اخبار

کاربرد واسکازین چیست؟

روغن واسکازین

واسکازین چیست؟ کاربرد واسکازین چیست؟  قطعات مصرفی خودرو با کارکردهای متفاوت و اشکال گوناگونی در کنار هم قرار گرفته‌اند و هر کدام وظیفه‌ای را برعهده دارند. هر قطعه برای عملکرد مناسب و درست خود به رسیدگی نیاز دارد. واسکازین یا روغن گیربکس به کمک چرخ دنده و گیربکس خودرو می‌آید تا حرکت آن را نرم و روان کند.

به این ترتیب روند کارکرد گیربکس و به دنبال آن موتور، بسیار بالا خواهد رفت. واسکازین می‌تواند به خوبی سلامت و کارایی گیربکس را در خودروها فراهم و از هزینه‌های سرسام‌آور تعویض یا تعمیر قطعات جلوگیری کند. در این مقاله قصد داریم اطلاعات کاملی درباره واسکازین چیست؟ و کاربردهای آن در اختیارتان قرار دهیم. اگر‌ می‌خواهید درباره این موضوع بیشتر بدانید، ما را در روغن سیتی همراهی کنید:

روغن واسکازین چیست؟

واژه واسکازین روسی بوده و به معنای روغن دنده است. قطعات تشکیل دهنده خودروها با شکل و کارکردهای مختلف، در کنار هم قرار می گیرند. این قطعات که دارای وظایفی هستند، برای عملکرد صحیح خود نیاز به مراقبت دارند. روغن واسکازین برای روان و نرم کردن حرکت آن ها به کار می رود. گیربکس خودروها با کمک این روغن، کارایی بهتری داشته و مانع تعویض و تعمیرهای کوتاه مدت آن ها می شود.

در واقع با روغن دنده می توان از چرخ دنده ها و سایر قطعات آن در برابر انواع فشارها محافظت کرد. وظیفه اصلی روغن گیربکس، روان کردن چرخ دنده های جعبه دنده های دستی و اتومات است. با عوض کردن روغن دنده می توان عمر خودروها را زیاد کرد. ترکیبی از روغن پایه و افزودنی های دیگر، تشکیل روغن واسکازین را می دهد که خاصیت ضد سایشی و ضد ترکی دارد. روغن دنده در دمای بالا پایدار بوده و در دو نوع وجود دارد.

کاربرد واسکازین

تفاوت روغن موتور و واسکازین

به طور کلی ویسکوزیته یا گرانروی مهم‌ترین و اصلی‌ترین تفاوت بین روغن موتور و واسکازین است.

ویسکوزیته یا گرانروی چیست؟

فرض کنید، دو مایع روغنی با غلظت‌های متفاوت در اختیار دارید. مایعی که غلظت آن نسبت به دیگری بیشتر است، از درصد ویسکوزیته یا گرانروی بالاتری برخوردار خواهد بود. در واقع هنگامی که روغن غلیظ‌تر را بین قطعات مکانیکی قرار می‌دهیم، این قطعات برای حرکت نیاز به نیروی بیشتری دارند؛ زیرا، مقداری از نیرو صرف مقابله با اصطکاک روغن غلیظ می‌شود.

بنابراین، روغنی که غلظت کمتری دارد، به راحتی بین قطعات مکانیکی نفوذ می‌کند. از این رو، غلظت کمتر به معنای نفوذ بیشتر و ویسکوزیته یا گرانروی پایین‌تر است. جعبه دنده یا گیربکس به دلیل وجود قطعات ظریف، فشرده و سرعت عملکرد بالا آنها از روغن واسکازین که ویسکوزیته یا گرانروی مناسب تری دارد، استفاده می‌شود.

انواع واسکازین

واسکازین یا روغن گیربکس دو نوع دارد. انواع این روغن بسته به مدل دنده خودرو تعیین و بر اساس آن انتخاب می‌شود.

۱. واسکازین خودروهای دنده اتوماتیک:

نوع اول از انواع واسکازین روغن مربوط به خودروهای دنده اتوماتیک است. این نوع واسکازین که به روغن گیربکس معروف است، با علامت ATF مشخص می‌شود. واسکازین مخصوص به ماشین‌های دنده اتوماتیک رقیق‌تر است و گرانوری کمتری دارد. رقیق بودن آن هم به دلیل مدل قرار گرفتن چرخ‌دنده‌ها شکل جایگیری آن‌ها در جعبه دنده است.

۲. واسکازین خودروهای دنده دستی:

دسته دوم واسکازین‌ها، برای خودروهایی با دنده دستی وجود دارد و بیشتر با نام روغن واسکازین معروف است. این نوع روغن با علامت MTF مشخص می‌شود و غلیظ‌تر است. ترکیبات موجود در روغن واسکازین، برای خودروهایی با دنده دستی بسیار مناسب است. به همین دلیل هیچگاه نباید واسکازین خودروهای دنده اتوماتیک و دستی را به جای یکدیگر به کار برد. نکته مهم درباره میزان غلظت انواع واسکازین این است که با ترکیب اعداد و حروف خاصی نمایش داده می‌شود. مثلا 80w75 یا 90w85 . دقت کنید که هر چه عدد کمتر باشد، روغن نیز رقیق‌تر است.

زمان تعویض روغن واسکازین

از مسایل مهمی که درباره روغن های گیربکس وجود دارد، تعویض به موقع آن هاست. همان طور که به طور کامل در بالا توضیح داده شد، روغن گیربکس به روان کردن گیربکس کمک کرده و درجه حرارت آن را کاهش می دهدو همچنین این روغن به کاهش سر و صدا در گیربکس منجر شده و به افزایش طول عمر مفید قطعات کمک می کند.

زمان مناسب تعویض این روغن، به افزایش طول عمر گیربکس کمک می کند. عواملی چون شرایط آب و هوایی، نوع روغن، نوع عملکرد و گیربکس خودرو، در زمان تعویض روغن واسکازین موثر است. در شرایط معمول زمانی که دیسک و صفحه کلاچ در خودرو عوض می شود، روغن گیربکس نیز باید تعویض شود.

صفحه کلاچ در یک خودرو با دنده دستی بعد از کارکرد ۱۰۰ هزار کیلومتری در جاده و داخل شهر، عوض می شود. اما در خودرو با دنده اتومات، زمان تعویض این روغن هر ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار کیلومتر است. در زمان تعویض این قطعه کل گیربکس باز می شود و در نتیجه روغن مربوط نیز تعویض می شود.

کاربرد واسکازین

علائم نشان دهنده زمان تعویض روغن گیربکس

با بررسی رنگ مایع نشتی زمان تعویض روغن دنده مشخص می شود. زیرا در حالت عادی، این روغن به رنگ قرمز بوده و وقتی به رنگ قهوه ای درآید، باید آن را تعویض کرد. مایعات دیگر خودرو مانند ضد یخ و مایع برف پاک کن نیز دارای رنگ قرمزی است، اما بو و درجه غلظت آن ها با هم متفاوت بوده و راه تشخیص آن ها از روغن گیربکس است.

رنگ روغن واسکازین

روغن گیربکس مایعی به صورت صاف و یکدست بوده و بالمس کردن، روغنی و چرب بودن آن احساس می شود. بوی این روغن شبیه به بوی نفت بوده و شباهت زیادی بین این روغن و روغن موتور و روغن ترمز وجود دارد. وقتی بوی روغن گیربکس شبیه به بوی روغن سوخته شود، نیاز دارد که تعویض شود.

در زمان تعویض روغن باید توجه کرد که نشتی از کدام قسمت است که به طور معمول از بخش جلو یا وسط ماشین است. بنابراین وقتی خودروی شما پارک بوده و بعد از مدتی در پایین و در قسمت وسطی و یا جلوی ماشین، مایع قرمز رنگی مشاهده شد، نشان دهنده نشت روغن گیربکس است. یکی دیگر از علایم نشان دهنده نشتی روغن گیربکس، کند و ضعیف بودن عملکرد گیربکس است.

همچنین اگر روغن گیربکس در یک خودرو تمام شده باشد، گیربکس آن عمل نمی کند. برای نگهداری از خودرو بهتر است که هر دو سال یکبار، این روغن تعویض شود، البته این زمان بستگی به میزان استفاده شما از خودرو نیز دارد. اگر خودرویی با دنده دستی به مدت شش ماه روشن نشده باشد، نیاز به تعویض روغن گیربکس دارد.

کاربرد روغن واسکازین در خودرو

روغن واسکازین برای چیست؟ این روغن در واقع روغن جعبه دنده خودرو است. واسکازین، روغنی است که در گیربکس و دیفرانسیل خودرو استفاده می‌شود. این روغن از چرخ دنده و سایر قطعات مرتبط با آن حفاظت می‌کند. وظیفه آن، روان کردن چرخ دنده‌ها در جعبه دنده دستی یا جعبه دنده اتوماتیک است. معمولا به روغنی که در جعبه دنده‌های دستی استفاده می‌شود، واسکازین و به روغنی که در جعبه دنده‌های اتوماتیک استفاده می‌شود، روغن گیربکس می‌گویند.

در جعبه دنده‌های دستی، بر اثر فرسایش دنده‌ها و یا یاتاقان‌ها، روغن واسکازین دچار آلودگی می‌شود و این آلودگی باعث می‌شود روغن واسکازین نتواند به خوبی جعبه دنده را روان کند. همچنین در جعبه دنده‌های اتوماتیک، به خاطر اینکه حرارت زیادی ایجاد می‌شود؛ به مرور زمان این حرارت باعث می‌شود این روغن کیفیتش را از دست بدهد.

در این مواقع توصیه می‌شود نسبت به خرید روغن واسکازین مناسب اقدام نمایید. پس تا اینجام دانستیم واسکازین چیست؟ انواع واسکازین کدامند. همانطور که گفتیم، واسکازین (روغن گرایل) یکی از مهم‌ترین روغن‌ها برای خودرو است که نقش اساسی در حفظ سلامتی دنده‌ها و همچنین گیربکس دارد. به همین دلیل توجه به زمان تعویض آن بسیار مهم است. کاربرد واسکازین چیست؟ نقش واسکازین در خودرو را می‌توان در چند مورد خلاصه کرد:

  • ۱. کمک به روان شدن حرکت چرخ دنده‌ها.
  • ۲. حفظ کارکرد گیربکس و دیفرانسل.
  • ۳. کم کردن فشار روی موتور خودرو.
  • ۴. کاهش خوردگی و ساییدگی جعبه دنده.
  • 5. نقش خنک کننده.
  • ۶. کمک به حرکت بهتر مکانیکی در ماشین.

کاربرد واسکازین

مزایا و کاربرد واسکازین بهران

وجود ماشین آلات مختلف صنعتی در صنایع کاغذ سازی و کار کردن پیوسته آن بدون وجود خاموشی یک مزیت به حساب می آید و نبایستی از روغن های صنعتی غیر مجاز دیگر برای این گونه دستگاه ها استفاده شود زیرا موجب ضرر به کارخانه و صادرات کاغذ به دیگر کشورها خواهد شد. از این رو استفاده از واسکازین بهران برای صنایع کاغذ سازی یک انتخاب بهینه خواهد بود زیرا این روغن دارای مزایای ویژه زیر می باشد:

  • حفاظت قطعات از هرگونه ساییدگی و فرسودگی
  • میزان چسبندگی مناسب
  • پایدار در برابر کف شدن
  • دارا بودن خاصیت ضد زنگ
  • مقاومت خوب در برابر اکسیداسیون
  • مناسب برای کار با درجه حرارت زیاد

آشنایی با خصوصیات آن:

میزان چسبندگی واسکازین بهران به حدی می باشد که از شره شدن و به هدر رفتن روغن در قطعات جلوگیری کرده و تمامی آن بر روی قطعات می نشیند و موجب نرم و روان کار کردن قطعه خواهد شد و قادر است در هنگام مواجه با بارهای سنگین هم به راحتی کار کرده و اصطکاک بین قطعات و بلبرینگ را به حداقل ممکن برساند. تمامی روغن های صنعتی شرکت نفت بهران دارای استاندارد HSE می باشند که در بسیاری از کشورهای جهان این یک حسن محسوب می شود و در دیگر روغن های صنعتی تولید شده وجود ندارد.

حرف آخر

روغن واسکازین همان روغن گیربکس است. نوع روغن در گیربکس دستی با نوع اتوماتیک آن بسیار متفاوت است. زمان تعویض روغن واسکازین در طول عمر جعبه دنده و سلامت خودرو بسیار مؤثر واقع می‌شود. قبل از هرگونه اقدام به مراکز تعویض روغنی، نسبت به اعتبار آن مجموعه و تجربه افراد آن اطلاعات کسب کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید