آموزشی

دلایل سفت شدن فرمان هیدرولیک

سفت شدن فرمان هیدرولیک

در این مقاله از روغن سیتی علل سفت شدن فرمان هیدرولیک را بررسی خواهیم کرد. اگر این مشکل برای شما هم ایجاد شده تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا پاسخ سوالات و مشکلات خود را دریافت نمایید.

یکی از اجزای اصلی و مهم در خودروها سیستم فرمان می باشد که مسیر خودرو ها را کنترل می کند. معمولا تمام خودروهای جدید از سیستم فرمان هیدرولیکی استفاده می کنند. زمانی که مشکلی در این سیستم ایجاد شود برای رانندگان کاملا محسوس است.

علل اصلی سفت شدن فرمان هیدرولیک

عوامل متعددی در سفت شدن فرمان هیدرولیک دخیل هستند. که در زیر این عوامل را با هم بررسی می کنیم.

باد تایر

اگر احساس کردید که فرمان شما سفت شده و به سختی می چرخد در وهله اول باید باد لاستیک ها را بررسی کنید. فشار باد لاستیک باید طبق استاندارد کارخانه سازنده خودرو باشد. اگر میزان فشار و باد تایر کم باشد مشکل در فرمان دهی بیشتر احساس می شود. باید همیشه به صورت منظم باد تایر خودروتان را چک کنید و در محدوده مورد نظر نگه دارید. علاوه بر موارد گفت شده نا میزان بودن تایرهای جلو خودرو فشار و استهلاک در جلوبندی و فرمان دهی خودرو تاثیر منفی خواهد داشت. به صورت کلی تایرهای جلو اگر به یک اندازه باد نداشته باشند به تنظیم زاویه ی اتصال چرخ ها لطمه خواهد زد و چرخاندن فرمان را سخت می کند.

سایز رینگ و لاستیک

زمانی که از رینگ و لاستیک پهن برای خودرو خود استفاده کنید تا حد زیادی موجب سفت شدن فرمان هیدرولیک خواهد شد، چرا که استفاده از آج های درشت باعث ایجاد اصطکاک بیشتر و در نتیجه باعث سفت شدن فرمان می شود.

سفت شدن فرمان هیدرولیک

شل شدن تسمه هیدرولیک

وظیفه اصلی تسمه هیدرولیک این است که نیرو را از موتور به پمپ هیدرولیک انتقال دهد. شل بودن تسمه هیدرولیک به مرور زمان باعث فرسودگی و در نهایت باعث پارگی تسمه هیدرولیک خواهد شد. با پاره شدن تسمه دیگر نیرویی به پمپ نمی رسد و فرمان خودرو شما به سختی حرکت می کند. در صورت پارگی، ساییدگی این قطعه را هر چه سریعتر تعویض نمایید.

روغن هیدرولیک

جنس روغن هیدرولیک هم درسیستم فرمان تایر بسزایی دارد، ولی باید در نظر بگیرید که هر چقدر روغن هیدرولیکی که تهیه کردید با کیفیت باشد پس از دو سال باید تعویض کنید چرا که روغن آلودگی را جذب خود می کند و حرکت فرمان را سخت می کند.

ضمن اینکه سفت شدن فرمان هیدرولیک ممکن است به خاز این باشد که سطح روغن هیدرولیک کاهش یافته باشد. یکی از نشانه هایی که شما می توانید بفهمید روغن هیدرولیک کم می باشد این است که در هنگام چرخاندن فرمان صدای جیغ مانندی می آید. علت اصلی کاهش سطح روغن می تواند به خاطر نشستی از شیلنگ های فشار قوی و یا شلنگ فشار ضعیف یا جعبه دنده باشد. متمایل شدن فرمان به یک سمت از اثرات و مشکلات کمبود روغن هیدرولیک می تواند باشد.

خرابی پمپ هیدرولیک

پمپ هیدرولیک در سیستم روان کنندگی فرمان نقش بسزایی را دارد، چرا که وظیفه جابه جایی روغن را بر عهده دارد. اگر خودرو شما دارای کارکرد بالایی است یا بسیار قدیمی باشد، طبیعی است که این قطعه دچار فرسایش شود. از نشانه های خرابی پمپ صدای زوزه کشیدن و جیغ مانند در هنگام چرخش فرمان است.

 سفت شدن فرمان بعد از گرم شدن

یکی از علل اصلی سفت شدن فرمان در هنگام صبح ایراد در جعبه فرمان می باشد. زمان یکه فرمان خودروتان سرد سفت کار می کند اما با گرم شدن سیستم از این حالت خارج می شود بنابراین  مشکل از جعبه فرمان است. اگر خودرو شما بیش از ۱۰ هزار کیلومتر کارکرد دارد، احتمال خرابی جعبه فرمان آن در اثر فرسودگی زیاد می باشد.

  1.  پمپ هیدرولیک
  2.  شیر هیدرلیک فرمان
  3.  جک دو طرفه هیدرولیک
  4.  در برخی موارد خرابی جعبه فرمان یا یکی از قطعات سیستم تعلیق

خرابی جک دو طرفه هیدرولیک

زمانی که جک دو طرف هیدرولیک خودرو مشکل داشته باشد فرمان خودرو سفت خواهد شد بخصوص در هنگام چرخش این امر ملزوم تر می باشد.

وجود هوا در سیستم فرمان

زمانی که پس از چند کیلومتر رانندگی فرمانتان سفت شد علت اصلی این امر نفوذ هوا به سیستم هیدرولیک می باشد. در سیستم هیدرولیک خودرو نباید به هیچ وجه هوا وجود داشته باشد. در صورتی که هوا باشد با چرخاندن فرمان صدای بلند و ناهنجاری را خواهید شنید. این صدای ناهنجار از زیر کاپوت خودرو شنیده می شود و در صورت یکه سرعت ماشین پایین باشد مانند پارک دوبل این صدا شدید تر به گوش می رسد.

حال برای فهمیدن این موضوع که هوا در سیستم هیدرولیک وجود دارد کافیست که جلوی خودرو جک بزنید و هنگامی که خودرو خاموش و سرد باشد در مخزن روغن هیدرولیک خودرو را باز کنید و چندین بار به صورت پی در پی فرمان خودرو را به سمت راست و چپ بچرخانید در این صورت اگر در مخزن روغن حالتی مانند کف یا حباب ایجاد شود صد در صد در سیستم هیدرولیک خودرو شما هوا وجود دارد.

سفت شدن فرمان هیدرولیک

هواگیری فرمان هیدرولیک

مواردی که پیش‌تر در مورد سفت شدن فرمان اشاره شد در شرایط مختلف و باتوجه به مدل خودرو و عادت‌های رانندگی شایع هستند. اما دلیل دیگری هم برای سفت شدن فرمان هیدرولیک وجود دارد؛ نفوذ هوا. در سیستم‌های هیدرولیک هوا جایی ندارد؛ زمانی که به‌هر دلیلی هوا به سیستم هیدرولیک فرمان نفوذ کند، سفت شدن فرمان تجربه شده و معمولا چرخاندن فرمان با صدایی ناهنجار همراه می‌شود.

این صدا که از زیر کاپوت شنیده می‌شود در شرایطی مثل پارک دوبل که سرعت حرکت پایین بوده و فرمان‌دهی چندباره انجام می‌شود، بیشتر شنیده می‌شود. برای اینکه مطمئن شویم در سیستم هیدرولیک هوا وجود دارد، ابتدا مخزن روغن را چک کنید. اگر با اضافه کردن روغن، سفت شدن فرمان هیدرولیک و صدا برطرف شد، مشکلی وجود نخواهد داشت.

اما اگر پس از چند کیلومتر رانندگی فرمان سفت و روغن مخزن کم شد، احتمالا مقصر اصلی هوای نفوذی به سیستم هیدرولیک است. برای مطمئن شدن از وجود هوا در سیستم، جلوی خودرو را جک بزنید؛ زمانی که خودرو خاموش و سرد است درِ مخزن روغن هیدرولیک فرمان را باز کنید و چند بار فرمان را به‌طور کامل به چپ و راست بچرخانید. اگر در مخزن روغن حباب یا حالت کف مانند ایجاد شد، قطعا در سیستم هیدرولیک هوا وجود دارد.

برای هواگیری فرمان هیدرولیک در بسیاری از خودروها می‌توان از یک روش ساده‌ بهره برد. ابتدا خودرو را خاموش و سپس مخزن روغن هیدرولیک فرمان را پر کنید. با مراجعه به دفترچه راهنمای خودرو، سوپاپ تخلیه فرمان هیدرولیک را پیدا و به شلنگ متصل کنید.

حالا خودرو را روشن کرده و به آرامی سوپاپ تخلیه را باز کنید. سپس چندبار به‌طور کامل به‌سمت چپ و راست فرمان را بچرخانید. موتور را خاموش کرده و سوپاپ تخلیه را ببندید. مخزن روغن هیدرولیک را دوباره پر و سپس چک کنید که آیا با چرخاندن فرمان، حالت حباب یا کف ایجاد می‌شوند یا نه.

اگر سفت شدن فرمان هیدرولیک و حالت حبابی در مخزن روغن هیدرولیک وجود داشت، این مراحل را دوباره تکرار کنید تا تمام هوای نفوذی از سیستم خارج شود. نکته‌ی مهمی که باید به آن توجه داشت، پر کردن مخزن روغن هیدرولیک درهر بار هواگیری است تا سیستم خشک نشود.

کلام آخر

در این مقاله به بررسی دلایل سفت شدن فرمان هیدرولیک پرداختیم. گفتیم تنها دلیل سفت شدن فرمان، مشکلات موجود در فرمان نیست بلکه ممکن است عدم تنظیم باد لاستیک‌ها، عدم تناسب سایز رینگ و لاستیک، شل شدن تسمه، کاهش سطح روغن فرمان و وجود خرابی در پمپ فرمان هیدرولیک باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید