آموزشی

نکاتی درباره روان کننده ها که ممکن است ندانید

نکاتی درباره روان کننده ها

نکاتی درباره روان کننده ها که ممکن است ندانید، به احتمال زیاد، شما در مورد روغن موتور شنیده اید. اما آیا می دانید چرا مهم است؟ در مورد گریس چطور؟ یا روغن دنده؟

این روان کننده ها در واقع تقریباً مشابه هستند و تقریباً یک هدف را انجام می دهند و آن محافظت از ماشین آلات در برابر سایش و پارگی روزمره است. اما چه چیزی آنها را از یکدیگر متمایز می کند؟ با روغن سیتی تا پایان مقاله همراه باشید

روانکار صنعتی چیست؟

روانکار صنعتی ماده‌ای است که به تسهیل حرکت نسبی سطوح در تماس با یکدیگر کمک می‌کند و باعث کاهش اصطکاک و سایش میان آن‌ها می‌شود. امروزه روانکارها علاوه بر کاهش اصطکاک وظایف دیگری هم دارند که در زیر چند مورد از آنها آورده شده است:

  • ممانعت از زنگ زدگی و خوردگی سطوح فلزات
  • انتقال حرارت
  • انتقال انرژی هیدرولیکی
  • معلق نگه داشتن مواد زائد و جلوگیری از رسوب آنها بر روی قطعات سیستم
  • آب‌بندی سیستم
  • خفیف نمودن ضربات ناگهانی

روانکاری چیست ؟

روانکاری علم تسهیل حرکت نسبی سطوح که در تماس با یکدیگر می‌باشد است.  روانکارهای صنعتی ماده‌ی می باشند که به منظور کاهش اصطکاک بین دو سطح که نسبت به هم دارای حرکت هستند قرار می گیرد و با ایجاد فیلمی از روانکار از تماس فلز با فلز جلوگیری می نماید .

نکته ایی که کمتر به آن پرداخته می شود این است که بین روانکارهای صعتی کدام یک را باید انتخاب بکنیم ، یعنی در بین روانکاری های جامد، نیه جامد، مایع و گازی شکل کدام یک برای کار ما مناسب تر است ؟! پاسخ برمی گردد به شرایط کار دستگاه شما برای سرعت بالا و بار کم روانکارهای رقیق تر مناسب اند و برای شرایط سرعت کم و بار زیاد روانکارهای جامد انتخاب بهتری می باشند .

نکاتی درباره روان کننده ها

نکاتی درباره روان کننده ها

روان کننده ها به چرخیدن چرخ ها و کاهش CO 2 کمک می کنند

هنگامی که موتورها به درستی روغن کاری می شوند، اصطکاک کمتری بین قطعات متحرک وجود دارد (این موضوع در مورد روان کننده های با ویسکوزیته بالا یا پایین صادق است). این بدان معناست که وسایل نقلیه می توانند کارآمدتر کار کنند و مصرف سوخت را تا 2٪ افزایش دهند. علاوه بر صرفه جویی در هزینه پمپ، مصرف سوخت بهتر نیز به کاهش خروجی CO 2 کلی خودرو کمک می کند.

روانکار مصنوعی بهترین انتخاب است

روغن های موتور تمام سنتتیک عملکرد و محافظت بهتری نسبت به روغن های معمولی یا ترکیبی مصنوعی دارند. این به این دلیل است که مواد مصنوعی حاوی ناخالصی‌های کمتری هستند (موتورها را تمیزتر نگه می‌دارند)، ویسکوزیته نسبتاً ثابتی را حفظ می‌کنند و محافظت طولانی‌تری از سایش موتور را نسبت به همتایان خود ارائه می‌دهند.

روان کننده ها به عنوان “خون ماشین” شناخته می شوند

چرا تکنسین های مسابقه ای روغن را دوست دارند؟ علاوه بر کمک به اتومبیل های مسابقه ای برای رسیدن به حداکثر پتانسیل خود، بینشی در مورد سلامت موتور نیز می دهد. مشاوران فنی فرمول 1 شان دانت و داریو ایزو از روغن موتور کارکرده نمونه برداری می کنند، دقیقاً مانند یک پزشک که ممکن است نمونه خون بگیرد تا به دنبال مشکلات اساسی باشد تا بتوان قبل از بروز هر گونه مشکل عمده به آنها رسیدگی کرد.

مزایای روان کننده ها

این مواد برای اطمینان از حرکت صحیح و درست اجزای یک دستگاه به کار برده می شوند. نقش اساسی این مواد صنعتی کاهش میزان اصطکاک از سطوح ماشین آلات و دوام و افزایش طول عمر آنها است. از آنجایی که می دانیم اصطکاک باعث تولید گرما می شود در نتیجه روان کننده ها باعث  انتقال گرما از سطح ماشین آلات و خنک سازی آنها نیز می شوند. به این دلیل این دسته از مواد را سیال های انتقال حرارت نیز می نامند. در بعضی از موارد این مواد مقاومت الکتریکی را نیز کاهش می دهند.

این مواد هم چنین باعث می شوند ماشین آلات در طول زمان استفاده، دچار خوردگی و زنگ زدگی نشوند. روان کننده،  روغن و گریس های صنعتی می توانند از مواد ارگانیک یا آلی و یا سنتزی باشند. بیشتر روانکار های ارگانیک از طریق پالایش پتروشیمیایی به دست می آیند،  این درحالی است که انواع  سنتزی از مواد شیمیایی طی چندین مرحله واکنش و در حضور بعضی مواد افزودنی ساخته می شوند. عموما این مواد به سه صورت مایع ، نیمه مایع و جامد عرضه می شوند. روغن موتورها ، روغن های توربین و واسکازین ها از نوع روانکار های مایع می باشند.

به روان کننده های نیمه مایع گریس نیز گفته می شوند. گرافیت یکی از روانکار های جامد است که حالت پودری آن برای روان کنندگی بین اجزای متحرک ماشین  آلات استفاده می شود. بیشتر آنها شامل روان نمونه های سنتزی، امولسیون های آب-روغن و روغن های نفتی می باشند . کاربرد این مواد در صنایع هوا فضا خودرو نظامی و دریایی است.

نکاتی درباره روان کننده ها

انتخاب روان کننده مناسب صنعتی، متناسب با نیاز شما

همانطور که مشاهده کردید، انواع مختلفی از روانکارهای صنعتی در صنایع استفاده می‌شود و انتخاب صحیح آن ممکن است کمی چالش برانگیز باشد، به خصوص اگر برای اولین بار این کار را انجام دهید. اگر می‌خواهید حداکثر عملکرد، بهره‌وری و سودآوری خود را تضمین کنید، استفاده صحیح از روانکارها حیاتی است.

اولین چیزی که باید تصمیم بگیرید این است که آیا بسته به نیازهای شخصی شما استفاده از روغن صنعتی مناسب‌تر است یا گریس. همانطور که قبلا گفته شد، در صورت نیاز به روانکاری که کنترل نشت، کاهش سر و صدا و روانکاری مداوم را داشته باشد، گریس را انتخاب کنید. از سوی دیگر، اگر به محصولی نیاز دارید که دارای خاصیت روان‌کنندگی و خنک‌کنندگی باشد، روغن صنعتی گزینه مناسبی برای شما است.

توجه کنید که ویسکوزیته روغن پایه باید برای موردِ مصرفی شما مناسب باشد تا به نتایج مطلوب برسید. هنگام تصمیم‌گیری در مورد ویسکوزیته، به نوع بار، سرعت، فشار و همچنین شرایط محیطی و دمایی توجه کنید؛ زیرا روغن‌های دارای ویسکوزیته متفاوت با عوامل خارجی، واکنش متفاوتی نشان می‌دهند. سایر عوامل کلیدی که باید مورد توجه قرار گیرد، نوع اصطکاک و سرعت عملکرد محور (سرعت ثابت یا متغیر) است.

روانکاری تجهیزات ، انتخابی موثر در افزایش طول عمر قطعات

ماشین آلات و تجهیزات صنعتی در معرض برخی از سخت‌ترین شرایط کار، نوسانات دما، فشار، تنش و بارهای سنگین و زیاد قرار دارند. راه‌حل نگهداری تجهیزات در وضعیت بکر، روانکاری مناسب می‌باشد. روانکار صنعتی برای محافظت از تجهیزات شما در برابر سایش، کاهش زمان خرابی، افزایش طول دوره سرویس، کاهش هزینه‌های نگهداری، افزایش بهره‌وری و افزایش بهره‌وری از فرآیندها طراحی شده‌ است.

بنابراین، اگر می‌خواهید از ماشین آلات خود بیشترین بهره را ببرید، از روانکارهای مناسب و استاندارد استفاده کنید. در این مقاله اطلاعات کاملی در مورد روانکار صنعتی، مزایای استفاده از روانکار صنعتی، انواع آن و عواملی که در انتخاب روانکار مناسب اهمیت دارد را مورد بررسی قرار دادیم. کارشناسان ما در روغن سیتی ، در دسترس هستند تا ابهامات شما را رفع کنند.

نکاتی درباره روان کننده ها

خواص ضروری روغن های روانکار

۱) روغن های روانکار باید دارای گرانروی یا ویسکورزیته مناسبی باشند تا فيلم روغن با ضخامت مناسبی تشکیل شود و باعث کم شدن اصطکاک و ساییدگی قطعات شود و انتقال حرارت و ضربه گیری و اب بندی و انتقال نیرو را بخوبی انجام دهند .

۲) گرانروی خود را در محدوده درجه حرارت کاری در حد کافی حفظ کنند تا لطمه ای به انجام وظایف روغن های روانکار وارد نشود (در اصطلاح گفته می شود شاخص گرانروی Viscosity Index به اندازه کافی و بالایی داشته باشد)

۳) در مقابل تجزیه حرارتی و اکسیداسیون (سوختن) به حد کافی مقاوم باشند. که باعث زنگ زدگی و خوردگی بیش از حد قطعات که توسط مواد اسیدی و ساینده بوجود می آید نشود .

۴) روغن های روانکار دارای مواد پاک کننده و معلق مناسب باشند تا از ته نشین شدن رسوبات در لابلای قطعات جلوگیری نماید.

۵) روغن های روانکار در سرما به اندازه کافی روان باشند تا شروع و ادامه حرکت قطعات به آسانی انجام شود.

۶) روغن های روانکار اثر نامطلوبی روی قطعات غير فلزی مثل کاسه نمد ها و نداشته باشند.

۷) روی قطعاتی که با آنها در تماس است و همچنین روی اجزای درونی خودشان ائر نامطلوب نداشته باشند و بين انها وا جزا سازگاری وجود داشته باشد .

۸) از نظر عواملی نظیر فراریت آتش گیری سریع ، ایمن باشد .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید