آموزشی

بررسی دلایل لجن شدن روغن موتور خودرو

دلایل لجن شدن روغن موتور خودرو

بررسی دلایل لجن شدن روغن موتور خودرو : زمانی که دیگر خاصیت روانکاری روغن مانند قبل نیست و به حدی سفت و چسبنده می‌شود که در اصطلاح گفته می شود روغن‌ موتور تبدیل به‌ لجن شده است.

درباره لجن شدن روغن‌ موتور باید به مواردی توجه کرد که باعث این‌ وضعیت می شوند؛ روغن‌ موتور خودرو همیشه در مواجهه با اکسیژن،‌ آسیب های مکانیکی و حرارت بالا در حال تخریب شدن می باشد و این چنین اتفاقی در دماهای بالا با سرعت بیشتری رخ می‌دهد.

جدای از دمای بالای پیشرانه باید به‌ این مورد مهم توجه کرد که تشکیل لجن در پیشرانه حاصل چند واکنش شیمیایی مختلف است و نمی شود همه مسئولیت این فاجعه را به دوش حرارت بالا بیندازیم. در جایگاه بعد، نوبت واکنش‌های شیمیایی بوده تا در قالب ترکیباتی بسیار فعال شروع به‌ تخریب روغن‌ موتور خودروی شما کند.

این ترکیبات فعال ممکن است با سایر آلاینده‌ ها هم واکنش داده و موجب تولید اسیدهای آلی و همچنین محصولاتی پلیمری با جرم مولکولی بالا گردند. در یک بازه زمانی نسبتا طولانی همین روند، روغن‌ موتور ماشین شما را به روغنی لجنی تبدیل می کند. برای بررسی بیشتر این موارد تا پایان مقاله با روغن سیتی همراه باشید.

روند تشکیل لجن روغن موتور چگونه است؟

علت لجن شدن روغن موتور مجموعه‌ای از واکنش‌های شیمیایی است که داخل موتور خودروی شما رخ می‌دهد. از آنجایی که روغن موتور ناپایدار است هنگام قرار گرفتن در معرض اکسیژن و دمای بالا اکسید می‌شود.

زمانی که روغن در دمای بالا در مدت طولانی باقی بماند اکسیداسیون می‌تواند به سرعت رخ دهد. مولکول‌های موجود در روغن موتور در طی اکسیداسیون متلاشی شده و با خاک، سوخت، ذرات فلزی، آب، گازها و مایع خنک‌کننده ترکیب می‌شوند. این مخلوط به لجن چسبنده تبدیل می‌شود.

این لجن به جای اینکه گرما را آزاد کند آن را ذخیره کرده و کار رادیاتور و سیستم خنک‌کننده را سخت‌تر می‌کند. پمپ روغن موتور نمی‌تواند روغن را از صفحه پیک آپ بکشد و از مسیرهای جریان روغن پمپ کند.

نتیجه این انسداد و گرفتگی، کمبود روغن است. بنابراین تشکیل لجن در موتور باعث گرم شدن بیش از حد یاتاقان‌ها و قطعات متحرک موتور خودرو خواهد شد. این لجن با گذشت زمان می‌تواند کارایی موتور را کاهش دهد و سایش موتور را بیشتر کند. بنابراین به تعمیرات پرهزینه‌ منجر خواهد شد.

دلایل لجن شدن روغن موتور خودرو

دلایل لجن شدن روغن موتور خودرو چیست؟

یکی از دلایل اصلی تشکیل لجن یا رسوب روغن موتور خودرو، به تعویق انداختن زمان تعویض روغن بعد از تعمیر موتور یا تعویض نکردن روغن موتور در سرویس‌های دوره‌ای است. فرقی ندارد چه خودرویی دارید یا عادات رانندگی شما چیست. برای جلوگیری از تشکیل لجن در موتور باید تعمیر و نگهداری روتین وسیله‌نقلیه خود را فراموش نکنید.

یکی دیگر از علل لجن شدن روغن موتور رانندگی طولانی در ترافیک سنگین است. رانندگی طولانی و توقف و حرکت در مسافت‌های کوتاه می‌تواند تشکیل لجن روغن در موتور را تشدید کند.

به علت لجن شدن روغن موتور ابتدا بالای موتور و درپوش سوپاپ مسدود می‌شود و سپس لجن در داخل محفظه روغن تشکیل می‌شود. در مرحله بعد می‌تواند لوله روی صفحه روغن را مسدود کرده و از گردش روغن در موتور جلوگیری کند.

به‌طور کلی دلایل زیر را می‌توان با تشکیل لجن در موتور مرتبط دانست:

  • خرابی واشر سرسیلندر
  • روغن آلوده به بنزین نسوخته
  • گردش ضعیف روغن
  • به تعویق انداختن تعویض روغن خودرو و فیلتر
  • استفاده از انواع روغن موتور بی‌کیفیت
  • خرابی عایق‌بندی درپوش پرکننده روغن
  • رانندگی در مسافت‌های کوتاه با توقف و حرکت مداوم یا شرایط آب‌وهوایی نامساعد

دلایل لجن شدن روغن موتور خودرو

نحوه ی جلوگیری از تجمع لجن موتور

به محض روشن کردن ماشین به بررسی روشن شدن چراغ چک موتور یا تعویض روغن روی داشبورد بپردازید؛ به این دلیل که این چراغ ها بهمراه کلید سنسور سطح روغن ماشین، بیانگر تعویض روغن موتور هستند. اقدامات زیر به منظور پیشگیری از تجمع لجن در روغن موتور انجام میشود:

– برای جلوگیری از تجمع لجن موتور باید به بررسی مداوم موتور خودروی خود بپردازید و لجن روغن را در صورت نیاز، تمیز کنید.

– به منظور جلوگیری از تجمع لجن موتور، از توقف و حرکت در ترافیک سنگین بپرهیزید.

– با بررسی گیج داشبورد، متوجه میشوید که موتور گرم شده است یا خیر.

عملکرد موتور خودروی شما با تعویض منظم روغن و تمیز کردن لجن های تجمع یافته، بهبود می یابد. همچنین برای جلوگیری از اسیب های جدی تر به موتور خودروی خود باید گیج ها و چراغ های داشبورد را مورد بررسی قرار دهید.

استفاده از روغن موتور باکیفیت و فیلتر در کاهش سرعت تشکیل لجن روغن، مؤثر است. برخی از مواد افزودنی موجود در روغن موتور دارای دی تیوفسفات روی می باشد. این افزودنی، مانع از اکسید شدن میگردد و به روغن موتور، خاصیت ضد سایش می بخشد.

سایر افزودنی ها، بخشی از فرمول روغن موتور باکیفیت را تشکیل میدهند که از تجمع آلاینده های موتور در داخل روغن، پیشگیری می کنند و نمی گذارند که مسیرهای روغن، مسدود شود. یکی از خواص شوینده های موجود در فرمولاسیون روغن باکیفیت، خاصیت قلیایی آن ها میباشد که وظیفه ی خنثی کردن خواص اسیدی لجن موتور را بر عهده دارد. این مواد از تجزیه اسیدی روغن موتور جلوگیری میکند.

پیشگیری از لجن شدن روغن موتوریکی از علل لجن شدن روغن موتور رانندگی طولانی در ترافیک سنگین است.

چه روغن موتورهایی از کیفیت و مقاومت بالایی برخوردار هستند؟

با توجه به مواردی که برای لجن شدن روغن موتور عنوان کردیم، خوب است تا بدانید استفاده از روغن موتورهای با کیفیت و مرغوب تا حد زیادی از سفت شدن روغن و همچنین آسیب به قطعات جلوگیری می کند. روغن موتورهای زیادی در بازار موجود هستند که دارای گرانروی و شاخص های کیفی مختلفی می باشند. در صورتی که از روغن موتورهای نامرغوب استفاده کنید، باید منتظر ژله ای شدن آنها شوید؛ حتی زودتر از آنچه که تصورش را کنید. زیرا این روغن موتورها از افزونی های بی کیفیت تهیه شده اند. این افزودنی ها در اثر حرارت و فشار ناشی از کارکرد قطعات، خاصیت خودشان را از دست می دهند و باعث ژله ای شدن روغن موتور می شوند.

اگر می خواهید به طول عمر مفید قطعات موتور خودروی خود کمک کنید، بهتر است تا از روغن موتورهای سنتتیک استفاده کنید. این روغن موتورها دارای افزودنی های مناسبی هستند که به افزایش کارایی قطعات موتور خودرو کمک زیادی می کنند. همچنین روغن موتورهای سنتتیک دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت و فشار هستند. بنابراین استفاده از این روغن موتورها ریسک ژله ای شدن کمتری دارند و شما می توانید با خیال راحت از این روغن موتورها برای اتومبیل تان استفاده کنید. به خاطر داشته باشید اهمیت دادن به خرید روغن موتور با کیفیت، اهمیت دادن به سلامت قطعات موتور خودرو است.

عوامل موثر در انتخاب روغن هیدرولیک

خرید روغن موتور ماشین

موتور خودرو، قلب تپنده ماشین است و به همین دلیل شما باید از روغن موتورهای باکیفیت و مناسب برای ماشینتان استفاده کنید. با توجه به توضیحاتی که در مورد عوارض آبکی یا سفت شدن روغن موتور بیان کردیم، در صورت بروز این اتفاق ابتدا باید جلوی تکرار این مشکل را بگیرید و سپس روغن موتور جدید را به داخل مخزن بریزید. به همین منظور شما می توانید برای خرید روغن موتور ماشین به وبسایت روغن سیتی مراجعه کنید و ثبت سفارش خود را انجام دهید. پس از تماس با روغن سیتی همکاران ما به تمامی سوالات شما پاسخ خواهند دارد و به شما کمک می کنند تا بهترین روغن موتور را برای ماشین خود خریداری کنید.

علاوه بر این، بعد از خرید روغن موتور ماشین از وبسایت روغن سیتی، این محصول همراه با ضمانت اصالت به شما تحویل داده خواهد شد تا خیالتان از بابت کیفیت و اصالت روغن راحت باشد. امروزه با توجه به فروش روغن موتورهای تقلبی در بازار، بسیار مهم است از کیفیت روغنی که خریداری می کنید مطمئن باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید