آموزشی

مزایای استفاده از روغن موتور سنتتیک

روغن موتور سنتتیک

مزایای استفاده از روغن موتور سنتتیک ( ترکیبی ) : برای استفاده از روغن موتوری که بسیار معمولی و عادی کار می کند چرا یک روغن سنتتیک را مورد استفاده قرار می دهید ؟ آیا به نظر شما روغن های ترکیبی ” هزینه ی بالایی ندارد ؟

در استفاده از روغن موتورهای سنتتیک ( ترکیبی ) با وجود گران بودن در وحله اول به صرفه بودن ان مشخص نیست ولی در طول استفاده از این روغن موتور سنتتیک ( ترکیبی ) به امتیازات زیادی مانند عملکرد دمایی بهتر, بازه های زمانی طولانی تر تعویض روغن و بهتر شدن و به صرفه شدن مصرف سوخت دست یافت . این مزایای استفاده از روغن موتور سنتتیک در نهایت با صرفه بودن استفاده اقتصادی آن را کاملا توجیه می کند. برای بررسی بیشتر ویژگی های روغن موتور سنتتیک تا انتها همراه روغن سیتی باشید.

روغن سنتتیک چیست؟

روغن سنتتیک از روغن خام مشتق می‌شود که نحوه پردازش آن با روغن موتورهای معدنی کاملا متفاوت است. تفاوت در نحوه پردازش انواع روغن موتور تعیین کننده تفاوت عملکرد و کاربرد آنهاست. روغن تمام سنتتیک تصفیه شده و خالص است که برای موتورهای مدرن اتومبیل مناسب است. به دلیل خالص بودن روغن موتورهای سنتتیک، عملکرد بهتری دارند و بین قطعات موتور راحت‌تر حرکت می‌کنند.

معمولا روغن‌های مصنوعی یا سنتتیک برای وسایل نقلیه مدرن با موتور توربو شارژ استفاده می‌شوند چون موتورهای توربو شارژ نسبت به موتورهای استاندارد در دمای بالاتری کار می‌کنند. روغن موتور سنتتیک برای وسایل نقلیه‌ای مناسب است که دائم در ترافیک هستند و دائم در حال حرکت و ترمز گرفتن هستند. همچنین بهتر است برای وسایل نقلیه سنگین و خودروهایی که در فصل گرما و سرما هستند از روغن سنتتیک استفاده کنید.

روغن موتور نادرست

مزایای استفاده از روغن موتور سنتتیک ( ترکیبی )

تنها خالص ترین مولکول های روغن را که از نظر شکل و ابعاد شبیه به هم می باشند , روغن های ترکیبی در ترکیب خود از آن برخوردار می باشند . این مورد باعث بوجود آمدن اصطکاک کمتر سیال – سایش کمتر آن با قطعاتی که داخل موتور می باشند و افزایش توان اسب بخار و گشتاور موتور می شود .

اگر تمایل دارید سالهای سال به اندازه ی صدها مایل کارکرد اتومبیل خود را نگهداری کنید , قطعا سرمایه گذاری بر روی یک روان ساز ترکیبی با تعداد کمتر دفعات تعویض و مشکلات موتوری می تواند جواب بدهد . با این حال به یاد داشته باشید زمانی روغن های ترکیبی بهترین و موثرترین کارایی را خواهند داشت که از همان ابتدای موتور , استفاده شده باشند .

کارکرد با زمان طولانی و پس از آن تعویض کردن روغنی که مورد استفاده قرار گرفته با روغن های ترکیبی می تواند موجب بروز نشتی در محل هایی که آب بندی شده است را بگیرد . با این تفاسیر الزامی است که در مواقع انتخاب روغن موتور برای موتور اتومبیل خود از جمیع مزایای استفاده شده از روان سازه های ترکیبی مطمن شده و تمامی این موارد را در نظر بگیرید .

مزایای روغن موتور سنتتیک 

  • ناخالصی کمتر نسبت به روغن‌های معدنی یا مینرال
  • کاهش مصرف سوخت
  • جلوگیری از سایش قطعات خودرو
  • حفظ خاصیت روغن موتور و نیاز به تعویض کمتر
  • مقاومت بالا در برابر گرما و حرارت
  • افزایش طول عمر روغن موتور و مقرون به صرفه نسبت به روغن‌های مینرال

روغن نیمه سنتتیک چیست؟

روغن نیمه سنتتیک ترکیبی از روغن‌های سنتتیک و مینرال است که عملکرد بهتری نسبت به روغن موتور مینرال و عملکرد پایین تری نسبت به روغن موتور سنتتیک دارد. روغن‌های نیمه سنتتیک دوستدار جیب شما هستند چون در عین به صرفه و اقتصادی بودن، برخی ویژگی‌های روغن سنتتیک را داراست.

روغن موتور نادرست

ویژگی‌های روغن موتور نیمه سنتتیک چیست؟

  • ارزان‌تر از روغن سنتتیک و گران‌تر از روغن مینرال
  • مخلوطی از روغن موتور سنتتیک و مینرال
  • عملکرد بهتر از روغن موتورهای مینرال

روغن‌های مینرال

روغن‌های مینرال یا ارگانیک یا پایه معدنی که بر پایه نفت خام ساخته می‌شود، شناخته‌شده‌ترین نوع روغن برای ما هستند و از گذشته در خودرو‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته‌‌اند.

روغن‌هایی که از دو نوع گفته شده دیگر نباشند، از این دست خواهند بود و معمولا روی جعبه و ظرف روغن‌های مینرال، چیزی از مینرال بودن آنها نوشته نشده که نشانگر مینرال بودن آن روغن است که با این حساب و کمی دقت، درمی‌یابیم که درصد بسیار بالایی از روغن‌های موجود در بازار از نوع مینرال هستند.

ویژگی‌های روغن موتور مینرال چیست؟

  • ارزان و کم هزینه
  • نیاز به تعویض در کوتاه مدت
  • عدم کاهش حرارت و دمای بالای موتور
  • مناسب برای موتور وسایل نقلیه قدیمی

تفاوت روغن موتور سنتتیک و مینرال چیست؟

روغن موتور سنتتیک نسبت به روغن موتور مینرال عملکرد بهتری دارد و در برابر دمای بالا مقاوم‌تر است. یکی دیگر از تفاوت‌های اصلی بین روغن موتور سنتتیک و مینرال می‌توان به کیفیت و عملکرد روغن سنتتیک اشاره کرد که طولانی مدت عملکردی عالی دارد و دیرتر نیاز به تعویض دارد. وجه مشترک روغن موتور سنتتیک و مینرال این است که هر دو پس از بسته بندی در کارخانه، تا 5 سال قابل استفاده و قابل فروش هستند.

آیا می‌توان از روغن موتور نیمه سنتتیک به جای روغن موتور سنتتیک استفاده کرد؟

همواره متخصصان این صنعت تاکید کرده‌اند همیشه یک نوع روغن موتور استفاده کنید. یعنی اگر تا به حال از روغن سنتتیک برای خودروی خود استفاده می‌کردید، بهتر است همیشه روغن موتور سنتتیک استفاده کنید. اما اگر شما به جای روغن موتور سنتتیک از روغن موتور نیمه سنتتیک استفاده کنید، فورا برای موتور مشکل پیش نمی‌آید اما در طولانی مدت موجب کاهش کارایی موتور می‌شود و از موتور کمتر محافظت می‌کند.

پس اگر متخصص به شما روغن موتور سنتتیک را معرفی کرده است، همیشه از روغن سنتتیک استفاده کنید تا به موتور آسیبی نرسد. در عوض اگر قبلا از روغن موتور نیمه سنتتیک استفاده می‌کردید، با استفاده از روغن موتور سنتتیک برای موتور مشکلی ایجاد نمی‌شود و از موتور بهتر محافظت می‌کند.

روغن موتور سنتتیک

ویژگی های روغن موتور خوب

یک روغن موتور خوب باید غلظت مناسبی داشته باشد یعنی نه بسیار روان باشد و نه بسیار غلیظ. لایه فیلم روغن روان سریع‌تر پاره می‌شود و زودتر دچار کاویتاسیون (حباب زدن و تبخیر شدن) می‌شود. از طرفی روغنی که غلظت بالایی دارد، به سختی در مسیر‌های روغن‌کاری جاری می‌شود و به اجزای سیستم مثل اویل پمپ (‌پمپ روغن‌) فشار می‌آورد.

دیگر ویژگی روغن موتور خوب این است که باید به تدریج در موتور سیاه شود یعنی ظرفیت دریافت ناخالصی‌ها و دوده‌های حاصل از احتراق کم کم در بین مولکول‌های آن قرار بگیرد. عده‌ای بر این باورند که روغن موتور خوب باید زود سیاه شود تا نشان از کارایی بالایش باشد و یا بر عکس دیر یا حتی اصلا سیاه نشود که نشانگر مقاومت بالایش باشد.

در صورتی که روغن باید با دریافت ناخالصی‌ها تغییر رنگ دهد و آرام آرام سیاه شود. درمورد زمان تعویض روغن هم توجه کنید که روغن موتور را معمولا هزار کیلومتر زودتر از زمانی که برایش ذکر شده است، تعویض کنید؛ چرا که خودرو مدت زمان زیادی را نیز در ترافیک و به صورت درجا روشن است و کار می‌کند درحالی در کیلومتر ماشین محاسبه نمی‌شود.

فیلتر روغن هزینه‌ای ندارد، پس با هر بار تعویض روغن، آن را نیز نو کنید و از یکی در میان کردن تعویض آن خودداری نمایید. فیلتر محل جمع شدن ناخالصی‌هاست، پس هرچه سریع‌تر باید با نمونه سالم عوض شود تا در کیفیت روغن جدید نیز اثری نگذارد. از موادی که به روغن موتور اضافه می‌شوند تا غلظت آنها را بالا ببرد، جدا پرهیز کنید.

این مواد کارایی نداشته و شاید حتی با روغن موتور شما نیز ناسازگار باشد. از ترکیب چند روغن با هم خودداری کنید. ممکن است روغن‌ها دارای تفاوت‌هایی با هم باشند و در کارایی هم اختلال ایجاد کرده و اثر نامطلوبی بر جای بگذارند.

نکته بعدی هم این است که از روغن‌های تصفیه شده به هیچ وجه استفاده نکنید. این روغن‌ها برای خودرو‌های امروزی مناسب نیستند و تقلب‌های گسترده‌ای در بازار از آنها صورت می‌گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید