آموزشی

با زیاد بودن روغن موتور چه اتفاقی خواهد افتاد؟

با زیاد بودن روغن موتور چه اتفاقی خواهد افتاد

میزان روغن موتور مورد استفاده برای خودروهای مختلف چگونه تعیین می‌شود؟ با زیاد بودن روغن موتور چه اتفاقی خواهد افتاد؟
روغن موتور محصولی صنعتی مهم است، که استفاده از آن در موتور هر اتومبیل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در واقع با استفاده از روغن موتور قطعات به کار رفته برای ساخت موتور به شکل کامل گریس کاری می‌شوند و موتور هر اتومبیل برای این که بتواند به شکلی روان کار کند، به این ماده‌ی مهم صنعتی نیاز دارد.

نکته‌ای که باید به آن اشاره شود این است که موتور تعبیه شده برای هر مدلی از اتومبیل‌ها، اندازه‌ای مشخص دارد؛ به عبارتی اندازه و همچنین وزن موتور اتومبیل پراید با پژو 206 متفاوت بوده و از این موضوع می‌توان نتیجه گرفت که، میزان روغن مورد استفاده برای موتور هر یک از این خودروها نیز متفاوت می‌باشد.

مثلا میزان روغنی که برای موتور پراید مورد استفاده قرار می‌گیرد، با توجه به اندازه‌ی موتور این اتومبیل قابل تعیین می‌باشد و بسته به کوچک یا بزرگ بودن موتور اتومبیل، میزان روغن مورد استفاده برای آن نیز کم یا زیاد می‌باشد. میزان روغن مورد استفاده برای موتور اکثر اتومبیل‌ها بین 5 الی 8 کوارت می‌باشد. در صورت این که موتور اتومبیل شما 4 سیلندر باشد، میزان روغن مورد استفاده برای آن حداکثر 5 کوارت است. برای خودروهای سایز بزرگی چون کامیون‌های باربری که دارای موتوری 8 سیلندر هستند، حداقل میزان روغن مورد نیاز برابر با 7 کوارت می‌باشد.

از روغن موتوری که برای خودروهای مختلف استفاده می‌شود، به عنوان یکی از اصلی‌ترین مواد مورد نیاز برای موتور اتومبیل‌ها شناخته می‌شود. روغن موتور باکیفیت باعث می‌شود تا دمای موتور یک خودرو بیش از حد بالا نرود و موتور در دمایی متعادل باقی بماند. حال سوال اینجا است که اگر میزان روغن موتوری که برای روان‌تر کردن عملکرد موتور اتومبیل مورد استفاده قرار می‌گیرد زیاد باشد، ممکن است چه اتفاقی رخ دهد؟ در ادامه به بررسی پاسخ این سوال می‌پردازیم و به اهمیت استفاده از میزان درست روغن اشاره می‌کنیم. با روغن سیتی همراه باشید.

میزان روغن موتور چگونه محاسبه می شود؟

روغن موتور یک محصول صنعتی می باشد که استفاده از آن بسیار اهمیت دارد. روغن موتور فواید زیادی برای موتور ماشین دارد. به اصطلاح به کمک روغن قطعات به کار رفته در موتور خودرو کاملا گریس کاری می شوند.
موتور خودرو برای اینکه بتواند به راحتی و با شکلی روان فعالیت انجام دهد به این ماده صنعتی نیاز زیادی دارد.
به این نکته باید توجه داشته باشید که موتور تعبیه شده برای هر اتومبیل اندازه ای مشخص دارد و مختص همان خودرو می باشد.

یکی از موارد اصلی که در موتور استفاده می شود روغن آن می باشد. حتما به یاد داشته باشید که باید از روغن موتور با کیفیت استفاده کنید تا آسیبی به خودرو شما وارد نشود. روغن مناسب سبب می شود تا دمای موتور بیش از اندازه بالا نرود و دمای موتور متعادل باقی بماند.
حال که از مزایای روغن موتور آگاهی پیدا کردیم می خواهیم بدانیم اندازه روغن مناسب چقدر است، و اگر میزان آن بیشتر از حد مجاز باشد چه اتفاقی می افتد.

زیاد بودن روغن موتور

میزان روغن استفاده شده برای هر خودرو با توجه به اندازه موتور خودرو می باشد. هر چقدر اندازه موتور بزرگتر یا کوچکتر باشد میزان روغن نیز کم و زیاد می شود. اما باید دقت داشت که بیش از حد زیاد و یا کم بودن روغن موتور خودرو سبب آسیب به عملکرد خودرو می شود.
اگر می خواهید به خودرو شما آسیب وارد نشود بهتر است از روغن با کیفیت استفاده نمایید تا به موتور و قطعات آن آسیبی وارد نشود.

آیا رانندگی با خودرویی که روغن اضافی در پیشرانه آن ریخته شده خطرناک است؟

ریختن روغن اضافی می‌تواند موجب خسارات زیادی به پیشرانه خودرویتان شود. اگر شما فقط 2 میلی‌متر بالاتر از شاخص نرمال، روغن ریخته‌اید، جای نگرانی چندانی وجود ندارد اما اگر این عدد به یک سانتی‌متر برسد این مورد می‌تواند موجب وارد شدن خسارت شدیدی به پیشرانه خودرویتان شود.

مخزن یا کارتر روغن در خودرو به نحوی طراحی شده است تا در زمانی که سیال روغن بر اثر حرارت منبسط شد و توسعه یافت، آن مقدار روغن اضافی را بتواند در خود جای دهد. اضافه ریزی نیم کوارت روغن (حدود 470 سی‌سی) موجب صدمه دیدن پیشرانه خودرویتان نخواهد شد. با این وجود، هر میزان که از این رقم فراتر رود می‌تواند اثرات زیان‌باری برای پیشرانه خودرویتان داشته باشد.

زمانی که روغن اضافی زیادی را به درون پیشرانه می‌ریزید، روغن اضافی به سمت میل‌لنگ حرکت می‌کند. از آنجایی که میل‌لنگ با سرعت بالایی در حال گردش است، روغن با هوا مخلوط شده و هوا گرفته و به اصطلاح کف‌آلود می‌شود. این ترکیب کف‌آلود از روغن، درست مثل یک روان‌کننده بد عمل می‌کند. در نتیجه، روغن به نحو موثری پمپاژ نمی‌شود. پس از مدتی، پیشرانه از روانکاری مناسب محروم شده و به واسطه ضعف پمپ روغن حتی ممکن است قفل کند.

تعویض منظم روغن بخشی از تعمیرات در یک خودرو است و این کار معمولاً باید پس از هر شش ماه و یا 5000 مایل (8000 کیلومتر) انجام شود. تعویض روغن عملی ساده است و حتی در منزل هم در صورت وجود ابزار مناسب می‌توان آن را انجام داد. با این وجود، یک اشتباه کوچک در این رابطه می‌تواند برای پیشرانه خودروی شما مرگبار باشد میلیون‌ها تومان هزینه روی دست شما باقی بگذارد.

از کجا بفهمیم روغن موتور ماشین بیش از حد پر شده است؟

در برخی مواقع ریختن روغن موتور توسط تعمیرکار انجام می‌شود و ممکن است شما از میزان روغن موجود در موتور اطلاعی نداشته باشید. برخی نشانه‌های زیر ناشی از وجود روغن اضافی در موتورماشین است.

  • نشتی روغن موتور
  • بوی سوختگی ناشی از روغن
  • خارج شدن دود آبی یا سفید رنگ از اگزوز ماشین
  • سر و صدای زیاد موتور
  • روشن شدن چراع چک روغن
  • ایجاد مشکل در شتاب گرفتن

با مشاهده هریک از نشانه‌های زیر ابتدا خودرو را در در یک سطح صاف پارک کنید و آن را خاموش کنید. بعد از گذشت ۵ تا ۱۰ دقیقه  و سرد شدن کامل موتور، گیج (میله روغن) را بیرون کشیده و آن را چک کنید، اگر سطح روغن نیم لیتر یا بالاتر از شاخص نرمال باشد به معنای وجود روغن اضافه در موتور خودرو است و باید آن را تخلیه کرده و مجدد تا سطح مناسب پر کنید.

اقدامات لازم در زمان زیاد بودن روغن موتور

سوال مهم دیگری که ممکن است پیش بیاید این است که اگر میزان روغن موتوری که برای اتومبیل خود استفاده می‌کنیم زیادتر از حد استاندارد آن شود، لازم است چه اقدامی صورت گیرد؟
پاسخ این سوال کاملا واضح است؛ در صورت زیاد بودن میزان روغن موتور مورد استفاده برای موتور یک اتومبیل، لازم است که این مقدار مازاد را سریعا کم کرد تا از بروز مشکلات جدی که در پیش است جلوگیری شود و در عملکرد موتور اتومبیل، ایراد یا اشکال جدی رخ ندهد.

اقدامات لازم جهت کم کردن میزان مازاد روغن را، هم خود افراد می‌توانند انجام دهند و هم این که می‌توانند این کار را به یک تعمیرکار کاربلد بسپارند. در صورت این که مهارت کافی را برای تعویض روغن مورد استفاده در موتور اتومبیل خود را دارید و اطلاعات کافی را درباره‌ی بهترین زمان برای عوض کردن روغن و اقداماتی که لازم است برای تعویض روغن انجام شود داشته باشید، عوض کردن روغن برای شما یک کار بسیار ساده‌ای خواهد بود و لازم نیست که خودروی خود را به تعمیرگاه ببرید‌. برای تعویض یا کم کردن میزان مازاد روغن، می‌توانید به شکل زیر عمل کنید:

  • در ابتدا لازم است که چرخ‌های اتومبیل خود را با استفاده از جک باله ببرید.
  • پس از یافتن پیچ تخلیه‌ای که در قسمت زیری درب محفظه‌ی روغن قرار دارد، ظرفی را در قسمت زیری این پیچ قرار داده و سپس با باز کردن پیچ، روغن مازادی که در این محفظه قرار دارد را خارج کنید.
  • پس از آن لازم است که مجددا پیچ را محکم کنید.

زیاد بودن روغن موتور

چگونه روغن اضافی را تخلیه کنیم؟

حال وقت آن رسیده تا اقدام به تخلیه روغن اضافی خودرو نمایید. در وهله‌ی اول توصیه می‌شود از دفترچه راهنمای ماشین خود کمک بگیرید. برای تخلیه روغن اضافی ماشین از دو روش می‌توانید استفاده کنید.

  • روش اول: به کمک یک پمپ ساکشن لوله‌ای که میله روغن در آن قرار دارد را بیرون بکشید. در این روش نیازی به بالا بردن خودرو با استفاده از بالا‌بر ندارید و تنها به یک ایرساپلای برای وکیوم نیاز دارید.
  • روش دوم: در این روش که قدیمی‌تر است باید خودور  را با کمک یک بالا‌بر بالا ببرید سپس پیچ تخلیه را در زیر کارتر باز کنید. در هنگام بستن پیج‌ تخلیه،  آن را بیش از حد سفت نکنید.

سخن پایانی

پر کردن بیش از حد روغن موتور ماشین، می‌تواند مشکلاتی از قبیل داغ شدن موتور، سایش قطعات موتور و نشتی روغن را با خود همراه باشد. در این مقاله به بررسی نشانه‌های پر شدن موتور ماشین از روغن و نجوه تخلیه روغن موتور اضافی پرداختیم. شما می‌توانید سوالات خود را در بخش نظرات با ما درمیان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید