اخبار

بهترین زمان برای تعویض روغن موتور سیکلت

بهترین زمان برای تعویض روغن موتور سیکلت

در این مقاله به این سؤال قدیمی پاسخ خواهیم داد که بهترین زمان برای تعویض روغن موتور سیکلت چه زمانی است. از جمله چند نکته در مورد چگونگی بازرسی از سطح روغن. وقتی نوبت تعویض روغن می رسد ، جواب به سه چیز بستگی دارد:

  1. سال و مدل موتورسیکلت شما
  2. چند بار از موتور خود استفاده می کنید
  3. نوع روغن موتور که استفاده می کنید

به طور کلی سه (۳) نوع روغن موتور وجود دارد: روغن معدنی ، نیمه سنتتیک و روغن موتور کاملاً سنتتیک . موتورسیکلت های مختلف به انواع مختلف روغن موتور نیاز دارند. اگر یک موتورسیکلت دسته دوم خریداری کرده اید ، اولین کاری که باید انجام دهید این است که بلافاصله روغن موتور را عوض کنید ، صرف نظر از این که روغن هنوز تازه است یا خیر.

اگر صاحب یک موتورسیکلت با نام تجاری جدید یا نسبتاً جدید هستید ، تغییر روغن در فواصل مشخص بسیار مهم است. این فواصل به طور واضح در دفترچه راهنمای موتور شما مشخص شده است.

روغن موتور جریان خون موتور شماست. استفاده از نوع مناسب روغن موتور نه تنها عمر موتور شما را طولانی تر می کند بلکه باعث می شود موتور سیکلت شما هموارتر شود. در حقیقت ، استفاده از روغن موتور نامناسب ممکن است در واقع ضرر بیشتری داشته باشد تا منفعت برای بررسی بیشتر تا پایان مقاله با روغن سیتی همراه باشید.

نقش روغن موتورسیکلت چیست؟

روغن موتور نه تنها به عنوان روان کننده برای جابه‌جایی قطعات موتور عمل می‌کند، بلکه نقش‌های مهم دیگری نیز دارد؛ یکی از ویژگی های مهم روغن موتور این است که از اجزای حیاتی داخلی موتور محافظت می کند و در جلوگیری از ساییدگی و شست‌وشوی داخل موتور نقش دارد.

هر بار که موتورسیکلت خود را روشن می کنید و آن را احیا می‌کنید، روغن موتور در آن جا حضور دارد تا عملیات تمیز کردن، روان کردن و محافظت از موتور در برابر سایش و دمای بسیار بالا را انجام دهد. روغن موتور نقشی مهم در خنک نگه داشتن موتور دارد، مشابه یک مایع خنک‌کننده موتور. در طول عملکرد موتور، دمای داخلی محفظه احتراق به شدت افزایش می‌یابد و روغن موتور این دما را جذب می‌کند. با جذب حرارت، روغن موتور دمای داخلی موتور را کاهش داده و به خنک نگه داشتن موتور کمک می‌کند.

علاوه بر انتقال حرارت، روغن موتور همچنین وظیفه دیگری به عهده دارد، این وظیفه شامل روان کردن و روان نگه داشتن قطعات متحرک موتور می‌شود. با روان کردن قطعات، اصطکاک کاهش می‌یابد و عملکرد بهتر و صحیح‌تری برای موتور فراهم می‌شود. بنابراین جنب خنک کنندگی روغن موتور در محفظه احتراق و همچنین وظیفه روان کنندگی و حفظ عملکرد موتور، دو جنبه مهم و ضروری است که روغن موتور در عملکرد ایفا می‌کند.

اگر مطمئن نیستید که زمان تعویض روغن موتورتان فرارسیده است یا اگر نمی توانید دستورالعمل های تعویض روغن را در دفترچه راهنمای موتور خود پیدا کنید، می توانید از راهکارهایی، که در ادامه بیان شده است، استفاده کنید.

بهترین زمان برای تعویض روغن موتور سیکلت

از انواع مختلف روغن موتورسیکلت چه می‌دانید؟

روغن موتور سیکلت، انواع گوناگونی دارد. این تفاوت از نوع مواد اولیه‌ای ناشی می‌شود که روغن موتورها از آن ساخته شده‌اند. در ادامه به بررسی انواع روغن موتور می‌پردازیم:

روغن موتور معدنی

این روغن موتورها با نام روغن موتور معمولی نیز شناخته می‌شوند. دلیل این امر این است که این روغن در واقع فرآورده نفتی است که از نفت خام تصفیه شده تهیه می‌شود. در واقع می‌توان گفت این نوع روغن، شکلی از سوخت فسیلی است. در نتیجه از تجزیه زیرزمینی موجودات مرده تشکیل می‌شود. با این حال که نسبت به سایر روغن موتورها ارزان‌تر است و به عنوان یکی از روان کننده‌های موثر عمل می‌کند، اما به یک نکته باید توجه کنید. این نوع روغن‌ها حاوی مقدار مشخصی ناخالصی هستند. این ناخالصی‌ها نیز از نفت خام موجود در آن ناشی می‌شود. از ویژگی‌های این روغن این است که زود خراب می‌شود و مکررا نیاز به تعویض دارد.

روغن موتور سیکلت مصنوعی

روغن موتورهای مصنوعی، به جای این‌که از نفت خام تهیه شوند از مواد شیمیایی و پتروشیمی اصلاح شده تولید می‌شوند. این روغن‌ها، در طی یک فرآیند تولید پیچیده به دست می‌آید. در طی فرآیند تولید، از یک ترکیب شیمیایی دقیق استفاده می‌شود تا قطعات موتور روان حرکت کنند و عملکرد بهینه‌ای داشته باشند. از طرفی، این روغن‌ها دارای ناخالصی‌های روغن موتور معدنی یا معمولی نیستند. این روغن‌ها از موتور بیشتر محافظت می‌کنند و به سرعت هم نه تجزیه و نه خراب نمی‌شوند. اما فراموش نکنید این روغن‌ها از نظر اقتصادی، گران‌تر هستند.

روغن های نیمه مصنوعی

این روغن‌ها ترکیبی از روغن‌های معدنی و روغن‌های مصنوعی هستند. روغن‌های مصنوعی، بین ۵ تا ۳۰ درصد از ترکیبات این روغن‌های نیمه مصنوعی را تشکیل می‌دهند. حسن این روغن‌ها، تناسب عالی میان طول عمر و محافظت از موتور و قیمتی است که دارند.

چرا باید نسبت به تعویض به موقع روغن موتور سیکلت اقدام کنیم؟

آیا تا به حال از خود پرسیده اید که چرا باید تعویض روغن موتور سیکلت در فواصل زمانی منظم انجام شود؟ قبل از اینکه به این سوال پاسخ بدهیم، باید به موضوع مهمی اشاره کنیم. هدف شما از خرید روغن موتور سیکلت چیست؟ قطعا برای بهینه سازی عملکرد قطعات انجین و گیربکس موتور سیکلت. همچنین برای اینکه وسیله نقلیه شما به خوبی کار کند و استهلاک سنگینی را برای شما نداشته باشد.

زمانی که شما از موتور سیکلت خود استفاده می کنید، روغن موتور مانع ساییدگی، زنگ زدگی، خوردگی و آلوده شدن قطعات می شود. این روغن در برابر بسیاری از عوامل آسیب زای بیرونی از قطعات موتور سیکلت شما محافظت می کند. پس از مدتی استفاده از به دلیل مقاومت و محافظتی که روغن موتور در برابر عوامل آسیب زا داشته است، کیفیت و خاصیت خودش را از دست می دهد. در این صورت دیگر مانند قبل از قطعات انجین موتور سیکلت شما محافظت نخواهد کرد. بنابراین تعویض روغن موتور سیکلت در زمان مناسب باید انجام شود. زیرا در صورت استفاده از روغن موتور بی کیفیت، قطعا به قطعات موتور سیکلت شما آسیب های زیادی وارد می شود.

چگونه بفهمیم روغن موتورسیکلت کثیف است؟

برای این کار ، باید از نظر بصری وضعیت روغن موتور ، از جمله سطح روغن را بررسی کنید.

بسته به نوع ساخت و مدل موتور شما ، ۳ روش برای بررسی روغن وجود دارد:

  1. از قطره سطح روغن استفاده کنید. برای تعیین وضعیت روغن موتور ، به راحتی نوار را بکشید. اگر روغن موتور آبکی یا بسیار کثیف به نظر برسد (اگر رنگ آن مایل به سیاه باشد) احتمالاً زمان تغییر روغن است.
  2. گیج سطح روغن را بردارید. گیج روغن مانند یک سیخ دسته دار است که در کنار انجین قرار دارد. کافی است گیج یا پیچ را با استفاده از آچار بردارید تا وضعیت و سطح روغن بررسی شود. باز هم اگر روغن خیلی کثیف است ، باید جلو بروید و روغن را عوض کنید.
  3. از پنجره دید روغن استفاده کنید. آیا پنجره پلاستیکی شفاف با علائم HIGH و LOW در کنار میل لنگ را مشاهده کردید؟ این به شما می گوید روغن موتور کثیف است یا سطح روغن پایین است.

با این وجود ، استفاده از پنجره دید روغن بهترین راه برای بررسی عدم کثیف بودن روغن نیست ، اما حداقل ایده ای در مورد وضعیت کلی روغن موتور به شما می دهد.

به خاطر داشته باشید که رنگ طبیعی روغن استفاده شده باید قهوه ای تا کمی سیاه باشد. این بدان معنی است که روغن کار خوبی در تمیز کردن و محافظت از موتور شما دارد.

بهترین زمان برای تعویض روغن موتور سیکلت

بهترین زمان برای تعویض روغن موتور سیکلت چه زمانی است؟ کنیم؟

بهترین و مناسب ترین زمان برای تعویض روغن موتور سیکلت زمانی است که روغن موتور هنوز کیفیت و کارایی خودش را از دست نداده باشد. اما آیا میدانید این را چگونه باید تشخیص دهید؟ تعداد کیلومتری که طی کرده اید راهنمای مناسبی برای شما هستند. زمانی که روغن انجین موتور سیکلت خود را تعویض می کنید، باید ببینید که این روغن تا چند کیلومتر از قطعات موتور سیکلت شما محافظت می کند؟

معمولا روغن های انجین موتور سیکلت بین 3000 تا 4000 کیلومتر از قطعات موتور سیکلت محافظت می کنند. بنابراین شما باید زمانی که کارکرد موتور شما به این میزان نرسیده است، روغن موتور را تعویض کنید. در صورتی که استفاده معمولی از موتور سیکلت خود دارید، باید سالی دو بار روغن موتور آن را تعویض کنید.

در این صورت قبل از اینکه کیفیت و کارایی روغن موتور سیکلت از دست برود، شما آن را تعویض کرده اید. به این می گویند بهترین زمان برای تعویض روغن انجین موتور سیکلت.
البته باید به این موضوع توجه داشته باشید که سبک رانندگی شما نیز یکی از عوامل مهم در زمان تعویض روغن موتور سیکلت است. در صورتی که شما به طور منظم و هر روز از وسیله نقلیه خود استفاده کنید، باید در فواصل زمانی زودتری روغن موتور آن را تعویض کنید. البته یک سری عوامل دیگر مانند شرایط آب و هوایی، جاده ای که در آن رانندگی می کنید، مدل موتور سیکلت و… همگی این موارد در زمان تعویض روغن موتور تاثیرگذار هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید