آموزشی

کاربرد روغن انتقال حرارت در صنایع مختلف

کاربرد روغن انتقال حرارت

روغن انتقال حرارت یکی از اجزای مهم در صنایع مختلف مانند صنایع شیمیایی، پتروشیمی، فولادسازی، خودروسازی و … است. این روغن با توجه به ویژگی‌هایی که دارا می‌باشد، مانند چگالی، نقطه اشتعال و دمای انجماد، به عنوان یک ماده انتقال حرارت بسیار موثر و قابل اعتماد در این صنایع استفاده می‌شود.ک اربرد روغن انتقال حرارت در فرایندهای گرمایش و سرد کردن، کوره‌های صنعتی، دستگاه‌های تولید برق، کوره های آهنی، دستگاه‌های تولید پلاستیک و محصولات پزشکی و … است. کاربرد روغن انتقال حرارت در این صنایع باعث افزایش کارایی و صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود و در نتیجه باعث بهبود کیفیت محصول نهایی می‌گردد. برای مطالعه بیشتر تا انتهای مقاله همراه روغن سیتی باشید.

روغن انتقال حرارت چیست؟

همانطور که از نام این روغن بر می آید از روغن انتقال حرارت برای عملیات حرارتی استفاده می شود ، که اساس کار آن خنک سازی و کم کردن حرارت از دستگاه های صنعتی و قطعات موجود در آنها است، روغن انتقال حرارت بسته به میزان دمایی که می‌تواند تحمل کند در انواع مختلفی تولید میشود و کاربرد های گوناگونی پیدا میکند.

مثال ساده کاربرد روغن انتقال حرارت، استفاده از آن در صنعت جوشکاری است. پس از جوشکاری قطعه ی صنعتی برای سرد کردن سریع و یا به عبارت دیگر کوئنچ کردن از روغن انتقال حرارت برای خنک سازی استفاده می شود استفاده از روغن انتقال حرارت در صنعت جوشکاری تنها یکی از  کاربرد روغن انتقال حرارت در صنایع مختلف است ، علاوه بر آن از این روغن در صنعت های مختلف برای کاربرد های متفاوت استفاده می شود که در ادامه به کاربرد روغن انتقال حرارت بیشتر خواهیم پرداخت.

عمر روغن انتقال حرارت

در رابطه با عمر روانکاری روغن انتقال حرارت لازم است که بدانید هر چقدر روغن انتقال حرارت در برابر اکسیداسیون مقاومت بیشتری داشته باشد به یقین عمر آن نیز بیشتر خواهد بود و بالعکس هر چقدر اکسیژن محیط مورد مصرفی روغن بیشتر باشد عمر روانکاری روغن نیز کاهش می یابد از همین رو برای آنکه روغن انتقال حرارت در مدت زمان بیشتری عمر کند لازم است که هر آنچه را که سبب افزایش اکسیداسیون میشود از محیطی که روغن در آن کار می کند دور گردد، مس، آب، زنگ زدگی، گردو غبار از جمله مواردی است که اکسیداسیون را افزایش میدهد

کاربرد روغن انتقال حرارت

کاربرد روغن انتقال حرارت در صنایع مختلفی است و کاربرد صنعتی آن بسیار گسترده است، از سیستم های پیچیده ی چند حلقه ای گرفته تا سیستم های ساده و آماتور روغن انتقال حرارت در آنها کاربرد دارد.

از این روغن در صنعت های  فراوانی از جمله صنعت، نفت و گاز، فولاد، رول، پلاستیک،لاستیک، قالب گیری، نساجی، سنتز، کارخانجات و تولیدی های گوناگون، پالایشگاه و … استفاده میشود و همان طور که دیدید کاربرد روغن انتقال حرارت بر حسب وظیفه ای که برعهده دارد متنوع و گوناگون است.

در واقع روغن های انتقال حرارت در بسیاری از مشاغل صنعتی که نیاز به انتقال گرما به وسیله یک سیال از یک قسمت به قسمتی دیگر باشد، مورد استفاده قرار می گیرد. به صورت کلی در هر یک از فرایندهای مختلف صنعتی که نیاز به سیستم های گرمایشی و یا سرمایشی باشد از روغن های انتقال حرارت استفاده می شود.

می توان به صنایع مختلف پتروشیمی، چوب، شیمیایی و نساجی  و… اشاره کرد.

کاربرد روغن انتقال حرارت

ویژگی های روغن انتقال حرارت مناسب

همانطور که اشاره شد، در هر سیستمی که نیاز به یک سیال برای انتقال گرما باشد می توان از این روغن ها  استفاده کرد. این روغن ها از نقطه جوش بالایی برخوردار هستند و این نقطه جوش بالا جلوی بخار شدن سیالات در دمای بالا را خواهد گرفت.

همچنین این روغن ها باید شرایط خاص دیگری مانند ویسکوزیته بالا و عدم قابلیت اشتعال را دارا باشند.

عدم خورندگی نیز یکی دیگر از ویژگی هایی است که این روغن ها باید از آن برخوردار باشند تا باعث بروز آسیب به قطعات سیستم ها و تجهیزات نشوند. سمی نبودن روغن و پایداری بالای حرارتی نیز از ویژگی هایی است که این روغن باید از آن برخوردار باشد.

ظرفیت حرارتی بالای روغن های انتقال حرارت( ثابت بودن گرمای سیال بدون تغییر دما)  نیز باعث می شود تا برای انتقال گرما از میزان کمتری از مایعات استفاده شود و در نتیجه در هزینه ها و انرژی نیز صرفه جویی خواهد شد. در صورت پایین بودن این ظرفیت، ممکن است از مایعات زیادی برای انتقال گرما استفاده شود و هزینه ها نیز افزایش و کارایی نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

این روغن ها باید طول عمر بالایی داشته باشند تا در صورت شرایط مختلف دمایی بتوانند با عملکرد بالا در مدت زمان طولانی کارایی بالایی نیز داشته باشند.

همچنین داشتن رسانایی بالای گرمایی و نرخ پایین تبخیر نیز در این روغن ها مهم است.

این روغن ها باید بتوانند قابلیت مناسب پمپاژ را دارا باشند تا در مصرف انرژی نیز صرفه جویی شود.

ویژگی های عمومی:

معمولا همه این روغن ها از یکسری ویژگی های عمومی برخوردارند که به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

  • واکنش پذیری مناسب با آب
  • سازگاری با سایر روغن ها
  • نقطه جوش بالا
  • انتقال مناسب حرارت
  • فشار بخار پایین در دمای زیاد
  • بدون بو بودن

کاربرد روغن انتقال حرارت

منظور از ویسکوزیته در روغن های انتقال حرارت چیست؟‌

یکی از مهمترین ویژگی هایی که این روغن ها باید داشته باشد ویسکوزیته مناسب آن است که کاملا با میزان خورندگی لوله رابطه مستقیم دارد. در صورت دارا بودن روغن انتقال حرارت از ویسکوزیته بالا، روغن کارایی بسیار بالایی داشته و عملیات انتقال حرارت درون سیستم به درستی و با کارایی بالا انجام می شود. این ویژگی تمامی مشخصات درون لوله ها را مشخص می کند.

محل نگهداری از Heat transfer oil

برای نگهداری از روغن انتقال حرارت باید آن را به صورت افقی قرار داد تا دریچه آن در قسمت زیری سطح روغن قرار بگیرد. محل قرار گیری روغن نیز باید در مکانی ترجیحا سربسته و فاقد هر گونه رطوبت و آلودگی و دمای زیاد باشد.

فراموش نکنید که در مواقع ضروری حتما اقدام به تعویض روغن شود.

 چه زمانی برای تعویض روغن مناسب است؟

همانطور که اشاره شد، یک Heat transfer oil مناسب باید دارای ویژگی هایی نظیر پایداری حرارتی و عمر کارایی طولانی باشد. اما بهتر است به صورت سالانه توسط متخصصان تمامی ویژگی های روغن چک و بررسی شود تا در صورت نیاز به تعویض، سریعا اقدامات لازم انجام شود. در صورت عدم توجه به زمان مناسب برای تعویض روغن، ممکن است ضررها و آسیب های فراوانی به سیستم وارد شود. در نتیجه این روغن ها باید در صورت نیاز به تعویض، سریعا تعویض شوند.

اما بد نیست بدانید که اکثر روغن های انتقال حرارت با کیفیت به راحتی می توانند تا چندین سال عمر مفید داشته باشند .

چه عواملی باعث کاهش طول عمر مفید روغن انتقال حرارت خواهد شد؟

اما برخی شرایط و ویژگی ها هستند که ممکن است در کاهش عمر مفید این روغن ها تاثیر داشته باشند . برای مثال روغن های حرارتی به صورت طبیعی با اکسیژن واکنش برقرار می کنند و هنگام انجام واکنش هیدروکربن ها با اکسیژن، اسیدهایی ایجاد می شود که باعث افزایش احتمال خورندگی خواهند شد. در نتیجه هنگام انتخاب و خرید روغن انتقال حرارت باید به میزان مقاومت به اکسایش روغن ها نیز توجه ویژه ای داشت.

همچنین در طی فرایندهای صنعتی، ممکن است ترکیبات مختلف پلیمری، گرد و خاک، رسوب و… در روغن ایجاد شود که باعث افزایش اکسیداسیون خواهند شد.

کاربرد روغن انتقال حرارت

نحوه استفاده از روغن انتقال حرارت چگونه است؟

همانطور که می‌دانید روغن انتقال حرارت یک روغن پارافینی بسیار تصفیه شده و پایدار است که برای استفاده به عنوان واسطه انتقال حرارت و روغن خاموش کننده طراحی شده است. در بسیاری از کاربردهای صنعتی گرمایش به طور غیرمستقیم با گردش روغن داغ از طریق مبدل حرارتی تامین می‌شود، بنابراین نقاط داغ کاهش می‌یابد و ایمنی فرآیند گرمایش افزایش می‌یابد.

برای استفاده از روغن انتقال حرارت بهتر است ابتدا دستگاه خود را به طور کامل خاموش نمایید و سپس روغن را داخل دستگاه ریخته و پس از مدتی دستگاه خود را روشن نمایید، توجه داشته باشید که در صورت بروز هر گونه مشکلی بهتر است از یک فرد متخصص کمک بگیرید؛ در هنگام استفاده از این روغن به نکات ایمنی نیز توجه داشته باشید.

جمع بندی مقاله کاربرد روغن انتقال حرارت

همانطور که اشاره شد،کاربرد روغن انتقال حرارت در سیستم ها و فرایندهای صنعتی برای انتقال گرما است. این روغن ها برای عملکرد بالا باید دارای شرایطی مانند پایداری حرارتی، نقطه جوش بالا، ویسکوزیته مناسب و… باشند که باید متناسب با میزان نیاز سیستم ها از روغن، انتخاب شوند و مورد استفاده قرار گیرند. روغن های انتقال حرارت باید طی فواصل زمانی معینی مورد بررسی قرار گیرند تا میزان هرکدام از ویژگی های لازم آن‌ها برای به کارگیری در فرایندهای صنعتی سنجیده شود. می توانید برای انتخاب و خرید روغن حرارتی مورد نظر خود با متخصصان و مشاوران مجموعه روغن سیتی تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید