آموزشی

تفاوت روغن مینرال و سنتیک در چیست؟

تفاوت روغن مینرال و سنتیک

تفاوت روغن مینرال و سنتیک در چیست؟ تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید تا اطلاعات جالبی در مورد انواع روغن موتور در اختیارتان قرار دهیم که کمتر جایی آن را مطالعه کرده باشید. مراقبت‌های لازم برای حفاظت از یک خودرو بسیار مهم است.  یکی از مهم‌ترین قسمت‌های خودرو موتور است، پس دانستن روش‌های مراقبت از آن برای دارندگان خودرو الزامی است.

موتور نیروی حرکتی خودرو است، این نیرو در اثر درگیری و ارتباط قطعات موتور با یکدیگر ایجاد می‌شود. این برخورد قطعات باعث ایجاد اصطکاک می‌شود پس لازم است برای مراقبت از آن از روغن موتور استفاده کرد. روغن صنعتی در کنار روانکاری قطعات و کاهش اصطکاک آن‌ها، در خنک‌سازی پیشرانه مؤثر است؛ همچنین در جمع کردن رسوب و براده‌های فلزی ناشی از کار موتور و دوده‌های احتراق درون آن هم کاربرد دارد. به همین دلیل است که هر گروه از روغن‌ها ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند.

روغن سنتیک و مینرال کدام یک را انتخاب کنیم ؟

در خدمت دوستان عزیز هستیم با یک مقاله تخصصی دیگر در حوزه روانکاری و روغن های صنعتی، در این مقاله قصد داریم به بررسی تفاوت ها و کاربرد های روغن سنتیک و مینرال بپردازیم و جوانب لازم برای انتخاب هرکدام را به شما به زبان ساده به شما توضیح بدهیــم.

روغن های صنعتی از دو ریشه قابل استحصال هستند که از این نظر به دو دسته سنتیک و مینرال تقسیم بندی می شوند.

روغن مینرال یا روغن معدنی (Mineral Oil)، روغنی است که از تجزیه و تقطیر نفت خام بدست می آید این نوع روغن ها به نسبت روغن های سنتیک ارزان تر و کارایی پائین تری دارند .

روغن سنتیک یا روغن مصنوعی (Synthetic Oil)، این روغن ها مانند روغن مینرال از تقطیر نفت خام بدست نمی آیند و فرآیند تولید آنها بصورت مصنوعی از سایر مواد خام مانند متان، مونواکسیدکربن و دی‌اکسیدکربن شروع می ‌شود این نوع از روغن ها برای اولین بار در آلمان تولید شده اند.

تفاوت روغن مینرال و سنتیک

پیدایش روغن مینرال

شاید در کمتر از دویست سال پیش کسی تصور نمی کرد که زندگی بشر به این ماده سیاه و غلیظ بــه نام نفت گره بخورد تا سال ۱۸۵۰ میلادی و قبل از پیشرفت علم تجزیه و تقطیر نفت خام ، وجود داشتن رگه های نفت خام در کنار چاه های آب به عنوان یک معضل برای آلودگی چاه های آب در نظر گرفته می شد.

جیمز کورتیس بوث از موسسه فرانکلین در آمریکا برای اولین بار کشف کرد که می توان با تجزیه و تقطیر نفت خام می توان روغنی مشابه با روغن نهنگ که در آن زمان یک روغن متداول برای استفاده در چراغ های روشنایی بود، نیز استفاده کرد .

در آن سال ها این کشف باعث شد تا استفاده از روغن معدنی حاصل شده از تقطیر نفت خام به علت سهولت استحصال و ارزانی جای روغن نهنگ را بگیرد . و دیری نپایید که با کاهش تقاضا برای روغن نهنگ عملاً شکار نهنگ ها در اقیانوس های آزاد پایان یافت .

عملاً می توان دستیابی به تکنولوژی تجزیه و تقطیر نفت خام را یک انقلاب صنعتی نامید ، چرا که باعث شد قادر باشیــم بسیاری از محصولات مشتق شده از نفت مانند : انواع گریس ها ، روغن موتور و روانکار های صنعتی و ….. را تولید کنیــم .

کاربرد روغن مینرال

روغن مینرال یکی از انواع روغن‌های مصنوعی است که از مواد معدنی به دست می‌آید. روغن مینرال از ترکیباتی مثل پارافین، نفت کرود و کانی‌های روغنی تشکیل شده است. این نوع روغن در صنایع مختلفی مانند خودروسازی، ماشین‌آلات، صنایع شیمیایی و بسیاری از سایر صنایع استفاده می‌شود.

یکی از کاربردهای اصلی روغن مینرال در خودروسازی است. این روغن به عنوان یک روغن موتور استفاده می‌شود و برای حفظ و نگهداری از سیستم روانکاری موتور استفاده می‌شود. روغن مینرال به عنوان یک لوبریکانت عالی عمل می‌کند و به شدت به وسایل داخل موتور انجماد کمک می‌کند. همچنین، این روغن می‌تواند به عنوان یک ماده‌ای که حرارت را از موتور به بیرون منتقل می‌کند عمل کند و موتور را در دماهای بالا محافظت کند.

روغن مینرال همچنین در صنایع ماشین‌آلات استفاده می‌شود. در این صنایع، این روغن به عنوان یک روانکار عالی عمل می‌کند و به حفظ و نگهداری از مکانیزم‌ها و قطعات ماشین‌آلات کمک می‌کند. روغن مینرال در اینجا باید مقاومت مناسبی در برابر فشار و دما داشته باشد تا بتواند در شرایط سخت صنعتی کار کند.

صنایع شیمیایی نیز از روغن مینرال استفاده می‌کنند. در این صنعت، این روغن به عنوان یک ماده افزودنی استفاده می‌شود تا به بهبود ویژگی‌های مختلف محصولات شیمیایی کمک کند. به عنوان مثال، روغن مینرال می‌تواند به عنوان یک ماده نرم‌کننده در تولید لاستیک‌ها عمل کند و کیفیت و ماندگاری آن‌ها را افزایش دهد.

به طور کلی، روغن مینرال دارای کاربردهای بسیار زیادی است و در صنایع مختلفی استفاده می‌شود. این روغن به عنوان یک لوبریکانت عالی عمل می‌کند و می‌تواند به بهبود کارایی و عملکرد ماشین‌آلات و دستگاه‌ها کمک کند. همچنین، روغن مینرال می‌تواند به بهبود ویژگی‌های محصولات شیمیایی کمک کند. با توجه به کاربردهای متنوع روغن مینرال، اهمیت استفاده از این نوع روغن در صنایع مختلف بیش از پیش مشخص است.

پیدایش روغن سنتیک

روغن های سنتیک ، برای اولین بار در آلمان فرآوری شده اند ، در این فرآیند شیمیایی گاز مونواکسید کربن با گاز هیدروژن واکنش داده می شود و  مجموعه‌ای از هیدروکربن‌ها را ایجاد می‌کند . این فرآیند نام فرایند فیشر–تروپش به انگلیسی  Fischer–Tropsch process است . فیشر و تروپش در دهه ۱۹۲۰ میلادی موفق شده اند روشی مقرون به صرفه برای تولید محصولات روغنی به روش سنتزی ارائه دهند .

تفاوت روغن مینرال و سنتیک

کاربرد روغن سنتیک

روغن سنتتیک مشتق شده از روغن خام است که فرایند تولیدش با روغن موتورهای معدنی متفاوت است. آنچه که تفاوت عملکرد و کاربرد انواع روغن مورتو را تعیین می‌کند تفاوت در نحوه پردازش آنهاست. روغن تمام سنتتیک تصفیه شده و خالص است که برای موتور خودروهای پیشرفته مناسب است. دلیل عملکرد بهتر روغن موتورهای سنتیک خالص بودن آن‌هاست که بین قطعات موتور راحت‌تر حرکت می‌کنند. معمولاً روغن‌های مصنوعی یا سنتتیک در خودروهای مدرن با موتور توربو شارژ به کار می‌روند چون دمای عملکرد موتورهای توربو شارژ نسبت به موتورهای استاندارد بالاتر است. روغن موتور سنتیک مناسب خودروهایی است که مدام در ترافیک هستند و حرکت و ترمز گرفتنشان زیاد است.

همچنین برای وسایل نقلیه سنگین و خودروهایی که در فصل گرما و سرما هستند از روغن سنتتیک استفاده می‌شود. اکسیداسیون  این روغن‌ها پایین‌تر است، که باعث می‌شود خورندگی آن‌ها را به شدت پایین باشد. غیر سمی بودن این روغن‌ها باعث می‌شود به راحتی در مسیر روغنکاری، جاری ‌شوند. طراحی خاص این روغن‌ها موجب شده که با وجود روانکاری عالی، اصطکاک کمتری با قطعات ایجاد کنند و به همین علت مصرف سوخت خودرو را نسبت به نمونه‌های معمولی، پایین می‌آورند. با توجه به مزایای زیادی که این روغن‌ها دارند، اما عیب‌هایی نیز دارند مثلاً قیمت بالا و سازگار نبودن با همه پیشرانه‌ها، خصوصاً موتور‌های قدیمی از عیوب این روانکار محسوب می‌شود.

روغن مینرال با روغن سنتیک چه تفاوتی دارد؟

از مهم‌ترین تفاوت‌های این دو نوع روغن این است که روغن موتور سنتیک نسبت به روغن موتور مینرال در برابر دمای بالا مقاوم‌تر است در نتیجه عملکرد بهتری دارد. با دلیل عملکرد بهتر روغن سنتتیک عمر این روغن نسبت به روغن مینرال بیشتر است و دیرتر نیاز به تعویض دارد. نقطه اشتراک روغن موتور سنتیک و مینرال هم این است که هر دو پس از بسته بندی در کارخانه، تا ۵ سال قابل استفاده و قابل فروش هستند.

قیمت روغن موتورهای سنتیک نسبت به روغن نیمه سنتتیک و مینرال بیشتر است اما به دلیل طول عمر بالا مقرون‌به‌صرفه هستند. درست است که برای خرید روغن موتور سنتیک باید هزینه بیشتری بپردازید اما دیرتر به تعویض روغن موتور نیاز پیدا می‌کنید. روغن موتور مینرال کمترین طول عمر را دارد و پس از مدت کوتاهی خاصیتش را از دست می‌دهد و باید آن را تعویض کنید. استفاده از روغن موتورهای تمام سنتیک قابلیت پاک کنندگی بالاتری دارند، می‌تواند عمر و سلامت موتور را تضمین کنند و در بسیاری از موارد صدمات ناشی از سایش و رسوبات روغنی در سیستم روانکاری موتورها به خصوص در عملیات استارت را کاهش دهند.

  • ممنون که تا پایان مقاله همراه با روغن سیتی بودید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید