اخبار

بهترین کمپرسور برای صنعت نساجی

بهترین کمپرسور برای صنعت نساجی

بهترین کمپرسور برای صنعت نساجی : در صنایع مدرن کمپرسورهای باد نقش بسیار پر رنگی را ایفاد می‌کنند تا جایی که می‌توان اتوماسیون‌های صنعتی را تا حد زیادی مدیون نیروی هوای فشرده دانست.

صنایع نساجی نیز از کمپرسورهای باد و نیروی هوای فشرده بهره برده و می‌توان کمپرسورهای باد را یکی از مهم‌ترین ملزومات نساجی‌های مدرن معرفی نمود. نیروی هوای فشرده تقریبا در تمامی فرآیندهای نساجی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. از دمنده‌ها گرفته تا برش و ریسندگی و حتی در فرآیندهای کنترلی، کمپرسورهای باد نقش موثری را در نساجی‌ها ایفا می‌نمایند.

مواردی چون کاهش هزینه‌های نگهداری و تعمیرات و همچنین افزایش نرخ تولیدات و کیفیت آن‌ها سبب شده تا کمپرسورهای باد مورد توجه نساجی‌های مدرن قرار گرفته و روز به روز نیز به اهمیت آن افزوده شود.

با این حال هوای فشرده مورد قبول در صنعت نساجی می‌بایست استانداردهای خاصی را داشته باشد که به طبع هر کمپرسور بادی قادر به تولید آن نیست. در این مقاله به کاربرد کمپرسورهای باد در صنعت نساجی پرداخته و ویژگی‌های یک کمپرسور باد مناسب برای نساجی‌ها را خدمت شما همراهان همیشگی معرفی خواهیم نمود با روغن سیتی همراه باشید.

کاربرد های کمپرسور باد در نساجی

اتوماسیون صنعتی سبب شد تا صنایع مختلف بتوانند تولیدات خودشان را همگام با رشد جمعیت و تقاضا، افزایش داده و در کنار آن، هزینه‌های مربوط به تولیدات را کاهش دهند. همچنین رقابتی شدن بازارها باعث شد تا تولیدکنندگان بر سر قیمت تمام شده و کیفیت محصول با یکدیگر رقابت کرده و به طبع صنایعی که رو به اتوماسیون آوردند، در این رقابت پیروز شدند.

صنعت نساجی نیز از دیگر صنایع جدا نبوده و امروزه کمتر نساجی می‌توان یافت که با روش‌های سنتی و بدون استفاده از نیروی هوای فشرده، تولیدات بالایی داشته باشد. از کاربردهای اصلی کمپرسورهای باد در نساجی‌ها می‌توان موارد زیر را بر شمرد.

از کمپرسور هوای فشرده در صنعت نساجی و صنایع پارچه های طبیعی و مصنوعی در موارد زیر استفاده می کنند :

• ماشین های ریسندگی (همچنین برای کنترل سوپاپ ها و سیلندرها)

• ماشین های بافندگی

• دستگاه های رنگرزی پارچه و منسوجات

• دستگاه های چاپ و استنتر

• ماشین های دوک پیچی

• دستگاه های انباشت

• ماشین های چاپ

• دستگاه های نخ یاب

• چرخ های خیاطی

• ماشین های بافت

• تجهیزات خودکار بادی

• همزدن مایعات

• تمیز کاری و پاکسازی

• دستگاه ها و محرک های نیوماتیک و بادی

• خنک کردن سامانه ها

• گیره های بادی

• پراکنده کردن رسوبات و گرد و خاک

• سوزن خیاطی

• کاربردهای مربوط به تسمه نقّاله

بهترین کمپرسور برای صنعت نساجی و پوشاک

صنعت پوشاک از جمله صنایع پول‌ساز و سوددهی است و امروزه مورد توجه زیادی قرار گرفته است. پمپ باد و کمپرسورهای هوا به دلیل آنکه هزینه نگهداری و عملیاتی کمی دارند، میزان صدای تولیدی پایینی دارند و از طراحی خاصی برخوردارند می‌توانند در این صنعت کاربردهای متعددی داشته باشند. به‌صورت کلی بهترین کمپرسور برای صنعت نساجی و پوشاک باید ویژگی‌های منحصربه‌فردی داشته باشد که مهم‌ترین آنها به شرح زیر هستند:

بهترین کمپرسور برای صنعت نساجی

کمپرسور قدرت کار را در هر شرایط آب و هوایی دارد.

کمپرسورهایی که در صنعت پوشاک و نساجی استفاده می‌شوند باید بتوانند در شرایط آب و هوایی و جغرافیایی مختلفی همچون مناطق گرمسیر، مناطق سردسیر، مناطق شرجی و حتی مناطق کویری و پر گردوغبار عملکرد مناسبی داشته باشند.

توان کار مداوم

ازآنجایی‌که صنعت نساجی و پوشاک نیاز به سرمایه بسیار زیادی دارد لازم است که خط تولید آن به‌صورت شبانه‌روز فعالیت داشته باشد تا بتواند سودآوری مناسبی داشته باشد. کمپرسور هوا باید توان فعالیت شبانه‌روزی در هر شرایطی را داشته باشد.

هزینه نگهداری و تعمیرات پایین

از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که هر پمپ باد و کمپرسوری باید داشته باشد هزینه پایین تعمیرات و نگهداری است. یک کمپرسور مناسب کمپرسوری است که بتوان به‌راحتی آن را تعمیر کرد و هزینه‌های نگهداری مناسبی داشته باشد.

توان و قدرت دستگاه کافی باشد

همان‌طور که گفته شد کمپرسور برای صنعت نساجی و پوشاک باید بتواند انرژی مورد نیاز برای تجهیزات مختلفی همچون دستگاه‌های چاپ، دستگاه ریسندگی، دستگاه رنگرزی و … را فراهم کند بنابراین باید از قدرت و توان کافی برخوردار باشد.

نوع منبع تغذیه دستگاه

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که در انتخاب و استفاده از پمپ باد باید به آن توجه شود نوع منبع تغذیه دستگاه است. به‌صورت کلی کمپرسورهای هوا از موتورهای برقی، دیزلی و بنزینی استفاده می‌کنند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.

علاوه بر این فاکتورها در انتخاب کمپرسور برای صنعت نساجی و پوشاک لازم است که به فاکتورهای دیگری همچون قابلیت حمل داشتن، نوع سیستم خنک‌کننده کمپرسور، میزان صدای تولیدی دستگاه، نوع برق مصرفی، طول عمر دستگاه و … توجه شود.

مزایا و معایب استفاده از کمپرسورهای باد در نساجی:

یکی از مطرح‌ترین سوالات، مزایا و معایب استفاده از کمپرسورهای باد در صنایع نساجی و پوشاک می‌باشد. بطور کل مزایای استفاده از نیروی هوای فشرده در صنایع نساجی در صورت استفاده صحیح، بسیار بیشتر از معایب آن می‌باشد. هرچند فراموش نکنید که در صورت استفاده نادرست از کمپرسورهای باد و عدم نگهداری و تعمیرات از آن‌ها، ممکن است با مشکلات زیادی روبرو شوید.

مزایای استفاده از کمپرسورهای باد نساجی به شرح زیر می‌باشد.

1 – کاهش هزینه‌ها: استفاده از کمپرسورهای باد در نساجی‌ها، هزینه‌های تولید را کاهش داده و باعث کاهش هزینه تمام شده تولیدات خواهد شد. همچنین بهره‌گیری از هوای فشرده در فرآیند تولید سبب کاهش دشواری‌های تولید خواهد شد.

2 – افزایش بهره‌وری: استفاده از نیروی هوای فشرده و ابزارهای پنوماتیک سبب افزایش سرعت تولیدات شده و همچنین به دلیل طول عمر بالای تجهیزات پنوماتیک و خطای پایین آن‌ها، سبب افزایش بهره‌وری نساجی‌ها خواهد شد.

3 – کاهش زباله‌ها و ضایعات: بهره‌گیری از کمپرسورهای باد در نساجی سبب می‌شود تا پرتی‌های کار کاهش پیدا کرده و زباله کمتری تولید شود که خود باعث مدیریت بهتر مواد اولیه و درنتیجه، افزایش سودآوری واحد تولیدی می‌شود.

4 – کاهش هزینه‌های پیش‌بینی نشده: استفاده از ابزارها و تجهیزات پنوماتیک باعث کاهش هزینه‌های پیش‌بینی نشده چون هزینه تعمیرات ناشی از خرابی‌ها و یا ضرر و زیان‌های ناشی از توقف خط تولید خواهد شد.

بطور کل استفاده از کمپرسورهای باد در صنعت نساجی باعث می‌شود تا کارفرمایان نظارت بیشتر و بهتری بر روی روند انجام کار و مدیریت تولیدات و هزینه‌ها داشته و در کنار افزایش کیفیت محصولات تولیدی بتوانند تولیدات خود را افزایش داده و دید بهتری نسبت به آتیه صنعت خود داشته باشند.

بهترین کمپرسور برای صنعت نساجی

از معایب استفاده از کمپرسورهای باد نساجی نیز می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

1 – مصرف بالای انرژی: بعضی از مدل های کمپرسور باد مصرف انرژی زیادی داشته و مقدار زیادی از انرژی دریافت شده را به گرما تبدیل می‌نمایند. در واقع بخش کمی از انرژی داده شده به کمپرسورهای باد صرف فشرده‌سازی هوای فشرده می‌شود. این موضوع شاید به خودی خود عاملی منفی بنظر برسد اما در عوض کمپرسورهای باد، جریان تولیدات بدون وقفه را تضمین می‌نمایند.

2 – نگهداری و تعمیرات: واحدهای هوای فشرده برای ثابت ماندن بازده و کارایی خود نیازمند نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه می‌باشند. چنانچه یک واحد تولیدی نسبت به نگهداری و تعمیرات کمپرسورهای باد و سیستم هوای فشرده خود بی‌توجه باشد، احتمال خرابی تجهیزات و یا کاهش کیفیت محصولات تولیدی انتظار می‌رود.

انواع کمپرسورهای هوا

کمپرسورهای هوا را می‌توان بر اساس پارامترهای مختلفی همچون نوع عملکرد، فشار مکش و دهش، سرعت، تعداد مراحل کار، نوع موتور محرک و نوع پاشش روغن تقسیم‌بندی کرد. رایج‌ترین نوع طبقه‌بندی کمپرسورهای هوا نوع کارکرد و عملکرد دستگاه است. بر این اساس پمپ باد به دو دسته اصلی کمپرسورهای دینامیکی و جابجایی مثبت تقسیم می‌شوند.

هر کدام از این دسته‌بندی‌ها می‌توانند کمپرسورهای دیگری را شامل شوند که هر کدام دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی هستند و می‌توانند در صنایع مختلفی استفاده شوند. از جمله رایج‌ترین کمپرسورهایی که امروزه در صنایع مختلف استفاده می‌شوند می‌توان به کمپرسورهای محوری، گریز از مرکز، روتاری، رفت و برگشتی، کمپرسور اسکرو، رینگ مایع، دیافراگمی، اسکرول و … اشاره کرد.

انتخاب بهترین کمپرسور باد

در حال حاضر شرکت‌های متعددی در سراسر دنیا وجود دارند که در زمینه تولید انواع پمپ خلا، کمپرسور هوا، بلوئرها و … فعالیت دارند و تنوع و تعدد محصولات باعث می‌شود که انتخاب دقیق و درست برای افراد مشکل شود. برای انتخاب یک کمپرسور مناسب برای صنایع مختلفی همچون نساجی لازم است که به نکات و عوامل مختلفی همچون نوع کمپرسور، قدرت مورد نیاز تجهیزات پنوماتیک، فاکتورهایی مانند مقدار اسب بخار (HP)، دبی حجمی ( CFM)، میزان قدرت دستگاه و … توجه شود.
کمپرسورهای صنعتی از قدرت زیاد، حجم مخزن بالا، دبی حجمی و فشار بالایی برخوردارند و به‌خوبی می‌توانند نیاز دستگاه‌های صنعتی را تامین کنند. دستگاه‌هایی که در صنعت نساجی و پوشاک استفاده می‌شوند هر کدام دارای فشار (PSI)، دبی حجمی (CFM)، قدرت (HP) و ویژگی‌های خاص خود هستند بنابراین باید تمام این موارد مورد توجه قرار بگیرند.

بهترین کمپرسور برای صنعت نساجی

اهمیت نگهداری و تعمیرات از کمپرسورهای باد نساجی:

نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه از هر تجهیزی اهمیت بالایی دارد اما در رابطه با برخی از تجهیزها، اهمیت نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه دوچندان می‌شود.

کمپرسورهای باد قلب تپنده نساجی‌های مدرن بوده و خون را در رگ‌های خطوط تولید نساجی‌ها پمپاژ می‌کند. اگر سیستم هوای فشرده یک نساجی از کار باز ایستد، راه‌اندازی دوباره خطوط تولید در گرو تعمیر سیستم هوای فشرده و راه‌اندازی دوباره آن می‌باشد به همین دلیل استفاده دوره ای روغن کمپرسور هوا را در برنامه های خود قرار دهید.

حال آن‌که ممکن است به دلیل عدم نگهداری و تعمیرات مناسب از کمپرسورهای باد و یا تجهیزات پنوماتیک، بخش عمده‌ای از محصولات تولید شده، فاقد کیفیت بوده و یا به کلی تبدیل به ضایعات شوند.

همه این موارد در کنار هزینه‌های سنگینی خرابی سیستم هوای فشرده سبب می‌شود تا مدیران صنایع متکی به هوای فشرده مانند صنایع نساجی نسبت به نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه مناسب از سیستم هوای فشرده خود، برنامه‌های منظم و سخت‌گیرانه‌ای داشته باشند. هرچند با این‌حال تعداد واحدهای تولیدی که نسبت به این موضوع بی‌تفاوت هستند، کم نیست.

بطور کل همواره به نگهداری و تعمیرات به چشم یک سرمایه‌گذاری بلند مدت بر روی کسب و کار خود نگاه کرده و با پیروی از یک برنامه نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه، صنعت نساجی خود را در برابر مشکلات احتمالی آینده، بیمه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید