آموزشی

کاربرد روغن صنعتی در صنعت دریانوردی

کاربرد روغن صنعتی در صنعت دریانوردی

کاربرد روغن صنعتی در صنعت دریانوردی : روغن های صنعتی دریایی به طور گسترده ای در صنعت حمل و نقل مورد استفاده قرار می گیرند تا از محافظت و تقویت بهره وری موتورها و تجهیزات استفاده کنند. این ها سوخت های با کارایی بالا هستند، که بطور خاص طراحی شده اند تا عملکرد بهینه را در عملیات بدست آورند. آنها دارای چندین ویژگی ذاتی استثنایی مانند عمر موتور و محافظت از قطعات در دمای بالا، بهبود عملکرد و قابلیت اطمینان ماشین آلات، تقویت محافظت در برابر سایش مکانیکی و کاهش خوردگی در برابر سرما هستند.

علت نیاز روغن صنعتی در صنعت دریانوردی

تحقیق و توسعه گسترده در صنعت دریایی جهانی تغییر نیازهای ناشی از صنایع مختلف حمل و نقل سنگین با کارایی بالا منجر به فعالیت های گسترده تحقیق و توسعه در بخش دریایی جهانی می شود. این امر باعث تولید محصولات متنوعی برای کاهش تعمیر و نگهداری ، بهبود عمر روغن و عملکرد عملیاتی دستگاه برتر می شود.

افزایش فشارهای تخلیه روغن و کاهش مصرف روغن در صنعت دریانوردی و کشتیرانی داخلی و ساحلی طی سال های اخیر، چندین مسئله تقاضا را ایجاد می کند. بنابراین هدف اصلی صنعت درگیر تولید طیف گسترده ای از روغن های با کیفیت بالا برای انواع موتورهای دریایی هستند و از جدیدترین پیشرفت های فنی برای ارائه کارایی مدوام و بالا استفاده می کنند.

انتظار می رود روغن های صنعتی هیدرولیک، سریعترین بخش در بازار روان کننده های دریایی باشد، با CAGR 3.8 % از نظر حجم، برای طولانی کردن عمر پمپ در شرایط فشار، تمیز بودن و قابلیت فیلتر پذیری قابل اعتماد در انتشار هوا مورد استفاده قرار می گیرد. آخرین فناوری، که مطابق با هنجارهای زیست محیطی است، به میزان سمیت کم برای زندگی دریایی منجر شده است.

روان کننده ها از پمپ های هیدرولیک محافظت کافی می کنند، این ماده همچنین حاوی مواد افزودنی ضد لک، مهار کننده های خوردگی و اکسیداسیون، سرکوب کننده های کف و هوادهی، و یک ضد فشار شاخص ویسکوزیته پایدار است. اجزای هیدرولیک روانکاری شده بحرانی عبارتند از پمپ های پره، پمپ های پیستونی و پمپ های دنده. به طور کلی روغن های روان کننده در رده های چندگانه68،46،32،22،ISO 15 و 100 در دسترس هستند. ویژگی Multiscostiy انتقال قدرت صاف را در طیف وسیعی با حداقل دقت و لرزش حداکثر ترویج می کند.

کاربرد روغن صنعتی در صنعت دریانوردی

کاربرد روغن صنعتی در صنعت دریانوردی

کشتی های حاوی مقادیر ماشین آلات پیچده هستند که لازم است گاهی اوقات به مدت چند هفته به راحتی اجرا شوند. استفاده از روان کننده مانند گریس یا روغن به معنی کاهش اصطکاک بین قطعات متحرک، نگه داشتن در حال حرکت است، به همان روشی که زنجیر روی دوچرخه ی شما به طور منظم تنظیم می شود. فشارهای هزینه ای برای بهره وری بیشتر و مدیریت روانکار بهتر در کشتی های شما ضروری است.

در عین حال، اهمیت داشتن محصولات مناسب برای مطابقت با افزایش ایمنی و استاندارد های زیست محیطی ضروری است. برای جلوگیری از ایجاد گرما و ساییدگی، کلیه دستگاه ها بدون در نظر گرفتن نوع نیاز به روغن کاری دارند. در اکثر تجهیزات دریایی مانند پمپ ها، کمپرسورها، وینچ ها و موارد مشابه، سطح روان کننده های موتور در کشتی ها یک منطقه بسیار چالش برانگیز هستند و نیاز به توجه مدوام، تنظیم منظم و توجه ویژه به انتخاب روغن های وابسته به سوخت مورد استفاده دارند.

روغن های صنعتی در صنعت دریایی از انواع مختلفی برخوردار هستند. عامل اصلی تعیین کننده این است که آیا سوخت باقیمانده یا تقطیر کننده نوع اصلی سوخت هستند. همچنین دو ناحیه ازموتورهای دریایی وجود دارد که ممکن است نیاز های روانکاری متفاوتی داشته باشد، در هر موتور با سوخت های باقیمانده حاوی گوگرد، روانکارهای سیلندر سه هدف اصلی دارند:

ایجاد مانع از تماس فلز به فلز بین حلقه های پیستون و آستر سیلندر، خنثی کردن هر گونه اسید سولفوریک برای کنترل خوردگی و تمیز کردن آستر سیلندر و حلقه های پیستون از جلوگیری از آسیب در مانده های احتراق و خنثی سازی نیز هستند.

در این صنعت که ممکن است کشتی و یا درگیر وسیله های دریایی مدت زمان طولانی در روی آبها باشد بسیار حائز اهمیت هستند.این روغن های صنعتی سیلندر های دو زمانه دارای پارامتر های مهمی از جمله ویسکوزیته ، مواد ضد اصطکاک و سوخت های گوگردی با محتوای برای از بین بردن سایش میان قطعات سنگین دستگاه ها و موتورهای کشتی نیز هستند.

کاربرد روغن صنعتی در صنعت دریانوردی

ویژگی های روغن موتور دریایی چیست؟

روغن موتور دریایی، یکی از اجزای مهم در پیشرفت و عملکرد بهتر موتورهای دریایی است. این روغن، در موتورهای دریایی برای کاهش سایش و سایر مشکلات بکار می‌رود. ویژگی‌هایی که یک روغن موتور دریایی باید داشته باشد، به طور کلی عبارتند از:

1. مقاومت به اکسیداسیون:
روغن موتور دریایی باید مقاومت خوبی در برابر اکسیداسیون داشته باشد. بدین منظور، این روغن با اضافه کردن مواد آنتی اکسیدانی مانند توکوفرول، مقاومت خود را در برابر اکسیداسیون افزایش می‌دهد.

2. ویسکوزیته مناسب:
روغن موتور دریایی باید ویسکوزیته مناسبی داشته باشد تا بتواند در شرایط مختلف دما و فشار، به خوبی عمل کند. ویسکوزیته مناسب برای روغن موتور دریایی، باعث کاهش سایش بین قطعات موتور و افزایش عمر مفید آن می‌شود.

3. مقاومت در برابر خوردگی:
روغن موتور دریایی باید مقاومت خوبی در برابر خوردگی داشته باشد. این خوردگی ممکن است به دلیل ورود آب و یا مواد آلی دیگر به موتور به وجود آید. برای جلوگیری از خوردگی، روغن باید از مواد آنتی کراسیونی مانند فسفات‌ها و سولفونات‌ها استفاده کند.

4. پایداری حرارتی:
روغن موتور دریایی باید پایداری حرارتی مناسبی داشته باشد تا بتواند در شرایط دمایی بالا به خوبی عمل کند. به علاوه، پایداری حرارتی ضمانت می‌کند که روغن موتور دریایی، در طول مدت زمان استفاده، به دلیل افزایش دمای موتور و رسیدن به دمای بالا، کیفیت خود را از دست ندهد.

5. توانایی جداسازی آب:
روغن موتور دریایی باید توانایی خوبی در جداسازی آب داشته باشد. این ویژگی برای جلوگیری از رسیدن آب به قطعات موتور و خرابی آنها بسیار مهم است. برای این منظور، روغن موتور دریایی باید از مواد جداسازی آب مانند پلی‌گلیکول و سولفونات استفاده کند.

در نتیجه، روغن موتور دریایی باید ویژگی‌های مختلفی داشته باشد تا بتواند به خوبی در شرایط مختلف عمل کند و موتور را در برابر خرابی‌های مختلف حفاظت کند. لذا، در انتخاب روغن موتور دریایی باید به این ویژگی‌ها توجه شود.

انواع موتور کشتی‌ و روغن مورد نیاز آن

به طور کلی از دو نوع موتور به عنوان نیروی محرکه کشتی‌های عظیم الجثه و اقیانوس پیما استفاده می‌شود .

روغن موتور کشتی دوزمانه، سرعت پایین، کراس هد

این نوع موتورها به دو نوع روغن شامل یک نوع روغن برای قسمت بالای سیلندر (روغن سیلندر) و یک نوع روغن برای محفظه لنگ (روغن سیستم)، نیاز دارند. دو شرکت MAN B&W و Suzler بر بازار این نوع موتورها حاکمند و نزدیک به۹۰ درصد از سهم بازار این نوع موتورها، دارای عدد قلیایی کل TBN 70 و درجه گرانروی SAE50 است. عدد قلیایی کل روغن‌های سیستم یا محفظه لنگ این نوع موتورها نیر۵۰ تا۱۰ و گرانروی آنها SAE50 است.

کاربرد روغن صنعتی در صنعت دریانوردی

روغن موتور کشتی چهار زمانه، سرعت متوسط، ترانک پیستون

این موتورها فقط به یک نوع روغن احتیاج دارند زیرا دارای یک مخزن مشترک (کارتر) برای محفظه لنگ و سیلندر هستند. بازار تولید این نوع موتورها، در مقایسه با موتورهای دو زمانه سرعت پایین، گسترده تر است. شرکت‌های NSD، Wartsila، MAN B&N، Pielstick، Mak بزرگ‌ترین تولید کنندگان تجهیزات مربوط به این موتورها هستند. هر یک از این شرکت‌ها سهم قابل توجهی از بازار این نوع موتورها را تحت سلطه خود دارند.

روغن مصرفی در موتورهای سرعت متوسط، دارای گرانروی SAE40 است و عدد قلیایی کل آن، بسته به میزان گوگرد سوخت مصرفی و میزان مصرف روغن بین اعداد۱۲ تا۵۵ است. امروزه به دلیل استفاده از سوخت‌های حاوی مواد آسفالتی بالا و مشکلات مربوط به آن روغن موتورهای جدیدی برای مصرف در این نوع از موتورها ساخته شده است.

در آمریکا، کمیته سوخت و روغن برای نخستین بار، اقدام به طراحی و انتشار سیستم طبقه‌بندی روغن موتورهای مورد مصرف در موتورهای دیزلی کرد. در این سیستم طبقه‌بندی، روغن‌هایی که دارای بهترین سطح کیفیت بودند روغن‌های نسل پنجم نامگذاری شدند.

یکی از نکات مهم در خرید انواع روغن موتور کشتی توجه به ویسکوزیته یا گرانروی روغن موتور می‌باشد.ویسکوزیته به غلظت روغن اشاره دارد و به عبارت دیگه همان مقاومتی که در برابر جاری شدن دارد. برای توضیح این مطلب مثلا روغنی با ویسکوزیته SAE 30 در مقایسه با روغنی با ویسکوزیته SAE 50 سریعتر در موتور بحرکت در می‌آید .به عبارت دیگر ویسکوزیته بالا باعث می‌شود روغن با سرعت کمتری در موتور کشتی جریان پیدا کند و به گردش بیفتد

تعویض روغن موتور کشتی

تعویض روغن موتور کشتی در بازه‌های زمانی مشخص و نسبت به ساعت کارکرد موتور،بر مهندسین موتورخانه  پوشیده نیست و این کار برای بهبود کیفیت عملکرد و افزایش طول عمر موتور لازم است.

شرایط آب و هوایی مختلف ، رطوبت‌های زیاد در دریا ، آب نفوذ کرده در روغن بر اثر رطوبت یا نشتی واشر سرسیلندر و وجود رسوب و لجن و استفاده از مرغوب نبودن روغن برند‌های نامعتبر، بعد از مدتی باعث می‌شود که اگر روغن موتور تعویض نشود به موتور کشتی آسیب جدی وارد شود. پس تعویض به موقع روغن موتور شناور، یکی از عوامل مهم در سلامت و طول عمر موتور کشتی شما محسوب می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید