آموزشی

کاربرد گریس سپلاتین در صنایع فولاد

گریس سپلاتین

صنعت فولاد یکی از صنایع مهم است که تهیه و نگهداری ابزار و ماشین آلات آن بسیار سنگین و پر هزینه می‌باشد. کاربرد گریس سپلاتین در صنایع فولاد در کنار انواع روغن صنعتی دیگر به‌عنوان روان کننده نقش اساسی در افزایش طول عمر دستگاه‌ها و ماشین آلات این صنعت دارد.

در این بحث می‌خواهیم مطالب مهمی را در ارتباط با گریس سپلاتین و اهمیت و کاربرد آن در صنایع فولاد بیان کنیم تا با شناخت ویژگی‌های این روانکار بتوانید با اطلاعات کامل خرید خود را انجام دهید. تا انتهای مقاله همراه روغن سیتی باشید.

تعریف گریس سپلاتین و نحوه تولید آن

یکی از روانکارهای بسیار پرکاربرد و در عین حال مقرون و به صرفه مخصوصاً برای دستگاه‌های که آلودگی و نشتی شدید دارند گریس سپلاتین است که این امر در صنعت فولاد بسیار با اهمیت است.

گریس سپلاتین با داشتن منشأ نفتی و مواد افزودنی مخصوص به‌عنوان یک روانکار، دارای خاصیت پاک کنندگی بالاتری در مقایسه با روغن صنعتی است. این گریس که با نام گریس نسوز در صنعت شناخته شده است که با ترکیب غلیظ کننده‌های صنعتی و روغن پایه تولید می‎‌شود.

افزودنی‌های گریس سپلاتین معمولاً غلیظ دهنده‌های لیتیومی هستند که مقاومت حرارتی بسیار خوبی دارند. انواع گریس با توجه به کاربرد آن در حرارت بالا یا پایین از روغن‌های پایه متفاوتی در آنها استفاده می‌شود.

در صورتی که گریس در دمای معتدل و نزدیک به پایین استفاده شود روغن پایه معدنی بوده که ویسکوزیته پایینی دارد. اگر گریس در شرایط حرارتی و دمای بالا استفاده شود از روغن‌های نسوز در ساخت آن استفاده می‌شود مانند گریس سپلاتین که نسوز بوده و مقاومت حرارتی بالایی دارد.

گریس سپلاتین

گریس سپلاتین در صنایع فولاد چگونه استفاده می شود؟

صنعت فولاد از جمله پرکاربرد ترین صنعت های حال حاضر دنیاست که چرخ های اقتصاد هر کشور بسته به چرخش این  صنعت است چرا که فولاد ماده ی اولیه ی بسیاری از صنعت های دیگر از جمله صنایع  ساختمان سازی، خودروسازی و .. است و برای آنکه دیگر صنایع رونق داشته باشند نیاز است که این ماده اولیه شارژ شود از همین رو این صنعت در هر کشوری بسیار مهم قلمداد می شود.

تجهیزات و دستگاه هایی که در کارخانجات فولاد استفاده می شوند بسیار پیچیده و کمیابند همچنین هزینه بالایی برای خرید آن ها صرف شده است که تعویض و خرید مجدد آنها می تواند برای کارخانه های فولادی کمر شکن باشد همین امر سبب شده که نگهداری و  مراقبت از آن ها امری مهم و حیاتی شود. از آنجا که دستگاه های صنعتی فولادی مدام در معرض گردوغبار و دود هستند به موادی برای این امر نیاز است که آن ها را گرد گیری کند تا بتوانند روان و بی نقص به کار خود ادامه دهند. اینجاست که نقش روانکار های صنعتی پررنگ می شود و استفاده از آن ها از هزینه های زیادی جلوگیری میکند.

روغن ها و گریس ها از انواع روانکار های صنعتی اند که در ادامه برای شناخت هرچه بهتر و بیشتر شما، نقش هر کدام را برایتان عنوان میکنیم  تا تفاوت این دو روانکار صنعتی برایتان مشخص شود و بتوانید متناسب با نیازتان اقدام به خرید روانکار صنعتی مورد نظر خود کنید.

گریس چیست:

گریس ها به علت قیمت مقرون به صرفه ای که دارند در صنعت فولاد بسیار پرکاربردند و از جمله پرفروش ترین روانکار های صنعتی اند.  از گریس ها عموما برای روانکاری دستگاه هایی که نیاز به روانکاری و نشتی گیری دارند استفاده میشود.

گریس سپلاتین از جمله گریس های نسوز صنعت فولاد است تفاوت گریس های نسوز با دیگر گریس ها در این است که برای خنک کردن دستگاه های صنعتی میتوان  از این گریس ها استفاده کرد حال آنکه دیگر گریس ها در دماهای بالاتر کاربردی ندارند.

روغن ها چیست:

برای خنک سازی و روانکاری دستگاه به صورت همزمان بهترین گزینه انتخاب روغن است. روغن های صنعتی تنوع بسیار بالایی دارند و در انواع مختلف و کاربردهای متفاوت تولید می شوند بر خلاف گریس ها که کمتر در خنک سازی استفاده میشوند از روغن ها خصوصا روغن های انتقال حرارت برای خنک سازی استفاده میشود علاوه بر روغن انتقال حرارت، روغن های دیگری از جمله؛ روغن توربین، روغن کمپرسور، روغن دنده فشار قوی و… نیز در صنایع گوناگون بسیار پر کاربرد اند.

گریس سپلاتین ترکیب روغن صنعتی و گریس

همانطور که اشاره کردیم گریس سپلاتین از جمله مهمترین گریس های صنعت فولاد است که هم کار روغن و هم گریس را انجام میدهد یعنی توانایی آن را دارد که در حرارت بالا و نشتی شدید خنک سازی و روانکاری دستگاه های صنعتی را بر عهده گیرد. اگر کسب و کار شما با صنعت فولاد گره خورد است و قصد خرید روانکاری مناسب برای حرفه ی خود را دارید بهتر است که تا انتهای این محتوا همراه ما باشید. در ادامه ما به معرفی گریس سپلاتین و کاربرد آن در این صنعت و دیگر صنایع میپردازیم، تا شما با شناختی کامل اقدام به خرید این محصول صنعتی نمایید.

در ابتدای کار برای معرفی بهتر و بیشتر گریس سپلاتین لازم است که بگوییم این گریس مانند تمام روانکار های صنعتی منشأ نفتی دارد و ترکیب آن از مواد افزودنی مختلف به علاوه ی روغن پایه است. همین امر توانسته به این محصول قدرت روانکاری بالا دهد که در شرایط سخت بتواند به راحتی کار کند و هیچ گونه نگرانی در رابطه با فعالیت آن وجود نداشته باشد.

گریس سپلاتین

مزایای استفاده از گریس

گریس سپلاتین به‌عنوان یک روانکار صنعتی دارای مزایای زیادی است که در زیر به چند مورد از مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم:

  • یکی از مزیت‌های همه گریس‌ها از جمله گریس سپلاتین صرفه جویی در مصرف روانکار و کاهش تعداد دفعات استفاده از آن است. داشتن قدرت روانکاری بالا سبب می‌شود که خرابی قطعات و دستگاه‌ها به‌حداقل ممکن برسد و هزینه تعمیرات بسیار کمتر شود. این مسئله برای قطعات و دستگاه‌های که دور از دسترس هستند که پاکسازی و روانکاری آنها دشوار است بسیار با اهمیت می‌شود.
  • بزرگترین مزیت گریس سپلاتین جلوگیری از نفوذ آلودگی و گرد و غبار به‌داخل قطعات صنعتی و افزایش طول عمر آنهاست. این روانکار بهترین گزینه برای روانسازی قطعات و کاسه نمدهایی است که دارای نشتی شدیدی هستند و بدون نیاز به صرف انرژی می‌توانند کار روغن صنعتی را با نتیجه‌ای بسیار بهتر و در عین حال کم هزینه‌تر انجام دهند.
  • نگه‌داری از قطعات صنعتی یکی دیگر از مزایای گریس سپلاتین است که برای جلوگیری از زنگ زدگی و خرابی قطعاتی که مدت‌ها شاید مورد استفاده قرار نگیرد به‌کار می‌رود. گریس سپلاتین یک روانکار عالی برای جلوگیری از اصطکاک و سایش قطعاتی است که به تازگی مورد استفاده قرار گرفته‌اند.
  • این گریس به‌دلیل نرمی خاصی که دارد به‌عنوان یک ماده نرم به‌میزان زیادی سر و صدای دستگاه‌ها را کاهش می‌دهد و موجب کاستن از صدای چرخ دنده‌ها شده و حرکت آنها را بسیار روان‌تر می‌کند.
  • ماندگاری گریس سپلاتین بسیار طولانی‌تر از روانکارهای مایع دیگر است و به‌دلیل عمر بالا و ماندگاری زیادی که دارد و حتی در مواردی ممکن است عمر گریس با عمر قطعه یکی شده و تا مدت نامعلومی روانکاری دستگاه را انجام دهد. هر چند بهتر است برای اطمینان از کیفیت روانکار هر چند سال یکبار آن را تعویض کرد تا به‌دلایل مختلفی مشکلی برای قطعات به‌وجود نیاید.

انواع مواد افزودنی که در گریس سپلاتین مورد استفاده قرار می گیرد

همان طور که در بالا اشاره کردیم در تولید گریس سپلاتین از روغن پایه و مواد افزودنی که معمولاً صابون‌های فلزی هستند استفاده می‌شود. در زیر به چند مورد از این افزودنی‌ها اشاره می‌کنیم تا با خاصیت و کاربرد آن بیشتر آشنا شوید:

مواد ضد زنگ

برای داشتن ویژگی مهم ضد زنگ بودن صابون سرب بهترین گزینه برای گریس سپلاتین است. از مهم‌ترین ویژگی مواد ضد اکسیداسیون در این گریس رسوب زدایی بسیار بالا است.

مواد ضد کف

اینکه گریس در هر شرایطی با شفافیت کار کند و دچار کف نشود یک ویژگی مهم برای آن است که برای این منظور  از مواد ضد کف در گریس سپلاتین استفاده می‌شود.

مواد ضد خوردگی

به‌منظور جلوگیری از خوردگی سطوحی که با یکدیگر در تماس هستند از مواد ضد خوردگی در گریس استفاده می‌شود.

مواد پایدار کننده

این مواد به‌منظور ترکیب کامل روغن پایه و غلیظ کننده‌ها با یکدیگر به گریس اضافه می‌شود تا مواد کاملاً با یکدیگر فیکس شوند. همین ادغام و همگن کردن مواد داخل گریس مهم‌ترین  ویژگی مواد پایدار کننده است.

استفاده از مواد رنگی

شاید بیشتر ما در ابتدا فکر می‌کردیم که استفاده از مواد رنگی در گریس صرفاً به این خاطر است که رنگ لعابی به آن ببخشند در حالی که در تولیدات صنعتی ظاهر آخرین موردی است که به آن توجه می‌شود.

مواد رنگی در گریس‌ها علاوه بر ایجاد ظاهری جذاب برای روانکار دارای خاصیت ضد سایش و اصطکاک هستند. این مورد سبب می‌شود که دستگاه پس از روانکاری با سر و صدای کمتری کار کند.

گریس سپلاتین

خلاصه مقاله

گریس سپلاتین یکی از روانکارهای پرکاربرد و مقرون به صرفه در صنعت فولاد است که با داشتن منشأ نفتی و مواد افزودنی مخصوص، خاصیت پاک کنندگی بالاتری در مقایسه با روغن صنعتی دارد. این روانکار با ترکیب غلیظ کننده‌های صنعتی و روغن پایه تولید می‌شود و معمولاً غلیظ دهنده‌های لیتیومی را در بر می‌گیرد. در صنعت فولاد از گریس سپلاتین برای نگهداری و روانکاری دستگاه‌هایی که در معرض گرد و غبار و نشتی هستند استفاده می‌شود.

– گریس سپلاتین ترکیبی از روغن صنعتی و گریس است که در حرارت بالا و نشتی شدید خنک سازی و روانکاری دستگاه های صنعتی را بر عهده دارد.
– مزایای استفاده از گریس سپلاتین شامل صرفه جویی در مصرف روانکار، جلوگیری از نفوذ آلودگی و گرد و غبار، نگه‌داری از قطعات صنعتی، کاهش صدای دستگاه‌ها و ماندگاری بالا است.
– در تولید گریس سپلاتین از مواد افزودنی مختلف شامل مواد ضد زنگ، ضد کف، ضد خوردگی، پایدار کننده و رنگی استفاده می‌شود.

سوالات متداول

۱. چه مزایایی برای استفاده از گریس سپلاتین در صنعت فولاد وجود دارد؟
– جلوگیری از خرابی قطعات و دستگاه‌ها به حداقل ممکن
– جلوگیری از نفوذ آلودگی و گرد و غبار به داخل قطعات صنعتی
– جلوگیری از زنگ زدگی و خرابی قطعات
– کاهش صدای دستگاه‌ها
– ماندگاری طولانی‌تر نسبت به روانکارهای مایع دیگر

۲. چه مواد افزودنی در گریس سپلاتین استفاده می‌شود؟
– مواد ضد زنگ
– مواد ضد کف
– مواد ضد خوردگی
– مواد پایدار کننده
– مواد رنگی

۳. چه جنسیتی برای صابون سرب در گریس سپلاتین توصیه می‌شود؟
– صابون سرب برای داشتن ویژگی مهم ضد زنگ بودن توصیه می‌شود.

۴. چه خاصیتی در مواد رنگی در گریس‌ها وجود دارد؟
– خاصیت ضد سایش و اصطکاک

۵. چه زمینه‌هایی می‌توانند از گریس سپلاتین استفاده کنند؟
– صنعت فولاد و دیگر صنایع که به روانکاری و خنک کردن دستگاه‌های صنعتی نیاز دارند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید