اخبار

بهترین روغن موتور 10w40 کدام است؟

بهترین روغن موتور 10w40

بهترین روغن موتور 10w40 مناسب اکثر خودرو های ایرانی است و کاربرد بسیار زیادی در تمامی فصول دارد که شما می توانید از آن ها استفاده کنید…
طبیعی است که این روز ها صاحبان خودرو بهترین روغن موتور 10W40 را برای خودروی خود انتخاب کنند. زیرا با این کار به بهبود عملکرد خودرو بسیار کمک خواهند کرد. البته ناگفته نماند تنوع ماشین در کشور فراوان است و روغن ها نیز متنوع هستند بنابراین انتخاب بهترین روغن از اصولی ترین کار ها در این حیطه خواهد بود. برای بررسی بیشتر تا پایان مقاله با روغن سیتی همراه باشید.

انتخاب روغن موتورهای 10w40

یکی از مهم ترین مسائلی که باید مورد توجه بسیاری از افراد قرار گیرد، استفاده از بهترین روغن موتور 10w40 در زمان تعویض روانکار موتور خودرو است. روغن نقش بسزایی را در نگهداری و افزایش طول عمر موتور خودرو ایفا می کند و از این رو باید در هنگام خریداری آن دقت ویژه ای داشته باشید تا بتوانید این مایع حیاتی را به بهترین شکل ممکن و با کیفیتی عالی خریداری نمایید.

روغن موتور ها دارای انواع مختلفی هستند و هر کدام مناسب یک نوع موتور هستند. به عنوان مثال روغن موتور خودرو های وی 6 و وی 8 باید بسیار رقیق باشند تا بتواند به بهترین شکل درون استکانی ها جریان داشته باشد. اما  بهترین روغن موتور 10w40، مناسب خودرو هایی با موتور معمولی یا به اصطلاح فیلر دستی است. اما ناگفته نماند که این روغن موتور نسبت به دیگر روغن ها از غلظت کمتری برخوردار است و مناسب موتور هایی با حجم کمتر از 2000 سی سی می باشد.
در ادامه با ما همراه باشید تا با ویژگی های بهترین روغن موتور 10w40 بیشتر آشنا شوید.

بهترین روغن موتور 10w40

روغن موتور 10W40 به چه معناست؟

گرانروی هر روغن موتوری به معنای میزان شل یا سفت بودن آن روغن موتور است‌. به عنوان مثال می‌توان گرانروی قیر را عدد 100 و گرانروی آب را عدد 0 در نظر گرفت. پس با توجه به این نکته گرانروی های مختلفی برای روغن موتور های مختلف وجود دارد. هر موتوری روغن موتور مخصوص به خود را با درجه‌ی گرانروی خاص به خود دارد. با توجه به سایز قطعات موجود در موتور و حرکت آن ها و منافذی که روغن موتور باید از آن عبور کند هر موتوری میزان گرانروی روغن موتور مخصوص به خود را دارد.

مثلا خودروهایی که روزنه های آن کوچکتر هستند باید از روغن موتورهای شل تر با درجه گرانروی پایین تری برای آنها استفاده کرد.

حال این روزنه ها می توانند شامل سوپاپ ها یا روزنه های ساده محل عبور روغن موتور شود و یا حتی روزنه های موجود در اویل پمپ یا پمپ روغن که روغن موتور را به سمت بالای موتور پمپاژ می کند در این موضوع تاثیر گذار است که از چه روغن موتوری باید استفاده کنیم بنابراین کارشناسان فنی تولید کننده موتور خودروها این نکته را متذکر شدند که روغن موتورهای 10W40 یا 20W50 یا 0W20 یا روغن موتور های مختلف برای هر خودروی استفاده شود و در دفترچه ی راهنمای خودروها این موضوع نوشته شده است که از چه روغن موتوری باید استفاده کرد.

عدد 10 قبل از W به معنای گرانروی این محصول در فصول سرد سال است. W در وسط این عبارت به معنای Winter یا زمستان است و عدد 40 بعد از W به معنای گرانروی این محصول در فصل گرم سال است یعنی در وقتی که درجه حرارتی که روغن موتور در آن قرار دارد بالا می رود گرانروی یا شل بودن آن نیز از بین می‌رود و موتور سفت تر می شود و در فصل سرد یا هوای سرد که روغن موتور با سرما برخورد می کند گرانروی آن کاهش پیدا کرده و به عدد 10 می رسد.

این خاصیت که روغن موتور در فصول سرد و گرم شل یا سفت شود تحت عنوان مالتی گرید بودن یا چند درجه ای بودن روغن موتور محسوب می‌شود. پس با توجه به این اوصاف حتماً با مراجعه به دفترچه ی راهنمای خودرو باید این موضوع را متوجه شوید که چه روغن موتوری برای خودروهای شما مناسب است است.

روغن های 10W40 برای چه خودروهایی مناسب است

خودرو های مختلفی در بازار ایران از روغن موتورهای 10W40 باید استفاده کنند، در ادامه لیست نام برخی از آن ها را می بریم اما خودروهای دیگری نیز هستند که ممکن است از قلم بیوفتند که شما با مراجعه به دفترچه راهنمای خودروی خودتان می توانید این موضوع را متوجه شوید که آیا روغن موتور های 10W40 برای خودروی شما مناسب است یا خیر.

خودرو های مانند خودروهایی که موتور تیوفایو دارند خودروهایی که موتور خودرو ملی را دارند شامل پژو 206، پژو 207 تیپ 5 و 6، پژو پارس موتور TU5، پژو 405 SLX، سمند های TU5، سمند های با موتور EF7 یا خودروی ملی، دنا و انواع آن، سمندهای سورن، تیبا، ساینا، کوییک، پراید های یورو 4، خودرو های خارجی مانند سوزوکی، ویتارا، سانتافه و بقیه ی خودروهای مختلف در همین سطح و رده همگی از روغن موتورهای 10W40 استفاده می‌کنند.

پس در حال حاضر با توجه به بازار خودروی ایران این محصول یعنی روغن موتور های 10W40 تقریباً یکی از پرکاربردترین محصولات موجود در بازار روغن موتور در ایران می باشند. با توجه به این مشخصات و ویژگی ها نیاز خیلی از افراد به روغن موتور های 10W40 است.

بهترین مارک روغن موتور کدام است؟

بهترین مارک روغن موتور بستگی به عوامل متعددی دارد، از جمله نوع و سن خودرو، نوع موتور، شرایط رانندگی و نیازهای خاص شما. در عین حال، چندین مارک معروف و محبوب روغن موتور در بازار وجود دارند که از نظر کیفیت و عملکرد برتر شناخته شده اند.

برخی از این مارک ها عبارتند از: اسپیدی (Speedy)؛ کاسپین (Caspian)؛ بهران (Behran)؛ کاسترول (Castrol)؛ سرکان (Serkan)؛ آیسین (Aisin)؛ پترونول (Petronol)؛ لیکومولی (Liqui Moly)؛ توتال (Total)؛

هر یک از این مارک ها انواع و رده های مختلف روغن موتور را ارائه می دهند که براساس نیازهای خودرو و سیستم موتور، باید نوع مناسب را انتخاب کنید. همچنین، بهتر است دستورالعمل ها و توصیه های تولید کننده خودرو را هم مطالعه کنید تا روغن موتور مناسب را برای خودروی خود انتخاب کنید.

انواع روغن موتور 10W40 در شرکت های تولید روغن موتور

همان گونه که می دانید برخی از شرکت‌های تولید روغن موتور در بازار بسیار معتبر و معروف هستند مانند شرکت های تولیدی نفت بهران، پارس، ایرانول، اسپیدی، کاسترول، بهتام و بقیه محصولات شرکت های دیگر، هر کدام از این شرکت ها روغن موتورهای 10W40 را نیز در لیست محصولات خود دارند.

به عنوان مثال روغن موتور 10W40 سوپر پیشتاز با درجه ی API یا سطح کیفی SL یکی از محصولات معروف بهران می باشد. در شرکت ایرانول نیز ایرانول ریسینگ با درجه گرانروی 10W40 و API SL ارائه شده است. شرکت اسپیدی نیز روغن موتور سوپر پاور اسپیدی 10W40 با API SL را ارائه کرده است.

شرکت پارس نیز پارس سوپر پایا 10W40با API SL‌ را نیز ارائه کرده است اما روغن موتور های با کیفیت تر از این موارد نیز توسط این شرکت های ارائه شده است به عنوان مثال شرکت بهران، بهران رانا 10W40 را ارائه کرده است و همچنین ایرانول، ایرانول رونیا و همچنین روغن موتور های فلومکس توسط شرکت پارس نیز با درجه ی گرانروی 10W40 ارائه شده است.

بهترین روغن موتور 10w40

آیا بهترین روغن موتور 10w40 برای پژو مناسب است؟

پژو 405، پارس و 206 هر سه مجهز به موتور های فرانسوی با دمای بالا هستند. موتور های ایکس یو 7، نسبت به موتور دیگر خودرو ها دارای دمای بسیار بالایی هستند و اگر روغن نامرغوب درون آن ها باشد، ممکن است میل سوپاپ در کمترین زمان جام کند.

بسیاری از تعمیرکاران پیشنهاد می کنند که برای بهبود عملکرد موتور این خودرو از روغن موتور دیزل بسیار غلیظ استفاده نمایید. اما این عقیده می تواند در فصل زمستان سلامت میل لنگ و یاتاقان موتور پژو شما را به خطر بیاندازد.
ممکن است روغن موتور بسیار سفت و غلیظ بتواند سبب کاهش صدای اضافه و دمای موتور شود. اما در فصول سرد به ویژه زمستان، در اول صبح هنگام استارت زدن، اویل پمپ توانایی ساکشن روغن از کف کارتر روغن را ندارد و در نتیجه ممکن است خودرو شما تا 20 ثانیه بدون روغن کار کند.

اما اگر از بهترین روغن موتور 10w40 استفاده کنید، در فصل تابستان و زمستان به مشکل برخورد نمی کنید. علاوه بر آن، استفاده از این روغن می تواند سبب افزایش چندین برابری طول عمر موتور خودرو شما گردد. به همین دلیل پیشنهاد می شود در هنگام تعویض روغن موتور خودرو پژو، حتما روغن های 10 وی 40 مرغوب را درون موتور آن بریزید.

ممکن است روغن موتور بسیار سفت و غلیظ بتواند سبب کاهش صدای اضافه و دمای موتور شود. اما در فصول سرد به ویژه زمستان، در اول صبح هنگام استارت زدن، اویل پمپ توانایی ساکشن روغن از کف کارتر روغن را ندارد و در نتیجه ممکن است خودرو شما تا 20 ثانیه بدون روغن کار کند.

اما اگر از بهترین روغن موتور 10w40 استفاده کنید، در فصل تابستان و زمستان به مشکل برخورد نمی کنید. علاوه بر آن، استفاده از این روغن می تواند سبب افزایش چندین برابری طول عمر موتور خودرو شما گردد. به همین دلیل پیشنهاد می شود در هنگام تعویض روغن موتور خودرو پژو، حتما روغن های 10 وی 40 مرغوب را درون موتور آن بریزید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید