اخبار, آموزشی

اهمیت تعویض روغن دنده دستی

تعویض روغن دنده دستی

اگر خودروی شما جعبه دنده دستی دارد، حتما نسبت به زمان تعویض روغن دنده دستی آگاه باشید. می پرسید چرا؟ با روغن سیتی همراه باشید تا دلایلش را عنوان کنیم.

روغن دنده دستی یا همان روغن گیربکس نقش موثری در روانکاری قطعات گیربکس خودرو دارد. این سیال که وظیفه روانکاری قطعات متحرک جعبه دنده دستی را دارد، با روغن دنده اتومات تفاوت هایی دارد. اگر به وظایف مهم این روغن در خودروی خود آگاه باشید، قطعا نسبت به تعویض به موقع آن حساسیت های لازم را به خرج می دهید. حال برای اینکه بیشتر با روغن گیربکس دستی آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم حتما این بخش را تا انتها مطالعه کنید.

روغن گیربکس چیست؟

اولین سوالی که برای تعیین بهترین زمان تعویض روغن باید به آن پاسخ دهیم این است که اصلا روغن گیربکس چیست یا به اصطلاح واسکازین چیست؟

واسکازین در لغت یک کلمه روسی میباشد که به معنی روغن جعبه دنده میباشد. همان طور که میدانید خودرو دارای قطعات متحرک میباشد که این قطعات برای تحرک در مسیر تعیین شده باید روغن کاری شوند تا از اصطکاکی که در اثر حرکت ایجاد میشود جلوگیری شود.

در صورتی که در این قطعات روغن کاری انجام نشود آن ها نمیتوانند حرکت روان و راحتی داشته باشند و همین امر باعث آسیب رسیدن به آن قطعه و قطعات درگیر میشود.

به عبارت دیگر میتوان گفت روغن گیربکس و یا واسکازین به عنوان یک روان ساز عمب میکند و باعث میشود قطعات داخل گیربکس یا جعبه دنده به خوبی به کارشان ادامه دهند و عملکرد مناسبی داشته باشند.

همان طور که میدانید گیربکس به عنوان یک رابط میان موتور خودرو و چرخ ها میباشد و نیروی تولید شده توسط موتور را به چرخ ها منتقل میکند.

در صورتی که در این جعبه دنده مشکلی رخ دهد میتوان گفت کلیه امور خودرو مختل میشود پس باید به این بخش توجه ویژه ای داشت و از بهترین نوع روغن گیربکس برای آن استفاده کرد و در بهترین زمان تعویض روغن گیربکس را انجام داد.

تعویض به موقع روغن دنده دستی

معرفی کامل روغن دنده دستی

روغن دنده دستی یا روغن گیربکس یکی از مهمترین سیال هایی است که قطعات خودرو به آن نیاز دارند. یقینا باید گفت بدون وجود این روغن، قطعات گیربکس نمی توانند به درستی کار کنند. زیرا این روغن وظایف بسیار مهمی دارد. روغن دنده از سایش و اصطکاک قطعات خودرو جلوگیری می کند. اگر بخواهیم به طور دقیق تر این مورد را برایتان توضیح دهید باید بگوییم گیربکس خودرو از قطعات فلزی و واشرهای لاستیکی ریز و درشتی تشکیل شده است. این قطعات مجموعه هماهنگی هستند که با یکدیگر کار می کنند تا خودروی شما به راحتی شتاب بگیرد و کار کند.

تمامی قطعات متحرکی که در گیربکس خودرو کار می کنند، به روغن دنده دستی نیاز دارند. زیرا این روغن به خوبی روانکاری قطعات را انجام می دهد تا از هر گونه سایش و خوردگی و همچنین تولید حرارت جلوگیری شود. بله درست متوجه شدید! جلوگیری از تولید حرارت نیز یکی دیگر از ویژگی های روغن دنده است.

به دنبال کارکرد قطعات گیربکس حرارت زیادی تولید می شود. اگر این حرارت خنثی نشود، به واشرهای لاستیکی آسیب وارد می شود. در نتیجه عملکرد قطعات با اختلالات زیادی روبرو می شود. به همین دلیل باید بگوییم روغن دنده از بروز خسارات شدید به خودروی شما جلوگیری می کند. خنک کنندگی، ضد اصطکاک، ضد سایش، روان کنندگی و… همگی از جمله وظایف مهم روغن دنده دستی در خودرو است.

به این دلایل تعویض روغن دنده دستی را الویت قرار دهید

روغن دنده دستی یکی از روغن های مصرفی در خودرو است. بنابراین با مرور زمان کیفیت و کارایی خودش را از دست می دهد. بهتر است قبل از اینکه کارایی این روغن کاهش یابد، شما نسبت به تعویض آن اقدام کنید. زیرا در این صورت از قطعات گیربکس خودروی خود محافظت کرده اید. برای درک بهتر این موضوع در ادامه دلایلی را برایتان مطرح می کنیم که شما را متقاعد می کند روغن دنده باید به موقع تعویض شود.

روغن گیربکس به دلیل گردش در بین قطعات گیربکس خودرو، آلودگی ها و ذرات ریز و درشت را به خود جذب می کند. بنابراین پس از مدتی آلوده می شود. در صورتی که به موقع تعویض نشود، قطعا این آلودگی ها مابین قطعات رسوب خواهند کرد. در نتیجه استهلاک سنگینی شامل حال خودروی شما می شود.

زمانی که روغن دنده دستی کارایی خودش را از دست بدهد، دیگر خاصیت روان کنندگی نخواهد داشت. بنابراین گردش آن بین قطعات خودرو بیهوده است. در نتیجه به احتمال زیاد اصطکاک و خوردگی بین قطعات به وجود خواهد آمد.

زمانی که کیفیت روغن کاهش یابد، دیگر به خنثی شدن گرما و حرارت داخل گیربکس کمکی نمی کند. در نتیجه ممکن است این حرارت بالا به احتراق تبدیل شود. یا حتی ممکن است باعث خرابی واشرهای لاستیکی شود.

گاهی ممکن است به دلیل عدم تعویض به موقع روغن دنده، حجم آن نیز کاهش یابد. در نتیجه تعویض دنده به خوبی انجام نمی شود و ممکن است دنده خودروی شما با سختی تعویض شود. قطعا این موضوع در رانندگی شما تاثیر منفی می گذارد. البته این روغن تبخیر ناپذیر است. کم شدن حجم آن قطعا به دلیل نشتی است و باید این موضوع را پیگیری کنید.

تعویض نکردن روغن گیربکس چه مشکلاتی به دنبال دارد؟

  • آسیب دیدن یاتاقان ها وچرخ دنده ها
  • دشواری در عوض کردن دنده های دستی
  • لرزیدن خودرو و بالا رفتن دور موتور
  • داغ شدن بیش از حد روغن گیربکس و ایجاد بوی سوختگی در خودرو
  • ایجاد سر و صدا در خودرو، زمانی که در حالت خلاص قرار دارد
  • تغییر شدید و دنده به دنده در خودرو های اتومات

تمام این موارد می توانند موجب کوتاه شدن عمر سیستم انتقال خودرو شوند. پس نسبت به زمان تعویض روغن گیربکس حساس باشید و به موقع برای این کار اقدام کنید.

تعویض به موقع روغن دنده دستی

بهترین زمان تعویض روغن گیربکس

روغنی که در گیربکس وجود دارد بعد از گذشت مدت زمانی در اثر فرسایش و حرارت موجود در گیربکس خاصیت خود را از دست میدهد و کارایی گذشته را نخواهد داشت. به همین دلیل برای جلوگیری از تغییر خواص فیزیکی روغن گیربکس باید در زمان مناسب برای تعویض آن اقدام کرد و آن را با یک روغن باکیفیت و مرغوب تعویض نمود.

معمولا در این مواقع برای ماشین های کم کارکرد بازه زمانی تعریف میکنند و برای خودرو هایی با عملکرد نرمال و معمولی بر اساس میزان مسافت طی شده این زمان تعویض روغن گیربکس تعیین میشود.

گیربکس در دو نوع دستی و اتوماتیک در بازار موجود میباشند که گیربکس های دستی حساسیت کمتری نسبت به گیربکس های اتوماتیک برای تعویض روغن گیربکس دارند و شما میتوانید دیر تر از روغن گیربکس های اتوماتیک آن ها را تعویض نمایید.

بهترین زمان تعویض روغن گیربکس دستی خودرو طی شدن مسافت 80/000 الی 100/000 کیلومتر میباشد و شما برای آن که از خرابی و از دست رفتن عملکرد مناسب گیربکس جلوگیری کنید بهتر است در این زمان روغن گیربکس ماشین تان را تعویض کنید.

زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک برای فواصل زمانی مختلف تعریف شده است و روغن گیربکس های شرکت های مختلفی نیاز است در مدت زمان های متفاوتی تعویض گردند.

در گیربکس های اتوماتیک کیفیت روغن اهمیت بسیار بالایی دارد و اگر میخواهیدماشین تان طول عمر مفید بیشتری داشته باشد بهتر است از بهترین و مرغوب ترین روغن گیربکس استفاده کنید.

بهترین زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک هر 50/000 الی 60/000 کیلومتر میباشد و توصیه میشود در این زمان تمام روغن گیربکس را تعویض نمایید.

اگر میخواهید در گیربکس های اتوماتیک از مشکلات جعبه دنده پیشگیری کنید توصیه میشود هر 30/000 کیلومتر برای تعویض روغن گیربکس اقدام کنید.

یکی از نکاتی که لازم میدانیم در این قسمت به شما اطلاع دهیم این است که در بعضی از منابع خارجی ذکر شده است هر 100/000 الی 150/000 کیلومتر کل روغن گیربکس را تخلیه کرده و روغن گیربکس اورجینال در آن قرار دهید.

با توجه به آن که در این بازه مسافتی روغن گیربکس فرسوده میشود و خاصیت خود را از دست میدهد پیشنهاد این است که حتما با روغن اوجینال و باکیفیت تعویض صورت گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید