اخبار

معرفی شرکت نفت سپاهان

شرکت نفت سپاهان

شرکت نفت سپاهان به‌ عنوان یکی از زیرمجموعه‌ های پالایشگاه نفت اصفهان در سال 1371 فعالیت خود را شروع کرد. هفت سال بعد شرکت روغن تصفیه اصفهان در اداره ثبت شرکت‌ ها به ثبت رسید و فعالیت خود را در زمینه تولید روغن نیز شروع کرد. این شرکت در سال 1379 در قانون خصوصی‌ سازی صنایع به صندوق بازنشستگی، پس انداز و رفاه کارگران صنعت نفت کشور واگذار گردید. در خلال آن سال‌ ها تا سال 1380 شرکت تصفیه روغن اصفهان فعالیت تجاری نداشت و کلیه امور آن توسط پالایشگاه نفت اصفهان به‌عنوان شخص حقوقی ادامه پیدا کرد. برای بررسی بیشتر تا پایان مقاله با روغن سیتی همراه باشید.

زیر مجموعه های شرکت نفت سپاهان

شرکت تصفیه روغن اصفهان در سال 1381 و پس از اتمام فرآیند خصوصی‌‌سازی با تصمیم سهامداران به شرکت نفت Sepahan تغییر نام داد. کلیه سهام شرکت نفت سپاهان در سال 1385 به صندوق بازنشستگی واگذار شد. سهام این شرکت نفتی در سال 1392 با نام شسپا در بورس اوراق بهادار عرضه شد. شرکت‌ های پارافین سازی اشتهارد، اوجان شیمی تبریز، و کیمیا اسپیدی قشم از شرکت‌ های تابعه شرکت نفت سپاهان هستند.

تاریخچه شرکت نفت سپاهان

شرکت نفت سپاهان در سال 1371، به عنوان یک واحد پالایشگاهی کار خود را شروع کرد. بعد از گذشت 7 سال، یعنی در سال 1378، نفت سپاهان به عنوان یک شرکت سهامی خاص در حوزه کاری تصفیه روغن تاسیس شد. شرکت نفت سپاهان تا سال 1381 هیچ فعالیت تجاری نداشته و فعالیت‌های حقوقی مانند واسطه بودن را در دستور کار خود قرار داده بود. در ابتدای سال 1381 با واگذاری این شرکت، فعالیت تجاری آن آغاز شده و مدتی بعد نام آن از شرکت تصفیه روغن اصفهان به شرکت نفت سپاهان (سهامی خاص) تغییر یافت.

این شرکت عضو واحدهای تجاری متعلق به صندوق بازنشستگی، پس‌انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت بوده و در سال ۱۳۸۵ کلیه سهام صندوق با هدف گسترش و توسعه، به شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت، انتقال یافت.

محصولات و گواهینامه‌های شرکت سپاهان

شرکت نفت سپاهان محصولات زیادی را تولید کرده و می‌کند. کیفیت بالای محصولات این شرکت باعث شده تا گواهینامه‌های معتبر زیادی را به دست آورد. از گواهینامه‎‌های به دست آمده توسط شرکت نفت سپاهان، می‌توان به ایزو ۹۰۰۱، ایزو تی/اس ۱۶۹۶۹، او اچ اس ای اس 18001 (OHSAS 18001)، ایزو تی/اس ۲۹۰۰۱، ایزو ۱۴۰۰۱ و ایزو/آی ای سی ۱۷۰۲۵ اشاره کرد. این شرکت در یک سال، حدود 700 هزار تن محصول تولید می‌کند که 600 هزار تن از آن، جزو محصولات پایه و 100 هزار تن دیگر جزو محصولات نهایی هستند. از محصولات تولیدی توسط شرکت نفت سپاهان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • روغن‌های صنعتی 
  • روغن موتورهای بنزینی 
  • روغن‌های دیزلی 
  • روغن‌های دنده خودرو 
  • روغن موتور سیکلت 
  • روغن موتور ویژه و دریایی 
  • گریس 
  • محصولات پایه مانند اسلک واکس، پارافین، اکستراک و روغن پایه SOC-500) 
  • ضد یخ و ضد جوش 

شرکت نفت سپاهان

جوایز و افتخارات شرکت نفت سپاهان

شرکت نفت سپاهان، چندین زیر مجموعه و یا برند محصول دارد که معروف‌ترین آن‌ها اسپیدی (Speedy) است. برند اسپیدی در سال‌های 1393 و 1394 به عنوان 100 برند برتر ایران شناخته شد. همچنین برند شرکت سپاهان، در سال‌های 1383، 1386، ۱۳۹۰، ۱۳۹۱ و ۱۳۹۳ به عنوان صادرکننده نمونه کشور شناخته شد.

در سال 2007 میلادی، شرکت نفت سپاهان، به عنوان اولین شرکت ایرانی منسوب شد که جایزه بین‌المللی طلایی کیفیت و اعتبار تجاری از ژنو سوئیس و نشان طلای کیفیت از پاریس فرانسه را به دست آورد. در سال 1394 برند سپاهان، موفق به کسب گواهینامه بین‌المللی کیفیت از موسسه بین‌المللی استاندارد ICS از کانادا شد. چندی بعد این شرکت گواهینامه بین‌المللی مدیریت کیفیت، ایمنی، بهداشت و محیط زیست را دریافت کرد که از سمت سازمان بین‌المللی کنترل ریسک (IRCA) صادر شده بود.

سهامداران

  • شرکت سرمایه‌گذاری تابان فردا 
  • صندوق بازنشستگی کشوری (سهامی عام) 
  • شرکت تدبیرگران اقتصاد اوراسیا 
  • شرکت گروه پتروشیمی تابان فردا (سهامی عام بخش ۱) 
  • شرکت گروه پتروشیمی تابان فردا (سهامی عام بخش ۲) 

ظرفیت شرکت نفت سپاهان

شرکت نفت سپاهان بسیار وسیع و گسترده بوده که منابع، مواد اولیه و مخزن‌های زیادی را در خود جای می‌دهد. ظرفیت اسمی این شرکت در سال‌های گذشته به 5 هزار بشکه در روز می‌رسید که برابر بود با 250 هزار تن روغن نهایی شده. اما امروزه با توسعه و پیشرفت تجهیزات صنعتی و تخصص کارکنان این شرکت، تولیدات آن بدون افزودن دستگاه جدید، توانسته که حدود 400 هزار تن روغن پایه و حدود 700 هزار تن فرآورده‌های روانکاری و محصولات جانبی را تولید کند.

روغن پایه‌ای که شرکت نفت سپاهان تولید می‌کند، از نوع روغن اس نی 500 (SN-500) است که بیش از 80 درصد آن به خارج از کشور صادر می‌شود. معمولا در هر بارگیری حدود 200 تانکر روغن، از اصفهان به سمت بوشهر می‌رود که ظرفیت هر تانکر بین 25 تا 27 تن است. تخلیه این تانکرها با استفاده از 8 جایگاه تخلیه و 16 تانکر به صورت همزمان انجام گرفته و با 4 پمپ، روغن درون تانکرها به درون مخزن جایگاه، تخلیه می‌شود.

معرفی واحدهای پالایشگاه نفت سپاهان

پالایشگاه نفت سپاهان از بخش‌ها و واحدهای مختلفی تشکیل شده است و در هر واحد، فعالیت‌های متفاوتی انجام می‌شود. در ادامه واحدهایی که فعالیت‌های مهمی در آن‌ها انجام می‌شود را به شما معرفی خواهیم کرد.

واحد استخراج با فورفورال

در این واحد، نفت خام جزو مواد اولیه است و بر روی آن برش روغنی صورت می‌گیرد که یکی از انواع برش‌های برج تقطیر می‌باشد و در خلاء انجام می‌شود. بعد از برش، از واحد تقطیر نفت خام، با استفاده از دو خط لوله، به مخازن ذخیره سازی مواد اولیه در پالایشگاه نفت، ارسال می‌شود. مخزن‌های مواد اولیه دارای 6 مخزن ذخیره سازی هستند که در اکثر مواقع یکی از آن‌ها در حال دریافت مواد اولیه از پالایشگاه می‌باشد.

از طرف دیگر، یکی از مخازن ذخیره نیز در حال ارسال مواد اولیه به واحد فورفورال است. 4 مخزن دیگر منتظر می‌مانند تا فعالیت‌های مورد نیاز انجام شود و مواد لازم به درون آن‌ها ریخته شود. سپس بعد از تایید و ثبت، آماده ارسال به واحد فورفورال می‌شوند.

در واحد فورفورال بر روی حدود 10 هزار بشکه در شبانه روز، فعالیت‌ انجام می‌شود که امروزه با افزودن نیروی انسانی و دستگاه‌های جدید که نقش و طرح مهندسان بر روی آن‌ها پیاده سازی می‌شود، این تعداد به 15 هزار بشکه رسیده است. خروجی نهایی این واحد، محصولی با نام رافینیت است که پس از آزمایشات و تایید نهایی، در ساخت محصول اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شرکت نفت سپاهان

واحد موم گیری

واحد موم گیری، یکی از مهم‌ترین بخش‌های پالایشگاه نفت است. این واحد استفاده زیادی از حلال متیل اتیل کتون (M.E.K) دارد که برای جداسازی، روغن از واکس یا موم مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ابتدا بازدهی این بخش، حدود 4800 بشکه خوراک روغن (SAE-40) را بود که هم‌اکنون به بیش از 10 هزار بشکه رسیده است و همچنان روند صعودی را در پیش دارد.

واحد تصفیه نهایی روغن

روغنی که از واحد موم گیری خارج می‌شود، به این بخش رسیده و برای تصفیه نهایی آماده می‌شود. در ابتدا روغن را در مبدل حرارتی گرم کرده و سپس به برج خشک کن ارسال می‌شود. در اینجا با شرایط خلاء، همزمان با تزریق گاز خنثی ازت موادی مانند ترکیبات سبک، آب، ترکیبات گوگرد دار و نیروژن دارد، از روغن جدا می‌شود. همین امر باعث خشک شدن روغن و از بین رفتن رطوبت شده که بعد از انجام این مراحل، به واحد مخازن مربوطه ارسال می‌گردد.

واحد ساخت پارافین صنعتی

روش ساخت پارافین‌های صنعتی با ترکیب چند مواد مختلف و گذراندن چند مرحله تولید می‌شود. وقتی که ماده‌ای با نام ایزور یسایکل در واحد موم گیری به قالب‌های پارافین جامد افزوده می‌شود، واکس سبک یا پارافین‌های مایع به وجود می‌آیند. همین نوع پارافین‌ها به عنوان پارافین صنعتی شناخته می‌شوند.

واحد فراورش

واحد فراورش یکی از اصلی‌ترین واحدهای پالایشگاه نفت سپاهان است و وظیفه آن تولید انواع روغن‌ها و فرآورده‌های روانکار می‌باشد. معمولا در این واحد، فرموله کردن تئوری و آزمایشگاهی فرآورده‌های روانکار در شرایط مختلف و تولید انبوه روغن‌هایی با کمترین درصد خطا و کمترین مصرف انرژی است که باید شرایط مناسب برای نگهداری و انتقال آن‌ها را نیز در دستور کار خود قرار دهد.

جمع بندی مطالب در خصوص شرکت نفت سپاهان

در این مطلب از وبلاگ روغن سیتی با شما کاربران گرامی همراه بودیم و برند نفت سپاهان را معرفی کردیم. شرکت نفت سپاهان یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان روغن موتور، گریس و محصولات روانکار است که محصولات آن در بازار موجود هستند. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه‌های معتبر، محصولات این برند را خریداری کرده و از آن‌ها استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید