از دستکش و ماسک استفاده نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید