آموزشی

راه تشخیص ضد یخ روغنی چیست؟

تشخیص ضد یخ روغنی

راه تشخیص ضد یخ روغنی چیست؟ ضد یخ نوعی مایع خنک کننده برای خودرو است که استفاده از آن بسیار مهم و ضروری می باشد. ضد یخ روغنی یکی از انواع ضد یخ های موجود در بازار است که از ویژگی ها و مزایای خاص خود برخوردار می باشد. آیا می دانید چگونه باید این نوع ضد یخ را از سایر ضد یخ ها تشخیص داد؟ با روغن سیتی همراه باشید.

اهمیت و ضرورت استفاده از ضد یخ روغنی برای خودرو

ضد یخ روغنی یکی از انواع ضد یخ های موجود در بازار است که برای کنترل دمای آب داخل رادیاتور مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از یک ضد یخ مناسب برای خودرو اهمیت بسیار بالایی دارد. البته شاید بسیاری از رانندگان استفاده از این مایع خنک کننده را فقط مختص فصل گرما یا فصل سرما بدانند. اما باید این موضوع را در نظر بگیرید که ضد یخ ها هم از انجماد و هم از رسیدن به نقطه جوش آب جلوگیری می کنند. به همین علت استفاده از آنها برای کنترل و حفظ دمای آب داخل رادیاتور اهمیت بسیار زیادی دارد.

ضد یخ روغنی یکی از پرفروش ترین و پرکاربردترین ضد یخ های موجود در بازار است. اکثر رانندگان به دلیل قیمت مناسب، کارایی مطلوب و همچنین ویژگی هایی که این نوع ضد یخ ها دارند، آن را برای اتومبیل خود استفاده می کنند. ضد یخ روغنی علاوه بر جلوگیری از منجمد شدن آب داخل رادیاتور، از تشکیل بلورهای یخ نیز جلوگیری می کند. به همین علت می توان گفت استفاده از آن برای خودرو بسیار مهم و ضروری است.

ضد یخ روغنی، مایعی که در شبکه های داخلی رادیاتور و موتور خودرو در حال گردش است، را خنک می کند و به همین علت حرارت موتور را کاهش می دهد. همچنین از خراب شدن واشر یا سیلندر جلوگیری می کند. زیرا عمده ترین دلیل خرابی واشر یا سیلندر، گرما و حرارت بیش از حد موتور خودرو است. بنابراین استفاده از ضد یخ های پایه روغنی تاثیر بسیار چشمگیری بر افزایش طول عمر مفید قطعات خودرو و همچنین کاهش حرارت و دمای ایجاد شده در داخل موتور خودرو دارد.

رانندگانی که از ضد یخ های روغنی استفاده می کنند به خوبی می داند که خرید ضد یخ روغنی کاملا مقرون به صرفه و اقتصادی است. این ضد یخ ها عمر و کارایی بالایی دارند و از ایجاد رسوبات در قطعات موتور جلوگیری می کنند. همچنین ضد یخ های روغنی باعث بهینه سازی مصرف سوخت می شوند. از آنجایی که این ضد یخ ها باعث افزایش کیفیت و کارایی قطعات موتور خودرو می شوند، باعث بهبود مصرف سوخت نیز می شوند. بنابراین می توان گفت استفاده از این ضد یخ ها کاملا مقرون به صرفه است. به همین علت امروزه جزو پرفروش ترین ضد یخ های موجود در بازار به حساب می آیند.

تشخیص ضد یخ روغنی

تشخیص ضد یخ روغنی

همانطور که از نام ضد یخ های روغنی پیداست، این ضد یخ ها بر پایه روغن هستند. بنابراین اصلی ترین ویژگی آنها چرب بودنش است. به خاطر داشته باشید ضد یخ روغنی به دلیل چرب بودن دارای مزایای بسیار زیادی برای موتور خودرو و قطعات موتور است. چربی و روغن این ضد یخ ها برای قطعات داخل موتور دارای خاصیت حفاظت کنندگی می باشد.

به همین علت از قطعات موتور در برابر خوردگی، ساییدگی و رسوبات محافظت می کند. همچنین این ضد یخ ها قطعات موتور و رادیاتور اتومبیل را از زنگ زدگی حفاظت می کند. به طور کلی باید بگوییم تشخیص ضد یخ روغنی از ضد یخ اسیدی فقط با مشاهده اطلاعات درج شده روی بطری ضد یخ و همچنین چرب بودن آن امکان پذیر است. بنابراین شما در هنگام خرید این ضد یخ ها می توانید به اطلاعات درج شده بر روی بطری توجه کنید و یا با لمس مایع خنک کننده، از روغنی بودن آن مطلع شوید.

از کجا بفهمیم ضد یخ  روغنی است یا اسیدی؟

حتی ضد یخی که در ابتدا ماهیت روغنی دارد هم پس از گذراندن عمر مفید خود، تغییر ماهیت داده و اسیدی می‌شود. زمانی که این اتفاق بیوفتد، ماهیت اسیدی آن می‌تواند روی قطعات دیگر هم اثر بگذارد و باعث بروز فرسایش شود.

همچنین، این اتفاق باعث می‌شود که مقاومت ضد یخ کاهش یافته و نتواند وظیفه خود را، که مقاومت در برابر سرما و گرماست، به‌درستی انجام دهد. تشخیص ماهیت ضد یخی که در موتور خودرو است همیشه آسان نیست چون رنگ ضد یخ بعد از مدتی عوض می‌شود بنابراین براساس رنگ ضد یخ تصمیم نگیرید. می‌توانید برای این کار از تعمیرکاران خودرو کمک بگیرید. آن‌ها با توجه به داشتن تجربه‌ی کافی، می‌توانند بهتان در انتخاب ضد یخ مناسب برای خودروتان، و مشخص کردن نوع ضد یخ مصرف شده، کمک کنند.

مزایای ضد یخ روغنی

همانطور که پیش‌تر گفتیم، ضد یخ روغنی بیشتری استفاده را در بین خودروهای داخلی دارد، بنابراین بیایید مزایایی این ضد یخ را بررسی کنیم. اصلی‌ترین مزیت ضد یخ روغنی، خنک کنندگی است که در عملکرد موتور تاثیر مثبت زیادی دارد. ضد یک با خنک کردن قطعات خودرو، سطح کارایی هر قطعه را به طور مجزا افزایش داده و طول عمر هر قطعه را بیشتر می‌کند.

کاربرد ضد یخ‌های روغنی به خنک کردن قطعات خودرو خلاصه نمی‌شود، بلکه برای دستگاه‌ها و صنایع سنگ‌زنی، ضربه‌زن، حفاری با سوراخ های عمیق و برای برش فلزات مانند فولادهای ضد زنگ خاص، سوپر آلیاژها و فلزات ظریف‌تر مانند تیتانیوم استفاده می‌شود. کوچک‌ترین کاربرد این ضد یخ‌ها را می‌توان محافظت در برابر زنگ‌زدگی دانست.

تشخیص ضد یخ روغنی

نکات مهم درباره ضد یخ‌ها

فرقی نمی‌کند که ضد یخ روغنی و اسیدی باشد، وجود این مایع برای بهبود شرایط خودرو، لازم است. بنابراین بهتر است که نکات مهم درباره ضد یخ‌ها را بدانید و در انتخاب هر کدام از آن‌ها هوشمندانه عمل کنید. نکات مهم ضد یخ‌ها عبارتند از:

  • اگر از ضد یخ اسیدی استفاده می‌کنید، بهتر است که هر 3 یا 4 نوبت، یک بار از ضد یخ روغنی استفاده کنید، زیرا ضد یخ اسیدی در طولانی مدت باعث خوردگی و از بین رفتن بدنه موتور می‌شود.
  • هرگز ضد یخ‌ها روغنی و اسیدی را با یکدیگر مخلوط نکنید. ترکیب این دو باعث تشکیل ژل در رادیاتور خواهد شد و آسیب به پمپ آب، شلنگ، رادیاتور و دیگر قطعات را در بر دارد.
  • در خریداری ضد یخ دقت زیادی به خرج دهید، زیرا اگر ضد یخی را انتخاب کنید که بی‌کیفیت باشد، هیچ سودی برای خودرو نخواهد داشت که هیچ، بلکه باعث ایجاد خرابی بیشتر در خودرو خواهد شد. بهتر است از ضد یخ‌هایی استفاده کنید که برندهای برجسته‌تری را در بازار دارند.
  • برای اینکه ضد یخ بهترین عملکرد را داشته باشد، بهتر است که آن را هر 1 ماه بررسی کنید و هر 3 تا 5 ماه بسته به مقدار استفاده از خودرو، آن را تعویض کنید. ضد یخ‌ها نیز تاریخ انقضا دارند، بنابراین بعد از مدتی دیگر عملکرد گذشته را نخواهند داشت.

در صورت عدم دسترسی به ضد یخ چگونه مانع یخ زدگی موتور خودرو شویم؟

گفتیم یکی ازمهمترین  کاربرد ضد یخ در ماشین ، جلوگیری از یخ‌زدگی است. بهترین راه برای جلوگیری از یخ زدن خودرو در فصل زمستان  پارک کردن خودرو در پارکینگ یا محوطه‌ سر بسته است. اگر دسترسی نداشتید، می‌توانید با  پتو یا چادر ضخیم روی  کاپوت خودرو را بپوشانید. استارت زدن هرچندساعت یک بار نیز باعث به جریان افتادن موتور می‌شود و احتمال یخ‌زدگی را کاهش می‌دهد. تا زمانی که موتور خودرو سرد نشده می‌توان از طریق شیلنگ آب رادیاتور را خالی کرد تا مانع از یخ زدگی شود.

اگر همه اقدامات گفته شده را انجام دادید و موتور خودرو یخ زد بهتر است به نکات زیر توجه کنید :

1.در این زمان به هیچ وجه استارت نزنید.

2.درون رادیاتور را چک کنید و اگر رنگ ضد یخ مایل به قهوه‌ای بود یعنی عمر مفید آن تمام شده است و نیاز به تعویض دارد.

مقایسه انواع ضد یخ های پایه روغنی و پایه الکلی

استفاده از الکل به جای ضد یخ

استفاده از الکل صنعتی بجای ضد یخ می‌تواند در فصل سرما به صورت موقت جلوی  یخ زدن  آب رادیاتور خودرو را بگیرد. اما  دارای مضراتی نیز هست: در تابستان کاربردی ندارد و مانع جوشیدن آب نمی‌شود. الکل خاصیت ضد رسوب ندارد و نمی‌تواند جرم‌های رادیاتور را از بین ببرد.

ضد یخ قرمز بهتر است یا ضد یخ سبز

  1. ضد یخ‌های سبز و قرمز، در مواد تشکیل‌دهنده‌شان با همدیگر تفاوت دارند.
  2. ضد یخ سبز از مواد غیر آلی ساخته شده است اما ضد یخ قرمز ترکیبات اسیدی دارد.
  3. ضد یخ قرمزی که بر پایه‌ی الکل ساخته شود، عمر مفید بیشتری دارد.
  4. ضدیخ‌های قرمز، مانع ایجاد رسوب در رادیاتور می‌شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید