آموزشی

معرفی انواع روغن های بهران

روغن های بهران

انواع روغن های بهران از نظر گستردگی دارای تنوع بی نظیری هستند که هر کدام از آن ها دارای ویژگی ها و کاربردهای منحصر به فردی می باشند. به طور مثال روغن بهران حرارت به منظور انتقال حرارت در سطوح تجهیزات صنعتی کاربرد دارد و در دسته روغن صنعتی قرار می گیرد. در این مطلب قصد داریم به بررسی و معرفی انواع روغن های بهران بپردازیم با روغن سیتی همراه باشید.

برند بهران

بهتر است قبل از آنکه به معرفی انواع روغن های بهران بپردازیم اشاره ای مختصر به تاریخچه این برند خوشنام داشته باشیم. بهران یکی از برجسته ترین تولیدکنندگان روغن صنعتی در کشور محسوب می شود که فعالیت خود را از سال 1341 شمسی و تحت امتیاز شرکت EXXON امریکا آغاز کرد. در آن سال نام تجاری این برند ESSO بود و در سال 1345 به نام شرکت تولید و تصفیه روغن تغییر پیدا کرد. پالایشگاه شرکت بهران در سال 1347 تاسیس شد و از ظرفیتی بالغ بر تولید 30 هزار تن روغن در سال برخوردار بود.

روند رو به رشد این شرکت تا جایی ادامه پیدا کرد که ظرفیت تولیدی آن ها به 400 هزارتن در انواع محصول رسید. نام او در سال 1370 به بهران تغییر کرد و همچنان با این برند در بازار فعالیت می کند. بسیاری از کارخانه داران، تولیدکنندگان و افرادی که از تجهیزات صنعتی استفاده می کنند به سراغ خرید روغن صنعتی بهران می روند. زیرا کیفیت محصولات این برند زبانزد است. در ادامه شما را با انواع روغن های بهران آشنا می کنیم.

انواع روغن های بهران

معرفی انواع روغن های بهران

از رایج ترین انواع روغن بهران می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم که عبارتند از:

  • روغن های گردشی و هیدرولیک
  • روغن توربین بهران
  • روغن دنده صنعتی بهران
  • روغن کمپرسور بهران
  • روغن های عملیات حرارتی
  • روغن ترانسفورماتور بهران
  • بهران محافظ
  • روغن عملیات فلزکاری
  • روغن های نساجی

شرکت بهران دارای انواع روغن های صنعتی با عملکرد و کارکرد های متفاوت می باشد که هر کدام از این روانکار ها مختص روغنکاری یک نوع از قطعات صنعتی می باشد.

انواع روغن بهران با ویژگی های خاص خود برای دستگاه ها، عملکرد خاصی را به وجود می آورد. برای مثال روغن حرارت برای انتقال نیرو و حرارت تولید شده و به دستگاه کمک می کند تا دمای خود را کنترل کند.

روغن بهران بندر ویژه 50

روغن بهران بندر ویژه 50 جزو روغن موتورهای دیزلی تک گرید محسوب می شود که از مرغوبیت بالایی برخوردار است. این روغن با پایه معدنی تولید می شود که کاربرد آن برای روانکاری انواع موتورهای دیزلی سنگین چهار زمانه توربو شارژ و سوپر شارژ است. این روغن از نقطه اشتعال بسیار بالایی برخوردار است و می تواند در دمای پایین نیز عملکرد مطلوبی از خود نشان دهد.

شاخص گرانروی آن بالاست و خاصیت پاک کنندگی بسیار خوبی دارد. طول عمر انواع روغن های بهران از جمله روغن بهران بندر ویژه 50 زیاد است و در برابر خرابی ها مقاومت و واکنش مطلوبی دارد. به همین دلیل هزینه های مربوط به تعمیر و نگهداری ماشین آلات و تجهیزات صنعتی به مراتب کاهش پیدا کند.

این روغن از روغن موتورهای ناوگان مخلوط می باشد که به طور ویژه برای موتورهای دیزلی مدرن طراحی و ساخته شده است. مواد افزودنی موجود در آن باکیفیت هستند و از مزایایی مانند کاهش میزان رسوب در دمای بالا، محافظت از کف، جلوگیری از تشکیل لجن و آلودگی در دمای پایین، جلوگیری از پراکندگی دوده، محفافظت در برابر سایش، مقاومت در برابر اکسیداسیون و خوردگی برخوردار است.

روغن بهران هیدرولیک H68

از دیگر انواع روغن های بهران می توان به روغن هیدرولیک H68 اشاره کرد که یکی از بهترین محصولات برند بهران می باشد. به نحوی که بسیاری از ماشین آلات معدنی، راه سازی، صنعتی و کشاورزی از آن استفاده می کنند. این روغن نسبت به مشابه خارجی خود از ویژگی های مهمی برخوردار است که می توان به قیمت مناسب تر و کیفیت بالاتر اشاره کرد. استفاده از این روغن باعث می شود که قطعات دچار آسیب دیدگی کمتری در طول زمان شوند و طول عمر آن ها افزایش پیدا کند.

قطعاتی مانند زنجیر صنعتی و بلبرینگ از مهم ترین بخش های ماشین آلات و تجهیزات صنعتی محسوب می شوند. این روغن بر روی سطح قطعات قرار می گیرد و به حرکت روان آن ها کمک می کند. به همین دلیل هنگامی که قطعات در حال حرکت هستند دچار ضربه و آسیب دیدگی کمتری می شوند. روغن بهران هیدرولیک H68 از قابلیت فشرده سازی برخوردار نیست و بهترین گزینه برای انتقال نیرو و روانکاری در تجهیزات صنعتی، سیستم های دنده بسته، پرس های سنگین و سبک، ماشین آلات نساجی، چرخ زنجیرها، سیستم های هیدرولیکی و گردشی، یاتاقان ها و … می باشد.

روغن بهران اکسترا توربو دیزل Extra 15w40

از دیگر انواع روغن های بهران می توان به اکسترا توربو دیزل Extra 15w40 اشاره کرد که از پایداری در گسترده دمایی بالا برخوردار می باشد و کیفیت آن عالی است. این روغن می تواند به راحتی دوده ها را کنترل کند و از پراکندگی آن ها جلوگیری به عمل آورد. این روغن برای خودروهای دیزلی که بعد از سال 2004 تولید می شوند مناسب است. زیرا این خودروها به سیستم کنترل آلودگی EGR مجهز هستند.

کاهش تشکیل لجن، کاهش رسوب و مقاومت در برابر اکسیداسیون در دمای بالا مهم ترین فاکتورها در افزایش طول عمر موتور خواهد بود. موتورهایی که از این روغن استفاده می کنند به راحتی در دماهای پایین روشن می شوند و از قطعات در برابر سایش مراقبت می کنند. از مهم ترین کاربردهای روغن Extra 15w40 می توان به اتوبوس ها، کامیون های جدید، خودروهای دیزلی مدل 2004 به بعد اشاره کرد. معمولا کامیون های جدید برای کار در شرایط سخت طراحی می شوند و قطعا به روغن های باکیفیت تری نیاز دارند.

روغن بهران سوپر توربو ران 20W50

این روغن موتور از روغن پایه و مواد معدنی باکیفیت تولید می شود. این محصول جدید و مرغوب است که باعث روانکاری خودروهای دیزلی از جمله کامیون ها و اتوبوس های می شود که تولید آن ها بعد از 2004 میلادی است. همان طور که اشاره کردیم این کامیون ها و اتوبوس ها برای کار در شرایط سخت طراحی شده اند و به سیستم کنترل آلودگی EGR مجهز هستند.

این روغن ها با سوخت های دیزلی که از حداکثر میزان گوگرد 5000PPM برخوردار هستند مناسب اند. عواملی که باعث می شود این روغن در رده مرغوب ترین روغن های بهران قرار بگیرد مقاومت در برابر اکسیداسیون در دمای بالا، قدرت پاک کنندگی و پراکنده سازی بالا می باشد. پایداری برشی آن بسیار عالی می باشد و باعث حفظ گرانروی آن می شود

روغن موتور بهران برای چه خودروهای مناسب است ؟

روغن بهران رانا -روغن موتور بنزینی تمام سینتتیک(سنتتیک) بسیار مرغوب است، که بالاترین سطح کیفیت جهانی این دسته از روغن‌ها را دارد. و برای روانکاری خودروهای با طراحی موتور 2011 و بالاتر و همچنین خودروهایی که با سوخت الکلی (محتوی اتانول تا E85) کار می‌کنند، پیشنهاد می‌شود.

روغن بهران پیشتاز -روغن موتور بنزینی است که برای روانکاری خودرو های با طراحی موتور سال 2002 و بعد از آن که این سطح کیفیت برای آنها توصیه شده، پیشنهاد می‌شود. همچنین در سخت‌ترین شرایط رانندگی مورد ارزیابی قرار گرفته است.

انواع روغن های بهران

زمان تعویض روغن موتور بهران پیشتاز

معمولا یکی از نکاتی که تمام دارندگان خودرو باید به آن دقت کنند، زمان تعویض روغن بهران خودرو است. معمولا عوامل زیادی بر این زمان تاثیرگذار هستند. در مورد روغن‌های معمولی یا مینرال، پس از طی کردن مسافتی معادل 5 – 8 هزار کیلومتر، باید نسبت به تعویض روغن ماشین اقدام کنید. این مقدار مسافت، چیزی در حدود 3 ماه با کارکرد معمولی طول خواهد کشید. در مقابل، در مورد روغن‌های سینتتیک(سنتتیک) یا مصنوعی، لازم است پس از طی مسافتی بین 8 – 11 هزار کیلومتر یا زمان 6 ماه، روغن موتور را عوض کنید.

البته این بازه زمانی در هر 2 نوع روغن، مربوط به زمانی می‌شود که شما از خودرو خودتان به صورت عادی استفاده کرده‌اید. اما اگر خودرو شما در شرایط آب و هوایی خیلی سرد یا خیلی گرم کار کرده است و یا بارهای سنگینی را با آن جابجا و یا از استارت های مداوم استفاده کرده اید، بهتر است در بازه زمانی کمتر از این مقادیر گفته شده، نسبت به تعویض روغن موتور بهران اقدام کنید. مضرات تعویض دیر هنگام روغن خودرو بسیار جدی است.

کارکرد روغن موتور

بهتر است پیش از خرید به ویژگی‌‌های هر محصول که بر روی بدنه‌ی آن در جدول مشخصات درج ‌شده، دقت کنید. هنگام انتخاب درجه خاصی از روغن موتور ، با کارکرد و حفاظت روبرو هستید. روغنی که در هنگام کارکرد موتور غلیظ تر باشد ، در حفاظت از اجزای موتور خودرو عملکرد بهتری را از خود نشان می‌دهد. اما روغنی که خیلی غلیظ باشد نیز تا حدی باعث کاهش عملکرد موتور ماشین خواهد شد. به همین دلیل خیلی مهم است که از درجه روغن ( ویسکوزیته یا گرانروی) خودرو خود آگاه شوید.

برای مثال عدد “10W40” روی بدنه روغن بهران را بررسی می‌کنیم. حرف W نیز مخفف Winter است که به فصل زمستان یا هوای سرد اشاره دارد. عددی که قبل از W درج شده است، نشاندهنده کارکرد روغن در دمای پایین است (منظور درست لحظه استارت زدن است که موتور هنوز گرم نشده است).

همانطور که می‌بینید در این روغن عدد 10 معرف درجه خیلی پایین ویسکوزیته است، که باعث می‌شود روغن در لحظه استارت زدن  سریع در اجزای مختلف موتور به گردش درآید. در نتیجه موتور ماشین مدت زمان کمتری را بدون روغن کار کند. بعد از این که موتور به دمای عادی خود رسید، روغن “10W-40” غلیظ تر شده (ویسکوزیته آن از 10 به 40 می‌رسد) و خاصیت روان کنندگی بیشتری از خود نشان می‌دهد.

عمر روغن موتور بهران

منتظر نمانید تا عمر روغن موتور به حداکثر ظرفیت خود برسد. بلکه زودتر آن را تعویض کنید، زیرا شرایط جوی فعلی و عملکرد شما می‌تواند باعث تسریع در این فرآیند شود. جالب است بدانید، خودرویی که استفاده نمی‌شود هم باید روغن خودرو آن حداقل سالی یک بار تعویض گردد. عمر مفید روغن موتور بهران بستگی به نوع عملکرد ماشین شما دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید