آموزشی

کاربرد روغن بهران حرارت

روغن بهران حرارت

کاربرد روغن بهران حرارت : روغن بهران حرارت، یکی از محصولات شرکت نفت بهران است که برای استفاده در صنایع مختلف از جمله صنعت پتروشیمی، نفت، گاز و… مناسب است. این روغن دارای ویژگی‌هایی از جمله پایداری حرارتی بالا در دمای پایین تا متوسط، مقاومت شیمیایی مناسب در برابر اکسیداسیون و پایداری در مقابل نور و حرارت می‌باشد.

همچنین، از جمله مزایای استفاده از روغن بهران حرارتی می‌توان به افزایش طول عمر دستگاه‌ها، کاهش خرابی‌های ناشی از حرارت و استفاده اقتصادی از انرژی اشاره کرد. در کاربردهای کنترل حرارتی، آب‌گرمکن‌ها، ترمو مبدل‌ها و دیگر دستگاه‌های مشابه، استفاده از روغن بهران حرارت از اهمیت بسیاری برخوردار است برای بررسی بیشتر تا پایان مقاله با روغن سیتی همراه باشید.

کاربرد روغن بهران حرارت

روغن بهران، روغنی است که برای انتقال گرما استفاده میشوند یکی از کاربردهای اصلی آن انتقال حرارت از دیگهای بخار صنعتی و در موارد مختلف صنعتی که احتیاج به گرما باشد استفاده میشود. این روغن باید ضریب حرارتی بالایی داشته باشد. روغن های حرارتی نباید با روغن های دیگه مخلوط کرد باعث میشود کارایی یا از بین برود یا بسیار کم شود. بهران حرارت با استفاده از روغن پایه مرغوب تولید می‌شود.این روغن به علت کارایی و کیفیت عالی ، مورد استقبال قرار گرفته است.

روغن های حرارتی بهران  دارای ویژگی های میباشد که باعث متمایز شدن از دیگر روغن ها میشود این ویژگی ها شامل: عدم خوردگی در سیستم، بدون بو بودن ، تمیزی، طول عمر بالا،  تحمل اکسیداسیون حرارتی بالا، مانع ایجاد رسوب، قیمت مناسب روغن حرارتی بهران  در صنایع های پالایشگاه، نیروگاه و پتروشیمی  مورد استفاده قرار میگیرد. در هنگام خرید روغن انتقال حرارت، زمان خرید از عملکرد خوب روغن حرارت در دماهای بالا مطمئن شوید

مشخصات فنی روغن بهران حرارت شامل ویژگی های زیر است:

  • نقطه اشتعال بالا: حدود 240 درجه سلسیوس
  • پایداری حرارتی: پایدار در دماهای پایین تا متوسط
  • پایداری شیمیایی: مقاوم در برابر اکسیداسیون

روغن انتقال حرارت بهران و دیگر روغن‌های حرارتی برای حمل انرژی حرارتی در فرآیندهای گرمایش، فلزکاری و خنک‌سازی ماشین استفاده می‌شوند. انواع مختلفی از محصولات وجود دارد. خنک کننده های در گردش، سیالات چیلر، ضد یخ ها و مبردها برای انتقال گرما یا تامین سرمایش در ماشین آلات، تجهیزات فرآیند یا موتورهای احتراقی استفاده می شوند.

روغن های داغ، روغن بخاری و سایر سیالات حرارتی برای تامین یا انتقال گرما به منطقه ای نزدیک ماشین آلات یا تجهیزات فرآیند استفاده می شود.

روغن‌ انتقال حرارت بهران سیالای با ویسکوزیته پایین است که به تدریج گرم یا سرد می‌شود و در اطراف یک سیستم گردش می‌کند تا دمای فرآیند را تنظیم کند. روغن های حرارتی هنگام کار در دماهای بالاتر در معرض تخریب قرار می گیرند.

مزایای روغن انتقال حرارت بهران در یک نگاه:

  • انتقال حرارت تقریباً بدون فشار در محدوده دمایی وسیع
  • نگهداری کم سیستم های روغن حرارتی
  • بدون نیاز به تصفیه آب
  • قابلیت کنترل
  • هزینه سرمایه پایین

به طور معمول، محصولاتی مانند مبردها، روغن های داغ و ضد یخ ها گرمایش یا سرمایش غیرمستقیم را فراهم می کنند و با ماشین آلات یا تجهیزات تماس ندارند. در مقابل، سیالات فلز کاری و خاموش کننده ها مستقیماً با قطعه سر و کار یا جزء تماس می گیرند. بیشتر سیالات انتقال حرارت و روغن های حرارتی در هیترهای فرآیندی گردشی، چیلرها، یا کولرهای بین منبع حرارت و سینک حرارتی. مبردهای اولیه از طریق تغییرات فاز یا چرخه Rankine که شامل خنک کننده تبخیری و انتقال حرارت است، خنک کننده را فراهم می کنند. مبردهای ثانویه هم شامل خنک کننده های گردشی و هم ضد یخ هستند.

روغن بهران حرارت

دلایل بکارگیری روغن بهران حرارت

این روغن صنعتی از خواص بی شماری برخوردار است، به همین دلیل کاربرد های فراوانی در اکثر تجهیزات صنعتی دارند که از مهمترین ویژگی های روغن حرارتی بهران در صنایع مختلف می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تولید فشار بخار اندکی دارد
  • ظرفیت حرارتی بسیار بالا که تا 320 درجه سانتی گراد می رسد
  • نقطه اشتعال روغن بالا است
  • پایداری اکسیداسیون عالی
  • روغنکاری به نقاط مختلف از طریق لوله پمپ
  • مانع از خوردگی قطعات صنعتی که به علت وجود مواد افزودنی بهینه تا سالیان سال قابل استفاده می باشد

مشخصات روغن بهران حرارت

روغن بهران حرارت همان گونه که از نامش پیدا است به منظور استفاده در سیستم های انتقال حرارت تولید شده است. روغن حرارتی بهران به دلیل مقاومت بالا در برابر حرارت و اکسیداسیون، بازدهی انتقال حرارت غیر مستقیم در سیستم های بسته را افزایش می دهد. این نوع روغن دارای ضریب هدایت حرارتی بالایی است که در طول عملیات، افزایش گرانروی ندارد.

روغن حرارتی بهران به دلیل دارا بودن خواص مکانیکی و شیمیایی مناسب در اکثر دستگاه های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. زیرا این محصول دارای پارامترهای قوی بوده و میزان اسیدیته، گرانروی، نقطه ریزش و عدم کف کنندگی خوبی می باشد. از این رو در اکثر صنایع مختلف نظیر نیروگاه ها، پالایشگاه ها و غیره کاربرد دارد.

از مشخصات روغن بهران حرارت می توان گفت که برای مصارف مختلف در سیستم های بسته انتقال حرارت با دمای حداکثر ۳۲۰ درجه سانتی گراد به کار می رود. پیشنهاد میکنیم که قبل از خرید روغن بهران حرارت دیتاشیت آن را مطالعه کنید.

جدول مشخصات روغن بهران حرارت را زیر مشاهده می کنید:

مشخصات فیزیکی-شیمیایی گرانروی

100°C     40°C

شاخص گرانروی

 

نقطه اشتعال

نقطه ریزش

دانسیته 15 C°

Kg/m3

روش آزمون ASTM D445 ASTM D2270 ASTM D92 ASTM D97 ASTM D4052
بهران حرارت 32       5.5 100 206 12-  869

از مهمترین مشخصات بهران حرارت این است که دارای گرانروی مطلوب و حفظ آن در طول افزایش دمای کاری می باشد. میزان دانسیته این محصول در دمای 15 درجه سانتی گراد برابر با 869 بوده که عدد بسیار عالی می باشد و تقریبا با نمونه های خارجی به یک اندازه است.

نقطه ریزش این روغن برابر با 12- بوده که این نشان دهنده عملکرد مطلوب آن در دماهای زیر صفر درجه می باشد. همچنین نقطه اشتعال روغن انتقال حرارت نیز برابر با 206 درجه سانتیگراد گزارش شده است و شاخص گرانروی عدد 100 است. تمامی مشخصات روغن بهران حرارت به طور شفاف بر روی بسته بندی محصول و کاتالوگ آن درج شده است. این شناسنامه بر حسب استانداردهای بین المللی انجام می باشد و دقیقا باید طبق آن روغن مناسب را برای تاسیسات خود انتخاب نمایید.

از این رو هنگام خرید روغن بهران حرارت باید به موارد زیادی دقت شود. برای کسب مشاوره جهت خرید روغن حرارتی بهران شما می توانید از طریق دکمه های ارتباطی موجود در پایین صفحه با کارشناسان فیدار اویل تماس حاصل کرده و سوالات و شرایط تاسیسات خود را مطرح کرده تا بهترین روغن را انتخاب نمایید.

روغن بهران حرارت جز دسته روغن های تمام سنتتیک می باشد که به دلیل وجود مواد شیمیایی، طول عمر بالاتری نسبت به روغن های گیاهی دارد. این روغن قادر است تا دمای حداکثر 290 درجه به خوبی کار کرده و گرانروی خود را از دست ندهد. این ویژگی مطلوب موجب شده که میزان سرویس های دوره ای کم و مدت زمان استفاده از روغن بیشتر شود.

روغن بهران حرارت

کاربرد روغن عملیات حرارتی بهران

روغن دیگ بخار به منظور انتقال حرارت به ویژه در سیستم های بسته مورد استفاده قرار می گیرد؛ زیرا حرارت را به خوبی انتقال داده و موجب کاهش دمای سیستم می شود. از طرفی در فضاهای باز به دلیل وجود گردش هوای طبیعی، گرما به مرور کاهش می یابد، اما در فضای بسته شرایط متفاوت است و وجود یک روغن ایده آل، با کیفیت و استاندارد بسیار توصیه می شود.

میزان انتقال حرارت در محیط های باز و بسته کاملا متفاوت است. در محیط های باز به دلیل وجود هوا و گردش آن، میزان کاهش دما بسیار سریع تر انجام می شود. اما در محیط های بسته این کار کندتر انجام شده و روغن حرارتی مناسبی باید برای آن تهیه شود. برخی از سیستم ها دارای درجه حرارت بالایی هستند و این میزان حرارت از نقطه اشتعال برخی از روغن های حرارتی بیشتر است. در مواجه با این گونه موارد قطعا روغن حرارتی عملکرد خوبی نداشته و می سوزد. اما روغن عملیات حرارتی بهران دارای نقطه اشتعال مطلوبی بوده و حتی در دماهای پایین هم قابلیت پمپاژ عالی را دارا است.

این نوع روغن صنعتی بهران برای مصرف در سیستم های بسته انتقال حرارت با دمای حداکثر 320 درجه سانتی گراد پیشنهاد می شود. از فاکتورهای از بین برنده ی روغن های انتقال حرارت عبارتند از:

  • درصد مواد نامحلول، که لجن سیستم را ایجاد می کند.
  • تعداد اسید کل (TAN)

روغن حرارتی بویلر

برای بالا بردن کارایی و کیفیت دستگاه ها نیاز به وسیله ای است که طول عمر تجهیزات شما را افزایش دهد. همانطور که میدانید برای پاک کردن و از بین بردن آلودگی های هر وسیله ای، آب بهترین گزینه است؛ اما در تجهیزات صنعتی که عموماً از فلز تولید میشوند استفاده از آب نه تنها مفید نخواهد بود، بلکه با عملکرد عکس، سبب آسیب رساندن به دستگاه های صنعتی و ایجاد خوردگی و زنگ زدگی در این ابزار آلات صنعتی می شود.

منظور از بویلر روغن داغ همان دیگ داغ صنعتی است که به زبان ساده‌تر بویلر نوعی محفظه گرمایشی است که در آن روغن به عنوان عامل حرکت دهنده گرما عمل می‌کند. در صنعت به مخزنی که سر پوشیده و در بسته باشد، بویلر گفته می‌شود. اصلی ترین اجزای تشکیل دهنده بویلر شامل یک کویل مارپیچ به علاوه یک پوسته است.

اما پوسته و کویل تنها اجزای تشکیل دهنده ی بویلر نیستند بلکه در این محفظه صنعتی اجزای دیگری اعم از پمپ سنسور، مشعل، ترموستات، تابلو و مدار فرمان، شیرآلات و… نیز استفاده می شود. دیگ های روغن بر اساس حجم و نیاز کاری صنعت گران در دو نوع افقی و عمودی (ایستاده) تولید می شوند. برای حجم های کاری کوچک تر و ظرفیت های کمتر از نوع عمودی استفاده می شود.

تجهیزاتی مثل بویلر نیازمند روغن حرارتی بویلر هستند تا با خنک کنندگی مناسب باعث حرکت دادن گرما از جایی به جای دیگر شود. روغن حرارتی با استفاده از پمپ به درون کویل ریخته می شود و با کمک یک مشعل روغن انتقال حرارت گرم می‌شود.

بویلر روغن داغ چیست؟ بویلر ها یا همان دیگ های بخار صنعتی هستند که با جوشکاری خاص مقاطع فولادی ضخیم ساخته می شوند تا در برابر فشار های بالا و نشتی ها به خوبی مقاومت کنند. پس برای ادامه کارکرد صحیح از روغن حرارتی بویلر استفاده کنید؛ زیرا این روغن میتواند حرارت مورد نیاز را در دمای بالا با فشار پایین تامین کند.

علت خطر در بویلر های بخار، فشار بالای درون آن ها می باشد که با افزایش میزان فشار درونی بویلر می تواند همچون دینامیت عمل کند. اگر دمای مورد نیاز ما تا دمای 300 درجه سانتی گراد باشد می توانیم روی بویلر روغن داغ حساب باز کنیم؛ چرا که در دماهای بالاتر به علت استهلاک و هزینه تولید بیشتر، مورد استقیال عموم صنعت گران قرار نمی گیرد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید