دسته بندی نشده

ویژگی های روغن بهران آذرخش و کاربرد روغن هیدرولیک را بخوانید

روغن بهران آذرخش

همانطور که میدانید برای اینکه خودرو طول عمر بیشتری داشته باشد و سالم بماند از روغن های روان کننده استفاده می کنند روغن بهران آذرخش نیز یکی از همین دسته روانکارها است که تاثیر زیادی در سلامت قطعات خودرو دارد.

شرکت بهران از دست شرکت های قدیمی است که دارای محصولات متفاوتی است قدمت زیاد و تجربه این شرکت آن را از دیگر شرکت ها متمایز می کند و این ویژگی ها باعث شده تا مشتریان اعتماد کامل به محصولات روغن بهران داشته باشند و سال های سال از این مارک استفاده کنند. در ادامه با ویژگی ها و کاربرد های روغن بهران آذرخش بیشتر آشنا می شوید با روغن سیتی همراه باشید.

اصلی ترین کارهای روغن بهران آذرخش

روغن بهران آذرخش نیز که یکی از انواع پر طرفدار در زمینه روغن های صنعتی می باشد به دلیل داشتن ویژگی های متعدد نظیر تحمل دمای بالا و‌ روانکاری بی نظیر مورد توجه اکثر صنعتگران واقع گشته است.

پیش از خرید این روغن توجه به اصالت کالا و‌ کیفیت بالای آن از موارد بسیار مهم می باشد که حتما باید به آن توجه نمایید. در غیر این صورت شاهد عملکرد ضعیفی از این محصولات خواهید بود که در کنار هدر رفتن هزینه ها ممکن است به دیگر قطعات موجود نیز آسیب و صدمه برساند. لذا حتما به فروشگاه های معتبر جهت خرید آنها مراجعه کنید.

  • روان سازی قسمت های متحرک
  • به حداقل رساندن اصطحکاک و فرسایش
  • کمک به کاهش حرارت و جذب ذرات آتش زا

نکته ی مهم برای انتخاب روغن بهران آذرخش

روغن موتور تمامی این کارها را باید به طور همزمان انجام دهد پس نتیجه میگیریم روغن موتور ها فرمول های پیچیده ای دارند.
برای انتخاب یک روغن موتور خوب نیاز نیست که از نظر علمی اطلاعات زیادی داشته باشید فقط کافیست انواع مختلف آن ها را بشناسید و با ویژگی های آن ها آشنا شوید. روغن بهران آذرخش از نوع روغن های دیزلی است.

روغن های دیزلی گاهی در موتور های معمولی و گاهی در موتورهای توربو مورد استفاده قرار می‌گیرند این روغن ها هم مالتی گرید و هم مونو گرید را شامل می شوند
این روغن استاندارد سطوح CD. CC.CF.CL این است که همه آن ها در ایران نیز ساخته و تولید می شوند.
سطح CL4 این روغن بیشتر برای موتورهای مناسب است که بعد از ۲۰۰۲ طراحی و ساخته شده اند همچنین دارای کیفیت بیشتری نیز هستند.

روغن آذرخش ویژگی های دیگری نیز دارد:

روغن صنعتی بهران آذرخش توانایی پاک کردن دوده از قطعات را دارد و می تواند فواصل بین قطعات را آب بندی کند همچنین از قطعات در برابر ضربه و زنگ زدگی محافظت می کند و از نفوذ سرب و مواد زائد نیز جلوگیری می کند که این کار را با معلق نگه داشتن رسوبات انجام می دهد‌.

موتور های دیزلی به نگهداری و مراقبت بیشتری نسبت به موتورهای معمولی دارند در نتیجه استفاده از روغن‌ موتور مخصوصی که سلامت آن را تضمین کند خیلی مهم است.

خواص روغن هیدرولیک

  • گرانروی یا ویسکوزیته
  • درجه حرارت عملکردی
  • نوع سیستم هیدرولیک
  • مقاومت لایه‌های روغن
  • حداکثر میزان جذب رطوبت
  • خاصیت اسیدی و عدد PH
  • درجه مقاومت در برابر اکسیداسیون

روغن بهران آذرخش

لزجت یا گران‌روی روغن هیدرولیک

لزجت مفهومی برعکس روانی را دارد و به معنای مقاومت در برابر جاری شدن است. به طور مثال اگر مایعی به راحتی جریان یابد و روان شود، لزجت آن مایع کم استو اگر مایعی به سختی و با کندی جریان یابد، لزجت آن مایع زیاد است.

برای هر سیستم هیدرولیک تعیین لزجت روغن باید حاصل یک نتیجه گیری صحیح و کلی باشد. میزان لزجت یا گرانروی بالا برای روغن بسیار مناسب است چون باعث آب بندی فاصله بین قطعات متحرک ماشین می شود.

مشکلات ناشی از ویسکوزیته زیاد

  • افزایش مقاومت در مقابل جاری شدن
  • افزایش توان مصرفی به سبب اصطکاک
  • افزایش دما به‌واسطه اصطکاک
  • افزایش افت فشار به سبب مقاومت
  • گاهی موجب کند کار کردن دستگاه
  • مشکلاتی ازنظر هوا زدایی روغن، در مخزن روغن پیدا شود.

مشکلات ناشی از ویسکوزیته پایین

  •  لزجت بسیار پایین می تواند مشکلات زیر را به وجود آورد
  • افزایش نشت درونی قطعات شود.
  • باعث ساییدگی زیاد یا حتی گیرپاج کردن قطعات در مقابل بلر سنگین شود.
  • کاهش راندمان پمپ و درنتیجه عملکرد کند تحریک‌کننده را موجب شود.
  • سبب افزایش دما به‌واسطه نشت شدید شود.

موارد استفاده از انواع روغن هیدرولیک

انتقال توان

از مهمترین وظایف این روغن انتقال توان است.از این روغن در مکان هایی که میزان خوردگی قطعات بالا است و هدف انتقال توان های انرژی است، استفاده می شود. این روغن باعث می شود تا توان‌های بالا را با اتلاف کم و بدون خوردگی‌ و اصطکاک انتقال داد.

خنک کاری تجهیزات

برخی از تجهیزات مانند موتور و پمپ هنگام کارکردن از خود حرارت تولید می کنند چون سرعت تبدیل انرژی در این تجهیزات بالاست و اگر این گرما منتقل نشود. با گذشت زمان باعث خرابی تجهیزات می شود. بنابراین برای حفظ این تجهیزات می توان با استفاده از روغن هیدرولیک با ویسکوزیته مناسب، آن را خنک کرد.

پاک کنندگی تجهیزات

می‌توان به کمک استفاده از فیلترهای مختلف بر سر راه گردش روغن، انواع آلاینده‌ها نظیر ذرات معلق و یا آب را از سیستم خارج کرد و بدین ترتیب از آسیب رسیدن به تجهیزات به واسطه خوردگی و وقوع واکنش‌های شیمیایی با آب جلوگیری کرد.

زمان تعویض روغن هیدرولیک

روغن هیدرولیک باعث می‌شود که فرمان خودرو به راحتی بچرخد. اما این تنها وظیفه روغن هیدرولیک فرمان نیست. وظیفه دیگر روغن هیدرولیک روانکاری و همچنین خاصیت ضد خوردگی آن است. هر چقدر که از زمان تعویض روغن هیدرولیک فرمان خودروی شما بگذرد این سه خاصیت روغن هیدرولیک کم می شود و همچنین یکسری آلودگی‌ها در ساختار فرمان خودرو نشر میکند (مثلاً داخل کاسه نمد فرمان).

بنابراین، روغن هیدرولیک هم مانند روغن های دیگر باید تعویض شود. قاعده کلی این است که با گذشته ۸۰ هزار کیلومتر از تعویض قبلی روغن هیدرولیک بایستی روغن جدید در فرمان خودرو ریخته شود. البته اگر قبل از رسیدن ۸۰ هزار کیلومتر هم یک سری علائم پیش بیاید راننده باید نسبت به تعویض روغن هیدرولیک فرمان اقدام نماید. این علائم عبارتند از:

  • شنیدن صداهایی از پمپ هیدرولیک خودرو
  • شنیدن صدای زوزه در هنگام چرخاندن فرمان
  • مشاهده حالت کف کردگی در روغن هیدرولیک فرمان پس از باز کردن درب مخزن روغن هیدرولیک
  •  احساس بوی سوختگی پس از بو کردن مقداری از روغن هیدرولیک موجود در مخزن روغن هیدرولیک
  • مشاهده روغن هیدرولیک و دیدن کثیفی در آن
  • مشاهده روغن هیدرولیک و دیدن کم شدن سطح آن ( روغن هیدرولیک معمولاً کم نمی شود مگر این که نشتی در سیستم فرمان وجود داشته باشد که باید نسبت به برطرف کردن مشکل سیستم فرمان که باعث نشتی می شود اقدام نمود)

 نحوه تعویض روغن هیدرولیک

برای عوض کردن روغن هیدرولیک فرمان دو روش وجود دارد: روش اول به سادگی قابل انجام است. در این روش کل روغن مخزن مربوطه خالی نمی شود و در چند مرحله روغن قبلی را از مخزن بیرون می آوریم و روغن جدید را درون مخزن می ریزیم.

در روش دوم که روش سخت تر ولی بهتری است کل روغن هیدرولیک به یک باره از قسمت پایین مخزن تخلیه می شود و سپس روغن جدید در مخزن روغن هیدرولیک ریخته می گردد. در ادامه هر دو روش را به طور کامل توضیح می دهیم.

روغن هیدرولیک

 روش اول تعویض روغن هیدرولیک از بالا

در وهله اول باید مخزن روغن هیدرولیک فرمان خودروی خود را بیابیم. معمولاً بر روی مخزن روغن شکل فرمان کشیده شده است که از روی آن می‌توانید متوجه شوید که مخزن را به درستی انتخاب کرده اید.

پس از پیدا کردن مخزن روغن هیدرولیک باید یک سرنگ بزرگ یا هر وسیله‌ی که عمل ساکشن را انجام می دهد روغن هیدرولیک قبلی را از مخزن مربوطه تخلیه کنیم. توجه داشته باشید که در مخزن روغن هیدرولیک دو خط وجود دارد که یکی تحت عنوان مین و دیگری تحت عنوان مکس مشخص است. این دو علامت حد پایین و حد بالای روغن هیدرولیکی که باید در مخزن باشند را نشان می دهد.

پس از اینکه که تا حد ممکن روغن هیدرولیک را از مخزن مربوطه بیرون کشیدید، باید روغن جدید را توسط یک قیف یا هر چیز دیگری که مانع از ریختن به بیرون روغن‌ هیدرولیک می شود؛ به درون مخزن بریزید. توجه داشته باشید که میزان روغن هیدرولیک نباید از علامت مکس بالاتر بیاید.

نکته دیگری که باید در اینجا به آن اشاره کنیم این است که در برخی از ماشین ها دو علامت سرد و گرم روی مخزن هیدرولیک وجود دارد که به شما نشان می دهد که روغن موجود دمای بالایی یا دمای پایینی دارد. طبیعی است که اگر دمای روغن بالا بود نباید در مخزن را باز کنیم. اگر هم خودروی شما فاقد این علامت بود همیشه اجازه دهید برای مدتی ماشین خاموش بماند تا روغن هیدرولیک موجود در مخزن مربوطه خنک شود. سپس اقدام به باز کردن در مخزن کنیم.

اگر بخواهیم توضیح این روش تعویض روغن هیدرولیک را ادامه دهیم باید پس از پر کردن مخزن درب مخزن را ببندیم. در مرحله بعدی باید ماشین خود را روشن کنید و پس از گذشت چیزی حدود یک دقیقه، سه یا چهار بار فرمان خودرو را تا آخر به سمت راست و به سمت چپ به چرخانید تا اینکه روغن هیدرولیکی که در خودرو ریخته شده است به طور صحیح در سیستم فرمان خودروی شما جاری شود.

در مرحله بعد باید هواگیری صورت پذیرد. نحوه هواگیری سیستم هیدرولیک خودرو شما به این نحو است که باید فرمان ماشین را چند بار به چپ و راست بچرخانید. اگر صدای زوزه به گوش شما آمد نشان دهنده این است که در سیستم هیدرولیک فرمان شما هوا وجود دارد.

برای اینکه هوا را از بین ببرید باید درب مخزن روغن هیدرولیک را باز کنید و چند بار عمل چرخاندن فرمان به چپ و راست را تکرار کنید. پس از انجام چند باره این حرکت مشاهده می کنید که حباب های هوا از پمپ روغن هیدرولیک فرمان بالا می آیند و در واقع هواگیری روغن هیدرولیک به درستی در حال انجام است. هر موقع که صدای زوزه از فرمان قطع شد شما هواگیری را به طور کامل انجام داده اید و می توانید درب مخزن هیدرولیک را ببندید.

روغن هیدرولیک

 روش دوم تعویض روغن هیدرولیک از پایین ماشین

روش قبلی هرچند ساده بود اما تمام روغن هیدرولیک قبلی از سیستم هیدرولیک خارج نمی شود و مقداری از روغن کثیف قبلی در سیستم هیدرولیک باقی می ماند. در روش دوم تمام روغن قبلی از سیستم خارج می شود. طبیعی است که روش دوم سخت‌تر از روش قبلی است اما این امتیاز را نیز دارد.

در مرحله اول باید خودروی خود را با نهایت دقت بر روی یک جک قرار دهیم؛ البته اگر به چال سرویس دسترسی دارید می توانید از آن استفاده کنید و زیر خودرو بروید. در مرحله بعدی تا جایی که ممکن است توسط یک سرنگ بزرگ یا هر وسیله ساکشن روغن را از مخزن روغن بیرون بکشید. پس از اینکه این کار را انجام دادید، بدون اینکه خودرو را روشن کنیم چندین بار فرمان خود را به چپ و راست می چرخانیم تا بقیه روغن موجود در سیستم فرمان هم به داخل مخزن روغن هیدرولیک بریزد.

بعد از این، یک بار دیگر روغن هیدرولیک را از مخزن تخلیه می کنیم. در مرحله بعدی لوله های رفت و برگشت روغن هیدرولیک را پیدا می کنیم. لوله‌های رفت و برگشت روغن هیدرولیک معمولاً توسط بست‌هایی بسته شده اند که باید آنها را با ابزاری مثل انبردست یا سیم چین جدا کرد. در مرحله بعدی لوله کم فشار را باز کرده و روغن باقیمانده را از آن تخلیه می کنیم. پس از این کار یک بار دیگر فرمان خودرو را در حالتی که ماشین خاموش است به چپ و راست می چرخانیم تا هر روغنی که در سیستم فرمان باقی مانده از آن خارج شود.

پس از طی این مراحل بعید است که روغن هیدرولیک خاصی در سیستم فرمان خودرو باقی مانده باشد. سپس در مرحله آخر روغن هیدرولیک جدید را از بالا و از درب مخزن وارد سیستم مخزن روغن هیدرولیک می کنیم. بعد از وارد کردن روغن جدید چند بار فرمان خودرو را می چرخانیم تا روغن در تمام سیستم فرمان جریان پیدا کند.

فراموش نکنید که بعد از بستن لوله کم فشار، ماشین را روشن کنید و اجازه دهید که چند دقیقه ماشین در حالت خودکار و ایستاده کار کند تا کمی سطح روغن پایین برود. در انتها هم خودرو را از روی جک پایین می آوریم. بهتر است قبل از اینکه که خودرو را روشن کنیم و با آن حرکت کنید، یک بار دیگر مخزن روغن هیدرولیک را چک کنید و در صورتی که از علامت max موجود روی مخزن پایین تر بود به آن اضافه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید