آموزشی

علت کم شدن روغن موتور خودرو چیست؟ چه خطراتی دارد؟

علت کم شدن روغن موتور خودرو

علت کم شدن روغن موتور خودرو چیست؟ چه خطراتی دارد؟ خودرو را می توان مجموعه‌ای از قطعات مکانیکی نامید که در کنار هم برای به حرکت درآمدن کار می کنند. به طور کلی یکی از مشخصات اصلی قطعات مکانیکی متحرک آن است که با یکدیگر اصطحکاک دارند. اصطکاک در حقیقت موجب گرم شدن قطعات شده و در طولانی مدت نیز باعث زنگ زدگی آنها می شود. بر همین اساس می‌توان از روغن به عنوان روانکار برای کاهش این اصطکاک استفاده کرد. مهم‌ترین قطعه مکانیکی خودرو موتور است که از روغن موتور نیز برای روانکاری آن استفاده می شود. با این حال گاهی اوقات شاهد کم شدن روغن موتور هستیم.

این مشکل دلایل متعددی دارد، اما به عواقب و خرابی های متعددی نیز می‌تواند منجر شود. از این رو لازم است تا آن را به سرعت تعویض کنبم. دقت داشته باشید که در طی زمان روغن به صورت طبیعی مصرف شده و کم می‌شود، اما منظور ما در اینجا از کم شدن روغن موتور کاهش شدید و سریع آن است. در ادامه به بررسی دلایل اصلی کاهش روغن موتور می پردازیم. با روغن سیتی همراه باشید.

وظیفه روغن موتور در خودرو

اصلی ترین و مهم‌ترین وظیفه روغن موتور در خودرو، روان کردن حرکت قطعات متحرک موتور است. روغن موتور همواره بر پایه نفت خام تشکیل می شود و پس از گذراندن فرایندهای پیچیده برای مصرف نهایی مورد استفاده قرار می گیرد. این روغن اغلب به همراه موادی چون ضد جوش، ضد زنگ، ضد کف و پایین آورنده نقطه ریزش عرضه می شود.

روغن موتور به بدنه و فضای داخل خودرو نفوذ کرده و از قطعات داخلی موتور مراقبت می کند. به طور کلی قطعات موتور در اثر احتراق با برخورد با یک دیگر و حتی گذشت زمان، ذرات معلق را جذب کرده و آلوده می شود که روغن موتور می تواند آن‌ها را به راحتی تمیز کند.

روغن موتور ها را می توانیم در سه دسته‌ی مینرال، سنتیک و نیمه سنتتیک دسته‌بندی کنیم. ساده ترین نوع روغن موتور مینرال نام دارد؛ در صورتی که روغن های سنتیک پیشرفته تر هستند. روغن موتور وظایف دیگری نیز دارد که چندان مطرح نیستند اما تاثیر زیادی در سلامت موتور ایفا می کنند. این وظایف را می‌توان موارد زیر عنوان کرد:

علت کم شدن روغن موتور خودرو

ضربه‌گیری:

یکی از ویژگی‌های اصلی قطعات متحرک آن است که در حین کار ضرباتی را به یکدیگر وارد می‌کنند، حال روغن در این زمان تا حدودی می تواند این ضربات را دفع کرده و از آسیب دیدن قطعات اصلی موتور جلوگیری به عمل آورد.

خنک‌کاری:

هرجا که قطعه‌ای متحرک باشد، دمای آنجا افزایش خواهد یافت. این دما در موتور و هنگام کار آن به شدت بیشتری افزایش می یابد که حتی به سایر بخش‌های خودرو نیز منتقل می گردد. با این حال روغن موتور در این زمان تا حدودی به خنک کنندگی موتور نیز کمک می کند به این صورت که گرمای داخلی موتور را جذب کرده و آن را به دیواره خارجی آن انتقال میدهد.

جلوگیری از زنگ‌زدگی:

یکی از اصلی ترین مواد به کار رفته در مورد روغن موتورها مواد ضد اکسید هستند که تا حدود زیادی از زنگ زدگی قطعات فلزی آن جلوگیری می کنند.

آب‌بندی:

گاهی اوقات در صورت نشت از رادیاتور و سیستم خنک کننده، ممکن است که آب یا مایع خنک کننده به بخش های نظیر موتور منتقل شود. با این تفاوت که روغن با ایجاد یک لایه نازک بین پیستون و سیلندر باعث می شود تا نفوذ آب کاهش یافته و آسیبی به موتور نرسد.

تمیزکاری:

از نظر بسیاری از کارشناسان، مهمترین نقش روغن موتور را می توان اثر تمیزکاری آن عنوان کرد. در اثر تماس و برخورد قطعات با یکدیگر و حتی احتراق در موتور، ذرات معلقی به وجود می آیند که در صورت نبود روغن رسوب می‌کنند و می‌توانند موجب کثیفی و درنتیجه خوردگی و زدگی قطعات شوند. این در حالی است که روغن این ذرات را جذب کرده و به فیلتر روغن تحویل می دهد.

تاثیر کم شدن روغن موتور بر روی سیستم فنی موتور

سوالی که در این بخش پیش می‌آید، این است که کم شدن روغن موتور، چه تاثیری بر روی سیستم فنی خودرو خواهد داشت؟ در صورتی که تعویض روغن خودرو در زمان‌های مقرر و مشخص انجام نشود و کمتر از حد استاندارد شود، به شکل لجن و لخته می‌شود و در این مواقع کارایی درستی نخواهد داشت. هنگامی‌‌ که روغن به وسیله اوایل پمپ، ارسال می‌شود، گیر خواهد کرد و ساچمه‌های فنر اوایل پمپ را می‌شکند که این وضعیت منجر به یاتاقان زدن خودرو خواهد شد.

می‌توان نتیجه گرفت که با کم بودن روغن موتور و تعویض دیر هنگام آن، هزینه‌های زیادی رخ می‌دهد که منجر به: تعویض یاتاقان، تعویض پیستون و متعلقات آن، تراش سرسیلندر، تعویض اوایل پمپ، تعویض تسمه تایم و تعویض زنجیر اوایل پمپ می‌شود.

علت کم شدن روغن موتور خودرو

مقدار مجاز کم شدن روغن موتور

ابتدا بیایید مقدار کم شدن روغن موتور را تا اندازه طبیعی مشخص نموده و سپس به سراغ بررسی علل این اتفاق برویم.

به طور کلی کم کردن روغن موتور تا اندازه‌ای مشخص از سوی خودروسازان طبیعی عنوان شده است. این مقدار می‌تواند بر اساس نوع ساختار خودرو، نحوه رانندگی شما و مسائلی از این دست کمی متفاوت باشد. اما به طور معمول کارشناسان مقدار مجاز کم شدن روغن موتور خودرو را حدود ۰.۵ تا ۲ لیتر به ازای هر ۱۰۰۰ کیلومتر رانندگی می‌دانند. بنابراین نباید هر کاهش سطح روغنی را نشانه‌ای بر وجود مشکل فنی در خودرو دانسته و به دنبال حل آن باشید. در چنین شرایطی تنها کافی است از همان نوع روغن اولیه که در ماشین وجود دارد، مقدار کاهش را جایگزین کنید.

علت کم شدن روغن موتور خودرو

علت کم شدن حجم روغن موتور خودرو به عوامل مختلفی بستگی دارد که در بیشتر آن‌ها نشان دهنده وجود یک ایراد و نقص در سیستم فنی خودرو است که با توجه به آن، باعث روغن سوزی یا روغن ریزی خودرو شده‌است. توجه کنید که اگر کم شدن روغن موتور از حد مجاز بیشتر باشد باید دلیل آن را پیدا و برطرف کرد تا هزینه‌های گزاف برای شما به وجود نیاید.

خرابی و معیوب شدن قطعات پیشرانه

بروز نقص فنی در اجزا و قطعات پیشرانه، یکی از عوارض کم شدن روغن موتور ماشین محسوب می‌شود؛ بدین گونه که چسبندگی گاید و سوپاپ‌ها، دلیلی برای کاهش بیش از حد روغن موتور خواهد شد. برای عیب یابی این مورد، باید از متخصص کمک گرفت. همچنین کهنه و مستهلک شدن رینگ پیستون از عوامل دیگر کاهش روغن موتور ماشین است. فرسودگی این قطعه، باعث نفوذ بیش از حد استاندارد روغن موتور به محفظه داخلی سیلندر، خواهد شد.

کیفیت روغن موتور

برخی از مواقع، کم شدن روغن موتور خودرو به دلیل نوع و کیفیت نامرغوب آن است. انتخاب روغن موتور مناسب و با کیفیت از موارد ضروری است که با عملکرد مطلوب و بهینه خودرو، همراه است. دقت کنید که تناسب نداشتن ویژگی‌های روغن با موتور ماشین، باعث کاهش بیش از حد روغن موتور، خواهد شد و راندمان خودرو را کاهش می‌دهد.

خاصیت گرانروی یا ویسکوزیته، یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها هنگام خرید روغن موتور است. با توجه به این موضوع استفاده از روغن دارای ویسکوزیته پایین، مشکلاتی را برای خودرو به همراه خواهد داشت و یکی از عوارض کم شدن روغن موتور است.

روغن سوزی خودرو

مشکل روغن سوزی، می‌تواند علائم و مشکلات بسیاری برای خودرو داشته‌باشد. کم شدن روغن موتور، یکی از این مشکلات است. بدین صورت که اگر به صورت مداوم روغن سوزی خودرو را نادیده بگیرید، به مرور کم شدن روغن موتور را مشاهده خواهید کرد. دقت کنید که روغن سوزی ماشین، می‌تواند، هزینه‌های زیادی برای صاحب خودرو به همراه داشته باشد.

نشت روغن موتور

از مشکلات رایج که راننده‌های خودرو با آن مواجه هستند، نشت روغن موتور است. این موضوع، یکی از اصلی‌ترین دلایل برای کم شدن روغن موتور، خواهد بود که به راحتی قابل تشخیص است. اگر علائم نشتی روغن موتور را مشاهده کردید به سرعت به متخصص مراجعه کنید. این علائم بدین گونه است که کف زمین، مکان‌هایی که مدتی طولانی خودرو در آنجا پارک بوده را چک کنید و دنبال اثری از ریزش روغن موتور باشید.

علائم کم شدن روغن موتور چیست؟

حال سوال اینجاست که چطور متوجه کم بودن روغن موتور شویم؟ برای پاسخ به این سوال ادامه مقاله را مطالعه نمایید:

۱- کاهش شتاب خودرو

یکی از مهم‌ترین نشانه‌های کم شدن روغن موتور ، کاهش یافتن شتاب خودرو است. در حقیقت روغن مناسب و در اندازه کافی موجب افزایش راندمان پیشرانه خودرو شده و شتاب گیری آن را بهبود می‌بخشد. حال در صورتی که سطح روغن کاهش بیابد، قطعات و اجزا داخلی موتور به خوبی روانکاری نشده و از قدرت و شتاب خودرو کاسته خواهد شد.

۲- تولید صدا در موتور

در صورتی که نسبت به کم شدن روغن موتور بی توجه باشید، پس از مدتی شاهد تولید صدا از سوی موتور خودرو خواهید بود. این مشکل در اثر کاهش سطح روانکاری قطعات داخلی رخ داده و در صورت عدم رفع آن، احتمال بروز آسیب‌های شدید به موتور وجود دارد.

ویژگی روغن موتور خودرو

۳- سفت و محکم شدن دنده چرخ

آخرین علامتی که به شما کم شدن روغن موتور را اطلاع می‌دهد، سفت و محکم شدن دنده چرخ است. کاهش سطح روغن در موتور باعث افزایش اصطکاک میان رینگ ها و پیستون ها شده و در نهایت لرزش پیشرانه و محکم شدن دنده چرخ ماشین را در پی خواهد داشت.

۴- روشن شدن چراغ روغن

اغلب خودروهای امروزی مجهز به چراغ هشدار روغن موتور هستند. این چراغ به هنگام کم شدن روغن موتور ، روشن شده و به راننده هشدار می‌دهد. در نتیجه باید هنگام رانندگی همواره توجهی به این چراغ داشته باشید.

۵- یاتاقان زدن

یاتاقان زدن نیز می‌تواند در اثر کاهش سطح روغن موتور پیش آید. همان‌طور که می‌دانید روغن موتور وظیفه روان‌کاری قطعات داخلی پیشرانه از جمله شاتون، یاتاقان و … را بر عهده دارد. حال اگر مقدار روغن کمتر از حد مجاز شده و راننده در پی حل مشکل نباشد، در زمان کوتاهی شاهد یاتاقان زدن موتور خواهیم بود. این اتفاق هزینه‌های سنگینی روی دوش مالکان ماشین می‌گذارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید