اخبار, آموزشی

بهترین روغن موتور آوانته

روغن موتور آوانته

بهترین روغن موتور آوانته در عملکرد صحیح موتور خودروی شما تاثیر به سزایی دارد زیرا همانند خون در بدن عمل می کند.
یکی از مسائل بسیار مهمی که باید تمامی دارندگان خودرو های خانواده هیوندای به ویژه آوانته به آن توجه ویژه ای داشته باشند، خرید بهترین روغن موتور آوانته است. خودرو هیوندا آوانته، یکی از خودرو های برتر کمپانی هیوندای کره جنوبی محسوب می گردد.
برخلاف بسیاری از خودرو های این کمپانی، هیوندای آوانته از موتور بسیار پر قدرت اما حساسی برخوردار است. روغن موتور در سیستم موتور همانند خون در بدن عمل می کند.

متاسفانه امروزه بنا به دلایل اقتصادی، روغن موتور های مرغوبی وارد کشور نمی شوند.  اکثر آن هایی که توسط کارخانجات پتروشیمی کشور تولید می گردند، از غلظت و چسبندگی بالایی برخوردار نیستند. عدم استفاده از روغن مرغوب برای موتور حساس برخی از خودرو ها، همچون هیوندای آوانته، سبب کاهش طول عمر استکان تایپیت ها و دیگر اجزای موتور می گردد. به همین دلیل اگر می خواهید که صدای نرم موتور هیوندای آوانته گوش های شما را نوازش کند، باید از بهترین روغن موتور برای آن استفاده نمایید. بهتر است روغن را به موقع یعنی هر 5000 کیلومتر یک بار تعویض نمایید.
در ادامه با روغن سیتی همراه باشید تا با ویژگی های بهترین روغن موتور آوانته بیشتر آشنا شوید.

انتخاب بهترین روغن موتور و گیربکس هیوندای آوانته

توجه : برای جلوگیری از هر گونه خسارت احتمالی به خودرو به دلیل حساسیت های ناشی از تفاوت گرید روغن موتورها و روغن گیربکس ها و همچنین وضعیت خودرو شما (مدل خودرو، روغن موتورهای استفاده شده سابق، کارکرد خودرو و …) توصیه می شود حتما قبل از استفاده از محصولات با کارشناس مربوطه در شرکت روغن سیتی و همچنین با کارشناس تعویض روغن خودتان مشاوره نمایید.

روغن موتور مناسب برای هیوندا آوانته روغن هایی با گرید 5W-30 , 5W-40 , 10W-40 باسطح کیفی SM و بالاتر برحسب منطقه مورد استفاده خودرو می باشند که برای مناطق سردسیر و در زمستان روغن با ویسکوزیته 5W-30 ، برای مناطق معتدل روغن با ویسکوزیته  5W-40 و برای مناطق گرمسیر روغن با ویسکوزیته  10W-40 توصیه می گردد.

ظرفیت روغن موتور این خودرو با تعویض فیلتر روغن 4.2 لیتر و بدون تعویض فیلتر روغن 3.8 لیتر می باشد که بهتر است در هر 6000 تا 8000 کیلومتر روغن موتور آن تعویض گردد. همچنین در هر سرویس دوره ای ، فیلتر روغن و فیلتر هوا نیز باید تعویض گردد.

برای روغن گیربکس اتوماتیک هیوندا آوانته می‌توانید از روغن با درجه کیفی ATF SP-III مورد تایید استفاده نمایید که حجم آن 7.7 لیتر می باشد.

همچنین برای روغن گیربکس دستی هیوندا آوانته می‌توانید از روغن با سطح کیفی 75W90 GL-5 مورد تایید استفاده نمایید که حجم آن 2.1 لیتر می باشد.

بهتر است در هر 35000 کیلومتر روغن گیربکس دستی و هر 60000 کیلومتر روغن گیربکس اتوماتیک تعویض گردد و هنگام تعویض روغن ، فیلتر صافی نیز باید عوض شود.

بهترین روغن موتور آوانته

مواردی که در سرویس دوره ای روغن موتور آوانته دنده ای باید به آن توجه شود:

  • روغن گیربکس اتوماتیک هیوندای آوانته دنده ای باید هر 35000 کیلومتر تعویض شود. گیربکس این خودرو نیاز به 2.15 لیتر روغن گیربکس اتوماتیک با درجه گرانروی 75w80 دارد.
  • روغن موتور هیوندای آوانته دنده ای میباست 4 لیتر و با درجه ویسکوزیته 10W40 باشد. این روغن میبایست هر 6000 کیلومتر تعویض گردد.
  • فیلتر روغن هیوندای آوانته دنده ای و فیلتر هوا هیوندای آوانته دنده ای میبایست در هر سرویس دوره ای تعویض گردد.
  • فیلتر کابین هیوندای آوانته دنده ای میباست در هر فصل تعویض گردد.
  • صافی بنزین هیوندای آوانته دنده ای میباست زیر نظر مکانیک هر 60000 کیلومتر تعویض شود.
  • روغن ترمز هیوندای آوانته دنده ای DOT3 میباشد و باید هر 50000 کیلومتر تعویض گردد.
  • روغن هیدرولیک فرمان هیوندای آوانته دنده ای هر 50000 کیلومتر تعویض گردد.
  • ضدیخ هیوندای آوانته دنده ای سبز رنگ و هر دوسال یک بار باید تعویض گردد. حجم ضدیخ این خودرو برابر با 6 لیتر است که پیشنهاد میشود نیمی از آن ضدیخ خالص باشد.
  • شمع هیوندای آوانته دنده ای در صورت استفاده از شمع سوزنی میبایست هر 50000 کیلومتر تعویض گردد.

روغن موتور مناسب برای خودرو آوانته

در زمان خریداری بهترین روغن موتور آوانته، ممکن است چشم شما به انواع روغن موتور هایی با برند های متنوع و جعبه هایی بسیار زیبا و شیک بخورد. اما برای آن که مجبور به تعمیر موتور با هزینه های نجومی نشوید، نباید بسته بندی زیبای روغن موتور های نامرغوب را فریب دهد. به همین دلیل باید در هنگام خرید بهترین روغن موتور آوانته نهایت دقت خود را به خرج دهید. در نتیجه از صدای زیبای موتور این خودرو کره ای لذت کافی را خواهید برد.

در خرید بهترین روغن موتور آوانته، ابتدا به مشخصات روغن توجه کنید. روغن مناسب موتور این خودرو باید رقیق باشد و در زمان حرارت بالا چسبندگی خود را از دست ندهد. از این رو متخصصان استفاده از روغن های 10*40 را برای این خودرو مناسب می دانند. روغن های 10*40 خاصیت ویسکوزیته دارند و در دمای بسیار بالا، غلظت و چسبندگی خود را از دست نمی دهند. ناگفته نماند که روغن های نامرغوب در دمای بالا غلظت و چسبندگی خود را از دست می دهند و در نتیجه صدای موتور چندین برابر افزایش می یابد.

مزایای استفاده از بهترین روغن موتور آوانته

یکی از مهم ترین مزایای استفاده از بهترین روغن موتور آوانته، افزایش طول عمر برخی از اجزای موتور است. برخی از اجزای موتور همچون میل لنگ، میل سوپاپ، رینگ و پیستون ها، ساق سوپاپ ها و استکانی تایپیت ها مدام در حال اصطکاک بسیار قوی هستند و اگر روغن نامرغوب باشد، در بین دو سطح بسیار نزدیک به یکدیگر ماندگاری ندارد و در نتیجه اصطکاک اجزای موتور هیوندای آوانته و حتی دیگر خودرو ها چندین برابر افزایش می یابد. با افزایش اصطکاک، خوردگی هایی به وجود می آیند که سبب لق شدن برخی از اجزای چرخنده همچون میل سوپاپ سر جای خود می شوند.

یکی دیگر از مزایای استفاده از بهترین روغن موتور آوانته، افزایش بازدهی موتور خودرو است. ممکن است این جمله را تا به حال از بسیار از متخصصان مکانیک شنیده باشید که هرچه خودرو روان تر باشد، استهلاک کمتری دارد. زمانی که شما از بهترین روغن های موجود در بازار برای موتور هیوندای آوانته خود استفاده می کنید، اصطکاک بین سطوح درون موتور به حداقل می رسند و عملکرد آن روان تر می گردد. این امر موجب می شود تا شتاب خودرو شما زیادتر شود و در کنار آن مصرف سوخت تا 40 درصد کاهش یابد.

بهترین روغن موتور آوانته

ویژگی های روغن موتور مناسب و روغن گیربکس مناسب خودروی هیوندا آوانته

اگر به دنبال بهترین روغن موتور برای خودرو خود هستید، باید با کیفیت هایی که باید داشته باشد آشنا باشید. هر روغن موتور به ویژگی های خاصی نیاز دارد که دوام و کارایی آن را تعیین می کند. ویژگی های اصلی روان کننده ها که معمولاً در مشخصات فنی محصول مشخص می شود عبارتند از:

ویسکوزیته (Viscosity)

ویسکوزیته رفتار جریان سیال را توصیف می کند و به میزان رقیق‌بودن یا غلیظ بودن روغن موتور گفته می‌شود. معمولا روغن موتور در هوای سرد سفت می‌شود و به‌همین‌دلیل در صبح‌های زمستانی به سختی می‌توانید موتور خودرو را روشن کنید. بنابراین باید روغن موتور را طوری انتخاب کنید که درجه ویسکوزیته آن طوری باشد که در روزهای سرد زمستان سفت نشود و بتواند موتور خودرو را روشن کند. پرکاربردترین واحد اندازه گیری ویسکوزیته، سنتیستوک ها (cSt) است.

شاخص ویسکوزیته (Viscosity index)

شاخص ویسکوزیته یا VI که مخفف کلمه انگلیسی Viscosity Index است یکی از مهمترین پارامتر های انتخاب روغن موتور می باشد . شاخص ویسکوزیته مشخصه ای است که برای نشان دادن تغییرات ویسکوزیته روغن های روان کننده با تغییرات دما استفاده می شود. هر چه سطح شاخص ویسکوزیته بالاتر باشد، تغییرات ویسکوزیته در تغییرات دما کمتر می شود.

در نتیجه، اگر دو روان کننده با ویسکوزیته یکسان در دمای 40 درجه سانتیگراد در نظر گرفته شوند، روانکار با شاخص ویسکوزیته بالاتر باعث اتفاق افتادن موارد زیر میشود:

  • راه اندازی بهتر موتور در دماهای پایین (اصطکاک داخلی کمتر)
  • پایداری بیشتر فیلم روان کننده در دماهای بالا

 نقطه ریزش (Pour Point)

پورپوینت یا نقطه ریزش به کمترین دمایی گفته می شود که در آن نمونه مورد نظر تحت شرایط معین شروع به حرکت می کند. این دما شاخصی مهم برای تعیین کمترین دمای کاربردی از مشتقات نفتی می باشد. در زیر نقطه ریزش، روغن تمایل به غلیظ شدن دارد و جریان آزادانه متوقف می شود

نقطه اشتعال (Flash Point)

نقطه اشتعال کمترین دمایی است که بخار بالای نمونه روغن در هنگام عبور یک منبع جرقه از روی آن لحظه ای روشن یا فلش می شود. نقطه اشتعال (به طور معمول 225 درجه سانتیگراد برای روغن های معدنی) نشانه ای از خطرات ایمنی روانکار در رابطه با آتش سوزی و انفجار است.

خواص زیر روغن دنده برای عملکرد آنها مهم است:

  •  ویسکوزیته مناسب؛
  •  توانایی تحمل فشارهای شدید (EP)؛
  •  پایداری حرارتی و اکسیداسیون؛
  •  حفاظت در برابر خوردگی و زنگ زدگی؛

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید