آموزشی

دلایل روشن شدن چراغ روغن موتور خودرو

روشن شدن چراغ روغن موتور

دلایل روشن شدن چراغ روغن موتور خودرو : خودرو یکی از با ارزش ترین و کاربردی ترین دارایی های هر شخصی است از این رو لازم است تا به طور منظم مورد بررسی قرار گرفته و نسبت به تعویض و یا جایگزینی قطعات مختلف آن اقدام شود. همواره در هر خودرویی نشانه هایی وجود دارد که می تواند مشکل به وجود آمده را به راننده هشدار دهد؛ از ایجاد سروصدا در موتور گرفته تا انتشار دود و یا هر مورد دیگری. اما یکی از ساده ترین و مهم ترین نشانه ها در جلوی چشم راننده قرار دارد.

در صفحه کیلومتر شمار روبروی راننده چراغ های مختلفی تعبیه شده است که هر یک می تواند بیانگر مسئله خاصی باشد. یکی از این موارد، چراغ روغن است. چراغی که در صورت بروز مشکلات مربوط به این روغن روشن شده و راننده را آگاه می سازد. بنابراین می تواند از بروز صدمات جبران ناپذیر و هزینه های گزافی جلوگیری نماید. از این رو ما در این مقاله قصد داریم به بررسی علت روشن شدن چراغ روغن خودرو بپردازیم پس اگر شما هم با این مسئله روبرو شده اید، با روغن سیتی همراه باشید.

وظیفه روغن موتور در خودرو چیست؟

روغن موتور 3 کارایی مهم برای خودرو به ویژه موتور خودرو دارد.

1- یکی از آن کارهایی که روغن موتور انجام می‌دهد این است که قطعات فلزی داخل موتور را روان کاری کرده و اصطکاک را کاهش می‌دهد تا این قطعات به آرامی حرکت کنند.

2- یکی دیگر از وظایف روغن موتور این است که به پخش و توزیع متناسب گرما در موتور کمک کرده و مانع از ذوب قطعات در اثر حرارت زیاد یا آسیب به آن‌ها می‌شود.

3- آخرین کاری که روغن موتور انجام می‌دهد این است که کثیفی و ذرات ریز را جمع کرده و آن‌ها را در فیلتر روغن موتور قرار می‌دهد.

هرگونه اختلال که باعث شود روغن به درستی به وظیفه خود عمل نکند باعث روشن شدن چراغ روغن می‌شود.

روشن شدن چراغ روغن موتور

مهم‌ترین علت روشن شدن چراغ روغن

  • کاهش سطح فشار روغن
  • کم شدن میزان روغن در مخزن روغن موتور
  • خرابی فیلتر روغن
  • ضعیف شدن پمپ روغن
  • خرابی میل لنگ، یاتاقان، میل سوپاپ
  • وجود ناخالصی در روغن

شایع‌ترین دلیل روشن شدن چراغ روغن ماشین به کاهش سطح روغن موتور و عواملی که باعث بروز این مشکل می‌شود، باز می‌گردد. روشن شدن چراغ روغن موتور به هر دلیلی که باشد باید جدی گرفته شود و از روشن ماندن و حرکت کردن با خودرو باید خودداری کرد.

علت روشن شدن چراغ روغن ، کاهش فشار روغن موتور:

کم شدن فشار روغن موتور، شایعترین دلیل روشن شدن چراغ روغن است. کاهش فشار روغن، وظایف روغن موتور را مختل نموده و در نتیجه دمای موتور به شدت افزایش یابد که می‌تواند باعث سوخت موتور و حتی آتش‌سوزی نیز گردد لذا به هنگام روشن شدن چراغ، هیچ‌گاه نسبت به آن کم‌محلی! ننمایید چراکه انتقام سختی در مقابل این کم‌محلی، در انتظارتان خواهد بود! کاهش فشار روغن می‌تواند به دلیل خرابی فشنگی روغن (سنسور فشار روغن)، نشتی روغن، خرابی پمپ روغن و … باشد.

علت روشن شدن چراغ روغن ، کم شدن میزان روغن:

کاهش سطح روغن مخزن یکی دیگر از عواملی است که باعث روشن شدن چراغ موتور خواهد شد مخصوصا اگر از آخرین کنترل سطح روغن مدت زمان زیادی گذشته باشد. در حالت کلی چنانچه چراغ روغن روی آمپر خودرو روشن گردید قبل از هر اقدام دیگری سطح روغن را کنترل نمایید. جهت چک نمودن سطح روغن، گیج روغن را خارج نموده و آنرا کاملا تمیز نمایید سپس گیج را تا انتها وارد کرده، مجدد خارج نموده و سطح روغن را ملاحظه نمایید. سطح روغن پایین‌تر از نقطه کمینه (B) نشان از آن است که سطح روغن بسیار پایین رفته است و زمان شارژ! آن است.

  • کیفیت پایین روغن: کیفیت پایین روغن موتور به طور کامل از پس وظایف روغن برنیامده و باید با روغن با کیفیت مناسبتر جایگزین شود. هیچ گاه کیفیت را فدای قیمت ننمایید؛ شاید خرید روغن ارزان اغواکننده باشد ولیکن در گذر زمان، هزینه‌های نگهداری و تعمیرات، افزایش خواهد یافت.
  • انتخاب نادرست: قبل از خرید روغن، به اندازه کافی در مورد روغن مناسب برای خودرو خود تحقیق نموده و روغنی را انتخاب نمایید که با شرایط اتومبیل شما سازگار باشد. این کار علاوه بر آنکه بر طول عمر خودرو شما می‌افزاید بلکه هزینه‌های نگهداری و تعیمرات را نیز کاهش می‌دهد.

خرابی فیلتر روغن:

وجود هرگونه مشکلی در فیلتر روغن مستقیما بر عملکرد روغن تاثیرگذار خواهد بود. چراکه در اینصورت، تصفیه روغن به نحو شایسته و بایسته انجام نشده و این امر می‌تواند باعث روشن شدن چراغ موتور گردد. لازم به ذکر است استاندارد نبودن فیلتر، سرعت چرخش روغن در موتور را کاهش داده و در نتیجه باعث کاهش فشار روغن و روشن شدن چراغ روغن موتور خواهد شد.

خرابی پمپ روغن:

پمپ روغن نیروی لازم جهت گردش روغن در موتور را مهیا نموده و طبیعی است که خرابی آن باعث کاهش فشار روغن گردد.

اشکال در یاتاقان‌ها، میل‌لنگ و میل‌سوپاپ:

خرابی در یاتاقان‌ها، میل‌لنگ‌ها و میل سوپاپ‌ها، از دیگر عوامل روشن شدن چراغ روغن موتور هستند و از قضا اگر منشا تحریک و روشن شدن چراغ روغن باشند می‌توانند هزینه‌های گزافی را به شما تحمیل نمایند.

وجود ناخالصی در روغن:

چنانچه روغن با آب یا بنزین مخلوط گردد؛ غلظت روغن کاهش یافته و ویسکوزیته آن از مقدار استاندارد خارج خواهد شد. در این صورت نمی‌توان انتظار عملکردی موثر از روغن داشت لذا چراغ روغن روشن خواهد شد. وجود مشکل در انژکتور، خرابی سرسیلندرها و … احتمال اختلاط بنزین و روغن را افزایش می‌دهد.

در نگاه نخست، شناسایی عواملی که باعث روشن شدن چراغ روغن موتور می‌گردند بسیار حیاتی است ولیکن گام بعدی نحوه مواجهه و واکنش‌های مناسب در چنین مواقعی است که اهمیت بسزایی دارد چراکه روشن شدن و روشن ماندن چراغ روغن می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری را درپی داشته باشد که برای آگاهی از رفتار مناسب در این مواقع حساس، مقالات آتی همراه مکانیک در این زمینه را از دست ندهید.

روشن شدن چراغ روغن موتور

هنگام روشن شدن چراغ روغن موتور خودرو چه باید کرد؟

اگر در حال رانندگی با ماشین دوست داشتنی خود هستید و چراغ روغن خودرو روشن شده است، به هیچ وجه نباید این مسئله را نادیده بگیرید. بنابراین لازم است ابتدا از جاده خارج شده و ماشین را متوقف کنید. برای جلوگیری از بروز آسیب دیدن موتور، باید ماشین را خاموش نموده سپس سطح روغن را بررسی کنید. برای این کار اول میله اندازه گیری در مخزن روغن را بردارید و آن را پاک نمایید، سپس آن را دوباره داخل مخزن قرار دهید. مجدد آن را بیرون بیاورید.

چنانچه میله خشک است یا روغن زیادی روی آن وجود ندارد، نباید با ماشین رانندگی کنید تا زمانی که با روغن مناسب به ماشین اضافه کنید. در نهایت با توجه به نکات گفته شده امیدواریم شما عزیزان بتوانید از این پس راحت تر مشکل ماشین خود را شناسایی کرده و در صورت روشن شدن چراغ روغن در دور موتور پایین و یا در دیگر موارد گفته شده، بهترین اقدام را انجام دهید.

دلیل روشن شدن چراغ روغن در دور موتور پایین

در این مواقع ابتدا چک کنید که نشتی وجود نداشته باشد و در صورت نبود نشتی، می توانید بخش های دیگری از خودرو را چک کنید:

1- اگر مدت زیادی از تعویض روغن موتور ماشین گذشته باشد این احتمال می رود که فیلتر آن مسدود شده باشد. بهتر است یک بار روغن ماشین را تخلیه کرده و پس از تعویض فیلتر آن، روغن جدید را داخل مخزن بریزید. اگر مشکل از فیلتر بوده باشد، پس این بار چراغ روغن پس از استارت ماشین باید خاموش شود.

۲- اگر سطح روغن موتور پایین بود ولی هیچ نشانی از نشت در موتور نیافتید، پس احتمال سوزانده شدن روغن توسط موتور را هم باید بررسی کرد. روغن موتور نباید وارد سیلندر شده باشد. زیرا در غیر این صورت پس از ترکیب شدن با اکسیژن موجود در سیلندر، به راحتی سوخته و تبخیر خواهد شد.

یک دستگاه اندازه گیری هوای فشرده تهیه کرده و با استفاده از آن همه سیلندرهای ماشین را برای پیدا کردن علت روشن شدن چراغ روغن در دور موتور پایین تست کنید. اگر مقدار نشان داده شده برای یکی از سیلندرها کمتر از بقیه بود پس حتما موتور ماشین را برای تعمیر و بررسی بیشتر به یک متخصص نشان دهید.

دیدگاهتان را بنویسید