آموزشی

زمان تعویض روغن هیدرولیک خودرو

زمان تعویض روغن هیدرولیک

زمان تعویض روغن هیدرولیک خودرو : روغن هیدرولیک مانند روغن ترمز و روغن گیربکس از روغن‌های ضروری خودرو است که موجب می‌شود تا خودرو عملکرد بهتری داشته باشد. این روغن موجب می‌شود تا سیستم هیدرولیک خودرو نرم‌تر بوده و فرمان راحت‌تر حرکت کند. اگر فرمان خودروی شما هیدرولیک باشد، زمانی که فرمان را می‌چرخانیدفشاری بر پمپ موجود در فرمان وارد می‌شود که روغن را به قمست مورد نظر منتقل می‌کند و موجب می‌شود تا فرمان نرم‌تر و راحت‌تر بچرخد.

روغن هیدرولیک در اصل وظیفه دارد تا اصطکاک میان فرمان و لاستیک‌ها را کاهش دهد تا گردش فرمان سریع‌تر انجام شود و به نیروی کمتری برای حرکت دادن فرمان نیاز باشد. در این مقاله می‌خواهیم بدانیم که چه زمان باید روغن هیدرولیک را عوض کنیم تا آسیبی به سیستم هیدرولیک خودرو وارد نشود. با تعویض به موقع روغن هیدرولیک امنیت و سلامت خودرو و همچنین عمر مفید قطعات سیستم هیدرولیک افزایش خواهد یافت. برای بررسی زمان تعویض روغن هیدرولیک خودرو تا انتها مقاله با روغن سیتی همراه باشید.

روغن هیدرولیک چیست؟

ابتدا باید بدانید که روغن هیدرولیک سیالی است که وظیفه انتقال نیرو در ماشین آلات و سیستم های هیدرولیک را بر عهده دارد. این روغن از ترکیب برخی مواد افزودنی برای بهبود عملکرد خود تشکیل شده است.

روغن هیدرولیک علاوه بر انتقال نیرو و انرژی، بر عملکرد ثانویه سیستم نیز تأثیر می گذارد. عملکردهای ثانویه ممکن است شامل انتقال حرارت، حذف آلودگی، آب بندی، روانکاری و … باشند. قابل ذکر است که روغن هیدرولیک باید حاوی مواد شیمیایی با مقاومت بالا در برابر اکسیداسیون و سایش باشد.

وظیفه روغن هیدرولیک

وظیفه اصلی روغن هیدرولیک اتوماتیک تسهیل فرمان خودرو است که بر اهمیت این محصول می افزاید. این روغن پرمصرف ترین نوع روغن صنعتی است و به در عین دارا بودن کاربردهای متنوع و مصرف بسیار بالا، از تنوع زیادی نیز برخوردار می باشد. به طور کلی، روغن هیدرولیک دارای چهار عملکرد اصلی است. وظایف روغن هیدرولیک فرمان عبارتند از:

  • انتقال قدرت موتور از طریق کلاچ یا مبدل گشتاور
  • انتقال فشار از طریق سیستم هیدرولیک
  • انتقال حرارت از گیربکس و مبدل گشتاور به کولر
  • روغن کاری و روانکاری تمام قسمت های سیستم

زمان تعویض روغن هیدرولیک خودرو

مواد افزودنی روغن هیدرولیک

همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم، روغن هیدرولیک ترکیبی از چند ماده افزودنی مختلف است. این موارد عبارتند از:

  • ضد زنگ و آنتی اکسیدان
  • مهار کننده های سایش
  • بازدارنده های خوردگی
  • تقویت کننده ها

زمان تعویض روغن هیدرولیک خودرو

تا این قسمت از مطالب شما را با کاربرد روغن هیدرولیک فرمان آشنا کردیم حال ممکن است بسیاری از افراد به ‌دنبال این باشند بهترین زمان تعویض روغن هیدرولیک چه زمانی است ؟

در واقع عوض کردن روغن هیدرولیک فرمان به عوامل گوناگونی بستگی خواهد داشت که اگر هر کدام از آن‌ها را مورد بررسی قرار دهید می‌توانید متوجه شوید که وقت تعویض روغن فرمان شما  رسیده ‌است.

یکی از موارد مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که هیچ‌ گاه نباید روغن‌های دیگر را با روغن هیدرولیک ترکیب کنید یا این ‌که ممکن است بسیاری از افراد روغن کهنه را به‌ طور کامل از پمپ تخلیه نمی‌کنند که این کار باعث می‌شود که ناخالصی‌هایی وارد روغن هیدرولیک شود.

عواملی هم هستند که زمان تعویض این روغن  را جلوتر تر می اندازند، تیره شدن رنگ ظاهری روغن، کف کردن روغن، مات شدن رنگ روغن، پایین آمدن سطح روغن، احساس بوی سوختگی و … را نام برد.

نشانه هایی برای تشخیص زمان تعویض روغن هیدرولیک

همانطور که در بخش قبل ذکر شد، زمان مناسب برای تعویض روغن هیدرولیک به عوامل گوناگونی از جمله نوع روغن مصرفی، نحوه استفاده از وسیله نقلیه، نوع و مدل وسیله نقلیه، و حجم استفاده آن وابسته است. در ادامه، به بررسی چند علامت و نشانه می‌پردازیم که نشان می‌دهند زمان تعویض روغن هیدرولیک رسیده است:

نشتی

اگر متوجه نشت روغن در اطراف سیستم ترمز یا فرمان شدید، این نشانه‌ای است که زمان تعویض روغن هیدرولیک فرا رسیده است.

تغییر رنگ دادن روغن

اگر روغن هیدرولیک تیره‌تر از حد معمول به نظر برسد یا بوی عجیبی داشته باشد، این نشان می‌دهد که روغن تحلیل رفته و نیاز به تعویض دارد.

سخت شدن چرخش فرمان

اگر سیستم هیدرولیک فرمان همانند قبل عمل نکند و راننده احساس کند که چرخش فرمان سخت‌تر شده است، نشانه آن است که روغن هیدرولیک باید مورد بررسی قرار گیرد. در این شرایط، ممکن است روغن هیدرولیک تخلیه شده باشد یا سطح آن کاهش یافته باشد که نیاز به تعویض دارد.

زمان تعویض روغن هیدرولیک

روشن شدن چراغ هشدار ABS

اگر چراغ چک موتور یا چراغ هشدار ABS روی داشبورد روشن شود، این نشانه‌ای از وجود نقص در سیستم هیدرولیک خواهد بود و باید بلافاصله خودرو را به مکانیک متخصص برای بررسی و تعمیر ببرید. این موارد ممکن است به دلیل نقص در روغن هیدرولیک باشد که نیاز به تعویض دارد یا مشکلات دیگری در سیستم وجود داشته باشد که نیاز به تعمیر دارند.

در کل، تشخیص زمان تعویض روغن هیدرولیک نیازمند توجه به عملکرد سیستم فرمان خودرو است. هرگونه صدای غیرمعمول، نشتی، تغییر رنگ یا بوهای عجیب در روغن هیدرولیک، کاهش سرعت حرکت فرمان و چرخش چرخ‌ها، یا روشن شدن چراغ‌های هشدار، نشانه‌هایی هستند که نیاز به تعویض روغن هیدرولیک را نشان می‌دهند. بنابراین، مهم است که به طور دوره‌ای سطح روغن و کیفیت آن را بررسی کرده و در صورت وجود هر یک از این علائم، به یک مکانیک متخصص مراجعه کنید تا مشکل را تشخیص داده و رفع کند.

شنیدن صداهای غیر عادی

اگر از سیستم فرمان صداهای ناشی از جیرجیری یا ساییدن به گوش برسد، این ممکن است نشانه ای از خرابی یا کاهش روغن هیدرولیک باشد. در این صورت، پیشنهاد می‌شود بلافاصله سیستم فرمان خودرو را بررسی کرده و در صورت لزوم روغن هیدرولیک را تعویض نمایید تا از وقوع مشکلات جدی‌تر جلوگیری شود.

بهترین زمان برای تعویض روغن هیدرولیک

زمان مناسب برای تعویض روغن هیدرولیک خودرو به عوامل مختلفی از جمله نوع روغن مصرفی، مدل خودرو، کاربرد خودرو و میزان کارکرد خودرو بستگی دارد. به طور کلی روغن هیدرولیک باید هر ۸۰۰۰۰ کیلومتر یا ۴ سال یکبار تعویض شود. این مدت زمان با توجه به نوع خودرو و توصیه‌های تعمیر کاران ممکن است برای خودروهای مختلف متفاوت باشد، که توجه به آن بسیار مهم است. همچنین مهم است که سطح روغن را به طور مرتب بررسی کرده و در صورت لزوم آن را شارژ کنید.

اگر روغن هیدرولیک برای مدت طولانی استفاده شده باشد، یا اگر خودرو به طور گسترده در شرایط سخت مانند رانندگی در کوهستان استفاده شود، بهتر است روغن را زودتر از زمان پیشنهاد شده تعویض کنید. در این موارد، کیفیت و عملکرد روغن ممکن است کاهش یابد و باعث سایش بیش از حد قطعات و آسیب به سیستم هیدرولیک فرمان شود.

علاوه بر این، روغن هیدرولیک باید پس از تصادف یا حادثه دیگری که به سیستم ترمز یا فرمان خودرو آسیب برساند، تعویض گردد. در نهایت، اگر روغن هیدرولیک کیفیت خود را از دست داده باشد یا علائمی مانند تغییر رنگ یا بوهای غیر معمول داشته باشد باید تعویض گردد.

به طور کلی، زمان مناسب برای تعویض روغن هیدرولیک در خودروی شما به عوامل مختلفی بستگی دارد، اما بررسی و تعویض منظم آن برای اطمینان از عملکرد بهینه سیستم هیدرولیک فرمان خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است. اما معمولا توصیه می‌شود پمپ هیدرولیک و روغن موجود در آن مرتبا بررسی شود.

زمان تعویض روغن هیدرولیک

چطور روغن هیدرولیک را بررسی کنیم؟

در صورتی که هر یک از علائم ذکر شده در بخش قبل را در خودروی خود مشاهده کردید و در زمان گردش فرمان متوجه تغییر در عملکرد آن شدید می‌توانید با استفاده از چند راهکار ساده مقدار و سلامت روغن هیدرولیک را بررسی کنید:

مخزن روغن هیدرولیک به شکل استوانه است که شفاف بوده و در نزدیکی تسمه هیدرولیک قرار گرفته است. این مخزن کلاهکی دارد که شاخص مخزن نیز نامیده می‌شود. در خودروهای مختلف مخزن روغن هیدرولیک شکل و جنس مختلفی دارد، اما در تمامی خودروها برای بررسی مقدار روغن هیدرولیک مراحل زیر را انجام می‌شود:

  • مخزن روغن هیدرولیک شفاف بوده و این امکان وجود دارد که سطح روغن را از بیرون مشاهده کرد. اما برای اطلاع از سطح روغن می‌توان از گیج روغن که بر روی درب مخزن وجود دارد نیز استفاده کرد. بر روی دیواره مخزن عبارت Hot و Cold مشاهده می‌شود که نشان دهنده سطح مناسب روغن زمانی که موتور گرم یا سر است را نشان می‌دهد. این مقدار را با توجه به وضعیت موتور خود بررسی کنید.
  • راه دیگر این است که گیج نصب شده روی درب مخزن را بیرون بیاورید و ببینید تا کجا به روغن آغشته است. برای اطلاع از سالم بودن روغن هیدرولیک گیج را بر روی یک دستمال سفید بکشید. اگر روغن هیدرولیک سالم باشد باید رنگی شفاف و کهربایی داشته باشد. اگر روغن به رنگ قهوه‌ای سوخته یا سیاه باشد به این معنی است که ذرات پلاستیکی و رسوبات درون آن وجود دارد و باید خیلی زود عوض شود.
  • اگر روغن هیدرولیک کمتر از مقدار استاندارد است باید مقداری به آن اضافه کنید. برای این که بدانید چه مقدار روغن باید به مخزن اضافه شود. اگر مخزن خودروی شما دارای درجه بندی است بایستی با توجه به روشن یا خاموش بودن خودرو تا سطح مناسب مخزن را پر کنید. اگر سطح روغن را با استفاده از گیج بررسی می‌کنید روغن را کم کم اضافه کرده و هر بار مقدار آن را چک نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید