آموزشی

علت کثیف شدن روغن موتور خودرو

کثیف شدن روغن موتور خودرو

علت کثیف شدن روغن موتور خودرو : روغن موتور نقشی حیاتی در تضمین عملکرد موتور وسیله نقلیه شما دارد. قطعات متحرک را روغن کاری می کند، اصطکاک را کاهش می دهد و به دفع گرما کمک می کند. با این حال، با گذشت زمان، روغن موتور کثیف و آلوده می شود، که می تواند تأثیر منفی بر کارایی آن داشته باشد. اگر تا به حال از خود پرسیده اید که چرا روغن موتور شما اینقدر سریع کثیف می شود، برای کشف دلایل آن در ادامه با روغن سیتی همراه باشید.

علت زود کثیف شدن روغن موتور

هیچ قطعه یا بخشی از خودرو نیست که بتوان گفت هیچ‌گاه نیاز به تعویض ندارد و فرسوده نمی‌شود. همه بخش‌ها مصرفی بوده و عمر مفیدی دارند، حتی روغنی که برای خنک‌کردن موتور استفاده می‌شود. روغن‌موتور در واقع برای پایین آوردن دمای موتور در حین احتراق و البته خارج‌کردن آلودگی‌ها کارآمد است. به‌این‌ترتیب پس از مدتی دمای بالا و آلودگی‌های حاصل از سوختن بنزین باعث کثیف شدن آن خواهند شد.

البته این موضوع در شرایط عادی درست است و برخی مواقع حتی زودتر از این که عمر روغن به پایان برسد، شاهد کثیف و سیاه شدن آن خواهید بود. علت زود کثیف شدن روغن ممکن است عوامل زیادی باشند و از آنجایی که این موضوع اهمیت زیادی دارد در این مقاله به آن پرداخته‌ایم.

1- کیفیت روغن‌موتور

باتوجه‌به برند و نوع روغن یا مدل خودرویی که دارید، ممکن است روغن‌موتور دوام و عمر متفاوتی داشته باشد؛ اما در حالت کلی از سمت کارخانه برای یک روغن‌موتور، کارکرد خاصی تعریف می‌شود. متأسفانه افراد سودجو و منافع طلب در این حوزه هم بسیار زیاد هستند و باید مراقب باشید که با خرید روغن‌موتور بی‌کیفیت در دام آن‌ها نیفتید.

کثیف شدن روغن موتور یک امر رایج و عادی برای هر خودرویی حتی بنز و بی ام و است؛ اما جای نگرانی ندارد، چرا که این مشکل با کمک روغن‌های استاندارد و باکیفیت فروشگاه اینترنتی روغن سیتی، برطرف خواهد شد. محصولات موجود در روغن سیتی با ضمانت اصالت کالا ارائه می‌شوند و دیگر خرید روغن‌موتور برای بنز و بی ام و دردسرساز نخواهد بود.

2- عملکرد موتور از دلایل کثیف شدن روغن موتور خودرو

موتور مایعی با ویسکوزیته بالاست که درون موتور حرکت می‌کند و به شکل مستقیم با قطعات آن در تماس خواهد بود. همین موضوع باعث شده تا سلامت این دو به هم گره بخورد. در واقع اگر موتور خودرو به‌درستی عمل نکند، ممکن است آلودگی و دمای بسیار بالایی تولید کند. همین دو عامل برای کثیف شدن روغن موتور کافی هستند. به‌این‌ترتیب اگر می‌خواهید روغن‌موتور ماشین شما دیرتر کثیف شود، به بررسی‌ عملکرد موتور اهمیت بیش‌تری بدهید.

حرکت چرخ‌ها و طی‌کردن مسیر با یک ماشین فقط وابسته به سوختن بنزین یا هر سوخت دیگری درون موتور است. این پروسه حرارت و آلودگی زیادی ایجاد می‌کند که اگر درون موتور انباشته شوند، دیریازود شاهد عملکرد ناقص موتور خواهید بود. بخش عمده این آلودگی از طریق اگزوز و به شکل دود خارج می‌شود؛ اما بخش مهم‌تر که در واقع شامل آلودگی و حرارت است، باید به کمک روغن‌موتور خراج شود.

سوخت در موتور باید طبق اصول خاصی مشتعل شده و انرژی آن کنترل شده باشد. حال اگر در این میان یکی از قطعات موتور با نقص عملکرد مواجه باشد و پروسه سوختن بنزین به شکل کامل انجام نشود، شاهد ایجاد آلودگی‌های بسیاری خواهیم بود. البته با کمک روغن این موضوع برای موتور خطرساز نیست، اما باعث نابودی و کثیف شدن روغن موتور می‌شود. کیفیت احتراق موتور را می‌توان علت اصلی زود کثیف شدن روغن موتور دانست.

کثیف شدن روغن موتور خودرو

4- کیفیت فیلتر روغن از دلایل کثیف شدن روغن موتور خودرو

روغن‌موتور در چرخه‌ای به‌صورت مداوم وارد موتور شده و گرمای اضافی و آلودگی‌ها را خارج می‌کند. اگر قرار باشد باز هم این روغن با همان آلودگی‌ها وارد موتور شود، احتمالاً خیلی زود مجبور می‌شوید موتور را تعمیر کنید. به همین منظور هم تمام خودروها یک فیلتر روغن دارند که مسئولیت تمیزکردن این مایع حیاتی را برعهده خواهد داشت.

یکی از راه‌هایی که می‌توانید از زود کثیف شدن روغن موتور جلوگیری کنید، استفاده از فیلتر روغن مناسب است. اگر این فیلتر کیفیت خوبی داشته باشد، بیش‌تر آلودگی‌های همراه روغن را جذب می‌کند که باعث بیش‌تر شدن دوام و طول عمر آن خواهد شد.

5- مسافت طی شده

هر خودرو نیاز به روغنی مناسب با موتور خود دارد و نباید از روغن‌هایی که برای ماشین شما مناسب نیستند، استفاده کنید. هر شرکت برای روغن‌هایی که تولید می‌کند، عمر مفیدی مشخص می‌کند. عموماً عمر آن‌ها چیزی حدود 12000 هزار کیلومتر خواهد بود؛ اما دقت کنید که این عدد ثابت نیست و گاهی ممکن است روغن زودتر کثیف شود.

به‌هرحال می‌توانید با ثبت زمان و کیلومتر ماشین در هنگام تعویض روغن، متوجه زمان تعویض روغن شوید. هنگامی که روغن ماشین 12000 کیلومتر کارکرد را داشت، نیازی به تعویض آن نیست و بهتر است که ابتدا از میزان کثیف شدن و سلامت آن اطمینان حاصل کنید.

علائم سیاه شدن روغن موتور

روغن موتور تمیز، کهربایی‌رنگ است اما اگر کثیف شود، سیاه می‌شود. کثیفی، دوده و سایر ناخالصی‌ها باعث غلیظ شدن روغن می‌شوند. برای اطلاع از سطح روغن و رنگ آن، می‌توانید از میله اندازه‌گیری استفاده کنید. اگر روغن تیره و غلیظ باشد، باید هرچه زودتر آن را عوض کنید. در حقیقت تعویض روغن یکی از کارهایی است که باید به‌صورت مرتب و دوره‌ای انجام دهید.

این کار باعث بهبود عملکرد و افزایش عمر موتور می‌شود. سؤال اینجاست که به‌جز بررسی با میله اندازه‌گیری، از کجا باید متوجه شوید روغن موتور کثیف شده است؟ کثیف شدن روغن موتور با نشانه‌ها و تغییراتی در کارکرد موتور و … همراه است. این نشانه‌ها را در ادامه بررسی کرده‌ایم.

۱. ناک زدن موتور و ایجاد صدای بلند

روغن موتور با ایجاد سطحی لغزنده از ساییدگی فلزها با هم جلوگیری می‌کند. اگر روغن موتور کثیف باشد، نمی‌تواند چنین عملکردی داشته باشد. درنتیجه فلزها با هم برخورد می‌کنند و موتور صدایی تق‌تق‌مانند تولید می‌کند که اصطلاحا به آن ناک زدن موتور می‌گویند. هروقت صداهای بلندی مانند خش‌خش، کوبیدن و تق‌تق در موتور شنیدید، حتما روغن موتور را بررسی کنید تا از آسیب شَدید به موتور جلوگیری کنید.

۲. روشن شدن چراغ چک

روشن شدن چراغ چک روی داشبورد، نشان‌دهنده مشکلی در خودروی شماست. هنگامی که چراغ تعویض روغن را می‌بینید، باید سریع خودرو را پارک و سطح و رنگ روغن موتور را بررسی کنید. لطفاً این علامت هشدار را نادیده نگیرید، زیرا ممکن است منجر به آسیب موتور و تعمیرات پرهزینه شود.

۳. بوی روغن در کابین

بوی روغن مخلوط با بوی دود اگزوز یا گاز به این معنی است که موتور خودرو بیش‌ازحد گرم شده و روغن نشت کرده است. لطفاً قبل از اینکه وسیله نقلیه‌تان آسیب ببیند یا آتش‌سوزی شود، مشکل داغ شدن بیش‌ازحد موتور را سریعاً برطرف کنید.

۴. خروج دود از اگزوز

خروج دود از اگزوز یکی دیگر از علائم سیاه شدن روغن موتور است. البته خارج شدن دود از اگزوز می‌تواند به معنای نشت روغن یا نقص موتور هم باشد. برای اطلاع دقیق از مشکل و رفع آن، باید به مکانیک باتجربه مراجعه کنید.

کثیف شدن روغن موتور خودرو

در چه شرایطی باید زودتر روغن‌موتور را تعویض کنیم؟

اگر می‌خواهید خودروی شما به بهترین شکل کار کند باید مراقب کیفیت روغن‌موتور باشید. در شرایطی که ماشین در ترافیک‌های سنگین برای مدت طولانی حرکت کند یا مدت‌زمان روشن بودن در حال درجا، زیاد باشد؛ باید زودتر از موعد مقرر برای تعویض روغن موتور اقدام کنید. شرایط این‌چنین باعث کثیف شدن روغن موتور می‌شوند و اگر ادامه‌دار باشند، حتی ممکن است هر 5000 کیلومتر یک‌بار هم نیاز به تعویض روغن داشته باشید.

حفظ کارایی موتور خودرو

شما با تعویض به موقع روغن موتور خود می توانید تا حدود زیادی سبب افزایش طول عمر قطعات موتور شوید. موتور یک قطعه اساسی و مهم در خودرو می باشد که بسیار نیز حساس است. روغن موتور با چرخش در بین قطعات موتور سبب کاهش اصطکاک و افزایش طول عمر قطعات این قطعه می گردد.
روغن برای موتور حکم غذا برای انسان ها را دارد. روغن را هر چند مدت یکبار چک کنید اگر با علائمی مثل تغییر رنگ، یا بوی غیر طبیعی روبرو شدید سریع اقدام به تعویض آن نمایید.

بدون در نظر گرفتن به اینکه آیا موعد تعویض روغن برای موتور شما رسیده است یا نه به نزدیک ترین مرکز مجاز بروید. از افراد  متخصص در این زمینه بخواهید که سطح روغن شما را بررسی نمایند و از سلامت آن اطمینان حاصل کنند.
مطمئن باشید با انجام یک سری کارهای جزئی ولی اساسی می توانید از وقوع اتفاقات جبران ناپذیر جلوگیری نمایید. به این صورت با چک کردن دوره ای و روتین متحمل پرداخت هزینه های زیادی نیز نخواهید شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید