آموزشی

آیا روغن موتور خودرو برای موتور سیکلت مناسب است؟

آیا روغن موتور خودرو برای موتور سیکلت مناسب است؟

آیا روغن موتور خودرو برای موتور سیکلت مناسب است؟ اگر گمان می کنید روغن موتور مناسب موتور سیکلت همان روغن موتور خودرو است، خواندن این بخش را از دست ندهید.

آیا می دانید روغن موتور مناسب موتور سیکلت چه روغن موتوری است؟ بسیاری از کسانی که هم خودروی سواری و هم موتور سیکلت دارند می پرسند، آیا می توان از روغن خودرو برای موتور سیکلت استفاده کرد؟ این تقریبا یکی از پرتکرارترین سوالاتی است که در خصوص تعویض روغن موتور سیکلت و استفاده از روغن خودرو پرسیده می شود. به همین علت تصمیم داریم در این بخش صحیح ترین پاسخ به این سوال را در اختیارتان قرار دهیم با روغن سیتی همراه باشید.

درباره اتومبیل‌ها و موتورسیکلت‌ها اکثر مردم می‌دانند که آن‌ها برای عملکرد صحیح نیاز به مایعات خاصی دارند.
یکی از این مایعات که بسیاری از وسایل نقلیه از آن استفاده می‌کنند روغن موتورسیکلت است. اگر صاحب یک موتورسیکلت باشید و به طور منظم برای نگهداری و مراقبت از آن اقدامات لازم را انجام داده باشید احتمالاً چندین بار آن را عوض کرده اید.
اما سوالی که برای بسیاری از موتورسواران وجود دارد این است که آیا امکان استفاده از روغن اتومبیل برای موتورسیکلت وجود دارد؟

پاسخ این است که اگر گزینه دیگری ندارید که بتوانید از آن برای موتورسیکلت خود استفاده کنید و یا به طور تصادفی از روغن موتور اتومبیل استفاده کرده‌اید اشکالی ندارد، اما نباید این کار را به طور مکرر انجام دهید.

به این دلیل که ممکن است مشکلاتی را برای وسیله نقلیه شما به همراه داشته باشد و اگر روغن موتور اتومبیل و موتورسیکلت شما وجود دارد بهتر است برای تعویض آن اقدام کنید.

روغن موتور خودرو

روغن موتور خودرو وظیفه روانکاری، جلوگیری از اصطکاک، خوردگی و ساییدگی قطعات خودرو را بر عهده دارد و همچنین در بهبود راندمان قطعات خودرو نقش اساسی دارد. لازم به ذکر است که پاک کردن و تمیز نمودن قطعات از رسوب و آلایندگی نیز از وظایف روغن موتور خودرو می باشد.

با انتخاب روغن خودرو مناسب شما عملکرد وسیله نقلیه خود را افزایش می دهید و به دلیل وجود مواد افزودنی مخصوص، حرارت خودرو و قطعات را کاهش می دهید و از آسیب رسیدن به دیگر قطعات جلوگیری خواهید نمود. روغن موتورها گرانروی و ویسکوزیته متفاوت دارند که بر روی کیفیت روغن تاثیر خواهد گذاشت.

آیا روغن موتور خودرو برای موتور سیکلت مناسب است؟

روغن موتور موتورسیکلت

به دلیل ساده بودن سیستم موتورسیکلت در روغن موتور موتورسیکلت نیز افزودنی های ساده ای اضافه شده است. وظیفه این روغن همانند روغن موتور خودرو می باشد و عمل روانکاری قطعات موتورسیکلت، جلوگیری از سایش قطعات، کاهش اصطکاک و خنک کاری موتور را بر عهده دارد. این روغن ها خاصیت تمیز کنندگی بالایی دارند و رسوب ایجاد شده بر روی قطعات را از بین می برند.

ویسکوزیته و گرانروی روغن موتور بسیار مهم می باشد و در هنگام خرید روغن موتور به آن توجه کرد. همچنین در هنگام خرید روغن موتورسیکلت باید به شرایط آب و هوایی منطقه خود توجه نمایید و روغنی مناسب با وضعیت آب و هوا درون موتورسیکلت خود بریزید. به طور کلی در مناطق سردسیر استفاده از روغن موتورهایی با گرانروی پایین پیشنهاد می شود. این روغن ها رقیق هستند و به راحتی می توانند عمل روانکاری را انجام دهند. همچنین در مناطق گرمسیر نیز باید از روغن موتور با گرانروی بالا استفاده نمود تا درون پمپ روغن به راحتی بتواند وظیفه خود را انجام دهد و قطعات را روغن کاری نماید.

آیا روغن موتور خودرو برای موتور سیکلت مناسب است؟

اگر بخواهیم در یک کلام به این سوال پاسخ دهیم که آیا روغن موتور خودرو برای موتور سیکلت مناسب است؟ باید بگوییم قطعا خیر! باید این را در نظر داشته باشید که روغن موتور کاملا مناسب با نوع گیربکس و قطعات وسیله نقلیه تولید می شود. قطعا قطعات گیربکس و موتور خودرو با موتور سیکلت تفاوت های زیادی دارند. معمولا در روغن موتورهایی که برای خودرو تولید می شود، دارای افزودنی های بیشتری هستند. زیرا اصطکاک بین قطعات خودرو بیشتر است.

اما افزودنی هایی که برای تولید روغن موتور سیکلت استفاده می شود، به طبع کمتر است. پس باید در نظر داشته باشید که افزودنی های زیاد روغن موتور خودرو، باعث فرسایش و خرابی قطعات موتور سیکلت می شود. در یک کلام باید بگوییم اگر می خواهید نظاره گر خرابی قطعات موتور سیکلت خود شوید، از روغن موتور مناسب برای خودرو استفاده کنید!

آیا روغن موتور خودرو برای موتور سیکلت مناسب است؟

چرا نباید از روغن موتور اتومبیل برای موتورسیکلت استفاده کرد؟

موارد مشابه بسیار زیادی وجود دارد که افراد به اشتباه از روغن موتور اتومبیل برای موتورسیکلت خود استفاده کرده‌اند.

گاهی نیز آن‌ها به دلیل عدم وجود گزینه دیگر مجبور به استفاده از روغن موتور اتومبیل شده اند.

هر چند که به شکل اشتباهی و اتفاقی برای یک بار مشکل جدی ایجاد نمی‌کند، اما تکرار آن می‌تواند باعث مسائل جدی برای موتور شما شود.

کارکرد اصلی روغن موتور محافظت از اجزای داخلی موتورسیکلت است.

زمانی که روغن موتور اتومبیل در خودرو قرار می‌گیرد و اتومبیل روشن می‌شود روغن از مخزن مکیده می‌شود و سپس از طریق فیلتر‌ها برای تمیز کردن سایر بخش‌ها تحویل داده می‌شود و با عبور از مدارهای مختلف به قسمت‌های بحرانی مانند بلبرینگ و سوپاپ می‌رسد.

از آنجا که از بسیاری از این قسمت‌ها به سرعت حرکت می‌کند بسیار مهم است که حتماً آن‌ها را روغن کاری کند تا قطعات را از خطر گرمازدگی و اصطکاک نجات دهد. به این دلیل که حرارت و استفاده بیش از حد باعث شکست و ساییدگی قطعات می‌شود.

در این بین عملکرد موتورسیکلت شبیه به موتور خودرو است.

روغن داخل پمپ و‌مخزن مخصوص ذخیره می‌شود. زمانی که موتورسیکلت روشن می‌شود روغن با عبور از طریق فیلترها و قسمت‌های حیاتی وسیله نقلیه به آن‌ها تحویل داده می‌شود.
به دلیل شباهت‌هایی که در عملکرد روغن موتور وجود دارد استفاده از روغن ماشین برای موتورسیکلت مضر نیست.

با این حال اگر استفاده از آن طولانی شود، اختلافات بین مواد آن‌ها می‌تواند منجر به مشکلات بزرگ‌تری برای موتور شما شود.

روغن موتور مناسب موتور سیکلت چه ویژگی هایی دارد؟

اولین و مهمترین گامی که شما باید برای حفظ سلامت و عملکرد بهینه قطعات موتور سیکلت داشته باشید، مراجعه به دفترچه راهنمای آن است. قطعا در دفترچه راهنما، در خصوص ویژگی های مهم روغن موتور مناسب موتور سیکلت اطلاعاتی وجود دارد.

معمولا در دفترچه راهنمای موتور سیکلت اطلاعاتی در خصوص استانداردها و شاخص های مهم برای انتخاب روغن موتور اطلاعاتی نوشته شده است. این را به خاطر داشته باشید که موتور سیکلت ها به دسته کلاچ خشک و کلاچ تر تقسیم می شوند. در صورتی که از روغن موتور مناسب موتور سیکلت استفاده نشود، قطعا به سیستم کلاچ موتور سیکلت آسیب های زیادی وارد می شود. بنابراین روغن موتوری که برای وسیله نقلیه خود انتخاب می کنید، باید با سیستم کلاچ و گیربکس موتور سازگار باشد. برای مطلع شدن از ویژگی های سازگار با موتور سیکلت حتما به دفترچه راهنما وسیله نقلیه تان مراجعه کنید.

چه نوع روغن موتوری برای موتور سیکلت مناسب است؟

علاوه بر مواردی که در بخش قبلی برایتان عنوان کردیم، شما باید به نوع روغن موتور نیز توجه کنید. روغن موتورهای معدنی که بر پایه نفت خام تولید می شوند و روغن موتورهایی که از مواد سنتزی تولید می شوند. این روغن موتورها سنتتیک نام دارند. باید این را بدانید که روغن موتورهای معدنی و سنتتیک عملکردهای متفاوتی دارند.

پس نمی توان آنها را از نظر عملکرد یکسان دانست. معمولا قیمت روغن موتورهای سنتتیک در مقایسه با روغن موتورهای معدنی بیشتر است. زیرا برای گیربکس های جدید استفاده از این روغن موتورها توصیه می شود. همچنین افزودنی هایی که در این نوع روغن موتورها وجود دارند، از قطعات موتور بیشتر محافظت می کنند. بنابراین روغن موتور مناسب موتور سیکلت با توجه به مدل و سال ساخت موتور سیکلت متفاوت است.

آیا روغن موتور خودرو برای موتور سیکلت مناسب است؟

چه مدت طول می‌کشد تا روغن موتورسیکلت خراب شود؟

اگر روغن به طور مداوم در معرض اکسیژن و آلاینده‌ها قرار گیرد، این مسئله منجر به اسیدی شدن و رسوب آن می‌کند. در نتیجه ممکن است باعث بروز مشکلاتی در عملکرد موتور شود.

اگر بیش از ۶ ماه از استفاده این روغن موتور گذشته باشد بهتر است برای تعویض آن اقدام کنید.

برای بسیاری از افراد این سوال به وجود می‌آید که آیا می‌توان از روغن موتورسیکلت برای خودرو استفاده کرد؟

به شکل مشابه باید گفت که اگر به صورت موقت و به دلیل ناچاری باید از روغن موتورسیکلت برای خودروی خود استفاده کنید مشکلی وجود ندارد. با این حال بهتر است به محض دستیابی به یک فرصت مناسب آن را تعویض کنید، زیرا استفاده طولانی مدت از خرابی موتور خودرو خواهد شد.

در نهایت نگهداری و بررسی منظم شرایط موتورسیکلت می‌توانید به خوبی از آن نگهداری کنید و نگران هزینه‌ها و مشکلات که ممکن است به بار بیاورد نباشید.

کلام آخر

در این بخش اطلاعاتی در خصوص انتخاب روغن موتور مناسب موتور سیکلت در اختیارتان قرار دادیم. نکته ای که لازم است آن را در نظر بگیرید، جایگزین نکردن روغن موتور خودرو با روغن موتور برای موتور سیکلت است. این دو روغن از نظر عملکرد و کارایی با یکدیگر کاملا متفاوت هستند. پس هرگز از روغن موتوری که مناسب خودرو است برای موتور سیکلت استفاده نکنید. در نهایت باید بگوییم برای انتخاب روغن موتور مناسب برای موتور سیکلت حتما از دفترچه راهنما کمک بگیرید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید