آموزشی

انتخاب روغن موتور مناسب خودروی شما

روغن موتور مناسب

امروزه روغن موتورهای زیادی در بازار وجود دارد و با توجه به تنوع روغن موتورها، انتخاب روغن موتور مناسب خودرو شما ممکن است کاری دلهره‌آور و سخت باشد. این در حالی است که اگر اطلاعات لازم را راجع به روغن موتورها داشته باشید، به راحتی می‌توانید روغن موتور مناسب خودرو خود را انتخاب کنید. برای این کار نیاز دارید تا با برخی شاخص‌ها و معیارهای روغن موتور مناسب خودرو آشنا شوید. در ادامه مقاله از روغن سیتی به بررسی مفصل انواع روغن موتور می‌پردازیم، پس در ادامه با ما همراه باشید.

دفترچه راهنمای خودرو را کامل بخوانید.

اولین گام برای انتخاب روغن موتور مناسب خودرو، مطالعه دفترچه راهنمای خودرو می‌باشد. در دفترچه راهنمای خودرو به شما وزن مورد نیاز روغن توصیه شده و فرمت استاندارد ویسکوزیته برای مثال 10W30 یا موارد دیگر ذکر شده است. شما باید وزن و نوع روغن موتور را برای فصول مختلف و نیاز خودرو خود، تنظیم کنید که در ادامه به طور دقیق در این باره صحبت خواهیم کرد.

اگر قصد استفاده منظم از روغن موتور در دمای معتدل را دارید​، آنچه در دفترچه راهنمای خودرو توصیه شده است، روغن موتور مناسب برای خودرو شما می‌باشد و تنها کافی است دفترچه را مطالعه کنید.

API روغن موتور مناسب خودرو

یک روغن موتور خوب را چگونه تشخیص دهیم؟ اگر روغن موتور شما مرغوب باشد، یک علامت دو کاراکتری را روی کانتینر می‌بینید که نشان دهنده‌ی آخرین استانداردهای خدمات API SP برای موتورهای بنزینی و CK-4 برای موتورهای دیزلی است.

این حروف بر اساس گروهی از آزمایشات تخصصی روی موتور است که توانایی روغن را برای محافظت از موتور در برابر سایش و رسوبات و لجن در دمای بالا تعیین می‌کند و نشان می‌دهد که روغن موتور ضد رسوب است یا نه. اگر دوست دارید در این زمینه اطلاعات بیشتری داشته باشید، ما API لیست کاملی از این استانداردها را در این‌جا آورده‌ایم.

حتماً مطمئن شوید روغنی می‌خرید که تحت استانداردهای فعلی آزمایش شده است. تا زمان نگارش این مقاله، استاندارد شامل SP، SN، SM، SL و SJ برای موتورهای بنزینی و CK-4، CJ-4، CI-4، CH-4 و FA-4 برای موتورهای دیزلی است.

 روغن موتور مناسب

روغن موتور مناسب خودرو باید دارای چه شاخص ویسکوزیته‌ای باشد؟

گرانروی یا ویسکوزیته به مقاومت سیال در برابر جریان اشاره دارد. ویسکوزیته اکثر روغن‌های موتور بر اساس غلظت آن در صفر درجه فارنهایت، با عدد قبل از W که مقاومت روغن در فصل زمستان را نشان می‌دهد و همچنین غلظت آن در 212 درجه که با شماره دوم بعد از W نشان داده می‌شود، رتبه‌بندی می‌شود.

روغن موتور خودرو با گرم شدن رقیق‌تر می‌شود و با سرد شدن غلیظ‌تر می‌شود. از نظر منطقی، روغن غلیظ‌تر به طور کلی روانکاری بهتری را بین قطعات متحرک حفظ می‌کند. با افزودنی‌های مناسب که به مقاومت در برابر رقیق شدن بیش از حد در برابر گرما کمک می‌کنند، می‌توان یک روغن موتور را برای یک ویسکوزیته در فصل سرد و یک ویسکوزیته دیگر را در فصل گرم درجه‌بندی کرد. هرچه مقاومت روغن در برابر رقیق شدن بیشتر باشد، عدد دوم بیشتر خواهد بود (برای مثال 10W40 در مقابل 10W30)  و این یعنی این روغن موتور مناسب خودرو شما می‌باشد.

در عین حال، در دماهای پایین، روغن موتور باید در برابر غلیظ شدن زیاد مقاوم باشد تا بتواند به درستی به تمام قسمت‌های متحرک موتور شما برسد. غلظت بیش از حد نیز می‌تواند راه اندازی موتور را دشوارتر کند که باعث کاهش مصرف سوخت می‌شود. اگر روغن بیش از حد غلیظ باشد، موتور به انرژی بیشتری برای چرخاندن میل لنگ نیاز دارد که تا حدی در حمام روغن غوطه‌ور شده است.

هرچقدر عدد قبل از حرف W کوچک‌تر باشد، روغن موتور در هوای سرد عملکرد بهتری دارد؛ بنابراین معمولا روغن موتور 5 واتی برای استفاده در زمستان توصیه می‌شود. با این حال، روغن‌های سنتتیک را می‌توان طوری فرموله کرد که در هنگام سرما راحت‌تر جریان یابند. روغن موتور مناسب خودروهایی با موتورهای پیچیده و گرم‌تر، روغن موتوری است که در کد ویسکوزیته آن عدد دوم بیشتر از عدد اول باشد.

روغن موتورهای معمولی، سنتتیک و نیمه سنتتیک

در این بخش به بررسی روغن موتورهای معمولی، سنتتیک و نیمه سنتتیک و تفاوت آنها با یکدیگر می‌پردازیم:

روغن موتور معمولی

این روغن موتور مناسب خودروهای جدید است. همه روغن موتورهای مرغوب دارای این روغن‌ها هستند که در چندین ویسکوزیته موجود بوده و با آخرین سطح خدمات API آزمایش شده‌اند. خودروسازان معمولا روغن موتور 5W20 یا 5W30 را برای دماهای سردتر و روغن موتور 10W30 را به عنوان انتخابی برای دمای بالاتر محیط معرفی می‌کنند.

در نظر داشته باشید که مهم‎تر از هرچیزی، تعویض منظم روغن موتور و فیلتر است که نباید نادیده گرفته شود. توصیه می‌کنیم روغن موتور خود را هر 4000 مایل یا چهار ماه یک‌بار یا حداقل دو بار در سال تعویض کنید. اگر خودروی شما نشانگر تعویض روغن الکترونیکی روی دسته ابزار خود دارد، از دستورالعمل آن پیروی کنید و مطمئن شوید که پس از اتمام تعویض روغن، آن را مجددا تنظیم کنید.

روغن موتور سنتتیک

این روغن موتور مناسب خودروهایی با تکنولوژی پیشرفته می‌باشد. روغن‌هایی که برای موتورهای با تکنولوژی بالا و یا مصارف سنگین ساخته می‌شوند. چه ماشین فورد F-150 و چه شورولت کوروت با جدیدترین موتور LS سوپرشارژ، مملو از مواد افزودنی سنتتیک هستند. برچسب‌های این روغن‌ها نشان می‌دهد که آیا این روغن موتورها آزمایشات سخت‌گیرانه‌ای را برای عملکرد برتر و طولانی مدت، از شاخص ویسکوزیته گرفته تا محافظت در برابر رسوبات، گذرانده‌اند یا خیر.

البته ممکن است برخی از ویژگی‎ های مورد نیاز موتور خودرو شما را روغن‌های سنتتیک نداشته باشند، لذا بهتر است از دفترچه راهنمای خودرو خود کمک بگیرید.

روغن موتور نیمه سنتتیک

این روغن موتورها دارای دوز روغن سنتتیک هستند که با روغن ارگانیک مخلوط شده‌اند و برای محافظت در برابر بارهای سنگین‌تر موتور و درجه حرارت بالا فرموله شده‌اند. این موضوع به طور کلی به این معنی است که آنها فراریت کمتری دارند، بنابراین بسیار کمتر تبخیر می‌شوند، که باعث کاهش اتلاف روغن و افزایش مصرف سوخت می‌شود.

این روغن موتورها در بین رانندگان وانت و کامیون‌ها، که نیاز به حفاظت بیشتری برای فعالیت‌هایی که فشار بیشتری به موتور وارد می‌کنند، مانند حمل بارهای سنگین دارند، محبوب هستند. آنها همچنین بسیار ارزان‌تر از روغن موتورهای سنتتیک هستند.

 روغن موتور مناسب

با مواد افزودنی روغن آشنا شوید!

استفاده شرکت‌های نفتی از افزودنی‌ها رویکرد دیگری برای بهبود و حفظ عملکرد روغن است. دمای بالای موتور با رطوبت، محصولات جانبی احتراق (مانند بنزین نسوخته)، زنگ زدگی، خوردگی، ذرات سایش موتور و اکسیژن ترکیب می‌شود و لجن و لاک تولید می‌کند که می‌تواند باعث لجن زده شدن موتور شود و به موتور آسیب برساند.

افزودنی‌ها با به حداقل رساندن لجن و لاک به حفظ روانکاری روغن کمک می‌کنند. در اینجا دسته بندی اصلی مواد افزودنی و چرایی اهمیت آن‌ها آمده است:

  • بهبود دهنده‌های شاخص ویسکوزیته: با افزایش دما، تمایل روغن به نازک شدن را کاهش می‌دهند.
  • شوینده‌ها: بر خلاف مواد شوینده که برای شستن لباس‌ها استفاده می‌کنید، شوینده‌های موجود در روغن سطوح موتور را تمیز نمی‌کنند. آن‌ها برخی از رسوبات را حذف می‌کنند، در درجه اول مواد جامد. با این حال، هدف اصلی آن‌ها تمیز نگه داشتن سطوح با جلوگیری از تشکیل رسوبات در دمای بالا، زنگ زدگی و خوردگی است.
  • پراکنده کننده‌ها: این ذرات جامد را با نگه داشتن آن‌ها در محلول پراکنده می‌کنند تا به هم نرسند و لجن، لاک یا اسید تشکیل ندهند. برخی از افزودنی‌ها هم به عنوان شوینده و هم به عنوان پخش کننده عمل می‌کنند.
  • عوامل ضد سایش: گاهی اوقات لایه روانکاری ایجاد شده توسط روغن خراب می‌شود، بنابراین عوامل ضد سایش باید از سطوح فلزی محافظت کنند. یک ترکیب روی و فسفر به نام ZDDP همراه با سایر ترکیبات فسفر (و گوگرد) بهترین مورد برای استفاده در طولانی مدت است. باید بدانید، ZDDP مخفف دی آلکیل دی تیوفسفات روی است.

سایر افزودنی‌های روغن موتور

  • اصلاح کننده‌های اصطکاک: این‌ها با عوامل ضد سایش یکسان نیستند. آن‌ها اصطکاک موتور را کاهش می‌دهند و در نتیجه می‌توانند مصرف سوخت را بهبود بخشند. برای این کار از گرافیت، مولیبدن و سایر ترکیبات استفاده می‌شود.
  • کاهش دهنده‌های نقطه ریزش: فقط به این دلیل که درجه ویسکوزیته 0 درجه فارنهایت پایین است به این معنی نیست که روغن به راحتی در دماهای پایین جریان می‌یابد. روغن حاوی ذرات موم است که می‌تواند مسدود شود و جریان را کاهش دهد. بنابراین از این مواد افزودنی برای حفظ جریان آن در سرما استفاده می‌شود.
  • آنتی اکسیدان‌ها: با مقررات سختگیرانه انتشار گازهای گلخانه‌ای که منجر به دمای موتور بالاتر می‌شود را مصدود می‌کند. آنتی اکسیدان‌ها برای جلوگیری از اکسیداسیون که باعث غلیظ شدن روغن می‌شود مورد نیاز است. برخی از مواد افزودنی که عملکردهای دیگری را انجام می‌دهند نیز به این منظور عمل می‌کنند، مانند عوامل ضد سایش.
  • بازدارنده‌های کف: حرکت میل لنگ از طریق روغن در ظرف روغن باعث ایجاد کف می‌شود. فوم روغن به اندازه جریان مایع روان کننده نیست، بنابراین روغن‌ها دارای بازدارنده‌های کف هستند که باعث فرو ریختن حباب‌های کف می‌شود.
  • بازدارنده‌های زنگ زدگی یا خوردگی: این مواد از قطعات فلزی در برابر اسیدها و رطوبت محافظت می‌کنند.

 روغن موتور مناسب

خلاصه مقاله

برای انتخاب روغن موتور مناسب خودرو لازم است دفترچه راهنمای خودرو را کامل مطالعه کنید و شاخص‌های ویسکوزیته روغن موتور را در نظر بگیرید. همچنین باید اطمینان حاصل کرد که روغن موتور تحت استانداردهای فعلی آزمایش شده است و علامت دو کاراکتری API SP برای موتورهای بنزینی و CK-4 برای موتورهای دیزلی روی کانتینر وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید