اخبار

راهنمای استفاده از ضد جوش خودرو

راهنمای نحوه استفاده از ضد جوش خودرو

راهنمای استفاده از ضد جوش خودرو : ضد یخ و ضد جوش رادیاتور برای طیف وسیعی از برنامه ­های کاربردی خودرو تهیه می شود.  ضد جوش ­ها فرمولاسیون­ های پیشرفته محافظت برتر برای انواع موتورها از جمله موتورهای مدرن، پرقدرت و سخت کوش را فراهم میکند. مایع خنک کننده ارائه شده از آخرین معیارهای نصب شده برای فرمول سازی محیط زیست پایدار برخوردار است. در ضد جوش مطابقت دقیق خنک کننده با وسیله نقلیه شما تضمین شده است و دارای خنک کننده بنفش برای جدیدترین وسایل نقلیه اروپایی، مایع خنک کننده آبی و صورتی استفاده شده در وسایل نقلیه ژاپنی و کره­ای و مایع خنک کننده قرمز یا سبز که در بسیاری از اتومبیل­ های معروف و قدیمی وجود دارد.

ضد جوش یک درمان سیستم خنک کننده اتومبیل است که برای محافظت کامل از سیستم خنک کننده در محدوده غلظت 30-50 حجمی طراحی شده است. سیستم ­های خنک کننده موتور مدرن با مشخصات مایع خنک کننده ­های مبتنی بر گلیکول طراحی می شوند . یک ماده خنک کننده گلیکولی است که باعث کاهش حفره در مناطقی مانند پمپ آب و لکه­های گرم داخل سیلندر حفره سطح می­شود. به حداقل رساندن کاویتاسیون در سطوح آلومینیوم دفع گرما (به عنوان مثال پشت درگاه­های خروجی) به کنترل فرسایش و حفره کمک می­کند و بنابراین باعث افزایش عمر اجزا می­شود.

برای به دست آوردن یک پیشرفت قابل توجه در عملکرد کاویتاسیون غلظت حداقل 30٪ گلیکول مورد نیاز است. تولید کنندگان موتور به طور معمول از حداقل 33٪ خنک کننده گلیکول در وسایل نقلیه جدید استفاده می­کنند تا از سیستم خنک کننده موتور به میزان رضایت بخشی برخوردار شوند. مزایای آن مقاومت در برابر خنک کننده موتور در تابستان و انجماد در زمستان است. مکمل­های اضافی برای محافظت در برابر خوردگی چدن، فولاد، مس و آلیاژهای آلومینیوم مورد استفاده در اجزای این محصول به خوبی نمایان است.

وظایف ضد یخ خودرو

قبل از اینکه به زمان مناسب تعویض ضد یخ در فصل تابستان و زمستان اشاره کنیم بهتر است با وظایف آن بیشتر آشنا شویم.

1- یکی از مهم‌ترین وظایف ضد یخ، جلوگیری از یخ‌زدگی در فصول سرد سال است. با توجه به فلزی بودن قطعات خودرو، یخ‌زدگی آب خودرو می‌تواند منجر به آسیب‌های جبران‌ناپذیری شود که ضد یخ با پایین آوردن نقطه انجماد آب، مانع از این امر می‌شود. زیرا یخ زدن سیستم خنک کننده باعث انبساط مایع ضد یخ شده و در نتیجه افزایش حجم آن موجب ترک برداشتن دیواره بلوک سیلندر و ترکیدن رادیاتور می‌شود.

2- تقریبا تمامی رانندگان بر اهمیت استفاده از ضد یخ در زمستان واقف هستند، اما افراد کمتری از عملکرد ضد یخ در فصول گرم آگاهی دارند. استفاده از ضد یخ در فصل تابستان منجر به افزایش نقطه جوش آب شده و مانع از جوش آوردن خودرو خواهد شد. به‌عنوان مثال دمای شهر تهران در تابستان گاهی به 40 درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسد؛ بنابراین وجود مایعی که بتواند گرمای موتور را در این شرایط کاهش دهد ضروری است.

3- یکی از مواردی که باعث افزایش حرارت موتور و جوش آوردن خودرو می‌شود، عدم رسیدن مایع خنک‌ کننده به برخی از قسمت‌ها و منافذ است که منجر به افزایش دما و در نتیجه جوش آوردن موتور خواهد شد. ضد یخ با کم کردن رسوبات در داخل رادیاتور، تا حدودی زیادی این مشکل را رفع می‌کند.

4- خوردگی و اکسید شدن قطعات فلزی موتور، یکی از مشکلاتی است که می‌تواند هزینه‌های بسیاری را بر مالکین خودرو تحمیل کند. جلوگیری از خوردگی قطعات فلزی، یکی از مهم‌ترین وظایف ضد یخ است که افراد کمی از این نکته آگاه هستند.

راهنمای استفاده از ضد جوش خودرو

مزایای استفاده از ضد جوش

آیا می دانید استفاده از ضد جوش برای خودروی شما چه مزایایی در بر دارد؟ استفاده از این مایع خنک کننده علاوه بر وظیفه اصلی اش، یعنی کنترل مزایای دیگری نیز دارد.
  • ضد جوش دارای افزودنی های ضد کف است. پس از تشکیل کف جلوگیری می کند.
  • در فرمولاسیون این مایع خنک کننده، آب تصفیه شده وجود دارد. پس استفاده از آن باعث تشکیل شوره یا رسوب در رادیاتور نمی شود.
  • سیستم خنک کننده خودرو یا رادیاتور را از لجن دور نگه می دارد.
  • باعث کاهش هزینه های استهلاک و نگهداری از قطعات موتور خودرو می شود.
با توجه به مزایای مهمی که به دنبال استفاده از ضد جوش شامل حال خودروی شما می شود باید بگوییم لازم است تا در تمام فصول سال از این مایع خنک کننده استفاده کنید.

چرا استفاده از ضد جوش در خودرو ضرورت دارد؟

استفاده از ضد جوش در خودرو مانند استفاده از انواع روغن های به کار رفته در آن ضرورت دارد. زیرا این مایع مانع از داغ شدن بیش از حد آب و یا به انجماد رسیدن آب می شود. افزودنی هایی که در ضد جوش وجود دارند، برای قطعات موتور خودرو خاصیت حفاظت کنندگی را به همراه دارند. در واقع این افزودنی ها به ضد جوش ویژگی هایی را اضافه کرده اند که استفاده از آن در خودرو به یک امر ضروری تبدیل شده است. اما آیا می دانید ضد جوش در خودرو چه وظایفی دارد و چگونه از قطعات خودرو محافظت می کند؟ به مواردی که در ادامه برایتان عنوان می کنیم، توجه داشته باشید.
  • کمک به کنترل دمای آب
به دنبال کار کردن قطعات داخل موتور خودرو، حرارت و گرمای بسیار زیادی تولید می شود. در صورتی که آب داخل رادیاتور بین قطعات گردش کند، دما و حرارت زیادی را به خود می گیرد و به نقطه جوش می رسد. پس با این وجود دیگر گردش آب در لوله ها باعث کاهش دما و خنثی کردن حرارت نمی شود. استفاده از ضد جوش از داغ شدن آب داخل رادیاتور جلوگیری می کند. همچنین در فصول سرد سال که دمای هوا به زیر صفر درجه می رسد، ضد جوش یا ضد یخ مانع به انجماد رسیدن آب می شود. پس استفاده از آن برای کنترل دمای آب داخل رادیاتور ضرورت دارد.
  • کمک به حفظ سطح آب داخل رادیاتور
یکی دیگر از مهمترین موارد استفاده از ضد جوش و ضد یخ در خودرو این است که به حفظ سطح آب داخل رادیاتور کمک می کند. این مایع خنک کننده با حفظ و کنترل دمای آب، مانع تبخیر و همچنین پایین آمدن سطح آب در رادیاتور می شود.
  • جلوگیری از رسوب و زنگ زدگی
استفاده از ضد یخ برای جلوگیری از رسوب و زنگ زدگی در بین قطعات درون موتور توصیه می شود. این مایع خنک کننده به دلیل برخورداری از ویژگی هایی که دارد، مانع تشکیل رسوبات و یا زنگ زدگی می شود. به همین علت به بالا رفتن عمر مفید قطعات درون موتور کمک زیادی می کند.

نحوه استفاده از ضد جوش

بهترین طرز استفاده از ضد جوش این است که شما آن را به نسبت مساوی با آب درون رادیاتور بریزید. یعنی 50 درصد ضد جوش و 50 درصد آب. در صورتی که صد در صد در رادیاتور خودروی خود ضد جوش بریزید و یا کمتر از این میزان از ضد جوش استفاده کنید، قطعا به قطعات اتومبیل خود آسیب رسانده اید.

 نسبت ضد یخ ماشین و آب موتور

میزان ضد یخ و آب و نسبت این دو با یکدیگر از موارد مهمی است که هنگام استفاده از ضد یخ باید به آن دقت کرد. اگر میزان ضد یخ ماشین بیش از حد لازم باشد، علاوه‌بر مختل شدن عملکرد ضد یخ، منجر به افزایش استهلاک قطعات خودرو نیز خواهد شد. از سوی دیگر چنانچه میزان ضد یخ کمتر از مقدار لازم باشد، دیگر خنک ‌کنندگی لازم را نمی‌توان از آن انتظار داشت و همچنین خوردگی قطعات نیز افزایش پیدا می‌کند.

میزان ضد یخ و آب برای هر خودرویی متفاوت است و این مقادیر توسط سازنده خودرو اعلام می‌شود که در اکثر خودروها 50:50 یا 40:60 است. اگر به مقادیر اعلام شده توسط سازنده دسترسی نداشتید، نیمی از مایع داخل رادیاتور آب و نیمی دیگر ضد یخ ماشین بریزید.

چگونه باید ضدیخ را با آب مخلوط کنیم؟

به طور کلی، آب یک مایع خنک کننده فوق العاده است، اما می تواند باعث خوردگی موتور و همچنین زنگ زدن اجزای داخلی آن شود. از طرف دیگر، ضدیخ دارای نقطه جوش بالاتر و نقطه انجماد کمتری نسبت به آب است که به محافظت از موتور شما در شرایط آب و هوایی شدید کمک می کند. به این ترتیب، از جوشیدن آب در هنگام گرم شدن بیش از حد جلوگیری می کند.

هنگامی که آب با ضد یخ مخلوط می شود، خواص آب با افزایش دمای جوش تغییر می کند و به آن اجازه می دهد گرمای بیشتری را تحمل کند. در نتیجه، توانایی آب برای خنک کردن موتور افزایش می ‌یابد زیرا رسانای عالی گرما است. محلول تشکیل شده گرمای بیشتری را بدون تغییر به حالت گازی حفظ می کند.

همیشه توصیه می شود که ضد یخ را طبق دستورالعمل سازنده با آب مخلوط کنید. به این ترتیب که قبل از شروع هر گونه مخلوط کردن مایعات، حتما برچسب را بخوانید. همچنین توجه به این نکته ضروری است که ضد یخ به دلیل طعم شیرین برای حیوانات سمی و برای گربه ها و سگ ها مضر و کشنده است. رایج ترین نسبت هایی که استفاده می شود ۷۰ درصد آب به ۳۰ درصد ضد یخ برای مناطق گرم تر کشور است، اما در مناطق سردتر بهتر است از نسبت ۵۰ به ۵۰ ضد یخ به آب استفاده شود.

راهنمای استفاده از ضد جوش خودرو

چگونه رادیاتور خود را با ضد یخ مخلوط شده پر کنید؟

قبل از شروع مخلوط کردن ضدیخ غلیظ و آب، ابتدا باید دفترچه راهنمای خودرو خود را مطالعه کنید. بخشی به مشخصات استفاده از مایع خنک کننده یا ضد یخ اختصاص داده شده است. به همین ترتیب، همیشه ایده خوبی است که یک ظرف خالی تمیز در اطراف نگه دارید زیرا ممکن است در هنگام مخلوط کردن ضد یخ و آب مفید مورد استفاده قرار بگیرد.

همچنین ذکر این نکته مفید است که آب لوله کشی دارای چندین ماده معدنی مانند کلسیم، منیزیم و ردپای آهن است که می تواند در سیستم خنک کننده شما رسوب کند و باعث آسیب شود. بنابراین، از آب غیر معدنی استفاده کنید زیرا اجزای داخلی خودرو شما را از بین نمی برد و باید مطمئن شوید که هر دو سیستم موتور و خنک کننده ماشین شما قبل از استارت کاملا خنک هستند. پس از تخلیه سیستم خنک کننده خودرو و ترکیب مخلوط مناسب آب و ضد یخ، مخلوط را در سیستم خنک کننده خودرو خود قرار دهید و آماده حرکت شوید.

نتیجه

بسیار مهم است که مطمئن شوید وسیله نقلیه شما دارای غلظت مناسب آب برای ضدیخ در سیستم خنک کننده خود است. مخلوط مناسب ضد یخ و آب از رادیاتور و موتور در برابر زنگ زدگی و خوردگی محافظت می کند. اگر برای پر کردن مایع خنک کننده خود و تعیین وضعیت آن به کمک نیاز دارید، با مکانیک مورد اعتماد خود تماس بگیرید تا خنک کننده شما را به طور مناسب پر کند و به شما کمک کند تا بهترین ضد یخ را از تولید کننده ضدیخ تهیه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید